Discussieforum, wat is passend?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChanelx
Berichten: 1919
Geregistreerd: 05-04-13

Discussieforum, wat is passend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 11:12

Hallo medeBokkers,

Met regelmaat zie ik in topics de discussie voorbijkomen hoe er op Bokt met elkaar omgegaan moet worden en wat wel of niet wenselijk is. Zo lees ik veel dat er mensen zijn die geen topic meer willen openen, omdat er toch altijd kritiek komt en mensen het gevoel hebben met de grond gelijk gemaakt te worden. Zelf bekijk ik vooral paardgerelateerde topics, dus daar valt het me het meest op.

Het maakte me nieuwsgierig naar wat iedereen hier als grens in ziet en wat er bijvoorbeeld voor zou zorgen dat je wél een topic zou openen of het prettiger zou vinden op Bokt.
Ik zal zelf aftrappen:

Wat ik prettig vind:
- Een leuke opmerking/compliment (al is het maar: het is te zien dat je je best doet, wat een leuk dekje of wat dan ook)
- Onderbouwde tips (voorbeeld: op foto 3 zie ik dat je paard in de middendraf taktfouten laat zien, want er staat maar één been aan de grond en dat hoort in de draf niet. Heeft hij dat vaker? / Het kan helpen om eerst iets minder te verruimen en te werken aan een correcte takt en kleine stukjes te vragen).
- Soms een zinnetje als: ik kan me voorstellen dat dit even hard aankomt, maar het is goed bedoeld en ik hoop dat je er iets mee kunt

Wat ik onprettig vind:
- 'Jullie vallen me allemaal aan, ik/mijn instructie/mijn peut/paat weet echt wel wat ik zelf doe en ik wil helemaal geen tips'
- 'Je paard is kreupel, het is echt dierenmishandeling dat je er nu op stapt! Jij bent geen dieren waard!'
- Bij een paard dat 10 keer onder het zadel is geweest: hij loopt op de voorhand/te diep/dit/dat ziet er niet goed uit, hij hoort op manier X te lopen
--> Kortom: vooral de wijze van (op elkaar) reageren

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Discussieforum, wat is passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:40

Je kunt niet verwachten dat iedereen dezelfde smaak/stijl/voorkeuren/etc heeft als jij.

Wat jij nu in de je minder leuk lijstje hebt staan vind ik niets mis mee. Als je dat niet aankan moet je echt geen topic openen maar op een wolkje bij de troetelbeertjes aanschuiven.

Ik vind bokt veel te soft geworden, er mag alleen nog maar geknuffeld worden.

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Discussieforum, wat is passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:43

Wel leuk dat iemand direct even het punt maakt :)F

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Discussieforum, wat is passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:46

Mocht er ook hier alleen maar in het straatje van de TS gereageerd worden dan? Excuses, dat wist ik niet. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110663
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:49

Wat ik vooral vervelend vind is wanneer je je best doet om onderbouwde tips te geven en dit door de TS wordt afgeblaft als 'Typisch Bokt'.
Overigens ben ik nog steeds wat een Typische Boktreactie is :') Ik vind dat zo'n enorme dooddoener.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:55

Zo lang je iemand niet totaal afbrand vind ik het best. Komt soms best harde maar eerlijke kritiek voorbij waar vervolgens op gereageerd wordt met dat het wat aardiger mag. Vind dat maar net hoe je het opvat... Iemand doet moeite om jou te helpen en dan wordt er zo gereageerd. Als iemand tips wilt, moet diegene ook met de harde waarheid om kunnen gaan en niet gaan zitten huilen in een hoekje. Al mogen sommige reacties inderdaad wel wat milder. Maar vaak gaat het gewoon over een (hele eerlijke) normale reactie. Lijkt soms wel alsof je helemaal niet kritisch mag zijn.
Wat ik echt niet oké vind, is dat mensen hun OP gaan wissen omdat er teveel kritiek op komt. Ja dat had je dan eerder moeten bedenken... -O-

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:58

Calixae schreef:
Zo lang je iemand niet totaal afbrand vind ik het best. Komt soms best harde maar eerlijke kritiek voorbij waar vervolgens op gereageerd wordt met dat het wat aardiger mag. Vind dat maar net hoe je het opvat... Iemand doet moeite om jou te helpen en dan wordt er zo gereageerd. Als iemand tips wilt, moet diegene ook met de harde waarheid om kunnen gaan en niet gaan zitten huilen in een hoekje. Al mogen sommige reacties wel wat milder. Maar vaak gaat het gewoon over een (hele eerlijke) normale reactie. Lijkt soms wel alsof je helemaal niet kritisch mag zijn.
Wat ik echt niet oké vind, is dat mensen hun OP gaan wissen omdat er teveel kritiek op komt. Ja dat had je dan eerder moeten bedenken... -O-
Harde kritiek moet inderdaad kunnen, al vind ik wel dat de tonen nog altijd de muziek maken. Daarnaast kan ik me er dan wel giga aan storen als er vervolgens nog 10 mensen precies hetzelfde punt (proberen te) maken.

Wat betreft wissen van een topic, daar ben ik dan weer makkelijk in: Lukt het binnen het uur, prima en geheel volgens de regels. Ik vind het dan weer bijzonder flauw als andere Bokkers de openingspost gaan quoten.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:01

Ik zou het wel fijn vinden als er beter gekeken wordt naar wat er al aan reacties staat. De eerste die zegt dat een paard wel erg chagarijnig kijkt geeft een normale reactie, maar als er dan nog eens tien mensen precies hetzelfde zeggen is het niet zo erg nuttig en komt het wel erg hard over.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110663
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:05

Toffeltje schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als er beter gekeken wordt naar wat er al aan reacties staat. De eerste die zegt dat een paard wel erg chagarijnig kijkt geeft een normale reactie, maar als er dan nog eens tien mensen precies hetzelfde zeggen is het niet zo erg nuttig en komt het wel erg hard over.


Het is niet de bedoeling om hier een bepaald topic te bespreken.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:06

Ailill schreef:
Calixae schreef:
Zo lang je iemand niet totaal afbrand vind ik het best. Komt soms best harde maar eerlijke kritiek voorbij waar vervolgens op gereageerd wordt met dat het wat aardiger mag. Vind dat maar net hoe je het opvat... Iemand doet moeite om jou te helpen en dan wordt er zo gereageerd. Als iemand tips wilt, moet diegene ook met de harde waarheid om kunnen gaan en niet gaan zitten huilen in een hoekje. Al mogen sommige reacties wel wat milder. Maar vaak gaat het gewoon over een (hele eerlijke) normale reactie. Lijkt soms wel alsof je helemaal niet kritisch mag zijn.
Wat ik echt niet oké vind, is dat mensen hun OP gaan wissen omdat er teveel kritiek op komt. Ja dat had je dan eerder moeten bedenken... -O-
Harde kritiek moet inderdaad kunnen, al vind ik wel dat de tonen nog altijd de muziek maken. Daarnaast kan ik me er dan wel giga aan storen als er vervolgens nog 10 mensen precies hetzelfde punt (proberen te) maken.

Wat betreft wissen van een topic, daar ben ik dan weer makkelijk in: Lukt het binnen het uur, prima en geheel volgens de regels. Ik vind het dan weer bijzonder flauw als andere Bokkers de openingspost gaan quoten.


Dat sommige bokkers door blijven drammen vind ik ook vervelend. Het punt is dan wel duidelijk. Het wissen vind ik ook niet erg, maar de reden waarom. Als je gaat wissen omdat je de reacties niet aan kan, dan vind ik dat je daar beter over na had moeten denken. Met dus ook het risico dat bokkers je OP gaan quoten. Wat ik dan andersom ook erg onnodig vind. Dan is iedereen in het topic een beetje flauw bezig vind ik dan. :+

xChanelx
Berichten: 1919
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 12:07

Palmera schreef:
Je kunt niet verwachten dat iedereen dezelfde smaak/stijl/voorkeuren/etc heeft als jij.

Wat jij nu in de je minder leuk lijstje hebt staan vind ik niets mis mee. Als je dat niet aankan moet je echt geen topic openen maar op een wolkje bij de troetelbeertjes aanschuiven.

Ik vind bokt veel te soft geworden, er mag alleen nog maar geknuffeld worden.


Dat is ook zeker niet mijn verwachting :) Zoals ik in de OP schrijf: ik ben heel benieuwd naar hoe verschillende mensen erover denken.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:07

Cayenne schreef:
Toffeltje schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als er beter gekeken wordt naar wat er al aan reacties staat. De eerste die zegt dat een paard wel erg chagarijnig kijkt geeft een normale reactie, maar als er dan nog eens tien mensen precies hetzelfde zeggen is het niet zo erg nuttig en komt het wel erg hard over.


Het is niet de bedoeling om hier een bepaald topic te bespreken.
Pardon? Dit is gewoon een algemene opmerking, voor meerdere topics van toepassing. En daarnaast bespreekt men vandaag de dag sowieso veel andere topics en zelfs Bokkers, volgens mij een nieuwe trend hier.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:08

Wat volgens mij veel "nare" reacties zou voorkomen, is het maken van een goede, komplete OP.
Zet daar gerust in wat je zelf al weet dat er fout gaat ;) en bijvoorbeeld wie er al waarvoor is gewaarschuwd en wat diens bevindingen waren :list:

Zal een hoop negatief en overbodig commentaar schelen, denk ik.

Verder ben ik het er zeker mee eens dat ook wat minder positieve dingen best wat vriendelijker gebracht kunnen worden.
De kans dat men er dan ook daadwerkelijk iets mee doet is dan toch groter, anders schiet men gelijk boos in de verdediging en gaat de helft van de goedbedoelde tekst verloren -O-

Iets met vliegen, stroop en azijn...

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:12

Nog maar een toevoeging... Vind dat kritiek wel goede feedback moet zijn. Iemand moet er wel wat mee kunnen. Anders is het gewoon afbranden imo en dat vind ik niet oké. Dus gewoon iets brengen als 'ik zie dit bij jou, misschien helpt het jou als je dit doet.'.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:17

Toffeltje schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als er beter gekeken wordt naar wat er al aan reacties staat. De eerste die zegt dat een paard wel erg chagarijnig kijkt geeft een normale reactie, maar als er dan nog eens tien mensen precies hetzelfde zeggen is het niet zo erg nuttig en komt het wel erg hard over.


Vooral als diegene dan aangeeft dat het punt duidelijk is en het niet meer genoemd hoeft te worden.

Er worden vaak zulke felle posts geplaatst en ik vraag mij af of die mensen face-to-face op die manier ook een gesprek voeren met iemand. En ik weet het antwoord eigenlijk al, maargoed vanachter een schermpje is het natuurlijk allemaal makkelijk :)

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:19

Ik denk dat dit topic wel degelijk nut heeft. Nee, we hoeven niet de troetelbeertjes uit te hangen. Dit heeft gewoon te maken met hoe je omgaat met je medemens. En mensen vergeten dat het achter een computer makkelijk typen is.

Sommige reacties kunnen wel degelijk als kwetsend ervaren worden terwijl dit niet zo bedoelt wordt.
Een harde/botte reactie geven heeft trouwens ook geen zin: mensen nemen je advies niet aan als het op die manier gebracht wordt omdat zij zich aangevallen voelen en gaan in de verdediging. Al snap ik soms wel de frustratie.

Opbouwende feedback is de truc, alleen hebben mensen hier ook nog hun eigen interpretatie van :+
Denk na voor je iets typt lijkt me alleen al een eerste stap: zou je advies die op deze manier gegeven worden zelf aannemen? Zou je het getypte bericht ook tegen een onbekende face-to-face zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:23

Die dingen als;
Zeker een nieuwe trend, oh typisch bokt weer, azijn gedronken zeker.....
ik griezel er van.
Dat (passief?) agressieve.
Niemand hier is van poppenstront, de waarheid mag echt wel gezegd worden, maar dat kan op een normale manier.
Ik vlieg ook wel eens uit de bocht, dat ik later denk hmzzz....was niet nodig.
We zijn allemaal mensen, maar ik zou mensen willen adviseren om te denken of je iets in het echie ook zo tegen iemand zou zeggen of niet?

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:24

Ik denk dat het ook heel moeilijk blijft met geschreven taal. Bij het spreken kun je iets nog verzachten door bepaalde woorden te benadrukken of juist niet. Bovendien doet een gezichtsuitdrukking ook erg veel. Bij woorden op schrift kun je het veel sneller verkeerd interpreteren.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:31

Cayenne schreef:
Toffeltje schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als er beter gekeken wordt naar wat er al aan reacties staat. De eerste die zegt dat een paard wel erg chagarijnig kijkt geeft een normale reactie, maar als er dan nog eens tien mensen precies hetzelfde zeggen is het niet zo erg nuttig en komt het wel erg hard over.


Het is niet de bedoeling om hier een bepaald topic te bespreken.



O, sorry. Ik bedoelde het vrij algemeen. Het kwam inderdaad recent naar voren in een topic, daardoor dacht ik er aan, maar het is al vaker in andere topics voorbijgekomen. Het gaat mij er vooral om dat als een iemand een puntje van (hopelijk opbouwende) kritiek heeft dat heel goed is dat het aangegeven wordt. Maar als tien mensen precies hetzelfde nog eens gaan herhalen komt het erg naar over.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:34

Toffeltje schreef:
Ik denk dat het ook heel moeilijk blijft met geschreven taal. Bij het spreken kun je iets nog verzachten door bepaalde woorden te benadrukken of juist niet. Bovendien doet een gezichtsuitdrukking ook erg veel. Bij woorden op schrift kun je het veel sneller verkeerd interpreteren.


Hier sluit ik me bij aan. Eerlijke en opbouwende kritiek moet kunnen, maar denk aan de toon waarop je het brengt. En kritiek is nou eenmaal soms vervelend, maar als je het niet wil horen moet je ook niet om advies vragen. Mensen willen je alleen maar helpen.. Zolang reacties uit goed bedoeld advies bestaan en netjes verwoord zijn, vind ik het prima. Maar het moet niet bot of zelfs gemeen worden!

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:35

Wat mij veel opvalt is dat als de pony netjes loopt en alles er gewoon oke uit ziet je een handjevol reacties hebt ( idd alleen de oeh en aah reacties ). Gebruik je bijv. een slof ( maakt niet uit hoe ) of loopt je pony/paard niet helemaal zoals moet. Er ladingen reacties komen. Velen hetzelfde commentaar en weinig onderbouwd. Als commentaar goed onderbouwd wordt met tips dan vind ik dat altijd zeer welkom.

Zelf plaats ik weinig foto topics omdat ik toch nauwelijks reacties krijg ;)

Commentaar geven op iemands rijden doe ik ook weinig omdat ik niet weet of ik het wel goed heb en of ik wel ''goed'' genoeg ben om een ander op zijn fouten te wijzen. Het is zo makkelijk om van achter een scherm de ongezouten mening te geven. Soms is dat ook niet eens nodig en vind ik dat er wel afgevraagd mag worden of het nut heeft om die mening zo te geven. Advies geven ben ik zeker voor, maar wel met een beetje respect. Denk ook dat er met de ( vast goedbedoelde ) tips weinig gedaan wordt als ze worden toegeschreeuwd.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 02:00

xChanelx schreef:
- Soms een zinnetje als: ik kan me voorstellen dat dit even hard aankomt, maar het is goed bedoeld en ik hoop dat je er iets mee kunt.

Van dit soort spreuken draait mijn maag dus om. Zeg wat je te zeggen hebt, doe het op een beetje nette manier maar je gaat je toch niet indekken voor je mening??

Wat ik een hele verbetering zou vinden is dat op het moment dat iemand nette, goed onderbouwde reacties krijgt zo iemand dan meteen in de verdediging schiet. Ook als je het niet eens bent met wat je te lezen krijgt: het ligt nog altijd voor een heel groot deel aan (een gebrek aan) zelfliefde hoe je daar mee omgaat. En het is niet leuk voor mensen die hun best doen om een opbouwende (zij het kritische) reactie te plaatsen om in één veeg te worden afgedaan als "typisch bokt".

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:44

Ik snap wat AAASCHAAA bedoelt dat je dan minder reacties krijgt maar ik denk ook dat het aan TS haar/zijn reactie ligt op het commentaar. Heb pasgeleden een topic gezien waarbij TS best commentaar kreeg maar er heel goed mee omging en ook blij was met de gegeven tips. Het is ook het probleem van internet, reacties net zo lezen als dat ze bedoeld zijn.