Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:43

De ts in dit topic ([NM] Is het referendum over de Donorwet zinvol?) heeft op 15+ websites/fora een profiel aangemaakt onder verschillende namen om overal dezelfde (politieke) boodschap te verspreiden.

Op veel fora (oa Fok!) is het topic gesloten als zijnde spam, op Bokt niet.

Ik vind het kwalijk als iemand een paardenforum, de site van Vogelvereniging Kweeklust, een konijnenforum, het Opelforum enz, misbruikt voor politieke doeleinden.

Als iemand hier puur en alleen als doel heeft om dit referendum te pushen, dan kopen ze maar gewoon een reclamebanner. Ik vind dat Bokt veel alerter moet zijn op dit soort zaken, bij twijfel direct een slotje voor overleg, en in zo'n geval als dit, topic en ts verwijderen. En dan niet pas na 13 pagina's, of alleen de OP aanpassen.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken?


rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:44

Zeer kwalijk.
Het moet er dan ook af.
Maar dat heb ik duidelijk al laten merken in het betreffende topic. :D
Fleur heeft haar match gevonden in mij wat betreft drammen.
Ik ben kampioen drammen als het moet. }:)
En ik vind dat het nu moet. *\%/*

En ja, de mods doen aan willekeur. Ik ben het totaal met je eens.
Heb ook weer getemd in het topic.

Anoniem

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:50

Ik had al getemd op het topic , maar dat dat nog open is .. Ik snap het niet meer

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:50

Ik heb al vier keer getemd, en velen met mij.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:51

"Fleur" is ook Fleur niet, geloof er geen barst van.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:52

Ik had hem ook direct getemt,duidelijk dat ze alleen 25berichten verzameld heeft voor dit topic, maar blijkbaar vind bokt het topic geschikt (ondanks dat er al een donortopic loopt).

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:52

De mods hebben de OP aangepast, omdat het topic niet voldeed aan de eisen.
Ik denk dat de mods het open hebben gelaten, omdat er een goed lopende discussie was, niet alleen met de TS en dat ze dat niet zomaar wilden afbreken. Vandaar ook de aanpassing denk ik.
Het is ook nooit goed. :')

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:53

Nee, het is ook niet goed.
Het is geen goed lopende discussie.
Het is een discussie beginnen met een verkeerde start. Valse start. Het klopt niet.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:56

Ik snap je uitgangspunt, maar na zoveel berichten van je erover, is het toch wel duidelijk hoe jij erover denkt? :) Waarom pb je niet een mod?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:05

TS, mee eens. Ook zeer storend dat de TS meerdere keren echt weigert om op de inhoud in te gaan, de vraag waarom dit zo'n belangrijk onderwerp is, wordt stelselmatig ontweken, en de enige argumenten zijn 'omdat er verdeeldheid is' en 'omdat de mogelijkheid tot referendum er nou eenmaal is.' Dat maakt het nog minder oprecht.

Groot verschil bijvoorbeeld met het topic over het referendum van de WIV: daar worden boeken en artikelen van veel diverse bronnen gelinkt, en inhoudelijke argumenten aangegeven en er komt een echt inhoudelijke discussie van de grond.

Die inhoudelijke discussie wordt hier juist steeds weer afgezwakt door oppervlakkige opmerkingen, afleidingen, vage excuses. En dan dus door iemand die speciaal hiervoor een account heeft gemaakt op vele fora.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:07

Cinderella schreef:
Ik snap je uitgangspunt, maar na zoveel berichten van je erover, is het toch wel duidelijk hoe jij erover denkt? :) Waarom pb je niet een mod?

Ik snap wat je bedoelt. En normaal gesproken zou ik het er ook bij laten na het geven van mijn mening.

Mods heb ik al contact mee gehad.

Maar... ik denk dat hier andere dingen spelen. Vandaar dat ik er zo op doorga.
“Fleur” is volgens mij Fleur niet.
En gezien haar/zijn gedrag op andere fora en de mod reacties daar vind ik dat er hier ook ingegrepen moet worden.

Maar dat zal niet gebeuren.
Dus mijn gedram stoppen is waarschijnlijk zinvoller, voor mijzelf.

Anoniem

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:21

Ik ben ook wel benieuwd naar het standpunt van Boktbeheer trouwens.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:25

Zoals hierboven beschreven vind ik het ook niet wenselijk.

In feite zou je kunnen zeggen dat het min of meer een schaduw/nepaccount is.
Maar bewijs dat maar.

Ik ben ook op verschillende fora actief.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:27

Zie het probleem niet zo, nieuws en maatschappij is een discussie forum, wanneer je ergens een mening over hebt kun je die daar ventileren. Het is een onderwerp wat speelt op dit ogenblik blijkbaar, had het vaag meegekregen maar omdat ik niet meer in Nederland woon heeft het voor mij geen relevantie dus hoewel ik het topic voorbij heb zien komen heb ik het niet geopend. Blijkbaar heeft Fleur er een uitgesproken mening over en wil ze deze mening met de hele wereld delen. Prima toch? Daar is dat forum onderdeel toch ook voor gemaakt? En of ze dat alleen hier of of op talloze andere fora doet doet helemaal niet ter zake, blijkbaar heeft Fleur een uitgesproken mening en tijd teveel.

En dat Fleur Fleur niet is vind ik ook al niet relevant op Bokt, luxx is ook luxx niet om mezelf maar als voorbeeld te nemen

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:35

luxx schreef:
Zie het probleem niet zo, nieuws en maatschappij is een discussie forum, wanneer je ergens een mening over hebt kun je die daar ventileren. Het is een onderwerp wat speelt op dit ogenblik blijkbaar, had het vaag meegekregen maar omdat ik niet meer in Nederland woon heeft het voor mij geen relevantie dus hoewel ik het topic voorbij heb zien komen heb ik het niet geopend. Blijkbaar heeft Fleur er een uitgesproken mening over en wil ze deze mening met de hele wereld delen. Prima toch? Daar is dat forum onderdeel toch ook voor gemaakt? En of ze dat alleen hier of of op talloze andere fora doet doet helemaal niet ter zake, blijkbaar heeft Fleur een uitgesproken mening en tijd teveel.

En dat Fleur Fleur niet is vind ik ook al niet relevant op Bokt, luxx is ook luxx niet om mezelf maar als voorbeeld te nemen

Nee, Marie_Anne is ook Marie_Anne niet in het echte leven. Dat is mijn punt ook niet natuurlijk.

Het is mogelijk dat 'Fleur' betaald wordt om overal te spammen. Vind je het dan nog steeds prima?
Of dat 'Fleur' in werkelijkheid geen persoon maar een organisatie met een bepaald doel is. Ook nog prima?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:51

Ook nog prima voor mij, kan me werkelijk niets schelen. Voor de grap ook even de laatste pagina van het topic gelezen, en ben het helemaal met oomens eens, en dit onderwerp is dus ook al aan de orde in het topic zelf. Vind ook een hoop gespeculeer, dat iemand een organisatie zou zijn of betaald zou worden. Wie zou daarvoor betalen, en waarom, en wie heeft daar baadt bij? Begrijp ook niet hoeveel tijd je over kunt hebben dat je uit gaat zitten zoeken op welke fora Fleur actief is. Laat de complot theorieën links liggen en discussieer wel of niet in dat topic maar wanneer je dat wel doet doe dat dan over het onderwerp van de discussie en niet over Fleur,iets met op de bal en niet op de man spelen enzo, al is het een focking robot...

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:12

luxx schreef:
Ook nog prima voor mij, kan me werkelijk niets schelen. Voor de grap ook even de laatste pagina van het topic gelezen, en ben het helemaal met oomens eens, en dit onderwerp is dus ook al aan de orde in het topic zelf. Vind ook een hoop gespeculeer, dat iemand een organisatie zou zijn of betaald zou worden. Wie zou daarvoor betalen, en waarom, en wie heeft daar baadt bij? Begrijp ook niet hoeveel tijd je over kunt hebben dat je uit gaat zitten zoeken op welke fora Fleur actief is. Laat de complot theorieën links liggen en discussieer wel of niet in dat topic maar wanneer je dat wel doet doe dat dan over het onderwerp van de discussie en niet over Fleur,iets met op de bal en niet op de man spelen enzo, al is het een focking robot...
Vetgedrukte vind ik erg naief.

Maar goed, let's agree to disagree.

En het kostte me trouwens welgeteld een kwartiertje om Fleur's profielen te vinden. Dat is geen rocket science hoor ;) .

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:21

Ik had toen ik de op las gelijk getemd.. maar de moderators zouden nog overleggen of het onder spam viel (in mijn ogen dus 100% wel).. Maar blijkbaar viel het niet onder spam aangezien het topic nog steeds open is :')

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:27

Marie_Anne schreef:
luxx schreef:
Ook nog prima voor mij, kan me werkelijk niets schelen. Voor de grap ook even de laatste pagina van het topic gelezen, en ben het helemaal met oomens eens, en dit onderwerp is dus ook al aan de orde in het topic zelf. Vind ook een hoop gespeculeer, dat iemand een organisatie zou zijn of betaald zou worden. Wie zou daarvoor betalen, en waarom, en wie heeft daar baadt bij? Begrijp ook niet hoeveel tijd je over kunt hebben dat je uit gaat zitten zoeken op welke fora Fleur actief is. Laat de complot theorieën links liggen en discussieer wel of niet in dat topic maar wanneer je dat wel doet doe dat dan over het onderwerp van de discussie en niet over Fleur,iets met op de bal en niet op de man spelen enzo, al is het een focking robot...
Vetgedrukte vind ik erg naief.

Maar goed, let's agree to disagree.

En het kostte me trouwens welgeteld een kwartiertje om Fleur's profielen te vinden. Dat is geen rocket science hoor ;) .
Naïef? Ik vind jouw bericht eerder suggestief, wil je het eens toelichten?

Voor de rest vind ik het van jou, TS, verre van netjes om een andere Bokker publiekelijk te bespreken, sterker nog dit mag niet eens. De TS in dat topic, doet niets wat wettelijk verboden is en/of niet voldoet aan de regels op Bokt. Dat jij het er niet mee eens bent en het anders/niet zou doen is een andere zaak.

Zoals ik ook al aangaf in het bewuste topic, blijkbaar vind die TS het een erg belangrijk onderwerp, ze brengt het meer dan voldoende onder de aandacht, lol. Overigens ben jij een van de personen die haar nu het meest helpt, juist door al deze aandacht.

Daarnaast, komen er hier nu serieus mensen klagen omdat de TS in dat topic niet inhoudelijk reageert? Kom op zeg :+

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:03

Ailill schreef:
Marie_Anne schreef:
Vetgedrukte vind ik erg naief.

Maar goed, let's agree to disagree.

En het kostte me trouwens welgeteld een kwartiertje om Fleur's profielen te vinden. Dat is geen rocket science hoor ;) .
Naïef? Ik vind jouw bericht eerder suggestief, wil je het eens toelichten?

Voor de rest vind ik het van jou, TS, verre van netjes om een andere Bokker publiekelijk te bespreken, sterker nog dit mag niet eens. De TS in dat topic, doet niets wat wettelijk verboden is en/of niet voldoet aan de regels op Bokt. Dat jij het er niet mee eens bent en het anders/niet zou doen is een andere zaak.

Zoals ik ook al aangaf in het bewuste topic, blijkbaar vind die TS het een erg belangrijk onderwerp, ze brengt het meer dan voldoende onder de aandacht, lol. Overigens ben jij een van de personen die haar nu het meest helpt, juist door al deze aandacht.

Daarnaast, komen er hier nu serieus mensen klagen omdat de TS in dat topic niet inhoudelijk reageert? Kom op zeg :+

Een spammer bespreken, daar heb ik geen probleem mee nee. Dat jij dat niet netjes vindt kan natuurlijk. Ik vind het dan weer niet netjes om allerlei fora vol te spammen.

En Geenstijl/Geenpeil/Hart voor democratie hebben gewoon een campagnebudget. Ze vragen en krijgen ook donaties. Ook andere groeperingen/politieke partijen hebben hiervoor budget. Dat budget wordt op allerlei manieren uitgegeven om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Prima als dat met open vizier gebeurt, maar dat is niet altijd zo natuurlijk.

Ik vind het daarom naief om te denken dat het altijd individuen zijn die zich hiermee bezig houden en dat er geen geld omgaat in deze campagnes.

Ik zeg overigens niet dat dat hier zo is, maar het is mogelijk, en ik vroeg me af of men dat dan ook prima vindt. Nouja, sommigen dus wel, zo blijkt.

Het onderwerp krijgt overigens helemaal niet zoveel aandacht vind ik. Maar als dat wel zo was; ook prima. Het gaat mij helemaal niet om het onderwerp an sich.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:49

Gezien ik degene ben geweest die met de TS van het betreffende topic in gesprek ben geweest om de OP aan te passen en dit ook heb gemeld in dat topic, zal ik het zelf even toelichten. Overigens heb ik naar aanleiding van het aanpassen verder geen vragen gekregen, weet dat je altijd een PB mag sturen als je vraagtekens hebt bij een actie of beslissing van een mod. :)


Het betreffende onderwerp is geTeMd als spam. In die opzet was het inderdaad niet passend op NM / Bokt, échter was er al een discussie ontstaan in het topic. Gezien we vaak feedback hebben gekregen vanuit gebruikers dat mensen het vervelend vinden dat een discussie wordt afgekapt met een slotje, omdat bijvoorbeeld een OP niet voldoet, heb ik besloten om te overleggen met mijn collega's wat alternatieven zouden zijn. Aan de hand daarvan ben ik weer in overleg gegaan met de TS om het topic wel geschikt te maken voor Bokt. Dat houdt in: stemmen werven mag niet. Een stelling plaatsen mag wel, mits er achtergrondinformatie wordt gegeven. Zodanig is de openingspost aangepast alsmede de titel. Met het idee en de bedoeling dat de mensen die in de discussie deelnemen, hier zo min mogelijk hinder van zouden ondervinden.

Dan het punt dat deze gebruiker zich alleen heeft aangemeld om deze discussie te volgen. Eerlijk gezegd ga ik niet iedere nieuwe gebruiker af of deze allicht ook op andere fora topics plaatst, dan zou mijn modereerwerk wel heel erg zijn doel voorbij gaan. Hoe een ander forum met de berichten om gaat is natuurlijk vrij aan dat forum, net als dat het Bokt vrij is om te kiezen hoe er mee om te gaan. Wanneer een sprokkelaar opvalt, spelen we daar op in met passende maatregelen, maar we gaan ook niet iedere gebruiker die op de Algemene onderdelen post controleren. Dat gaat gewoonweg niet. Er zijn meerdere actieve gebruikers op Bokt die nauwelijks of niet op paardengedeelten posten, en dus inderdaad hun 25 posts verzamelen (zolang dat binnen de regels gaat mag dat gewoon) en vervolgens hun neus nooit meer op de paardenonderwerpen laten zien. Moet dat erg zijn? Nee, dan hadden we er op Bokt voor moeten kiezen om uitsluitend paardgerelateerde fora te voeren. Echter hebben we een algemeen tabblad en met Nieuws en Maatschappij juist een platform voor maatschappelijke discussies waar dit topic ook prima past, mits in de aangepaste vorm.
Allicht had ik het topic niet moeten laten aanpassen, maar moeten sluiten om een nieuw topic in de juiste vorm te laten openen (zoals ook wel gedaan wordt) maar daar heb ik in deze niet voor gekozen.

Het punt geld verdienen aan een account: dat is speculatie waar ik geen zinnig woord over kan zeggen. Echter, is op Bokt wel toegestaan om een commercieel account te voeren. Er zijn dan ook diverse bedrijfsaccounts die actief zijn in onderwerpen maar uiteraard ook een commercieel belang hebben. Dat mag op Bokt gewoon, mits uiteraard binnen de richtlijnen. Zie je iets wat buiten die richtlijnen valt, dan vinden we het altijd prettig als er geTeMd wordt. :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:58

Leo schreef:
Allicht had ik het topic niet moeten laten aanpassen, maar moeten sluiten om een nieuw topic in de juiste vorm te laten openen (zoals ook wel gedaan wordt) maar daar heb ik in deze niet voor gekozen.


Niet om rot te doen, werkelijk niet. Maar gewoon, om zeker te zijn dat ik begrijp wat je zegt.
Zeg je: "Ja, ik had het op slot moeten doen, maar omdathet al zo ver gevorderd is, laat ik het hierbij."

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:02

Nee, dat begrijp je verkeerd. :)
We proberen juist de manier van modereren om te buigen naar minder oplossen met slotjes en meer met overleg. Dat is dus in deze wat mijn intentie is geweest.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt gebruiken voor een politieke boodschap, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:06

OK. Thanks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:12

Leo schreef:
Dan het punt dat deze gebruiker zich alleen heeft aangemeld om deze discussie te volgen
Alleen een discussie te volgen? Een topic openen met een oproep om voor een referendum te gaan stemmen is iets heel anders dan een discussie willen volgen.
Leo schreef:
Eerlijk gezegd ga ik niet iedere nieuwe gebruiker af of deze allicht ook op andere fora topics plaatst, dan zou mijn modereerwerk wel heel erg zijn doel voorbij gaan. Hoe een ander forum met de berichten om gaat is natuurlijk vrij aan dat forum, net als dat het Bokt vrij is om te kiezen hoe er mee om te gaan. Wanneer een sprokkelaar opvalt, spelen we daar op in met passende maatregelen, maar we gaan ook niet iedere gebruiker die op de Algemene onderdelen post controleren. Dat gaat gewoonweg niet.
Flauw dit.
Dat vraagt niemand. Maar als jullie het signaal krijgen, zoals hier, kun je gewoon daarnaar handelen natuurlijk. Net als bij schaduwaccounts. Daar controleer je ook niet actief iedere nieuwe gebruiker op neem ik aan. En toch worden er mensen geband ivm schaduwaccount :)*

Maar goed, mijn vraag in dit topic was een heel andere.
Hoe erg is het dat een forum als Bokt, tezamen met allerlei andere fora, gebruikt/misbruikt wordt, puur en alleen om een politieke boodschap uit te dragen? Want dat is wat hier gebeurt wat mij betreft, hoe je het ook draait of keert.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 29 bezoekers