Privacy

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:33

De wet AVG een beetje een hype? Dat vind ik een zeer pijnlijke uitspraak.

En het is al even bekend hoor, dat de wet eraan komt. Zijn jullie niet rijkelijk laat met de zaakjes op orde stellen?

[o]


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:42

Waarom is het een pijnlijke uitspraak? De AVG is geen volledig nieuwe wetgeving. Hoeveel anders wordt het onder de AVG dan onder de WBP? Dat is niet op hoofdlijnen - afgezien van de boetes, dan. Heel veel bedrijven zijn er nog nooit mee bezig geweest, en moeten het nu ineens op orde zien te krijgen.

Nogmaals: het gaat niet om accounts, het gaat niet om profielen: het gaat om persoonsgegevens. En met persoonsgegevens doen we echt, bewust, al heel lang, heel weinig. Daarom schrik ik er niet van. Je hebt als gebruiker volledige controle over wat er aan persoonsgegevens van jou op Bokt gepubliceerd wordt, en wij geven niets door aan derden.

Het probleem van de meeste gebruikers zit hem niet in de WBP, de AVG of in de persoonsgegevens, maar in de posts zelf. En daar blijft het punt dat het een forum is, dat aan elkaar hangt van reacties, waarbij je dus niet zomaar reacties kunt verwijderen. Dat zie je ook terug in de post van TS: die wil op ieder willekeurig moment al haar posts kunnen verwijderen. En dat kan niet, dat is inderdaad in strijd met de regels waarmee je akkoord bent gegaan bij het begin van Bokt. Om die reden dat er anders weinig van het forum overblijft.

Het is net aan half april, we hebben nog ruim een maand. Ik denk niet dat we nu nog moeten beginnen, maar naar buiten toe is er inderdaad nog weinig van te zien, dat klopt. Dat houdt niet in dat het niet op tijd in orde zal zijn.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:58

‘Waarbij je niet zomaar reacties kunt verwijderen’

Ja hoor, dat kan wel. Zelfs facebook kan dat.
Of jullie het wíllen is echter een tweede. Daar valt inderdaad wat over te zeggen. Maar de AVG afdoen als een hype... de boetes zijn niet bepaald ‘een hype’ te noemen.

Van huiskamertopics kan je immers toch ook al zelf de berichtinhoud wijzigen? Het kan dus wél.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-18 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:58

En de foto's? Daar zijn al best wat klachten over geweest, dat je die niet uit de bokt upload kan verwijderen... (en ook ik vind dat je, inderdaad net zoals fb, je gewoon je reacties moet kunnen verwijderen)

En als ik mijn account verwijder, verwijderen dan al mijn post ook?

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:22

Prrrr schreef:
De AVG is niet zo heel anders dan de WBP, waar we al heel lang aan voldoen. Het enige dat er echt anders wordt, is dat een nickname/gebruikersnaam onder de AVG formeel een persoonsgegeven wordt, en we moeten nog bepalen of dat inhoudt dat er beleid aangepast moet worden.

De AVG is, met alle respect, dus een beetje een hype. Wat er echt anders wordt, en waardoor het een hype is, is dat er nu hele dikke boetes uitgedeeld kunnen worden als je niet voldoet aan verplichtingen als het hebben van een aanspreekpunt (hebben we) en een verwerkingsregister (we verwerken eigenlijk maar heel weinig). Daar hebben we overigens nog wel wat te doen, want ook al verwerken we weinig: we moeten dat ook aan gebruikers communiceren, en dat zal op korte termijn ook wel gebeuren.

Wat we al heel lang heel goed doen: we verwerken zo min mogelijk persoonsgegevens. Dat is beleid, en dat blijven we ook vooral zo doen. We hebben ook een goed beleid voor het verwijderen van persoonsgegevens als die onverhoopt toch in een bericht verzeild raken - die worden over het algemeen snel verwijderd.

Wat in deze discussie veel gebeurt is dat de persoonsgegevens, die wel onder de de AVG vallen, verward worden met de berichten die hier geplaatst worden. Dat zijn helemaal geen persoonsgegevens in de zin van die wet. Het gaat pas mis als je inderdaad persoonsgegevens als je naam en je woonplaats in een bericht zet. Dat mag je vrijwillig doen, en als je die gegevens verwijderd wil zien gebeurt dat ook. Conform de wet zoals die nu is, en straks na de AVG niet anders wordt. Maar onder de AVG worden niet ineens alle berichten op Bokt ook persoonsgegevens.


Je kunt een nieuwe wetgeving waar straks strenge handhaving op zal worden uitgevoerd geen hype noemen. Dat zou overigens ook naïef zijn, gezien de mogelijke boetes die er niet om liegen. Iedere gebruiker kan straks alle info opvragen en waar nodig laten wijzigen, hier moeten jullie straks aan meewerken.

20 miljoen redenen om het dus zeker in orde te maken.

Karl66

Berichten: 29718
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:29

Het is misschien geen hype, maar er verandert ook niet zoveel voor Bokt. Het is echt niet zo dat je opeens al je berichten kan laten verwijderen als je dat wilt. Berichten op zichzelf zijn geen persoonsgegevens en vallen als zodanig dan ook niet onder de AVG.

Het verhaal van TS is natuurlijk sowieso een beetje raar. Je plaatst openbare berichten op een forum en bent dan verbaasd dat ze openbaar zijn...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:35

Misschien is 'de AVG wordt nogal gehypted' een betere uitdrukking?

Zoals Prrrr ook zegt, de AVG is van toepassing voor heel veel meer bedrijven. Die bedrijven hebben nooit stilgestaan bij de 'oude' WBP en moeten nu ineens over dit soort zaken na gaan denken. Daar zijn juristen en accountants vol op ingesprongen door voor veel geld compliancy checks en weet ik het wat op de markt te brengen. Dat verkoopt het best als de GDPR klinkt als een verschrikkelijk iets (20 miljoen boete!!), dat vind ik hypen.

Het vervelende is dat de GDPR/AVG nogal een wollig ding is geworden doordat het vooral in elkaar is gezet door juristen en na heel erg veel compromissen tussen allerlei partijen en lidstaten. De GDPR is ook enorm generiek opgezet waardoor zeker in het begin echt compleet onduidelijk was wat nu de praktische implicaties zouden zijn. Dat is de afgelopen maanden allemaal wat helderder geworden maar kijk eens op de site van de Authoriteit Persoonsgegevens en tel het aantal keer dat je 'dit is nog niet bekend' of
'dit kunnen we nog niet aangeven' ziet staan. Voor een deel is het ook nog onmogelijk om antwoord te geven omdat voor behoorlijk wat zaken nog compleet onduidelijk is wat nu wel/niet/soms binnen de wet valt. Daarvoor is het vooral wachten op jurisprudentie/rechtzaken omdat veel niet helder is gedefinieerd in de regelgeving/wetgeving. Die onzekerheid was een paar maanden geleden nog veel groter, dat is ook een van de redenen wij (en veel anderen) niet heel snel zijn met het communiceren van GDPR veranderingen, dan blijven we aan de gang als een maand later blijkt dat een stuk regelgeving toch anders ge??nterpreteerd moet worden.

En natuurlijk is het een belangrijk stuk wetgeving. Ik ben er eigenlijk best blij mee, de praktische uitwerking is nogal mwoh (beetje typisch EU compromis wollig en er komt heel veel administratie bij kijken), maar de ideeen erachter zijn zeker goed :j

Dat is ook waarom we de GDPR niet heel spannend vinden. We gaan al netjes om met persoonsgegevens, we hebben zelf ook een hekel aan het doorverkopen of op sneaky wijze verkrijgen van persoonsgegevens, veel dingen zijn daarom ook al netjes geregeld. Dat kan allemaal zeker nog beter, juridisch hebben we een aantal zaken nog niet goed geregeld en ook technisch valt er nog behoorlijk wat te verbeteren. De upload is een erg goed voorbeeld, maar ook daar kan je met relatief weinig werk foto's gewoon verwijderen zonder veel gedoe. Zelfde geldt voor berichten, zie o.a. https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

De vergelijking met Facebook e.d. gaat wat mij betreft overigens mank. Voor Facebook zijn jou posts en foto's helemaal niet interessant. Facebook (en Twitter/Instagram/etc) wil gegevens over jou. Ze willen weten welke merken je tof vindt, naar welke concerten je gaat, wie er in je sociale netwerk zit, welke pagina's op welke sites je bekijkt, etc, etc. De concrete berichten/discussies zijn voor FB helemaal niet boeiend. Ook is de archieffunctie van FB vrijwel 0, het gaat daar om wat er in de laatste paar uur voorbij komt op je timeline. Vrijwel niemand komt daar uit op oude posts met nuttige informatie, gaten vallen daar dus niet op.

Bij Bokt is dat omgekeerd. Wij proberen niet allerlei gegevens over jou bij elkaar te harken zodat we je gegevens kunnen vermarketen. Wat voor ons waarde heeft zijn de (vooral inhoudelijke) discussies op Bokt. Over longeren, over KWPNers, over verzekeringen, etc, etc. Daarom gaan we inderdaad anders om met verwijderverzoeken dan FB. We proberen daar een balans te vinden tussen jullie belangen (privacy) en onze belangen (waardevolle topics). Ik heb het idee dat we dat al best goed doen maar het blijft een balans vinden waarbij je bijna per definitie niet iedereen tevreden kan stellen.

@Tallie1979; Het kunnen opvragen en wijzigen van je gegevens is al heel lang (20 jaar?) wettelijk geregeld. Ook op dat vlak verandert er niet heel veel. En die 20 miljoen klinkt heel spannend maar daar moet je bijna denken aan een ziekenhuis dat willens en wetens de medische gegevens van hun patienten op hun website publiceert. 20 miljoen is niet van toepassing voor een website waar IP adressen, foto's en forumberichten worden verwerkt die gebruikers zelf hebben geplaatst. Natuurlijk nemen we de GDPR/AVG serieus, maar die 20 miljoen is leuk voor de Telegraaf maar in ons geval niet relevant. Maar goed, we zitten ook niet te wachten op een boete van 100 euro dus die boetes zijn wat mij betreft irrelevant.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:52

Dank je wel voor je uitleg Bart. Kan je mijn pb van vanmiddag ook nog beantwoorden? :D

Ik wacht de aankondiging van de wijzigingen gewoon even af. :)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:53

Oh, excuses, Tallie! Had je bericht gezien, ook afgehandeld maar het was een nogal chaotische middag waardoor ik jou nog geen terugkoppeling had gestuurd.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:59

"waardevolle" topics ... vanaf wanneer is een topic waardevol als het al teveel is om iets van 5 posts te verwijderen


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:00

BartVB schreef:
Oh, excuses, Tallie! Had je bericht gezien, ook afgehandeld maar het was een nogal chaotische middag waardoor ik jou nog geen terugkoppeling had gestuurd.


Ik zie het net, pb hoeft niet meer, thanks! :D

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:07

Vraagje tussendoor, zit ook al langer met het idee ivm oude posts, wanneer je je account verwijderd, zijn alle posts dan weg? En kan je een account aanmaken met dezelfde gebruikersnaam?

[o]

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:12


ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:15

Ik vind het echt ontzettend kwalijk dat mijn account + bijbehorende info en berichten niet verwijderd kan worden zodra ik dan vraag. Als ik dat wil wil ik dat, daar hoeft geen enkele reden voor te zijn.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:21

Door hoe we met verwijderverzoeken omgaan kan dat niet volautomatisch en dus niet instantaan. Maar over het algemeen worden verzoeken om het verwijderen van specifieke gegevens (b.v. een adres/volledige naam/etc) binnen een paar uur afgehandeld en verwijderverzoeken voor een heel account zijn over het algemeen ook binnen een dag of hooguit een paar dagen afgehandeld. Als er spoed bij is horen we het graag dan kijken we wat we kunnen doen om dit nog wat sneller te doen. Wat wel meteen kan is je profiel onvindbaar maken door het te deactiveren. Dat doe je door je email adres aan te passen en vervolgens niet op de 'bevestig je email adres' link te klikken. Op die manier blijven je berichten wel staan dus dat is niet voor iedereen een oplossing

Overigens hoef je ook geen reden op te geven als je vraagt om verwijderen. Als jij je account wil verwijderen dan horen we graag waarom, soms zijn er zaken aan de hand die we op kunnen lossen of verbeteren, maar het is zeker niet zo dat we dan kijken of je wel echt een goede reden hebt om dat te vragen.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:23

Maar bij het verwijderen van een account, zijn alle berichten + foto's dan ook weg? Anders heeft het (om de reden die ik wil) weinig zin...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:27

Zoals ik al zei; uitleg rond het verwijderen staat hier:
https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Ik zeg hierboven 'verwijderverzoek' maar dat tiept vooral makkelijker dan 'anonimiseringsverzoek'. Foto's uit de upload kunnen allemaal weg, berichten zijn niet allemaal weg worden wel omgezet naar een gastaccount, wel kan je aangeven wat gegevens zijn die naar jou verwijzen (namen, plaatsen, etc) zodat we dat kunnen verwijderen/aanpassen.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:34

Duidelijk, dankjewel!

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:35

Is er al een besluit genomen over het kunnen verwijderen van alle posts (in een paar muisklikken) binnen de huiskamertopics?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:40

@_Dreamer; Graag gedaan.
@Upendo; er loopt een experiment met het door gebruikers zelf kunnen aanpassen van berichten op de HK fora ouder dan een jaar. Dat hebben we even terug kort geevalueerd en die functie blijft in tact. We moeten vooral nog kijken of we een paar aanpassingen gaan doen en of we dit breder gaan trekken ook richting niet-HK-fora. Maar voor zover ik weet is er nooit sprake geweest van het verwijderen van alle HK berichten met een paar muisklikken? Of leid ik aan plaatsvervangende zwangerschapsdementie?

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:46

Haha, ik heb die posts van een jaar geleden verwijderen meegekregen, ik heb het ook uitgetest, maar om makkelijk alles te verwijderen was op deze manier niet echt te doen.. :=

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:51

Bij het online zetten van de functie is ook aangegeven dat de functie bedoeld is om berichten waar privacygevoelige info staat aan te passen. Niet om al je berichten rucksichtslos te verwijderen :) Overigens hebben een paar mensen een andere mening, die hebben helaas wel een paar duizend keer zitten klikken en copy/pasten.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:01

Als kritische noot: als zij dat willen, moet dat dan niet makkelijker mogelijk gemaakt kunnen worden?

Ik wil dat de berichten van mijn vijftienjarige zelf niet meer online staan, gezien ik toen een stuk minder bewust was van de vindbaarheid op internet. Anders zal ik binnenkort dus ook een middag moeten gaan aanpassen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:07

Zoals ik zei; het is zoeken naar een balans. En die is in sommige situaties beter dan in andere. Maar ook een 15 jarig kind schrijft over het algemeen voor 98% volledig onschuldige berichten. Als het goed is, is het dus vooral wat (nostalgisch) lees- of zoekwerk.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:09

Hierop is de Loesje quote in je onderschrift mooi van toepassing. :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers