Vragen van niet-nederlandssprekende Bokkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:27

Mod in kwestie meld zich :)

De voertaal op bokt is Nederlands. Ik begrijp jullie wel maar de regels zijn er aan de andere kant ook niet voor niets. Wat als iedere gebruiker nu, ook al spreken ze nederlands, in het engels zou gaan posten dat zou enorm onhandig worden er zijn nu eenmaal ook gebruikers die geen engels, duits, frans etc spreken.

In dit geval heb ik nog netjes even met de gebruiker gesproken en de TS aangeboden om het topic te openen wanneer er een Nl vertaling beschikbaar is :)

Voor wat betreft de twee verschillende handelswijze hebben jullie wel een punt. Ik denk dat we door de veranderingen in het modwerk die sinds kort zijn doorgevoerd hierin al wel wat verandering gaan aanbrengen. De groepen moderators zijn groter, we moderen nu immers per tabblad waardoor we waarschijnlijk ook meer samenhang krijgen in hoe we allemaal te werk gaan.

Ik vind het dan ook terecht dat jullie dit aanhalen :j


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:30

A_nouk schreef:
Mod in kwestie meld zich :)

De voertaal op bokt is Nederlands. Ik begrijp jullie wel maar de regels zijn er aan de andere kant ook niet voor niets. Wat als iedere gebruiker nu, ook al spreken ze nederlands, in het engels zou gaan posten dat zou enorm onhandig worden er zijn nu eenmaal ook gebruikers die geen engels, duits, frans etc spreken.

In dit geval heb ik nog netjes even met de gebruiker gesproken en de TS aangeboden om het topic te openen wanneer er een Nl vertaling beschikbaar is :)

Voor wat betreft de twee verschillende handelswijze hebben jullie wel een punt. Ik denk dat we door de veranderingen in het modwerk die sinds kort zijn doorgevoerd hierin al wel wat verandering gaan aanbrengen. De groepen moderators zijn groter, we moderen nu immers per tabblad waardoor we waarschijnlijk ook meer samenhang krijgen in hoe we allemaal te werk gaan.

Ik vind het dan ook terecht dat jullie dit aanhalen :j


Oké, begrepen! :)

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 16:32

A_nouk schreef:
Ik begrijp jullie wel maar de regels zijn er aan de andere kant ook niet voor niets. Wat als iedere gebruiker nu, ook al spreken ze nederlands, in het engels zou gaan posten dat zou enorm onhandig worden er zijn nu eenmaal ook gebruikers die geen engels, duits, frans etc spreken.


De helft van de ITP-topics (oke, lichtelijk overdreven) staat bol van het (steenkolen)engels, omdat "men" het blijkbaar mooier vind om zo zieltjes te trekken.

Als de regels regels zijn, ik weet dat een bepaald account nog gebruikt wordt door niet de oorspronkelijke gebruiker. Dat is ook bij het team bekend. Waarom wordt zoiets dan wel getolereerd (en bij veel andere niet).

Rockes <3

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:04

Palmera schreef:
Joh, bokt is een nederlandse site met nederlands als voertaal. Is dat nou zo lastig te begrijpen?


Toen ik daar een poos terug een vraag over stelde in het topic dat vol stond met (voor mij) onbegrijpelijke vlaamse/Belgische begrippen was ik aan het discrimineren want ik kon dat gewoon opzoeken 8)7

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:11

Rocamor schreef:
A_nouk schreef:
Ik begrijp jullie wel maar de regels zijn er aan de andere kant ook niet voor niets. Wat als iedere gebruiker nu, ook al spreken ze nederlands, in het engels zou gaan posten dat zou enorm onhandig worden er zijn nu eenmaal ook gebruikers die geen engels, duits, frans etc spreken.


De helft van de ITP-topics (oke, lichtelijk overdreven) staat bol van het (steenkolen)engels, omdat "men" het blijkbaar mooier vind om zo zieltjes te trekken.

Als de regels regels zijn, ik weet dat een bepaald account nog gebruikt wordt door niet de oorspronkelijke gebruiker. Dat is ook bij het team bekend. Waarom wordt zoiets dan wel getolereerd (en bij veel andere niet).
Wellicht omdat diegene zelf niet meer in leven is en degene waar het over gaat, als ik het goed heb, enorm veel steun haalt uit de berichten/het topic? Bijzonder flauw om dit er zo bij te halen.

Wat betreft je andere punt ben ik het volledig eens, als Nederlands daadwerkelijk de voertaal is, dan moet hier inderdaad een rechte lijn in worden getrokken. Al ben ik persoonlijk van mening dat, zeker omdat Bokt inmiddels toch een van de grotere fora op Europees niveau is, hier enige soepelheid niet misplaatst zou zijn.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 12:01

Ailill schreef:
Rocamor schreef:
De helft van de ITP-topics (oke, lichtelijk overdreven) staat bol van het (steenkolen)engels, omdat "men" het blijkbaar mooier vind om zo zieltjes te trekken.

Als de regels regels zijn, ik weet dat een bepaald account nog gebruikt wordt door niet de oorspronkelijke gebruiker. Dat is ook bij het team bekend. Waarom wordt zoiets dan wel getolereerd (en bij veel andere niet).
Wellicht omdat diegene zelf niet meer in leven is en degene waar het over gaat, als ik het goed heb, enorm veel steun haalt uit de berichten/het topic? Bijzonder flauw om dit er zo bij te halen.

Wat betreft je andere punt ben ik het volledig eens, als Nederlands daadwerkelijk de voertaal is, dan moet hier inderdaad een rechte lijn in worden getrokken. Al ben ik persoonlijk van mening dat, zeker omdat Bokt inmiddels toch een van de grotere fora op Europees niveau is, hier enige soepelheid niet misplaatst zou zijn.


Ik haal het erbij omdat er naar mijn mening met twee maten gemeten wordt. Er worden Bokkers geband omdat iemand anders het account gebruikt (want de regels zijn de regels). In het door jou genoemde geval wordt er niet geband. Volgens de Boktregels zou de huidige gebruiker een eigen account moeten aanmaken (iets dat in dit soort verdrietige omstandigheden vaker gebeurd is in het verleden). En dat hoeft in deze verdrietige situatie niet, dus er kan (gelukkig) met begrip voor de situatie en met coulance worden gemodereerd.

Vandaar: moeten we zo ontzettend star zijn?

Ik vind dat sommige zaken best wat versoepeld kunnen worden.

Rockes <3

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:51

Ik volg het even niet helemaal meer.

De discussie gaat toch over welke taal er gebruikt mag worden? :?

Het wordt nu een appels met peren discussie.
En een nogal smakeloze zo ik begrijp van Ailill.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Vragen van niet-nederlandssprekende Bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:03

Denk niet in problemen, maar in oplossingen: een multi-culti huiskamer topic op bokt, zodat buitenlandse bokkers daar terecht kunnen met vragen? Als het bijvoorbeeld gaat over het (paarden)vervoer in Nederland lijkt mij dat een informatieve vraag die daar gesteld kan worden? :D De bokkers die een talenknobbel hebben en het leuk vinden om in contact te komen/zijn met ''buitenlandse bokkers'' kunnen op die manier vragen beantwoorden?

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 14:31

Boras schreef:
Ik volg het even niet helemaal meer.

De discussie gaat toch over welke taal er gebruikt mag worden? :?

Het wordt nu een appels met peren discussie.
En een nogal smakeloze zo ik begrijp van Ailill.


Het ging er mij om dat er gezegd wordt: Regels zijn regels! Maar meerdere regels op Bokt worden gelukkig wat ruimer geinterpreteerd. En ik vind het jammer dat dat bv niet geldt voor bepaalde vragen van buitenlandse bokkers.

Minikatje suggereerde daarom bv een speciaal internationaal subforum. Vond ik een mooie oplossing

Rockes <3

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:52

Het probleem lijkt me dan het modereren. Want hoe wil je dat gaan doen zonder de taal te begrijpen? Begrijp me niet verkeerd: ik hou van talen en spreek er zelf verschillende. Maar als ik dingen wil weten over bv. duitse paarden, meld ik me op een duits forum aan. Bij voorkeur in het duits. Bij gebrek aan kennis van de taal eventueel in het engels. Dus dat zou eventueel nog een optie zijn: een engelstalig subforum. Dan kunnen de meeste mensen de thematiek wel volgen en kunnen de mods ook gewoon hun job doen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:08

Denise_Storm schreef:
een multi-culti huiskamer topic op bokt, zodat buitenlandse bokkers daar terecht kunnen met vragen?

Dat werkt niet ivm 25 nuttige posten. Vragen zoals rijden met een Duitse trailer in Nederland zijn informatief dus die kan ook een nieuwe Bokker stellen.

Ik denk niet dat het gebruik van een andere taal dan Nederlands bewust aangemoedigd moet worden. En dan niet meer dan onze buurtalen Engels, Duits en omdat Bokt ook in België veel gebruikt wordt Frans? Een Rus die graag meer informatie over zijn/haar in NL aangeschafte KWPN-er wil kan dat ook in het Engels stellen.

Het komt nu (nog?) niet zo heel veel voor dat een vraag in een andere taal gesteld wordt. Ik denk daarom dat dit met flexibel modereren goed te leiden is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:25

Rex_Rolfo schreef:
Denise_Storm schreef:
een multi-culti huiskamer topic op bokt, zodat buitenlandse bokkers daar terecht kunnen met vragen?

Dat werkt niet ivm 25 nuttige posten. Vragen zoals rijden met een Duitse trailer in Nederland zijn informatief dus die kan ook een nieuwe Bokker stellen.

Ik denk niet dat het gebruik van een andere taal dan Nederlands bewust aangemoedigd moet worden. En dan niet meer dan onze buurtalen Engels, Duits en omdat Bokt ook in België veel gebruikt wordt Frans? Een Rus die graag meer informatie over zijn/haar in NL aangeschafte KWPN-er wil kan dat ook in het Engels stellen.

Het komt nu (nog?) niet zo heel veel voor dat een vraag in een andere taal gesteld wordt. Ik denk daarom dat dit met flexibel modereren goed te leiden is.


We gaan er maar vanuit dat alle buitenlanders Engels kunnen schrijven, lezen en/of spreken, maar de gemiddelde Duitser spreekt geen of zeer slecht Engels.
Hier aan de grens spreken ze geen of amper Nederlands, in tegenstelling tot de meeste Nederlanders die zich aardig kunnen redden met het Duits.
In Nederland heb je bijv. bij het bekijken van films de ondertiteling, dat kennen ze in Duitsland niet. Daar is alles nagesynchroniseerd, Duits in gesproken. wat dat betreft hebben de Nederlanders al een giga voorsprong.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:26

Citaat:
Minikatje suggereerde daarom bv een speciaal internationaal subforum. Vond ik een mooie oplossing

Een subforum voor een handjevol berichten per jaar lijkt me niet erg zinvol. :) Bovendien: bij een vraag in het Duits is de kans op antwoord nog vrij groot. Maar een topic in het Pools? Hongaars? Arabisch? Dat is voor vrijwel niemand op Bokt te begrijpen, ook voor ons mods niet. Bokt is daar niet de plek voor.

Anderstalige topics zijn een uitzondering hoor. En verreweg de meesten zijn spamtopics in belabberd Engels. Dus de regels aanpassen of zelfs een subforum of apart topic op te zetten, dat is niet direct nodig denk ik. Zoveel internationale gebruikers met relevante vragen zullen we nou ook weer niet aantrekken. :)

Maar zoals Anouk al schreef, jullie feedback nemen we wel mee bij een volgende beslissing. :j Want zo te lezen was dit topic precies de uitzondering: een vraag die goed past op Bokt in een taal die genoeg leden begrijpen om antwoord te kunnen geven. Mocht er nog eens zo'n topic komen zullen we daar wellicht anders beslissen. :)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:42

Alane schreef:
Hier aan de grens spreken ze geen of amper Nederlands, in tegenstelling tot de meeste Nederlanders die zich aardig kunnen redden met het Duits.
In Nederland heb je bijv. bij het bekijken van films de ondertiteling, dat kennen ze in Duitsland niet. Daar is alles nagesynchroniseerd, Duits in gesproken. wat dat betreft hebben de Nederlanders al een giga voorsprong.

Daarom Engels en Duits en misschien Frans voor Belgische Bokkers. Maar zoals Dani zegt ligt Pools enz weer heel anders.

Je staat er trouwens van te kijken hoe goed google translate tegenwoordig is. Ik had laatst een reactie op een marktplaats advertentie in behoorlijk Nederlands. Ik dacht echt dat het 'gewoon' iemand was die NL als tweede taal heeft, bleek het uiteindelijk iemand te zijn uit Oost-Europa die via google translate bezig was. Communicatie en afhandeling van de verkoop verliep trouwens uitstekend :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:50

Rex_Rolfo schreef:
Alane schreef:
Hier aan de grens spreken ze geen of amper Nederlands, in tegenstelling tot de meeste Nederlanders die zich aardig kunnen redden met het Duits.
In Nederland heb je bijv. bij het bekijken van films de ondertiteling, dat kennen ze in Duitsland niet. Daar is alles nagesynchroniseerd, Duits in gesproken. wat dat betreft hebben de Nederlanders al een giga voorsprong.

Daarom Engels en Duits en misschien Frans voor Belgische Bokkers. Maar zoals Dani zegt ligt Pools enz weer heel anders.

Je staat er trouwens van te kijken hoe goed google translate tegenwoordig is. Ik had laatst een reactie op een marktplaats advertentie in behoorlijk Nederlands. Ik dacht echt dat het 'gewoon' iemand was die NL als tweede taal heeft, bleek het uiteindelijk iemand te zijn uit Oost-Europa die via google translate bezig was. Communicatie en afhandeling van de verkoop verliep trouwens uitstekend :)


Vaak simpele zinnen gaat wel, maar ook vaak is het google translated it wrong lol wat vaak erg hilarisch is, als je weet dat het verkeerd is. (wanneer ik er een keer gebruik van maak, dan vertaal ik het naar de taal die ik wil en dan weer terug naar Nederlands om zeker te zijn er dat de strekking goed is)

ging mij erom dat men ervan uit gaat dat iedereen Engels kan spreken/schrijven-lezen maar dat is dus niet zo.
Uitzondering maken voor landen die aan (het Europeescontinent gedeelte van) Nederland grenzen is an sich niet zo'n raar idee. 1 Europa en zo.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers