Op naar een positiever/actiever Bokt!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:27

gekvanfleur schreef:
TS: als mensen een forum zo serieus nemen heb ik maar een tip: wat minder bokt, wat meer real life.

Ik vind dit altijd zo dooddoener. Waarom moet een forum zo hard zijn dat je er specifiek tegen moet kunnen of anders maar weg moet (naar reallife).

Ik denk dat bokkers echt niet alles met zijde handschoentjes hoeven aan te pakken, maar wel gewoon normaal. Als mijn dier kromme benen heeft en ik dat blijkbaar niet zie, kan ik niks met een korte harde opmerking dat het een knol is met kromme poten. Zonder verdere info, enkel een 'one-liner' in die toon sla ik dan waarschijnlijk na een paar keer fronsen over. Dan kan ik wél meer met een opbouwende comment dat het opvalt, en dat ik er misschien eens naar kan kijken want last voor het dier. Zo hou je het bespreekbaar.

Ik snap niet dat mensen dit dan direct soft vinden en dat iemand niks meer kan hebben. We hebben allemaal ons dier en zijn daar trots op. Tuurlijk, dierenleed hoeven we niet goed te praten maar tussen een comment normaal brengen of dierenleed toestaan zit een groot verschil. En tussen een comment normaal brengen en alles met zijde handschoentjes brengen ook.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Op naar een positiever/actiever Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:29

Freetorun: ik vind dat dus wél soft. Als jij je wenkbrauwen fronst bij 'kromme poten' en vervolgens niet nog eens een blik op je paard werpt is dat toch niet normaal? :)

Ik ben duidelijk en eerlijk. Zowel in het dagelijks leven als op bokt. Alles wat ik zeg sta ik achter. Maar ik ga de dingen niet inpakken en mooier maken dan ze zijn voor een ander. Geloof me, een echte goede manager voor wie jij werkt doet dat ook niet. ;)

En: als jij een schitterend paard heb zeg ik dat ook, dan is het gemeend maar ik hou het wel kort. En het mooie is: dan doe ik er ook geen extra verpakking om heen: wat een beeldschoon paard, maar die kleding van de ruiter.....
We weten allemaal dat dat vaak zat gebeurd!

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:00

Wat een grappig topic. Toen ik de beginpost last dacht ik gelijk, dit doe ik altijd al zo. Ik probeer op een positieve manier aanwezig te zijn op Bokt. Lukt niet altijd en al geruime tijd klik ik een topic weg als ik merk dat ik boos word.

Palmera schreef:
De overheersende mening op bokt is 'als je niets aardigs/vriendelijks te zeggen hebt, kun je ook niets zeggen'. En dús betekend dat dat er alleen maar leuk/lief/mooi gezegd mag worden! Ja, saaie oneliners, naar mijn mening. ;)

Op dit moment lopen er topics dat ik echt denk 'wat dóen jullie jezelf aan'. Maar ik slik het maar weer in. Het viel mij ook in die topics op dat gefundeerde kritiek met bovenstaande zin wordt weggewuifd.
Persoonlijk zou ik alleen maar blij ben als mensen eerlijk zijn, ook als ze mijn hond/paard/kop aardslelijk vinden. Kom gewoon even met wat tips hoe ik het/mezelf kan opknappen. Liever dat dan voor schut lopen en dénken dat ik zo mooi ben. ;)

Hier ben ik het ook mee eens. Wel denk ik vaak: "iets met minder azijn formuleren komt wat vriendelijker over en je zegt toch hetzelfde." Sommige gebruikers uiten zich wel heel naar en tegenwoordig haal ik daarover mijn schouders op en heel af en toe als (mensen) naar mijn mening teveel azijn over zich heen krijgen probeer ik zo'n topic een beetje een positievere draai te geven. Lukt vaak wel maar niet altijd. Palmera, ik denk wel dat schouders ophalen voor ons (we zijn wat ouder en hebben wat meer levenservaring) ook gemakkelijker is dan als je een stuk jonger bent.

Sophie_Wind schreef:
Ik denk ook dat als je iets bot zegt, maar het eigenlijk best goed opgemerkt is, veel mensen al snel denken dat degene die het zei alleen maar negativiteit in de zin heeft. En het helemaal niet als goede opmerking heeft bedoeld, terwijl dat wel zo is.
Als je het dan beter verwoord, zoals [***] zei, dat je dan én je mening hebt gegeven, én topic starter hebt geholpen. Helemaal mooi toch?
:)) Mee ens, dit dus.


Hier heb ik enorm om moeten lachen: _O- _O-
Wildgirl schreef:
Het grote probleem is dat 90% van de bokkers verslaafd is. Aan aandacht, complimentjes, kritiek of het ongezouten kunnen spuien van hun mening.
Bokt maakt mensen over het algemeen niet leuker. Niet sympathieker.
Als we nou met zijn allen de focus eens wat meer op ons eigen leven zouden richten. Bokt even zouden laten voor wat het is.
(Een grappige/leuke, informatieve site... niets meer en niets minder) dan zou dat de sfeer al enorm ten goede komen.

Het verslaafde zit zeker een kern van waarheid in, als ik voor me zelf spreek. Voor mij zit dat dan in het gezellig uitwisselen in sommige topics, of meeleven (b.v. Spicegirl topic) en proberen voor iemand iets positiefs te betekenen. In het schuingedrukte herken ik mezelf totaal niet.
Citaat:
Bokt maakt mensen over het algemeen niet leuker. Niet sympathieker.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk zelf dat Bokt (e.a. fora) het eerder zichtbaar maken of iemand wel ofn iet sympathiek is. Het gebeurt wel dat ik denk: "o jé, je zult die persoon maar om je heen hebben de hele dag, dat is echt niet tof :(:) ".
Een stuk relativering van Bokt is zeker niet ongezond en toen vrijdag de site plat lag effekes, vond ik dat ook wel prima. Ik was het vergeten van het server onderhoud en had gelijk zo iets van: "o ja, maar eventjes wat anders doen".

Zelf denk ik wel dat de mensen die vaak wat controversieel aanwezig zijn op Bokt, wel degelijk een functie hebben. Want als iedereen alleen maar lief en aardig is voor elkaar dan bloedt een forum ook snel dood want dat is erg saai.

Aanvulling:
Ik kan de quote niet meer vinden, maar iemand schreef dat het wel heel raar voelt als je bericht verwijderd wordt zonder dat je daar een klein pb tje over krijg daar dit dan wel als heel onbelangrijk voelt. Ik denk dat daarin door de moderators nog een slag te slaan is. Net als je gebruikers serieus nemen. B.v. als er getemd wordt dat het een schaduw account betreft, mag je best als dit zo is, terug koppelen met: "dank je wel, goed gezien. We hebben actie ondernomen". Het serieuzer nemen van de gebruiker die temt en iets meer aandacht besteden aan het beantwoorden van een tem, komt ook beter over. B.v: als iemand temt omdat er mot is i n een topic of op een ongewenst bericht, kun je als moderator antwoorden met: "bedankt, voor je tem", maar je kunt ook schrijven: "dank je wel voor je tem. we (of ik) begrijp je tem. We hebben hier binnen het team goed naar gekeken en hebben besloten dat we dit bericht laten staan. Wel zal ik het topic goed opvolgen, om te voorkomen dat het ontspoord" b.v.
Dan neem je jouw gebruiker serieus en probeer je als moderator (team) dicht bij de gebruiker te blijven zonder dat je elke keer het achterste van je tong laat zien.
Laatst bijgewerkt door Dani op 21-02-18 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:06

Volgens mij ben ik te stom om het probleem te snappen van te willen proberen positiever in het leven te staan en dit op bokt te willen doortrekken. Dat niet iedereen dat wil prima, maar nu lijkt het net alsof ik heel erg rare dingen zeg :') Zitten hier serieus mensen die het leuk vinden om in elk topic te kunnen zeggen hoe slecht iets wel niet uit ziet en hoe erg TS het wel niet doet? Nogmaals: als het paardenwelzijn in gedrang komt doe het alstublieft, maar verder ... wat maakt het allemaal uit? Waarom moet het?

Ik heb verder ook nog gewoon werk en zelfs een leven, maar als je dan toch op bokt zit is het toch niet zoveel gevraagd om eens even de nieuwste topics te bekijken en te zien of je daar een bijdrage in kan leveren of iets leuks over kan zeggen? Zodat niet elk topic blijft staan met misschien 2/3 reacties terwijl TS er wel moeite voor heeft gedaan.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:24

Klopt Sabine. Ben het ook met je eens hoor. Dat probeerde ik ook in mijn 1ste allinea aan te geven. Verder probeerde ik ook de functie aan te geven van mensen die anders aanwezig zijn.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:33

[***] schreef:
Volgens mij ben ik te stom om het probleem te snappen van te willen proberen positiever in het leven te staan en dit op bokt te willen doortrekken. Dat niet iedereen dat wil prima, maar nu lijkt het net alsof ik heel erg rare dingen zeg :') Zitten hier serieus mensen die het leuk vinden om in elk topic te kunnen zeggen hoe slecht iets wel niet uit ziet en hoe erg TS het wel niet doet? Nogmaals: als het paardenwelzijn in gedrang komt doe het alstublieft, maar verder ... wat maakt het allemaal uit? Waarom moet het?

Ik heb verder ook nog gewoon werk en zelfs een leven, maar als je dan toch op bokt zit is het toch niet zoveel gevraagd om eens even de nieuwste topics te bekijken en te zien of je daar een bijdrage in kan leveren of iets leuks over kan zeggen? Zodat niet elk topic blijft staan met misschien 2/3 reacties terwijl TS er wel moeite voor heeft gedaan.

Ben het helemaal met je eens, dus zo raar vind ik het niet :D De reactie van mensen die het er niet mee eens zijn, zijn precies de mensen die vaak negatief in het topic reageren. Het lijkt of die het leuk vinden om elke topicstarter even de waarheid te laten zien. En dan gaat het er niet om dat je geen commentaar mag geven, maar enkel en alleen commentaar geven en dan vaak ook niet op een nette manier. Kom op mensen, laat bokt inderdaad wat leuks zijn. Klik of het topic weg, of plaats opbouwend commentaar en benoem ook eens wat goed gaat ipv alleen het slechte te benoemen. Natuurlijk hoef je niet in alle topics ahhh leuk te gaan zeggen, maar af en toe een leuke reactie plaatsen mag toch wel op zijn plek zijn. En over elk topic is vaak ook wel wat leuks of aardigs te zeggen, zodat je het nog meent ook. Denk dat je zelf dan wel kan bedenken of het een opbouwende reactie is waarmee TS iets kan, of dat het een reactie is om iemand af te branden.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:38

Dat wat je doet ts dat doe ik al op enkele delen van bokt, maar bokt is zó groot, ik hou het bij de topics die ik volg (vooral op het kunstzinnige/creatieve deel van bokt) anders is het geen doen. De grote(re) namen (bijv. professionals) krijgen vaak wel aandacht maar voor o.a. jongere of minder talentvolle bokkers niet altijd, terwijl zij wel grofweg dezelfde tijd en moeite er in steken. Leuk juist wanneer je zo iemand een klein beetje een boost kan geven, en zo iemand kan zien groeien in wat hij of zij doet.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Op naar een positiever/actiever Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:26

Er is een pagina met nieuwste topics. Die is alleen nergens gelinkt zodat je erbij kan. Is het geen idee om die iets toegankelijker te maken? Dan zijn nieuwe topics iets sneller onder de aandacht.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:30

amado7 schreef:
[***] schreef:
Volgens mij ben ik te stom om het probleem te snappen van te willen proberen positiever in het leven te staan en dit op bokt te willen doortrekken. Dat niet iedereen dat wil prima, maar nu lijkt het net alsof ik heel erg rare dingen zeg :') Zitten hier serieus mensen die het leuk vinden om in elk topic te kunnen zeggen hoe slecht iets wel niet uit ziet en hoe erg TS het wel niet doet? Nogmaals: als het paardenwelzijn in gedrang komt doe het alstublieft, maar verder ... wat maakt het allemaal uit? Waarom moet het?

Ik heb verder ook nog gewoon werk en zelfs een leven, maar als je dan toch op bokt zit is het toch niet zoveel gevraagd om eens even de nieuwste topics te bekijken en te zien of je daar een bijdrage in kan leveren of iets leuks over kan zeggen? Zodat niet elk topic blijft staan met misschien 2/3 reacties terwijl TS er wel moeite voor heeft gedaan.

Ben het helemaal met je eens, dus zo raar vind ik het niet :D De reactie van mensen die het er niet mee eens zijn, zijn precies de mensen die vaak negatief in het topic reageren. Het lijkt of die het leuk vinden om elke topicstarter even de waarheid te laten zien. En dan gaat het er niet om dat je geen commentaar mag geven, maar enkel en alleen commentaar geven en dan vaak ook niet op een nette manier. Kom op mensen, laat bokt inderdaad wat leuks zijn. Klik of het topic weg, of plaats opbouwend commentaar en benoem ook eens wat goed gaat ipv alleen het slechte te benoemen. Natuurlijk hoef je niet in alle topics ahhh leuk te gaan zeggen, maar af en toe een leuke reactie plaatsen mag toch wel op zijn plek zijn. En over elk topic is vaak ook wel wat leuks of aardigs te zeggen, zodat je het nog meent ook. Denk dat je zelf dan wel kan bedenken of het een opbouwende reactie is waarmee TS iets kan, of dat het een reactie is om iemand af te branden.


Is het dan ook altijd de waarheid? Soms vind ik negatieve dingen ook nog eens nergens op slaan, maar dat vind ik :o

Maar @Alleeneh hoe weet je dat dan dat die er is? Lijkt me inderdaad wel heel fijn.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Op naar een positiever/actiever Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:04

Wat is er mis met gewoon normaal doen? Als alle azijnzeikers, grote-bekkers, tere zieltjes en ultra-positivo's even allemaal een paar tellen wachten. Even accepteren dat sommige mensen een andere mening, zienswijze, woordgebruik, gevoel voor humor, etc. hebben en dan zelf wat water bij de azijn of die foei-foei reactie met een korreltje zout nemen.

We zijn allemaal mensen, we zijn allemaal anders, en we kunnen allemaal normaal doen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:03

Ik verheug me vooral weer op topics over jouw pony's, TS (zal geen namen noemen ;) ) Die vond ik altijd erg leuk!

Anoniem

Re: Op naar een positiever/actiever Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:55

Dank je :) Je zal zo ongeveer de enige zijn, haha, maar toch leuk om te lezen :)
Eerst even een naamsverandering, wil ik voor mezelf doen na zoveel jaar, en dan zien we weer verder. Maar weet nog niet welke naam :+

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:06

Soms hoeft niet alles gezegt te worden. Ik zag een tijd terug een topic waar iemand heel trots haar prachtige nieuwe paard liet zien.
Ik schrok oprecht en dacht enkel: OMG ik hoop dat je het gedrocht nog kan ruilen.

Uiteraard dus niet gereageerd, maar dan gaat TS schopjes plaatsen. Als je geen berichten krijgt is dat wellicht omdat mensen je proberen te sparen ;)
Gelukkig zijn er dan altijd wel wat bokkers die dan schrijvem ohhhhh wat een schattig koppie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:17

Oh, dat verklaart veel :j Dus als je geen reacties krijg is dat gewoon omdat je het lelijkste dier ooit heb rondlopen en mensen je helemaal niet willen kwetsen. Heeft niks te maken met de like-cultuur en te lui zijn om een reactie te typen. Kunnen we Bokt meteen wel opdoeken, want denk dat dan 90% van de foto's die hier geplaatst worden vreselijke paarden zijn en waarom zou je die mensen een kans geven om foto's van hun vreselijke dier te delen :?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Op naar een positiever/actiever Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:21

Het gaat goed met je voornemen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:23

Nou laten we wel even realistisch blijven.
Er staan echt zo ontzettend veel echt mislukte kiekjes op bokt dat het niet zo raar is dat het weinig mensen boeit toch?
Ohhhh mijn paard trekt een gek gezicht, laat ik gelijk 20 foto‘s van precies hetzelfde maken en op bokt mikken.
Daar valt gewoon niet eens op te reageren.
Ik klik inderdaad 80% weg omdat ze voor mij echt onboeiend zijn. Daar ben ik dan vast niet uniek in.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:25

lieveli schreef:
Het gaat goed met je voornemen.

Precies wat ik dacht _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:27

Mijn voornemen is geen probleem mee hoor, het is hoe de anderen erop reageren .. een mens zou zich nog slecht gaan voelen omdat die probeert wat positiever en actiever te zijn op een forum :') Ik snap echt het probleem niet, maar ik zal er vast te stom voor zijn :j


Wat is voor jou dan wel het reageren waard Sizzle? Je weet dat je op een forum zit met gewone mensen & gewone paarden? Voor de spectaculaire foto's en dieren (wat dat ook mag wezen) weet ik niet of Bokt.nl een goede plaats is.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:32

Op z‘n minst een fatsoenlijke foto.
Wat moet je in vredesnaam zeggen over een modderig doorsnee paard dat doorsnee kijkt op een veel te ingezoemd kiekje :?

Ohh...een paard. Leuk hoor.

Ik plaats eigenlijk nooit foto‘s omdat ik weet dat ik een doorsnee ruiter met een doorsnee paard ben. Dat boeit toch de wereld heus niet hoor ;)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:33

Dat je er te stom voor bent is je eigen invulling, ik denk niet dat iemand hier dat zou durven te beweren. En als je er zo in staat moet je het vooral lekker doen.

Maar ik begrijp niet waarom je daar andere mensen voor moet optrommelen. Een bokker die ik echt heel erg waardeer en die altijd lief is, tegen iedereen zonder onecht over te komen is Ladybird. Maar zo is ze gewoon van zichzelf, zonder er moeite voor te doen of het en public kenbaar te maken.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op naar een positiever/actiever Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:36

Ik begrijp eigenlijk sowieso niet waarom er überhaupt perse geliked of gereageerd moet worden.
Als ik ter vermaak bij een wedstrijd kijkga ik toch ook niet iedereen zeggen dat het jasje zo‘n mooi kraagje heeft?

Soms kijk je gewoon en heb je verder niets te melden. Omdat je hooguit dacht: goh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:38

Ik trommel niemand op hoor, iedereen moet gewoon doen waar die zelf zin heeft. Ik had het beter gewoon gedaan ipv een topic over gemaakt :j Maar dacht een leuke manier gevonden te hebben om de ITP-topics onder de aandacht te krijgen (nl die in je favorieten zetten en de rest weg) zodat ze meer opvallen en je makkelijker een reactie in een nieuw topic kan zetten ipv in een topic waar al tig pagina's in zijn waardoor de rest verdwijnt zonder reacties. Ik dacht: misschien denken mensen dan "ohja, daar had ik nog niet aan gedacht, is wel fijn en ga ik ook doen". Maar verder heb ik met dit topic geen bedoeling hoor, en wil al helemaal niemand verplichten om positiever te zijn.

@ Sizzle : de wereld? Hier zitten maar gewoon Nederlandse/Belgische mensen hoor, het is niet dat je op het internationale nieuws komt met je doorsnee-paard ... Als je het leuk vind om foto's te laten zien, waarom zou je het niet doen?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Op naar een positiever/actiever Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:39

Ik snap je! En je bedoeling ook excuses voor mijn invulling! Zelf vind ik ITP gewoon niet zo interessant dus ik kijk daar nooit.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:41

Omdat ik niet inzie waarom iemand dat zou boeien zoals de gemiddelde B/L combi mij nou eenmaal ook niet boeit.

Sommige foto topics zijn ronduit prachtig, daar zeg ik dan wel wat bij.
Maar een matig gereden dier met matige foto‘s, dat is voor mij internet vulling zonder toegevoegde waarde.
Daar mag een ander prima iets anders over vinden.

Een ieder mag plaatsen wat hij/zij wil, maar ik heb dan geen behoefte daar wat mee te ‚moeten‘ omdat ik per ongeluk gegeken heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:45

lieveli schreef:
Ik snap je! En je bedoeling ook excuses voor mijn invulling! Zelf vind ik ITP gewoon niet zo interessant dus ik kijk daar nooit.


Dat kan :j En dat mag.
Maar zelf miste ik die topics totaal omdat ik uit mezelf nooit het hele forum af ga (aangezien ik niet 24u per dag tijd heb voor Bokt) en dan vaak in dezelfde categorieën bleef hangen (waar ik dan ook weinig in reageer omdat ik weinig te vertellen heb) en dus dacht ik: als ik het nu eens andersom doe, over een foto kan je al makkelijker iets (leuks) zeggen dan dat je echt een interessante toevoeging geeft in een ander soort topic. En toen dacht ik: misschien vinden anderen dat ook wel een leuk idee om aan mee te doen.

Maar voel je alsjeblieft niet door mij verplicht om overal positief op te moeten reageren, is gewoon iets wat ik voor mezelf wil doen.



@ Sizzle : misschien vinden anderen jou & jou paard wel super om te zien. Het is niet omdat jij verwacht van niet dat het ook zo is. Maar je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Als je niks ziet in al die topics dan moet je er vooral niks mee doen.

Wat voor topics vind jij dan mooi genoeg om een reactie op te geven? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.