[Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

[Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 23:38

Vrijdag vind er groot serveronderhoud plaats. De server Gulltoppr die o.a. verantwoordelijk is voor de email, avatars, Markt- en Wiki-foto's wordt compleet vervangen. Arion (een van de webservers) krijgt geheugenuitbreiding. Skinfaxi (de databaseserver) krijgt een flinke softwareupdate en daarbij behorende reboot.

Vooral die laatste gaan jullie gegarandeerd merken. Met een beetje geluk betekent dat maar een paar minuten downtime. Arion moet ook even uit, dat zou geen gevolgen moeten geven en als het goed is zijn de gevolgen van het vervangen van Gulltoppr beperkt.

Tot zover de theorie ;)
Als de site vrijdag raar doet weet je hoe het komt. Ik hoop dat de site daarna weer een stuk stabieler draait, vooral Gulltoppr gooit op dit moment regelmatig roet in het eten als het om snelheid gaat.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:46

Klinkt heel spannend allemaal Bart! :D

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:48

Gelukkig moet ik vrijdag werken, mocht het mis gaan heb ik er geen last van.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:51

Dank voor het melden. Ik zal het tegen die tijd wel weer vergeten zijn.
Kan je niet eens een keer een foto plaatsen van al die servers wat nou Bokt maakt? Ik stel me nou zo voor dat dit op 3 iets te groot lijkende cd branders met fancy namen zit, die op een houten plank in de hoek van een kantoorruimte staan te luchtzuigen ( :D ).
Op mijn werk heb ik een keer een rondleiding door ons datacentrum gekregen, en de backup van dat datacentrum en daar weer de backup van, en ik verbaasde me erover dat er een klein rond lichtknopje werd aangewezen en dat dit de "net nieuw geïnstalleerde firewall" bleek te zijn die me al twee weken het leven zuur maakte. Dat zoiets kleins in zoiets groots zoveel verschil kon maken....

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:55

Dan hoop ik dat morgenavond met hulp de internet verbinding met de glasvezel lukt ...
dat gaat nog niet zoals de bedoeling is :x gelukkig doet de telefoon het inmiddels wel
Kan nu "alleen" via Bokt berichten verzenden .... :o

Groet Karin.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:57

Een foto van Bart van maart 2017 (dus ik weet niet of de foto nog klopt of dat er dingen veranderd zijn :D )

Afbeelding

Met bijbehorende omschrijving van Bart:

De servers :) Van boven naar onder:
Gullfaxi (zoekfunctie en backups)
Gulltoppr (manusje van alles, o.a. mail, ontwikkelomgeving, zoeken voor de markt, etc, etc)
Arion (webserver)
Skinfaxi (databeest)
Sleipnir (webserver)

En dat allemaal in een KPN knalgroen 19"-rack.
Aan de achterkant zitten nog twee netwerkswitches en een powerbar (en heel veel kabels).
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 01-02-18 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:06

Ziet er fancy uit! :D
Hoe laat begin je met je arbeid, Bart? En heb je je hawaïshirt al uit de kast getrokken? Volgens mij is het daar namelijk best wel warm?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:10

De avatar server wordt dus vervangen. Betekent dit dat je avatar dan kwijt is en opnieuw ingesteld moet?

Is het trouwens een idee om dit bericht ook op VN te (laten) plaatsen? Zodat een groter deel van Bokt dit ziet? Kan me voorstellen dat niet iedereen elke dag op FZ kijkt...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:20

Wat een geweldige namen heeft dat ding.

Ohhhh,....en sterkte vrijdag. Iedereen,...mocht het langer duren dan een paar minuten eruit liggen :D

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:35

Succes met de werkzaamheden :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:37

Je hebt in elk geval een goede dag uitgekozen, ik heb de hele dag tentamens :)) Ik zal er dus vermoedelijk weinig van merken, maar wil je vast sterkte en succes wensen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:36

NatasjavE schreef:
Wat een geweldige namen heeft dat ding.

Ohhhh,....en sterkte vrijdag. Iedereen,...mocht het langer duren dan een paar minuten eruit liggen :D

Inderdaad, klinkt IJslands.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:59

Succes!! Komt vast goed (uiteindelijk :P )

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 09:50

@JPitty; de avatars zijn maar tijdelijk weg (als alles goed gaat :D). De theorie is dat alles gewoon weer precies hetzelfde draait als nu na het onderhoud maar dan sneller en stabieler.

Een van de servers heeft vrij acute problemen, daardoor is de voorbereidingtijd nogal beperkt. Er is wel een plan met wat er moet gebeuren maar zonder heel strakke tijdsplanning. Durf daarom niet te voorspellen hoe laat de site onbereikbaar is.

In theorie hoeft de site maar 2x helemaal uit de lucht en dat is rond het updaten van de databaseserver. Die heeft eerst een herstart nodig, daarna wat updates aan software en dan nog een herstart.

En dank! Ik hoop vanavond gewoon thuis te kunnen eten *fingers crossed*

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 13:29

De zaken die gedaan kunnen worden zonder de site plat te gooien zijn gedaan. Vanaf nu een paar keer geen Bokt. Het doel is om die tijd iedere keer te beperken tot een paar minuten. Fingers crossed :)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 14:20

Dat was een minder soepele start dan gehoopt. Een van de disks van de database-server heeft op miraculeuze wijze de reboot niet overleeft. Op zich kan deze server een tijdje met een disk minder maar wat eigenlijk 5 minuten geen Bokt had moeten zijn werd ruim 50 minuten.
Hopen dat Murphy nu klaar is met zijn grappen...

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:25

Ah vandaar dat ie net niet wilde opstarten. Dacht al dat het aan mn internetverbinding lag hahaha

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:29

Ik was de server op mijn werk al aan het vervloeken :=

Klinkt als een hele verbetering! Balen dat tijdens de reboot er een disk is overleden :oo Is dat nog te herstellen?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:31

Haha geniale namen voor de servers, bij mij op het werk heeft alles gewoon een nummertje. Maar wij hebben dan ook wel wat meer servers (ziekenhuis met meer dan 500 servers (waaronder ook virtueel). En redundant, dus twee datacenters.

Changes zijn altijd tricky, maar wel apart dat de disk uitvalt na een reboot?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:32

Oei Bart, hoop dat meer leed je bespaard blijft tijdens het proces. En idd, wat linnnnh ook vraagt, is die disk nog te reanimeren of moet daar ook weer een nieuwe in?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 14:34

Op zich niet super ongewoon, tijdens een reboot doet de disk andere dingen dan wanneer hij rustig staat te werken. Maar wel onhandige timing :\

Die disk is afgeschreven en wordt vervangen, de data die daar op stond staat ook op 2 andere disks dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:36

Ik ben blij dat het meeste in mn pauze was, dus afkickverschijnselen waren minimaal :+

Ik hoop dat er nog leven in te blazen valt!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:36

Oeps, kleine tegenslag dus en ja die komen altijd wanneer je ze niet kunt gebruiken...

Succes verder met alles Bart!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:15

Ah, dit verklaart waarom de voorpagina het niet doet! Die geeft deze error:
Fatal error: Uncaught exception 'League\Flysystem\Exception' with message 'Impossible to create the root directory "/export/upload/symfony/140214/cache".' in /var/www/symfony/prod/vendor/league/flysystem/src/Adapter/Local.php:106 Stack trace: #0 /var/www/symfony/prod/vendor/league/flysystem/src/Adapter/Local.php(78): League\Flysystem\Adapter\Local->ensureDirectory('/export/upload/...') #1 /var/www/symfony/prod/app/cache/prod/appProdProjectContainer.php(2366): League\Flysystem\Adapter\Local->__construct('/export/upload/...', 2, 2, Array) #2 /var/www/symfony/prod/vendor/symfony/symfony/src/Symfony/Component/DependencyInjection/Container.php(304): appProdProjectContainer->getOneupFlysystem_BoktUploadCacheFilesystemService() #3 /var/www/symfony/prod/app/cache/prod/appProdProjectContainer.php(1789): Symfony\Component\DependencyInjection\Container->get('oneup_flysystem...') #4 /var/www/symfony/prod/vendor/symfony/symfony/src/Symfony/Component/DependencyInjection/Container.php(304): appProdProjectContainer->getLiipImagine_Cache_ in /var/www/symfony/prod/vendor/league/flysystem/src/Adapter/Local.php on line 106

Succes nog met het onderhoud en vervangen!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: [Dienstmededeling] Vrijdag serveronderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:42

Ja bovenstaande kreeg ik op de mobiele website.