Boktbullying

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:06

Ondanks dat ik eerder aangaf ik ook zeker weet dat er per pb groepjes elkaar oproepen om naar een bepaald topic te komen zie ik dat nog steeds niet als pesten.
Ja onaangenaam is het wel, want er word niet op ingegrepen. En regelmatig nemen die dan een heel topic over met hun stelling zodat andere maar weg blijven.
Of die dan een bokker blijven achtervolgen? Nee dat geloof ik niet. Wel in elk onderwerp weer opnieuw de hele groep optrommelen omdat ze het alleen niet af kunnen en weten dat de ander dan weer gaat.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-12-17 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:06

Nies_ schreef:
Nou ik durf het best te zeggen hoor. Degene die zijn/haar paard 24 uur per dag op stal heeft staan vind ik een achterlijke die geen paard waardig is. En als ze dan ook nog klagen dat het paard druk is vind ik ze daarnaast ook nog eens ongelooflijk dom. Dat heeft niets met pesten te maken. Nouja, met paard pesten wellicht.

Wat ik me dan afvraag:
Wat als ts zegt paard is stout, staat van licht tot donker buiten, welke antwoorden (behalve dan de nieuwe trend: peerd is ziek, race naar kliniek, laat doorchecken etc) er dan komen?
Heel soms komt het over mij over dat men geen antwoord weet dus maar roept, en dan gaat het verder naar door de keel naar beneden proberen te duwen... incl, de in het verleden geschreven woorden... die dan tegen de ts worden gebruikt, als een ja maar toen... en toen en dit en dat.
Wat dan af en toe uitmondt in stalkgedrag, incl wanneer betreffende bokker in een geheel ander topic reageert dit ook weer even vermeld moet worden.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:06

Alane schreef:
bruintje123 schreef:
Dat is geen pesten Alane.
Het woord dierenbeul is niet nodig, zie ik ook zelden staan (en niet omdat het ontgaan is) maar de rest is dan gewoon een mening van iemand.
Lijkt me niets mee mis op een forum.

Dat ging om het ruzie maken... dat het heel simpel is om iets te starten.

probleem is vaak, dat wanneer bokker 1 geen gelijk krijgt, die de andere bokker blijft achtervolgen wat dan afgedaan wordt "we delen dezelfde interesses" heel leuk natuurlijk maar betekend niet dat je MOET reageren.



Maar als iemand een topic opent omdat hij of zei een probleem heeft met het paard, bijvoorbeeld dat het te heet of sensibel is, en vervolgens er bij vermeld dat het paard eigenlijk zowat 22/7 op stal staat, dan is het toch logisch dat mensen daar over beginnen..

Dat iemand daar op reageert dat hij of zei dat dierenmishandeling vind is zijn of haar mening, of dat de waarheid is? Dat is weer iets anders.. Ik vind ook dat geen een dier de hele dag op hok moet blijven staan, en vooral niet als je dan ook nog gaat klagen dat het paard niet fijn te rijden is.

Maar dat is helemaal niet pesten..

Ben eigenlijk wel benieuwd naar topic's waar echt in word gepest, want geloof niet dat die hier zijn.. ;)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:08

bruintje123 schreef:
Pipo,
Ik ben ook iemand die vanuit welzijn vind dat een paard niet maar en uurtje per dag uit zijn stal mag komen. 24/7 hoeft van mij ook weer niet, een middenweg is wel wat.
En dat zal ik ook zeker ventileren.
Maar dan pest ik niet, heb wel een sterke mening daar in.
Maar daar is het toch een forum voor?
Een plek waar mensen hun mening zeggen. En ja daar zal een deel het mee eens zijn en een deel ook niet en nog een deel geen mening in hebben. En dat zo bij elk onderwerp.

In principe heb je er helemaal niks mee te maken wat iemand anders met zijn paard doet :)* . Dus om dan breed uit te meten wat je er allemaal slecht aan vindt, heeft eigenlijk geen zin en is ook niet heel sociaal. Het groepsproces heeft er wel een oplossing voor, want dan komen de gemeenplaatsen weer om de hoek kijken enzovoort. Als je je dan op iemand blijft richten dan is het nog steeds niet erg prettig voor de ontvanger, maar of je dan ook nog een pester bent is niet eens meer relevant omdat je toch al op een negatief pad bent beland. Het gaat wel weer op pesten lijken als het diegene steeds nagedragen wordt en die dus een bepaald etiketje krijgt.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:08

Pesten ben ik ook niet tegen gekomen. In het topic dat besproken wordt, zie ik dat ook neit terug.
Ja, wel flauwe opmerkingen. Maar dat vind ik iets anders dan pesten.

Ik kom soms wel ruzies tegen. Maar dat gaat dan over het verschillen van mening. Dat kan natuurlijk.
Zelf ben ik meer van het princiepe... agree to disagree.
Ja, ik ben een voorstander van paarden zoveel mogelijk buiten met vriendjes. En ook ik vind mensen dom als ze daar anders over denken. Maar probeer dat altijd op een normale manier te brengen.

Niet iedereen is goed in communicatie. Niet in face 2 face en niet achter een schermpje. Dat laatste is zelfs vaak nog moeilijker omdat je er zelf een draai aan kunt geven wat je wilt lezen. Je kunt niet zien hoe iemant kijkt of reageert van achter je beedscherm. Daar komen veel discusses en onbegrip uit voort. Maar dat kan niemand oplossen. Of bokt moet met schrijf en communicatie coaches gaan werken ;-)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:08

Vroeg ik net ook CharmingS, mag ook per pb..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:10

Precies Charing.
Dat is dan een logisch gevolg over wat een ts als informatie heeft gegeven op dat moment.
En blijken er dan ineens 2 paarden vervelend dan is het nog een groter gegeven.
Of dat ook het echte probleem is weet je nooit. het blijft internet.
Net als mensen die vragen mijn grote teen doet zeer moet ik naar de huisarts toe.
Dat is eigenlijk niet eens aan bokkers te bepalen.
Maar goed, ook dat is internet.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:12

Pipodipo schreef:
bruintje123 schreef:
Pipo,
Ik ben ook iemand die vanuit welzijn vind dat een paard niet maar en uurtje per dag uit zijn stal mag komen. 24/7 hoeft van mij ook weer niet, een middenweg is wel wat.
En dat zal ik ook zeker ventileren.
Maar dan pest ik niet, heb wel een sterke mening daar in.
Maar daar is het toch een forum voor?
Een plek waar mensen hun mening zeggen. En ja daar zal een deel het mee eens zijn en een deel ook niet en nog een deel geen mening in hebben. En dat zo bij elk onderwerp.

In principe heb je er helemaal niks mee te maken wat iemand anders met zijn paard doet :)* . Dus om dan breed uit te meten wat je er allemaal slecht aan vindt, heeft eigenlijk geen zin en is ook niet heel sociaal. Het groepsproces heeft er wel een oplossing voor, want dan komen de gemeenplaatsen weer om de hoek kijken enzovoort. Als je je dan op iemand blijft richten dan is het nog steeds niet erg prettig voor de ontvanger, maar of je dan ook nog een pester bent is niet eens meer relevant omdat je toch al op een negatief pad bent beland. Het gaat wel weer op pesten lijken als het diegene steeds nagedragen wordt en die dus een bepaald etiketje krijgt.

Maar als iemand op een openbaar forum een topic opent met de trotse mededeling dat zijn paard altijd op stal staat kun je er donder op zeggen dat mensen met een andere mening die ook ventileren.

Als er alleen maar in het straatje van een TS gereageerd mag worden is een forum zinloos. Dan word het ook erg saai en leert niemand wat bij.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:13

Pipodipo schreef:
bruintje123 schreef:
Pipo,
Ik ben ook iemand die vanuit welzijn vind dat een paard niet maar en uurtje per dag uit zijn stal mag komen. 24/7 hoeft van mij ook weer niet, een middenweg is wel wat.
En dat zal ik ook zeker ventileren.
Maar dan pest ik niet, heb wel een sterke mening daar in.
Maar daar is het toch een forum voor?
Een plek waar mensen hun mening zeggen. En ja daar zal een deel het mee eens zijn en een deel ook niet en nog een deel geen mening in hebben. En dat zo bij elk onderwerp.

In principe heb je er helemaal niks mee te maken wat iemand anders met zijn paard doet :)* . Dus om dan breed uit te meten wat je er allemaal slecht aan vindt, heeft eigenlijk geen zin en is ook niet heel sociaal. Het groepsproces heeft er wel een oplossing voor, want dan komen de gemeenplaatsen weer om de hoek kijken enzovoort. Als je je dan op iemand blijft richten dan is het nog steeds niet erg prettig voor de ontvanger, maar of je dan ook nog een pester bent is niet eens meer relevant omdat je toch al op een negatief pad bent beland. Het gaat wel weer op pesten lijken als het diegene steeds nagedragen wordt en die dus een bepaald etiketje krijgt.

Maar dan hoeft ts er ook geen topic over te openen... help mijn paard is druk.
Als niemand er wat over mag zeggen.....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:13

Pipo, natuurlijk heb je er op een forum wel mee te maken wat iemand met zijn paard doet.
Iemand schrijf mijn paard is heet en niet te rijden. En vraagt advies. Vanaf dan heeft een ander er mee te maken.
Vervolgens staat dat paard 24/7 binnen. Ja dan rijgt ze advies, laat dat paard aub buiten want dan kan hij de energie kwijt.
Meestal komen dan de smoesjes kan niet wil niet gaat niet. Maar het paard blijft wel vervelend. Tja...open dan geen topic en blijf vooral doen wat je deed :D

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:14

ok, bedankt, Dani!


Er wordt dus meer gedaan dan wij van de voorkant zien. Aangezien een aantal stevige meningen gezien wordt als pesten door de een, en door anderen gewoon als stevige mening... misschien wordt er dus al heel wat gedaan?

Als iemand jou structureel pest, jou er altijd uithaalt, moet je dit -lijkt mij- onderbouwd kunnen aangeven zodat mods er iets aan kunnen doen

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:16

IMJ schreef:
Vroeg ik net ook CharmingS, mag ook per pb..


Gaan we toch niet krijgen want die zijn er geen :+
In ieder geval niet zover ik het weet.

Bruintje, tegenwoordig mag je niets meer zeggen op bokt, alleen maar "ahh" en "wat leuk". Terwijl er niets mis is met een beetje kritiek hoor, had daar vroeger ook nog wel eens wat moeite mee, ben nogal perfectionistisch en kan er niet goed tegen als ik iets fout doe.. Maar toen ik een aantal jaar geleden op bokt kwam leerde ik daar wel beter mee om te gaan..

Als je niet graag discussieerd of niet graag kritiek ontvangt, en het liefst alleen maar lieve reacties wil dan moet je die foto's of wat het ook is naar je opa oma tante oom of wie dan ook sturen waar je van weet dat je lieve reacties krijgt.. Maar bokt staat er nu eenmaal om bekend dat er kritiek word gegeven.. En wil niet zeggen dat je hier dan niet meer moet komen, maar probeer jezelf aan te passen.. En doe iets met de kritiek die je krijgt of doe er niks mee..

Niemand is ook dood gegaan van een beetje kritiek..

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:17

Bokt staat er dan misschien om bekend, maar andere fora zeker niet minder hoor..

Maar ik zou niet blijven bokken als ik eht echt als pesten ervaarde, ben me daar gek zeg..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:18

Nies_ schreef:
Nou ik durf het best te zeggen hoor. Degene die zijn/haar paard 24 uur per dag op stal heeft staan vind ik een achterlijke die geen paard waardig is. En als ze dan ook nog klagen dat het paard druk is vind ik ze daarnaast ook nog eens ongelooflijk dom. Dat heeft niets met pesten te maken. Nouja, met paard pesten wellicht.

Iedereen mag uiteraard zijn mening zeggen. Ken je het paard, de eigenaar en de stal ? Zo niet vind ik iemand die je niet kent achterlijk noemen, en geen paard waardig, niet direct een goed onderbouwde uitspraak en geen bijdrage tot een discussie.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:21

IMJ schreef:
Bokt staat er dan misschien om bekend, maar andere fora zeker niet minder hoor..

Maar ik zou niet blijven bokken als ik eht echt als pesten ervaarde, ben me daar gek zeg..


Andere fora kom ik niet, vind bokt meer dan genoeg dus daar kan ik niet over oordelen..

Nee als ik hier gepest zou worden zou ik daar een melding van maken bij het bestuur, en als er daarna nog niet stopt dan zou ik ook niet blijven bokken inderdaad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:26

In mijn ogen is pesten op bokt o.a.; juist steeds weer de topics op gaan zoeken van de persoon waar je een hekel aan hebt, om daar vervolgens toch een opmerking te gaan plaatsen, of die nu flauw, niet van toepassing, of simpelweg onbeschoft is, maakt dan niet uit, want de reacties gaan toch wel komen. De plaatser van de opmerking weet dit uiteraard en doet het daar ook om.

"professionele pesters", zijn dan ook heel geraffineerd wat dit betreft, zodat het lijkt alsof het alleen maar flauw is en dergelijke, maar de persoon waarop het gericht is weet wel beter, omdat ze die zelfde persoon elke keer tegen komt als er ook maar iets geplaatst wordt door de gepeste en door bv pb's al krijg je die via via te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:28

Ik vind het bizar dat als iemand een (foto)topic opent er wel 1000x 'Oh, wat een leuk paard, super foto's, netjes gereden, leuk setje' gezegd mag worden, maar als er om maar 2x gezegd wordt 'maar let wel op je spoorgebruik want je trekt je hakken op en daarmee zit de spoor steeds in zijn buik', dan is het opeens pesten en groepsbullying want als iets 1x gezegd wordt dan hoeft dat niet door iedereen herhaald te worden, zo snapt de TS het ook wel.

Snapt die TS het 'Oh mooi paard leuke foto's lekker ding' dan niet in 1x?
Moeten we daar dan niet ook eens tegen op gaan treden, mensen die zonder nieuwe argumenten lof blijven rondstrooien die al gegeven is door anderen? Want daar worden de topics toch ook niet leesbaarder/nuttiger van?

Aan 'ik ook' reacties zonder verdere uitleg van waarom die ik dat ook vind heb je niet zoveel, maar als die ik wel die eigen argumenten of ervaringen bij dat standpunt geeft dan is dat gewoon een nuttige toevoeging, ook als er al 10x eerder kritiek (of positieve feedback!) is gegeven. Het is gewoon informatie, ook als die je persoonlijk niet zint.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-17 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:30

xyzutu2 schreef:
Ik vind het bizar dat als iemand een (foto)topic opent er wel 1000x 'Oh, wat een leuk paard, super foto's, netjes gereden, leuk setje' gezegd mag worden, maar als er om maar 2x gezegd wordt 'maar let wel op je spoorgebruik want je trekt je hakken op en daarmee zit de spoor steeds in zijn buik', dan is het opeens pesten en groepsbullying want als iets 1x gezegd wordt dan hoeft dat niet door iedereen herhaald te worden, zo snapt de TS het ook wel.

Snapt die TS het 'Oh mooi paard leuke foto's lekker ding' dan niet in 1x?
Moeten we daar dan niet ook eens tegen op gaan treden, mensen die zonder nieuwe argumenten lof blijven rondstrooien die al gegeven is door anderen? Want daar worden de topics ook niet leesbaarder/nuttiger van.

Aangezien er tegenwoordig altijd en overal alleen nog maar gepamperd mag worden hoeft daar niet tegen opgetreden te worden :+

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:24

MiniMeLona schreef:
In mijn ogen is pesten op bokt o.a.; juist steeds weer de topics op gaan zoeken van de persoon waar je een hekel aan hebt, om daar vervolgens toch een opmerking te gaan plaatsen, of die nu flauw, niet van toepassing, of simpelweg onbeschoft is, maakt dan niet uit, want de reacties gaan toch wel komen. De plaatser van de opmerking weet dit uiteraard en doet het daar ook om.

"professionele pesters", zijn dan ook heel geraffineerd wat dit betreft, zodat het lijkt alsof het alleen maar flauw is en dergelijke, maar de persoon waarop het gericht is weet wel beter, omdat ze die zelfde persoon elke keer tegen komt als er ook maar iets geplaatst wordt door de gepeste en door bv pb's al krijg je die via via te lezen.


Nou meeste doen zichzelf hier voor al volwassen zijnde, los het dan ook als volwassene op en ga niet zo triest lopen klagen.. Inderdaad is het niet leuk als je continu door dezelfde persoon word aangesproken met flauwe opmerkingen oid. Maar als je iets niet bevalt heb je toch ook hoop ik ergens geleerd om voor jezelf op te komen, spreek zelf die persoon aan en laat andere hier buiten.. Dat bemoeizuchtige en de internethelden van tegenwoordig die het voor alles en iedereen moeten oplossen..

Zag laatst in een topic dat er iets werd gezegd, waar de TS schouderophalend op reageerde en er niet zo moeilijk over deed, maar iemand anders maakte er een compleet drama van waardoor het hele topic uitliep op een rel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:42

CharmingS schreef:
MiniMeLona schreef:
In mijn ogen is pesten op bokt o.a.; juist steeds weer de topics op gaan zoeken van de persoon waar je een hekel aan hebt, om daar vervolgens toch een opmerking te gaan plaatsen, of die nu flauw, niet van toepassing, of simpelweg onbeschoft is, maakt dan niet uit, want de reacties gaan toch wel komen. De plaatser van de opmerking weet dit uiteraard en doet het daar ook om.

"professionele pesters", zijn dan ook heel geraffineerd wat dit betreft, zodat het lijkt alsof het alleen maar flauw is en dergelijke, maar de persoon waarop het gericht is weet wel beter, omdat ze die zelfde persoon elke keer tegen komt als er ook maar iets geplaatst wordt door de gepeste en door bv pb's al krijg je die via via te lezen.


Nou meeste doen zichzelf hier voor al volwassen zijnde, los het dan ook als volwassene op en ga niet zo triest lopen klagen.. Inderdaad is het niet leuk als je continu door dezelfde persoon word aangesproken met flauwe opmerkingen oid. Maar als je iets niet bevalt heb je toch ook hoop ik ergens geleerd om voor jezelf op te komen, spreek zelf die persoon aan en laat andere hier buiten.. Dat bemoeizuchtige en de internethelden van tegenwoordig die het voor alles en iedereen moeten oplossen..

Zag laatst in een topic dat er iets werd gezegd, waar de TS schouderophalend op reageerde en er niet zo moeilijk over deed, maar iemand anders maakte er een compleet drama van waardoor het hele topic uitliep op een rel!


Mee eens hoor, maar de "pest" is juist dat het volwassenen zijn vaak die dit soort gedrag vertonen.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:44

Ik ben ook door een iemand regelmatig geterroriseerd. Mijn ervaring is wel dat ze de berichten weg halen, maar geen waarschuwing of iets geven. Dat is de reden waarom ik nu niet vaak meer iets post en geen foto's er meer op heb. Heel jammer.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:52

Kelly, hoe zag dat terroriseren er uit?
Was dat een persoon die jou steeds volgde? Was dat een bekende of helemaal niet?
Gewoon voor mijn beeldvorming. :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:55

@Minnimelona: Dan zijn dat geen volwassenen maar een stel kleuters, en dan moeten ze worden behandeld als kleuters, 3 kansen en als je het dan nog niet hebt afgeleerd een ban ;).
@KellyDV: Dat je door een iemand bent geterroriseerd moet toch geen reden zijn om hier niets meer te kunnen/willen posten.. En hoe weet je dat ze geen waarschuwingen hebben gekregen? Deze worden meestal via PB gegeven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:07

Nies_ schreef:
Nou ik durf het best te zeggen hoor. Degene die zijn/haar paard 24 uur per dag op stal heeft staan vind ik een achterlijke die geen paard waardig is. En als ze dan ook nog klagen dat het paard druk is vind ik ze daarnaast ook nog eens ongelooflijk dom. Dat heeft niets met pesten te maken. Nouja, met paard pesten wellicht.



Ik heb de indruk dat ik weet over welk topic dit gaat en ik vond de kritiek dus echt meevallen. Blijkt ook wel weer uit dat iedereen dingen anders interpreteert!

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:40

bruintje123 schreef:
Kelly, hoe zag dat terroriseren er uit?
Was dat een persoon die jou steeds volgde? Was dat een bekende of helemaal niet?
Gewoon voor mijn beeldvorming. :)

Een bekende, die mij niet mag. Heb haar nooit iets misdaan maar ze vind blijkbaar van wel.
Elke x als ik pech had in dit geval met fokken reageerde ze heel stom dat het m'n eigen schuld is etc.
Terwijl ze normaal nooit reageerde, alleen als ze iets over mij te zeuren had.

CharmingS schreef:
@KellyDV: Dat je door een iemand bent geterroriseerd moet toch geen reden zijn om hier niets meer te kunnen/willen posten.. En hoe weet je dat ze geen waarschuwingen hebben gekregen? Deze worden meestal via PB gegeven ;)

Nee misschien wel niet.. Maar het heef mij echt heel erg gekwetst. Ik DENK dat ze geen waarschuwing heeft gegeven omdat ze gewoon door ging elke x.