Boktbullying

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:29

Waarom wordt hiertegen niet strenger opgetreden? Is Bokt dan echt een medium geworden waar pestgedrag oogluikend wordt toegelaten?


Moderatoropmerking:
Lees voor het reageren de moderatoropmerkingen hier en hier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-17 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking in de OP geplaatst

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:33

Geef eens een voorbeeld? Ik heb dit nooit gemerkt. Maar misschien zit ik niet in de fora waar het gebeurd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110657
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:35

Ik ook niet? Waar zie jij pestgedrag?
Een gezonde discussie is niet automatisch pesten :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:36

Ik ook niet..

Anoniem

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:37

Ik snap wel wat ze bedoeld. Ik ben ook gestopt met een topic te volgen, doordat een vraag altijd werd genegeerd en er anders gewoon kleinerend werd gereageerd. Ik was niet de enige. Uiteindelijk zitten er in dat ooit heel actieve topic nog maar 3 volgers of zoiets.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:39

Ik ben wel benieuwd waar dat is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:40

Volgens mij wordt er wel tegen opgetreden? Ik zie in elk geval regelmatig groene moderatoropmerkingen voorbij komen die een topic bij willen sturen. Wat ik vooral zie is dat die groene opmerkingen vaak wat gekleurd lijken te worden door degene die bij de mods komt klagen.

Dus stel ik plaats een bericht met foute foto's/niet kloppende tekst/loop te stoken door in een wat meer wetenschappelijk topic uitspraken te doen zonder die te willen onderbouwen. Dus word ik daar door andere Bokkers op aangesproken, maar in plaats van te erkennen dat de fout bij mij lag ga ik er frontaal tegenin , zeg dat anderen hun mond/bek moeten houden, dat zij dom zijn. Als mensen daar gepikeerd over raken ga ik vervolgens klagen bij de mod dat iedereen tegen mij is, en dan zie je vaak een moderatoropmerking verschijnen met de mededeling 'doorgaan op de oude posts van de TS is niet nodig en ongewenst'. Zo'n mod schrijft dan niet dat de klager zelf inderdaad ook aantoonbaar fout zat. Dat is jammer, en maakt de modopmerking vaak wat partijdig en dus arbitrair.

Zo'n discussietopic lijkt dan bullying terwijl zo'n topic heel simpel een geval is van dat iemand (per ongeluk) een fout maakt, er niet tegen kan dat hij/zij gecorrigeerd wordt en er zelf voor kiest om liever het topic te laten ontsporen dan te erkennen dat hij/zij een fout heeft gemaakt.
Echte bullying van een TS die vanuit het niets ondersteboven wordt gelopen door kwaadwillende Bokkers zie ik eigenlijk niet. Wel het tegenovergestelde: als je opmerkt dat een Bekende Bokker iets fout doet, dan krijg je meteen de hele fanclub over je heen die roept dat je een bully bent. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-17 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:41

Ik ben het ook nog niet tegen gekomen.
En als je zoiets tegen komt kan je altijd nog temmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:41

Ik noem bewust geen namen en geen topic. Het is ondertussen ook al een jaar geleden. Maar ik snap ts zeker. Het gebeurd vaker en heb al vaker gezien dat bepaalde personen worden geviseerd.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:46

Voor alle duidelijkheid, het gaat niet naar mij persoonlijk toe.

Ik kwam het gewoon vandaag weer tegen. Bewust in een topic een post plaatsen - die niet toevoegend is voor de openingspost, met als enige doel puur pestgedrag. Ik heb erop getemt. Ik denk niet dat het relevant is om hier die specifieke link neer te gooien.

Het is geen alleenstaand feit. En ik begrijp dat dit soort pestgedrag moeilijk aan te pakken is. Dat is irl zo, dat zal hier ook zo zijn. Maar mijn inziens zou men veel liberaler mogen zijn met time outs in dit soort gevallen. Een algemene moderatoropmerking of een slotje gaat echt niet ver genoeg/zou echt niet ver genoeg gaan.

Niet iedereen staat even stevig in zijn schoenen - en ik vind het soms toch vergaand eerlijk gezegd.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:49

Jeetje nou. Ik zal er ook eens opletten maar het is me nooit opgevallen..

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:52

Af en toe zie ik dit soort topics en berichten voorbij komen (niet specifiek alleen deze van jou hoor ts) en dan vraag ik mij echt af: wáár dan? Heb ik zo'n magische gave dat ik enkel topics aanklik waarin dit soort gedrag niet voor komt?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:57

Ik begrijp wel wat ts bedoeld. Dan word er een opmerking ingegooid, soms zogenaamd grappig bedoeld maar deze is dat zeker niet. En de bokker waar het tegen bedoeld is kan het ook niet anders oppakken als een smerige sneer.

Zo heb je ook topics waarin je weet dat binnen een kwartier de zelfde groep op komt dagen. Duidelijk elkaar opgeroepen per pb. Ze hebben dan blijkbaar te weinig goede argumenten het zelf af te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:58

Evi84 schreef:
Ik kwam het gewoon vandaag weer tegen. Bewust in een topic een post plaatsen - die niet toevoegend is voor de openingspost, met als enige doel puur pestgedrag. Ik heb erop getemt.


Maar is het niet mogelijk dat de TS zelf ook iets heeft gedaan wat niet helemaal handig is? Stel, iemand opent een topic met foto's van hoe goed een paard is opgeknapt met foto's van het paard dat nu zelfs hogeschool oefeningen kan. Zo'n topic is door de TS bedoeld als een 'ah' en 'oh' topic, maar betekent dat dan dat je geen opmerking mag plaatsen dat je het niet prettig eruit vindt zien dat de spoor zo diep in de ribben geduwd is dat er drie rimpels boven staan?
Als ik een fototopic open met als titel 'PRE marcheert er flink op los!' en ik laat foto's zien van een PRE in ho en slenterstap, dan mag er van mij door PRE-fans best gezegd worden dat zij toch wel een ander woord zouden hebben gebruikt dan marcheren als er niet daadwerkelijk gedraafd wordt.

Ik zou het heel raar vinden als daar op getemd zou worden.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:59

bruintje123 schreef:
Ik begrijp wel wat ts bedoeld. Dan word er een opmerking ingegooid, soms zogenaamd grappig bedoeld maar deze is dat zeker niet. En de bokker waar het tegen bedoeld is kan het ook niet anders oppakken als een smerige sneer.

Zo heb je ook topics waarin je weet dat binnen een kwartier de zelfde groep op komt dagen. Duidelijk elkaar opgeroepen per pb. Ze hebben dan blijkbaar te weinig goede argumenten het zelf af te kunnen.

Ja precies. Merendeel die niet minstens zo'n grote mond heeft vraagt hier daarom ook niks. Heb wel al genoeg docenten gehad die net zo waren, waardoor ik het heb leren negeren, maar nog steeds stel ik een vraag liever op andere fora dan hier op bokt, om die sneren.

Anoniem

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:05

Omgekeerd is dat net zo: genoeg mensen die op Bokt geen legitieme kritiek meer durven te geven omdat ze dan meteen een hele fanclub over zich heen krijgen die meteen moord en brand en pesterij gaat schreeuwen.
Blijkbaar leven die volgens het principe 'als je niets leuks te melden hebt dan hou je maar je mond'. Maar Bokt is er niet om ego's te strelen, maar om ervaringen te delen. En een ervaring die jijzelf als positief ervaart kan door een andere lezer heel anders ervaren worden en die mag dat ook gewoon zeggen, zolang dat maar netjes gebeurt.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 20:10

xyzutu2 schreef:
Omgekeerd is dat net zo: genoeg mensen die op Bokt geen legitieme kritiek meer durven te geven omdat ze dan meteen een hele fanclub over zich heen krijgen die meteen moord en brand en pesterij gaat schreeuwen.


Nu maak jij aannames die jij al direct voor waarheid aanneemt terwijl ik heb zelfs niet over een negatieve commentaar op de openingspost had? Met een negatieve commentaar op een openingspost heb ik absoluut geen probleem, ook nooit problemen mee gehad - zolang het netjes wordt verwoord en het niet uit de lucht is gegrepen.

Zoas ik al eerder zei: ik heb problemen met sneren en puur ruziezoekerij zonder toevoegende waarde met heel erg dudielijk als enige doel bullying.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:13

Ik heb daarnet ook een topic gezien waar ts zwaar onder vuur ligt. Een hoop argumenten en dergelijke en als Ts zegt: Ja maar dat heb ik niet gezegd. Quoten ze direct een hoop en zeggen ze: Jawel. Als je dan leest is gewoon alles uit de context getrokken. En ook al legt Ts het 5 keer uit, ze blijven door gaan, want! Ts is niet bereid het huidig harnachement volledig aan te passen naar de wensen van deze bokkers. (Het typische bit/bitloos boom/boomloos etc principe) Wordt er zelfs aangehaald dat ze medelijde hebben met de paarden die Ts als eigenaar hebben. Nou kom op zeg...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:13

Maar dan bewust op dezelfde bokker gericht?

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:15

bruintje123 schreef:
Ik begrijp wel wat ts bedoeld. Dan word er een opmerking ingegooid, soms zogenaamd grappig bedoeld maar deze is dat zeker niet. En de bokker waar het tegen bedoeld is kan het ook niet anders oppakken als een smerige sneer.

Zo heb je ook topics waarin je weet dat binnen een kwartier de zelfde groep op komt dagen. Duidelijk elkaar opgeroepen per pb. Ze hebben dan blijkbaar te weinig goede argumenten het zelf af te kunnen.


Dit meen je toch zeker niet?. :')

Ik kan me niet voorstellen dat een bepaald kliekje elkaar oproept tot het stalken en rellen in een bepaald topic. Vaak is het wel zo dat het in zo'n topic hard gaat en daardoor continu omhoog komt in actieve onderwerpen, dan valt zo'n topic al snel op.

Zo heb ik samen met een andere Bokker een keer een hele rel veroorzaakt in een bepaald topic. Niet onze intentie, maar iemand zei eindelijk de waarheid en wij haakte erop in.

Werd ook gezien als pesten, hebben hier ook een PB over ontvangen, maar wij hebben elkaar echt niet een PB gestuurd "oh kom maar eens kijken", we deelden dezelfde mening en hebben deze eerlijk neergezet.

Dat andere Bokkers daarop gingen liggen temmen lag aan het kliekje van de desbetreffende Bokker.

Nu, als ik wéér zo'n topic zie hou ik mijn mond en denk het mijne stilletjes. ;)

Imo gaat echt pesten te ver, maar mensen zien kritiek of een eerlijke ongezouten mening al snel al pesten.

Vind ik.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:17

xyzutu2 schreef:
Omgekeerd is dat net zo: genoeg mensen die op Bokt geen legitieme kritiek meer durven te geven omdat ze dan meteen een hele fanclub over zich heen krijgen die meteen moord en brand en pesterij gaat schreeuwen.
Blijkbaar leven die volgens het principe 'als je niets leuks te melden hebt dan hou je maar je mond'. Maar Bokt is er niet om ego's te strelen, maar om ervaringen te delen. En een ervaring die jijzelf als positief ervaart kan door een andere lezer heel anders ervaren worden en die mag dat ook gewoon zeggen, zolang dat maar netjes gebeurt.


Ja dit dus. Zo ervaar ik Bokt al enige tijd. Er worden reacties verwijderd of dusdanig aangekleed dat ik me afvroeg hoe teer zieltjes en hoe kort tenen tegenwoordig zijn...

Het wordt al snel als pesten bestempeld.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:17

Ik snap TS ook volledig. Ik ben in bepaalde topics gewoon in de meelees modus gegaan, omdat er zeer banketstaaf gedaan word. En wanneer je er dan iets van zegt, dan ben jij zelf het probleem want dan neem jij het zelf verkeerd op. En daarbij krijg je de groep mensen die altijd achter die persoon zullen blijven staan ook nog over je heen.
En wanneer je denkt, het is weer rustig, en we kunnen weer gewoon praten, dat het gezakt is bij iedereen, komen er altijd nog banketstaaf opmerkingen.

Buiten dat, wanneer je iemand tegenspreekt zonder een boktgroepje achter je te hebben staan, zal je ook volledig genegeerd gaan worden. En zal je bijna nooit, tot nooit meer een antwoord krijgen op wat jij zegt of doet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:18

Het valt iets te veel op Kim. :)
En het gaat dan niet om een ongezouten mening, daar ben ik zelf ook niet vies van :D
Zelf tem ik zelden. Mensen zijn hier groot genoeg om zelf hun mond open te doen.
En dan heb ik het niet over het young rider gedeelte.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:22

Ik denk dat ik overigens een idee heb over wie dit nu alweer gaat. En dat neigt inderdaad meer naar pesten, en wanneer die omslag is geweest weet ik niet precies. Maar ik kan me voorstellen dat diegene Bokt steeds meer beginnen te vermijden... Daar duiken gewoon altijd dezelfde mensen op met hetzelfde poedersuiker commentaar.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:31

Ik herken het ook wel. Niet bij mijzelf maar neem bijvoorbeeld bepaalde topics over Totilas bijvoorbeeld. Hoe mensen elkaar afsnauwen puur omdat ieder zijn of haar eigen mening geeft. Dat ik denk doe normaal zeg. Maar ik denk dat het ook deels komt door de manier waarop een ander de tekst of reactie interpreteert. Op papier komt het nou eenmaal soms harder over dan de bedoeling is.