Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Wat zou jij graag zien op bokt qua privacybeleid? (Meerdere opties mogelijk)

De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen
1111 (23%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op alle forumdelen
502 (10%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK)
522 (10%)
Geen topics verwijderen, ik lees graag oude topics terug
303 (6%)
Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts
1198 (24%)
De huidige situatie behouden (alleen berichten aanpassen op aanvraag en geen accounts verwijderen)
130 (2%)
Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden
424 (8%)
Bokt.nl beter (meer) afschermen
572 (11%)
Anders, namelijk:
37 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4799


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 14:56

In de volgende topics [FZ] Account verwijderen en [FZ] Is Bokt Bokt niet meer? kwam naar voren dat er aardig wat mensen zijn die graag een verandering zouden zien in het huidige beleid mbt privacy van gebruikers. Momenteel is het zo dat bokt alleen op aanvraag bepaalde berichten aanpast (bijv. het weghalen van een naam) en nooit accounts verwijderd. Accounts kunnen wel geanonimiseerd worden, waarbij de naam veranderd in bijv. "gast292". De berichten blijven staan en de accounts zijn alsnog zeer gemakkelijk te traceren.
In de loop der jaren is er veel veranderd, vroeger was bokt een stuk kleiner en was men zich een stuk minder bewust van de invloed van het internet. Er zijn een hoop mensen die hier in het verleden (als puber bijvoorbeeld) dingen hebben gepost die ze nu graag weg zouden willen hebben. Maar ook nu melden zich pubers of zelfs nog jongere kinderen aan die over een paar jaar misschien wel spijt hebben van wat ze nu posten, ondanks dat er tegenwoordig al een hoop meer informatie is over de invloed van social media/het internet. Op veel social media sites heb je zelf de keuze je berichten of account te verwijderen (en vaak verdwijnen alle berichten automatisch bij het verwijderen van je account). In hoeverre moet bokt volgens jou haar oude regels mbt privacy veranderen of versoepelen? Om een beter beeld te kunnen krijgen is hier een poll, vul hem in en post evt. een uitleg/aanvulling hier in het topic!

Het beheer heeft aangegeven te willen kijken naar de mogelijkheid om zelf je berichten aan te passen (bijv. bij berichten ouder dan x jaar). Dat is al een stap in de goede richting. Natuurlijk moet er een middenweg gevonden worden tussen de belangen van bokt (geen gaten in informatieve topics, geen bergen werk voor de mods, commerciële belangen etc.) en die van de gebruiker (meer privacy). Maar wat wíl de gebruiker nu? Zo is één van de pijnpunten die vaak genoemd wordt door het beheer dat er gebruikers zijn die graag teruglezen in oude topics, maar hoeveel zijn dat er en weegt dat op tegen de privacy van de rest?
Omdat het hier gaat om wat de gebruiker als ideaalbeeld zou willen zien staan er een paar punten tussen waar het beheer ongetwijfeld nooit mee akkoord zou gaan, maar aangezien ze wel vaak geopperd werden in de andere twee topics en er kennelijk dus wel vraag naar is staan ze er toch bij.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-11-17 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt


Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:00

Bijzonder en veelzeggend dat er tot nu toe nog niet gestemd is op 'de huidige situatie behouden' :j
Fijn dat er een poll is!

Winged

Berichten: 33001
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:01

Eigenlijk zou ik twee dingen graag zien:
- oude berichten van meer dan een jaar kunnen verwijderen.
- een duidelijker slot voor lezers van buitenaf (zonder account). Dus alleen het kunnen lezen op de informatieve delen en niet alle andere fora.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14462
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:02

Gestemd!

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:03

Privacy wordt toch steeds meer een dingetje. Vooral in "mijn" tijd (dus toen ik een tiener was) was die privacy nog niet zo'n issue maar dat is vandaag de dag wel anders... Zijn het niet kennissen van vroeger dan zijn het wel de bazen van nu of zelfs de jaloerse vrouwen van mannen die je ooit in een grijs verleden op Facebook hebt gehad :'). Er zijn zeker dingen die ik wil verwijderen/veranderen en met mij vele anderen denk ik.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:04

Mag van mij zo blijven als het is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:05

Gekozen voor:
-zelf oude berichten kunnen aanpassen
-alle HK topics ouder dan x jaar verwijderen
-anders: alleen op aanvraag anonimiseren van account. Als je dit als gebruiker zelf kan doen lijk me dat chaotisch worden. Het lijkt me prettiger dat er een drempel is om te rommelen in recente topics. Net zoals er een drempel is om mee te kunnen posten in bepaalde topics voor nieuwe gebruikers.

Oh, een een beter 'slot' voor buitenstaanders ook wel prettig!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:06

Zelf aanpassen lijkt me nog steeds geen goed plan. :\

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:07

AlwaysH schreef:
Zelf aanpassen lijkt me nog steeds geen goed plan. :\


Alles?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:09

Ingevuld!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:09

Oudere topics verwijderen is jammer voor oa je eigen verloop op bokt, teruglezen van oudere ervaringen van bedrijven en zo. Geeft soms een betere indruk van iemand die dingen plaatst. Heel soms lees ik terug omdat ik bepaalde opmerkingen niet kan plaatsen waarom iemand iets neerzet. Maakt soms wel iets duidelijk.

Zelf rommelen met berichten weghalen en zo gaat een zootje worden en hoe los je dan quotes op? Als je bericht gequote is schiet je er nog niks mee op.

Simpel gezegd je moet nadenken voor je iets op bokt neerzet.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 15:10

karuna schreef:
Simpel gezegd je moet nadenken voor je iets op bokt neerzet.


Dat is inderdaad te simpel gezegd.

lor1_1984

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:12

Ik heb gestemd op:
De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK)
Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts
Bokt.nl beter (meer) afschermen

Evt bij de tweede optie van te voren een mail rondsturen of sticky aanmaken plus vermelding bij een nieuwsonderdeel oid zodat mensen die dingen willen bewaren daar bijv een week tijd voor hebben om dat te fixen.
Zowiezo zou ik het fijn vinden als je zelf je berichten kunt wijzigen zonder tijdslimiet, mochten er gebruikers misbruik van maken kunnen die gewoon standaard gequote worden door de eerste die erop reageert. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:12

Winged schreef:
Eigenlijk zou ik twee dingen graag zien:
- oude berichten van meer dan een jaar kunnen verwijderen.
- een duidelijker slot voor lezers van buitenaf (zonder account). Dus alleen het kunnen lezen op de informatieve delen en niet alle andere fora.


Met name dat laatste.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:12

Hoezo, ik loop toch al aardig wat jaren op bokt rond maar heb nog niet een ding neergezet waar ik spijt van heb, kwestie van nadenken en desnoods even wachten voor je iets plaatst. En niks neerzetten dat je ook niet op de voorpagina van de krant wil hebben. Heel simpel dus

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 15:14

karuna schreef:
Hoezo, ik loop toch al aardig wat jaren op bokt rond maar heb nog niet een ding neergezet waar ik spijt van heb, kwestie van nadenken en desnoods even wachten voor je iets plaatst. En niks neerzetten dat je ook niet op de voorpagina van de krant wil hebben. Heel simpel dus


Sorry karuna maar jij bent bijna 50. Makkelijk praten dus, je kan van een puber van 12 niet verwachten dat ze alle gevolgen kunnen overzien want dat is fysiek gezien niet eens mogelijk omdat hun hersenen daartoe nog niet voldoende ontwikkelt zijn.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:14

Kelly_ann schreef:
AlwaysH schreef:
Zelf aanpassen lijkt me nog steeds geen goed plan. :\


Alles?


Het lijkt me onwijs onhandig als oude posts van verwijderde accounts verdwijnen. Doe dan dat er komt te staan: "verwijderd acc" of iets dergelijks.
En berichten die je zelf kan verwijderen kunnen een hele discussie verpesten natuurlijk.
Ik ben er wel voor dat het ivm privacy meer moet worden afgeschermd, en HK topics mogen van mij best weg na x aantal jaar.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:15

Houden zoals het is :o Bij zelf later aanpassen kun je hele rare 'wendingen' krijgen bij ruzie's bijvoorbeeld. Zelf kijk/lees ik graag oude topics terug, zou het jammer vinden als die na x jaar zouden verdwijnen

En verder zou dit al een hoop ellende oplossen :o :o : https://www.youtube.com/watch?v=I71cY9Ysy5U

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:16

Fenrir schreef:
karuna schreef:
Simpel gezegd je moet nadenken voor je iets op bokt neerzet.


Dat is inderdaad te simpel gezegd.


Waarom zet je een poll op als je een ander zijn mening vervolgens niet respecteert?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14462
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:16

Niet zo simpel als je in je kinder/puberteit een bokt account hebt aangemaakt. Je floept er in die periode van alles uit door emotie en onwetendheid. Wanneer je volwassen bent herken je jezelf er niet meer in. En grotendeels wilt dat soort berichten van bokt hebben.

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:16

Zo, binnen 15 minuten al enorm veel stemmen, ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen.

Mijn stemmen:

- De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen.
- Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op alle forumdelen (twijfel).
- Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK).
- Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts.
- Bokt.nl beter (meer) afschermen.
- Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 15:16

poes schreef:
Fenrir schreef:
Dat is inderdaad te simpel gezegd.


Waarom zet je een poll op als je een ander zijn mening vervolgens niet respecteert?


Omdat ik zelf ook een mening mag hebben? Heeft overigens niks met respect te maken, ik ben het er gewoon niet mee eens.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:17

Ja precies en verder beargumenteer je die ook maar in bovenstaande post kraak je alleen de ander af.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:20

Ik heb gekozen voor geen topics verwijderen, maar ik wilde dat nog wel even toelichten want het is meer dat ik dat de beste optie vond van de 2 gegeven topics.

Ik ben erg tegen het zelf kunnen aanpassen van berichten die al even staan. Het is nu al een bekende ergernis dat mensen een topic maken en dan de OP leeghalen als de reactie tegenvalt. Ik denk ook dat het in informatieve of discussie topics verwarrend kan worden als het mogelijk is om achteraf een post compleet te veranderen.
Wat ik dan liever zie is dat het gewoon wordt verwijderd, dan is het ook niet irritant of verwarrend maar gewoon afwezig. Maar ik zou het ontzettend jammer vinden als topics van een bepaalde leeftijd standaard weg gaan. Ik kijk vaak nog met plezier terug in oude topics van mezelf oid, maar ook in oude topics waar informatie of beeld in staat die niet verouderd (want niet alles verouderd, ook al wordt dat veel geroepen).
Waar ik dus het meest achter zou staan is dat gebruikers berichten/topics van zichzelf kunnen verwijderen als dat nodig is, en de rest gewoon blijft staan. En dan inderdaad met de regel dat het topic minimaal x maanden/jaar oud is of een tijd inactief is. En dus niet automatisch verwijderen of zelf aanpassen.


Anoniem

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:21

Eigen berichten evt. alleen verwijderen in plaats van veranderen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wexfriend en 25 bezoekers