Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Wat zou jij graag zien op bokt qua privacybeleid? (Meerdere opties mogelijk)

De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen
1111 (23%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op alle forumdelen
502 (10%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK)
522 (10%)
Geen topics verwijderen, ik lees graag oude topics terug
303 (6%)
Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts
1198 (24%)
De huidige situatie behouden (alleen berichten aanpassen op aanvraag en geen accounts verwijderen)
130 (2%)
Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden
424 (8%)
Bokt.nl beter (meer) afschermen
572 (11%)
Anders, namelijk:
37 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4799


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 22:54

Super fijn Bart, en wat netjes dat jullie er zo snel mee aan de slag gaan +:)+


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 01:14

Ik zou het eeuwig zonde vinden als een aantal informatieve topics zouden verdwijnen; een aantal over dressuur en over clickertraining. Die bieden echt een schat aan (tijdloze) informatie en discussies op hoog niveau die je elders niet tegenkomt. Dus mocht er overgegaan worden tot verwijdering van posts en accounts, kunnen deze topics dan eerst eens in boekvorm worden uitgegeven? :D

The_Cat

Berichten: 7284
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:21

Is het niet nuttiger om de echte topics met waarde om te vormen naar de wiki? En dat men de brol eruit kan filteren?


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:37

Gaat om topics van een aantal jaar geleden, zijn honderden, zo niet duizenden pagina's in totaal. Ga er maar aanstaan. Bovendien vind ik juist de discussie en het verschil van inzicht en de uitgebreide onderbouwing daarvan waardevol. Dat lijkt me niet echt iets voor de wiki. Maar als dat wel kan (bijvoorbeeld wiki van tien pagina's over de halve ophouding en verschillende omschrijvingen, meningen, uitvoeringen, discussies etc daarover) dan is dat natuurlijk een hele goede oplossing.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:41

Kelly_ann schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik mis de optie je account en berichten verwijderen ZONDER aanvraag.


Lijkt mij absoluut onhandig. Om dezelfde reden dat je in een bevlieging iets kan posten, kan iemand dan in een bevlieging alles wissen.

Zeker als dat met één druk op de knop kan maakt een gebruiker acuut gatenkaas van het forum. Als dat gaat om HK topics alá, maar inhoudelijke discussies zouden teveel beschadigen. Meestal is dat zonde, en vaak gaat het de gebruiker ook niet om die berichten maar om die ene keer dat ze hebben geroepen waar ze wonen ofzo.

Redenen om je gehele geschiedenis of account te wissen zijn absoluut begrijpelijk als je persoon onder druk staat door stalking, dreiging en dergelijke. Met hulp van een moderator je account anonimiseren of bepaalde persoonlijke berichten gummen is voldoende lijkt me.


Al is het een bevlieging je kan alles wissen van afvalfora tot facebook tot datingsite en dit niet? Internet is niet de baas over jou.

En toen ik gestalkt werd deden ze niks 10 jaar terug. En dan moet jij dit nog gaan bewijzen. Ze zijn geen politie. Moeten van die guppen over jouw prive gaan beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:46

Visitor schreef:
Gaat om topics van een aantal jaar geleden, zijn honderden, zo niet duizenden pagina's in totaal. Ga er maar aanstaan. Bovendien vind ik juist de discussie en het verschil van inzicht en de uitgebreide onderbouwing daarvan waardevol. Dat lijkt me niet echt iets voor de wiki. Maar als dat wel kan (bijvoorbeeld wiki van tien pagina's over de halve ophouding en verschillende omschrijvingen, meningen, uitvoeringen, discussies etc daarover) dan is dat natuurlijk een hele goede oplossing.

Hoe groot is de kans dat iemand dit soort posts gaat verwijderen? Het gaat veelal om puberaal gezwets waar nu, jaren later, niet meer achtergestaan wordt en er zelfs een gevoel van schaamte/spijt is over die posts. Die moeten toch gewoon makkelijk verwijderd kunnen worden?

Anoniem

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:16

Dat zou dan weer opgelost kunnen worden doordat enkel TS een eigen (niet meer actief) topic kan wissen, eventueel met de uitzondering dat je voor informatieve topics een aanvraag moet indienen (en dat het dan wel kan als het om een probleem met een paard gaat bv in tegenstelling tot een algemeen informatief topic over dressuur of weet ik het).

Losse reacties in topics kan dan nog (voorlopig?) via de mods gebeuren. Zo voorkom je ook gaten ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:01

Toch zie ik daar weinig meerwaarde aan, dan moet het nog steeds gekeurd gaan worden en daar zit nu al vaak de kink in de kabel.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:10

Als je al eigen niet-informatieve, niet-actieve, topics (dus alles bij ITP en de kantine/huiskamer/noem maar op) zelf kan verwijderen denk ik dat dit al een heel grote stap voorwaarts is. De rest kan dan nog stap voor stap bekeken worden. Je moet ergens beginnen ;) Wijzigen alleen is voor mij persoonlijk wat weinig, al is het natuurlijk wel fijn als het kan.

The_Cat

Berichten: 7284
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:18

Het informatieve kan ook dubbel bekeken worden, en mag ook geen excuus zijn om bepaalde topics te laten staan. Iemand kan raadt vragen voor haar paard, en is dan ook informatief voor haar, maar daarom is het nog niet informatief voor iemand anders. Het is gewoon moeilijk, maar mag langs de ene kant geen reden worden om iets te laten staan vind ik. Als je het weg wil hebben moet het weg kunnen vind ik


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:19

Bart, fijn dat jullie het hebben opgepakt en in (J)HK de functie gaan testen +:)+

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:22

Tot nu toe is er 6% van bokt die graag oude topics terugleest. Moet je daar echt rekening mee houden?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:24

The_Cat schreef:
Het informatieve kan ook dubbel bekeken worden, en mag ook geen excuus zijn om bepaalde topics te laten staan. Iemand kan raadt vragen voor haar paard, en is dan ook informatief voor haar, maar daarom is het nog niet informatief voor iemand anders.


Dat haalde ik inderdaad ook al aan :j Als ik een topic open over een probleem met mijn paard en het probleem is opgelost of het paard is er niet meer dan vind ik ook dat dit weg moet kunnen :j Als iemand anders datzelfde probleem met zijn/haar paard heeft komt daar toch wel een eigen topic van voor eventueel nieuwe inzichten.

Maar is het een topic met "hoe rij je aan de teugel" met 100 verschillende inzichten dan is dat een algemeen informatief topic en dat kan dan makkelijker blijven staan. Of niet natuurlijk, compleet eigen keuze ben ik ook voor ;)

The_Cat

Berichten: 7284
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:26

[***] schreef:
The_Cat schreef:
Het informatieve kan ook dubbel bekeken worden, en mag ook geen excuus zijn om bepaalde topics te laten staan. Iemand kan raadt vragen voor haar paard, en is dan ook informatief voor haar, maar daarom is het nog niet informatief voor iemand anders.


Dat haalde ik inderdaad ook al aan :j Als ik een topic open over een probleem met mijn paard en het probleem is opgelost of het paard is er niet meer dan vind ik ook dat dit weg moet kunnen :j Als iemand anders datzelfde probleem met zijn/haar paard heeft komt daar toch wel een eigen topic van voor eventueel nieuwe inzichten.

Maar is het een topic met "hoe rij je aan de teugel" met 100 verschillende inzichten dan is dat een algemeen informatief topic en dat kan dan makkelijker blijven staan. Of niet natuurlijk, compleet eigen keuze ben ik ook voor ;)


Sorry :x wou je niet herhalen, soms moeilijk te onthouden wat waar gepost is in de topics :p


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anoniem

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:29

Haha, maakt niet uit hoor, was ook niet slecht bedoeld, meer een "ik ben het ermee eens want zei het ook al" ;)

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:34

Ik heb even voor de statistiek gekeken er komen 102 pagina's uit als je op mijn oude boktnaam zoekt. Dat vind ik misschien wel lastiger omdat je dus zo geen moer hebt aan een naamswijziging. In alle quotes staat die naam die herkend wordt door de zoekmachine. En daarbij gaan we dus 15 jaar terug de tijd in :+

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:48

Ik heb oa ANDERS gekozen namelijk:

Oude topics op slot zetten.
Dan kan er niet meer op gereageerd worden en kunnen er tig jaar na dato gewoon nieuwe topics geopend worden over eenzelfde onderwerp.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Anoniem

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:09

@Bart, misschien is er ook een mogelijkheid om oude niet gebruikte Boktnamen te verwijderen?
Ik vond het zo moeilijk om een leuke boktnaam te vinden. Alle namen zijn al gebruikt.
En op mijn favoriete namen bleek die al te bestaan door mensen die nog geen enkel bericht hebben geplaatst en nooit online zijn geweest.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:27

Grobbebol stuur een mod een PB hierover. Als een gebruiker geen of weinig poets heeft kan de gebruikersnaam vrijgemaakt worden.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:38

BartVB schreef:
Voor (relatief) veelvoorkomende zaken als atypische myopathie maakt dat inderdaad niet heel veel uit. Maar er zijn legio zoektermen te bedenken waar geen tig sites en honderden of tientallen topics over zijn. Dat is de waarde van een breed archief aan topics. Ook zijn er flink wat oude topics die op zich niet informatief zijn maar wel vermakelijk en/of een onderdeel van de 'Bokt historie'. Dat kan en mag jij niet interessant vinden, andere mensen hechten daar wel aan.

Daarnaast zoals ik al eerder zei; privacy issues zijn zeker op te lossen door alles te verwijderen, maar die oplossing is verre van proportioneel.

Een idee dat, naar mijn idee, een beter compromis is tussen behouden van informatie en beschermen van privacy is het zelf kunnen bewerken van je oude posts. Daar is de afgelopen dagen aan gewerkt en vrijdag starten we met een test in de Huiskamer en de Jeugd Huiskamer. We moeten nog even het e.e.a. testen maar vanaf vrijdag kan je je berichten ouder dan een jaar op die fora zelf aanpassen om b.v. een naam, een telefoonnummer of een plaats weg te halen.

Voor ons is het een experiment om te kijken hoe dat uit gaat pakken. Omdat het een experiment is houden we dit even beperkt tot twee fora. Het plan is om na zes weken te evalueren en eventueel uit te breiden naar een breder deel van Bokt. Tenzij de functie b.v. massaal wordt 'misbruikt', dan kijken we eerder of we aanpassingen doen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat we dit over een paar weken beschikbaar kunnen maken op een groter deel van Bokt. Als je nu al iets aangepast wil hebben op een van de andere fora dan kan dat via de bestaande route: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Ondertussen zijn we ook aan het kijken naar een aantal andere suggesties maar die zijn een stuk meer werk. Wel wordt gekeken naar de help-teksten en de andere communicatie en afhandeling van verwijderverzoeken.

Ik vind het aanpassen van je oude posts echt een slecht idee. Dat is hetzelfde als een geschiedenisboek herschrijven.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:42

Kan het beheer ook zien wanneer een topic voor het laatst is bekeken? Want daar zou je dan simpel op kunnen handelen. Alles wat in de laatste 2 jaar op informtief niet meer is bekeken kan weg bijvoorbeeld. Zelfde als met alle andere topics trouwens

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 17:01

janderegelaa schreef:
Ik vind het aanpassen van je oude posts echt een slecht idee. Dat is hetzelfde als een geschiedenisboek herschrijven.


Sorry, maar oude posts op een internetforum vergelijken met een geschiedenisboek? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:05

Fenrir schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vind het aanpassen van je oude posts echt een slecht idee. Dat is hetzelfde als een geschiedenisboek herschrijven.


Sorry, maar oude posts op een internetforum vergelijken met een geschiedenisboek? :')

Vond het ook nogal overdreven :7

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:33

Fenrir schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vind het aanpassen van je oude posts echt een slecht idee. Dat is hetzelfde als een geschiedenisboek herschrijven.


Sorry, maar oude posts op een internetforum vergelijken met een geschiedenisboek? :')


Dat wordt niet gezegd.
er staat dat het verwijderen van oude posts hetzelfde is als een geschiedenis boek herschrijven.
en dat ben ik met hem eens.

Oude landkaarten zijn toch ook bewaard gebleven ondanks dat ze niet correct waren, want ook incorrecte dingen geven inzicht en informatie.

ander voorbeeld:
vroegah dacht men dat vrouwen te dom waren, geen dingen konden onthouden en/of snapten. resultaat vrouwen konden bijv. geen dokter worden.
dat is in de loop der tijd veranderd, moet je dan dat weten van toen maar vernietigen omdat vrouwen wel slim zijn en niet onder doen van mannen? want die info is niet meer van deze tijd?

ik vind van niet.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 18:43

Ja, het wordt dus vergeleken met een geschiedenisboek. En wat heeft dat te maken met iemand die graag een naam uit een post weg wil hebben bijv. omdat het invloed kan hebben op hun huidige leven (itt geschiedenis wat, zoals de naam al zegt, geschiedenis is en niks meer te maken heeft met levende personen)?

Edit: daarnaast heeft hij het over het zelf aanpassen van oude posts, niet het verwijderen ervan. En dat in de HK wat nou niet echt een plek vol waardevolle info is.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-17 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers