Huiswerk vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:49

Gewoon als belangstelling, omdat ik het deze week twee keer ben tegen gekomen: huiswerk topics zijn niet toegestaan op bokt.
Wat is hierin de overweging geweest?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:50

Omdat het de bedoeling is dat je zelf je huiswerk maakt. :)
Als andere mensen dat voor je doen dan leer je er toch niks van? Bokt wil dat in ieder geval niet stimuleren.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:51

Suzanne F. schreef:
Omdat het de bedoeling is dat je zelf je huiswerk maakt. :)
Als andere mensen dat voor je doen dan leer je er toch niks van? Bokt wil dat in ieder geval niet stimuleren.


Precies dit!

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:55


rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:57

Ja. Ok, dat had ik ook al bedacht. Maar een vraag om je op weg te helpen ergens mee, of een idee mag ook niet. Toch?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:58

Thanks RianneH

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:01

Ik ben het denk ik met je eens, zeker indien 18+ is moet het, in mijn optiek, geen probleem zijn. Voor hetzelfde geld gaat het over een presentatie/rapport wat werkgerelateerd is, dan mag het blijkbaar wel.

Uiteraard is de situatie anders als het om een puber gaat.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:05

Vaak zijn het vragen die gaan over bijvoorbeeld het uitrekenen van de voederwaarden van een product, hoe dat "ookalweer" moet, want voor school moeten ze bla bla bla.
Wat bij mij dan overkomt als "ik heb ff geen zin om te zoeken dus laat ik mensen voor mij zoeken"

Als je zulke specifieke vragen stelt ivm je opleiding dan ga ik er wel vanuit dat die stof behandeld is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:32

Nou in een v.d. topics ging het over een evt. onderwerp voor een presentatie.

Goed, TS gaf aan laat te zijn en dat dit haar eigen schuld was. Toch ben ik van mening dat het niet iets inhoudelijks was wat betreft stof, enkel creativiteit voor een onderwerp. Zulke vragen kom ik ook tegen bij bijv. gerechten (Ik wil wat nieuws, iemand tips?)/Netflix (Wie weet er een goede serie?)/vakantie (Ik ga daar naartoe, wat moet ik echt zien?): Allemaal vragen om advies/creativiteit.

Overigens was TS in dat topic 21+.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 21:47

Of in een ander topic: "heeft iemand een filmpje voor mij?"

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:47

Ook het vinden van een onderwerp voor een presentatie moet je gewoon zelf doen. Leren doe je zelf, en het bedenken van je presentaties en de onderwerpen daarvoor is daar onderdeel van. Kan best zijn dat het moeilijk is, maar je moet het zelf doen. Het is wat anders als je in dat proces vastloopt en er zelf niet uitkomt. Maar het bedenken van je onderwerp moet je niet aan Bokt over willen laten.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:12

Ik vind het eigenlijk vrij logisch dat dit soort topics niet zijn toegestaan op Bokt. Huiswerkopdrachten worden niet voor niets gegeven en deze opdrachten verliezen hun functie als ze (gedeeltelijk) gemaakt worden door anderen. Als je een vraag hebt of het moeilijk vindt om een onderwerp te bedenken lijkt het mij niet dat Bokt de enige en meest logische plek is om dit neer te leggen.

Het is natuurlijk erg makkelijk om je opdracht op een openbaar forum te plaatsen en vervolgens te wachten totdat iemand het antwoord geeft, een filmpje instuurt, je aan een onderwerp helpt of misschien zelfs een compleet werkstuk aanbiedt. Het is ook een stuk eigen verantwoordelijkheid leren nemen door op tijd aan opdrachten te beginnen, op tijd om hulp te vragen en op tijd over dingen na te gaan denken. Om goede resultaten te behalen zal je zelf tijd, moeite en energie in een opdracht moeten steken.

Mocht het je echt aan creativiteit ontbreken om tot een goed onderwerp te komen dan is dit met een beetje zoeken via Google ook eenvoudig op te lossen. Er zijn via Google zo ontzettend veel verschillende onderwerpen te vinden dat je voldoende handvatten aangereikt krijgt om tot een goed onderwerp te komen. Dat het makkelijker is een topic te openen en te wachten tot mensen met interessante onderwerpen komen is begrijpelijk, maar dit is dus niet de enige mogelijkheid bij gebrek aan creativiteit.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:59

Ik ben lang moderator daar geweest en een specifieke vraag stellen mag. Bv je hebt een reken formule waar je echt geen hout van snapt, dan mag je rustig bokt vragen hoe of wat..
Wat niet mag is: ik moet een onderwerp voor een scriptie wie helpt, wie wil dit voor mij vertalen enzovoorts..

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:04

Aan de ene kant snap ik het wel, aan de andere kant vind ik het een beetje knullig van Bokt dat ze op deze manier je handje proberen vast te houden :') als iemand hier z'n huiswerkhulp niet krijgt schrijven ze 't wel over of halen ze het van een ander forum, vind het naïef om te denken dat door dit beleid het 'huiswerk zelf doen' gestimuleerd wordt.
Hoewel ik het er uiteindelijk toch mee eens ben dat de regel er is, simpelweg omdat half bokt anders overspoeld zou worden met huiswerktopics :))

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:10

Af en toe zou het heel handig zijn haha. Ik heb dyscalculie en medisch rekenen. Dan kan hulp heel fijn zijn haha.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 08:44

Ik snap je helemaal Memories.

Anoniem

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:52

Aan de ene kant snap ik het wel... Persoonlijk zou ik gek worden als iedereen ineens een topic opent met alle vragen van z’n huiswerk en dat Bokt die dan voor ze beantwoordt.

Aan de andere kant, het kan ook juist leerzaam zijn als iemand met suggesties komt voor bijv. de uitwerking van een verslag of project. Do’s en don’ts, ervaringen...

Maar goed waar trek je een lijn.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:41

Danique schreef:
Aan de ene kant snap ik het wel... Persoonlijk zou ik gek worden als iedereen ineens een topic opent met alle vragen van z’n huiswerk en dat Bokt die dan voor ze beantwoordt.

Aan de andere kant, het kan ook juist leerzaam zijn als iemand met suggesties komt voor bijv. de uitwerking van een verslag of project. Do’s en don’ts, ervaringen...

Maar goed waar trek je een lijn.
In mijn optiek, o.b.v. leeftijd: 18 = volwassen.

Al gok ik dat Bokt nu van mening is dat ik te simpel denk.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:51

De lijn zit tussen "eens kijken wat ik met weinig moeite van Bokt kan trekken" en "Hee. Ik ben er mee bezig en ik loop hier vast. Ik kan dit een een klasgenoot vragen maar ook een balletje opgooien op Bokt".

Je moet dus wel laten zien wat je er zelf aan gedaan hebt voordat je iemand om suggesties kunt vragen. Dat laatste mag dus best. Maar het beginsel is nog steeds dat je eerst laat zien wat je zelf gedaan hebt.

18 jaar is geen harde grens op een forum. Als je veertien bent kun je best een profiel maken met een hogere leeftijd. Maar ik vind dat hetzelfde principe ook boven de achttien moet gelden. Het blijft, ook boven de achttien, jouw opleiding.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:05

Prrrr schreef:
De lijn zit tussen "eens kijken wat ik met weinig moeite van Bokt kan trekken" en "Hee. Ik ben er mee bezig en ik loop hier vast. Ik kan dit een een klasgenoot vragen maar ook een balletje opgooien op Bokt". TS had er in dit geval, geloof ik, niet aan gedacht. Absoluut niet handig, toch kan het iedereen overkomen. Wellicht was TS al de hele ochtend aan het denken, maar liep vast. Dit was allemaal niet heel duidelijk, in mijn optiek.

Je moet dus wel laten zien wat je er zelf aan gedaan hebt voordat je iemand om suggesties kunt vragen. Dat laatste mag dus best. Maar het beginsel is nog steeds dat je eerst laat zien wat je zelf gedaan hebt.Het ging in dit geval om creativiteit. TS kon geen pakkend onderwerp bedenken. Voor hetzelfde geld had ze het hele PvA/begroting/PowerPoint al lang klaar staan.

18 jaar is geen harde grens op een forum. Als je veertien bent kun je best een profiel maken met een hogere leeftijd. Maar ik vind dat hetzelfde principe ook boven de achttien moet gelden. Het blijft, ook boven de achttien, jouw opleiding.Hier zeg je het zelf: Het blijft jouw opleiding. Geheel mee eens, hun verantwoordelijkheid en niet die van Bokt. Willen ze 'vals' spelen? Prima, eigen verantwoordelijkheid en uiteindelijk snijden ze enkel zichzelf in de vingers.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:15

Quoten kan ook anders :D

Als je vastloopt, loop je ergens op vast, het is dus de bedoeling dat je ook laat zien waar je vastloopt. Je denkt dan bijvoorbeeld onderwerp a, nee, want (vul hier je reden in) of onderwerp b (gaat nu niet lukken wegens te veel tijd). Maar dat staat er dan niet. Dit was gewoon: ik ben te laat met mijn onderwerp, weet je wat, ik gooi het op Bokt. A: daar is STW niet voor, B: leren plannen en de gevolgen dragen als dat niet lukt is onderdeel van je leerproces.

Geen pakkend onderwerp? Dan doe je toch geen pakkend onderwerp? En hoe ga je dat pakkend maken dan? Zelf leren.

Oorsprong van de regel is denk ik voornamelijk om te voorkomen dat STW overspoeld wordt door vragen die niet interessant zijn als topic. Het is namelijk eenrichtingsverkeer: als iemand antwoord op zijn vraag heeft is hij ook weer weg. Terwijl, als iemand daadwerkelijk ergens tegenaan loopt, er vaak meerdere reacties zijn over de manieren waarop je het aan kan pakken en het voor anderen ook interessant is. Maar onderdeel van de handhaving is zeker ook dat we als forum er niet aan willen dragen dat het leerproces wordt uitbesteed aan Internet. Daar help je namelijk helemaal niemand mee. En als je dan toch 'vals wil spelen' zijn er buiten Bokt gelegenheden genoeg.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:22

Dat weet ik, maar zijn daar (ook) regels voor dan :P

Volgens mij stond dat er wel degelijk, er kwam i.i.g. naar buiten dat bepaalde onderwerpen al door iemand anders waren gekozen. Goed, meer dan dat stond er ook niet, maar het stond er dus wel. Onderdeel van het leerproces ben ik met je eens, al weten jij en ik niet hoe groot die gevolgen in dit geval kunnen zijn voor TS.

Uiteraard, alles is pakkend te maken en met wat creativiteit moet je zelfs een PowerPoint kunnen houden over een eidooier (ik noem maar wat). Was het dan echt zo'n probleem geweest als het onderwerp niet vanuit TS kwam? Ik bedoel, de daadwerkelijke voorbereidingen en de presentatie an sich zouden, volgens mij, gewoon door TS uitgevoerd worden.

Nogmaals: Ik begrijp de oorsprong van de regel en kan mezelf er ook absoluut in vinden, echter ben ik daarnaast wel van mening dat deze regel behoorlijk streng wordt toegepast in de praktijk.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Huiswerk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:26

Anders heet het meten met twee maten :))

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:32

Prrrr schreef:
Anders heet het meten met twee maten :))
Laat ik nu maar even niets zeggen :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6633
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:38

Maar even een schopje in dit topic, omdat ik zojuist een topic tegen ben gekomen dat op slot is gezet omdat het zogenaamd een huiswerk topic is.

TS in kwestie vraagt zich af wat een zwam precies is. Nu zal het hele punt hem waarschijnlijk zitten in het feit dat er in het topic staat: 'Voor school moet ik...'

Want jeetje, als ik gewoon zo'n topic plaats met de vraag wat een zwam nou precies is en waar dat in verschilt met een paddenstoel en schimmels, dan is dat helemaal geen probleem en mag het topic waarschijnlijk gewoon open blijven. Zodra er bij komt te staan dat het voor school is, is het ineens een huiswerktopic.

Waarom zo streng en ondoordacht?

Tip voor alle scholieren en studenten; zet in het topic niet dat het voor school is, maar vraag het lekker uit eigen interesse. Dan is er namelijk niks aan de hand!