Bokt.nl • [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017
Pagina 1 van de 1

[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-17 12:58
door Anoniem
April....de maand van de grappen en grollen, Pasen, Koningsdag en bijzonder wisselvallig weer! Met veel plezier heeft het team ook dit jaar weer een grap voor 1 april verzonnen. Het blijft toch altijd weer een uitdaging om iets origineels en vooral ook onverwachts neer te zetten. Verder hebben we een hoop feestdagen gehad en daarvan verschenen verschillende leuke paardenfoto's op Bokt. Wij hebben ook niet stil gezeten. In dit BBB kun je weer lezen wat het team zoal heeft gedaan. Veel leesplezier!

Inhoudelijk

Forum
1 april grap
Zoals elk jaar probeert het team van Bokt een leuke 1 april grap op te zetten, maar het is elk jaar moeilijker en moeilijker om een leuke en gevatte grap te bedenken. Naar aanleiding van onze kerstwens in de vorm van een puzzel in december kwamen wij als team tot de ontdekking dat bijna het gehele team katten bezit. Daardoor ging het balletje rollen; er werd gebrainstormd en een idee gevormd. Zo is de grap ontstaan om naast Bokt.nl een poezenforum op te starten dat Krabt.nl zou gaan heten. We begonnen met een leuke mededeling op de voorpagina, [VN] [Dienstmededeling] Krabt.nl is nu geopend!, waar de eerste gebruikers al in de gaten hadden dat het een grap was. Door een foutje kwam het forum iets te vroeg online en moest het team even wat improviseren. Maar al gauw hadden de 'Krabbers' in de gaten hoe het forum werkte en begonnen ze volop te spammen! Om het nog wat leuker te maken, kwamen wij voor een bijzonder probleem te staan. De ondertitel die op Krabt.nl hoorde, kwamen opeens op Bokt terecht! Een verwarde bokker opende dit topic daarover. Ergens in de techniek achter beide fora ging iets mis. We weten nog steeds niet precies wat, maar gelukkig wist [***] het op te lossen.

Wil je meer lezen over de 1 april grap? Er is door de teamleden een uitgebreide terugblik gemaakt.

Nieuwsredactie
De Nieuwsredactie heeft de afgelopen maand vanuit de sollicitatieronde twee nieuwe leden aan het team toe kunnen voegen. Celine_Famke en Chiave draaien inmiddels al een poosje mee en beginnen hun draai in het team goed te vinden. We zijn erg blij met hun komst in het team! :D

Ook deze maand hebben we de drie meestgelezen topics voor jullie op een rijtje gezet. Hierbij laten we de terugblik op onze 1 April grap buiten beschouwing. Deze was meer dan 8000 keer gelezen. Hetzelfde geldt voor het starttopic over 1 april, het topic waarin Krabt.nl werd aangekondigd. Deze is ruim 11.000 keer bekeken.

Het meest bekeken nieuwsbericht de afgelopen maand was het bericht over Bontfire, het paard van de koning welke is ingeslapen. Dit droevige nieuwsbericht is 6835 keer bekeken. Op de tweede plaats deze maand staat het bizarre artikel over de Chinese Kunstenaar welke dode paarden en andere dieren opblaast tot ballon als kunstwerk. Dit artikel is 5145 keer gelezen. En ten slotte is het derde meest bekeken artikel het nieuwsbericht over de paarden van amazone Elle van Drunen. De paarden zijn ontvreemd nadat er beslag op gelegd was. Dit topic is 5121 keer bekeken.

Bezwaarcommissie
De Bezwaarcommissie heeft alle onderwerpen behandeld. Mocht je vragen hebben voor het BZC of over wat zij doen? Stel ze gerust, de BZC neemt deze dan mee in het volgende BBB. Ook wanneer er weer nieuws is vanuit het BZC, zullen zij weer berichten plaatsen.

Wiki
Sinds enkele maanden is er dagelijks een foto van de Wiki te zien op de voorpagina. Helaas bleek na enkele weken dat de random foto optie niet zo random was als dat deze moest zijn. Na wat ingrepen vanuit beheer is dit opgelost en verschijnt er nu dagelijks een random foto uit de Wiki op de voorpagina. Op deze manier kan de Wiki zich eenvoudig en aantrekkelijk presenteren aan de gebruikers van Bokt.

Technisch
April stond voor een (te klein) deel in het teken van de vakantie van Bart. Om die vakantie heen is onder andere gewerkt aan de verbinding tussen jou en de Boktservers. Deze is nu standaard niet beveiligd (http://) maar we werken toe naar een situatie waarin dat wel het geval is (https://) net als bij je bank. De laatste jaren is er, o.a. na de onthullingen van Snowden, een flinke verschuiving in gang gekomen naar meer versleuteling en beveiliging online. Hierdoor zie je in een aantal browsers nu ook een 'Niet veilig' melding op sommige pagina's op Bokt. Hier zijn we mee bezig, de grootste uitdaging hier is dat redelijk veel foto's op Bokt niet op de servers van Bokt staan maar bijvoorbeeld bij MijnAlbum, ImageShack, Imgur of andere upload-sites. Hierdoor is het lastig om een volledig beveiligde pagina aan te bieden.

Een ander punt dat de aandacht heeft zijn de banners. Deze heeft Bokt nodig om in de lucht te blijven maar leveren tot onze en jullie ergernis af en toe wat problemen op. Een tijd terug hebben we gezorgd dat het voor moderators erg makkelijk is om bij gevoelige topics (b.v. over een uitvaart) geen banners te plaatsen. Als je merkt dat er ergens reclame staat waar dit problemen oplevert dan stellen we het erg op prijs als je even contact opneemt met een moderator, bijvoorbeeld via de Afbeelding-knop.
Ook duiken er af en toe banners op die technische problemen geven. Bijvoorbeeld geluid dat automatisch begint te spelen, scrollen dat moeilijk gaat, traag worden van pagina's, etc. Het lastige is dat er op Bokt duizenden verschillende banners worden ingezet waardoor het vinden en blokkeren van een banner vrij soms bijzonder lastig is. We zijn aan het kijken of we het melden van zich misdragende banners makkelijker kunnen maken maar dit is nog een flinke technische puzzel. Tot die tijd horen we graag van je op het Forumzaken-topic. Helemaal fantastisch als je een screenshot van de banner hebt of als je de link achter de banner (rechts klikken, 'Link kopiëren') door kan geven.

Op de markt is ook een probleem met het automatisch sluiten van advertenties opgelost. De theorie was dat advertenties die ouder zijn dan 8 maanden automatisch worden gesloten omdat de meeste aanbiedingen na die tijd niet meer relevant zijn. Helaas ging daar technisch iets niet naar behoren waardoor het sluiten nogal achterliep. Dit werkt nu weer zoals bedoelt.

Team

Wijziging
Een redelijk bijzondere wijziging vond er deze maand plaats. Amaryllis zal geen groen jasje meer aan hebben, maar een heuse grijze! Zij blijft namelijk nog wel deel uitmaken van het team, maar op een bijzondere manier: omdat Amaryllis het te druk heeft voor haar moderatortaken heeft zij aangegeven dat ze met een break wilde gaan, maar omdat zij al een paar jaar een enorme taak heeft op Horse Event, wilde zij dat nog wel doen. Dus Amaryllis is geen moderator meer, maar een HE-coördinator!

Nieuw
Op 10 maart werd er een oproep geplaatst met de vraag wie de nieuwsredactie kwam versterken. Uit alle aanmeldingen kwamen twee gedreven en enthousiaste dames! Chiave en Celine_Famke zijn deze maand veranderd van kleur. Wij wensen jullie beide enorm veel plezier met het verzorgen van nieuws elke dag en binnen het team!

Ook de Wiki was druk op zoek naar iemand die het team kwam versterken. Hun oog viel op Sasqiua. Zij zal een bijdrage gaan leveren binnen de Wiki. Heel veel schrijfplezier!


Tips van het Team & Vragen van Bokkers
Deze maand hebben wij geen tips, ook hebben wij geen vragen binnengekregen.

Ik heb een vraag of een suggestie voor een tip!
Dat kan! Je kunt je vraag of suggestie pb-en naar [***] of naar goldenarrow.

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-17 13:02
door Winged
Bedankt weer!

Wat mij opvalt is dat de BZC nog wel genoemd wordt onder 'onderwerpen behandeld'. Inmiddels is dit al best lang zo. Is het misschien een idee te maken om in het blokje de aangehaalde onderwerpen als linkje te plaatsen? Als in 'lees terug'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-17 13:03
door Nayomie
Thanks voor de update weer! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-17 13:05
door Anoniem
Winged schreef:
Bedankt weer!

Wat mij opvalt is dat de BZC nog wel genoemd wordt onder 'onderwerpen behandeld'. Inmiddels is dit al best lang zo. Is het misschien een idee te maken om in het blokje de aangehaalde onderwerpen als linkje te plaatsen? Als in 'lees terug'?


Dat is zeker een idee :j De onderwerpen zijn alleen verspreid aangehaald in verschillende BBB's, dan zou je enorm veel linkje krijgen. Ik ga het in ieder geval even meenemen bij het volgende BBB :j

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-17 13:06
door Chiave
Dank! Voel me al helemaal thuis in mijn paarse jasje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-17 13:06
door Winged
Zie nu ook dat mijn zin wel erg perfect Nederlands is *not*. :+ Excuus, maar je begreep hem wel.

Fijn dat er naar wordt gekeken :)

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-17 20:29
door Banjer
Bedankt voor de update :)

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-17 07:48
door Hilli
Amaryllis, als je te druk bent om dat "uurtje per dag" te besteden aan modereren, waarom heb je dan wel tijd voor het organiseren van HE? Dat kost minimaal net zoveel tijd.

En waarom geldt voor alle anderen -bij mijn weten, maar hee, mijn ervaring wordt wat roestig- "extra dingen zijn EXTRA dus die doe je naast je gewone werk" en kan nu ineens wel een uitzondering gemaakt worden? Meten jullie dan niet met twee maten? Of is Amaryllis simpelweg de Chinese vrijwilliger omdat niemand zo gek is om zoveel tijd te steken in de organisatie van zo'n omvangrijk evenement?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-17 08:44
door Vanillia
Hilli schreef:
Amaryllis, als je te druk bent om dat "uurtje per dag" te besteden aan modereren, waarom heb je dan wel tijd voor het organiseren van HE? Dat kost minimaal net zoveel tijd.


Wat is dit nou weer voor vreemde opmerking? Kun jij in haar agenda kijken? Ik kan me best voorstellen dat als je per dag een uur kwijt bent aan modereren EN een uur kwijt bent aan HE je de keuze maakt om iets te schrappen, dat scheelt toch de helft :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-17 08:45
door Winged
Hilli is, net als ik, oud-mod. Destijds was mod zijn echt de hoofdfunctie. Geen mod, geen andere activiteiten (ja ok, BZC, redactie, wiki daargelaten). Dus geen tijd voor mod was ook gewoon de keuze maken om te stoppen. Dus ik begrijp de reactie wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-17 08:49
door Hilli
Vanillia schreef:
Hilli schreef:
Amaryllis, als je te druk bent om dat "uurtje per dag" te besteden aan modereren, waarom heb je dan wel tijd voor het organiseren van HE? Dat kost minimaal net zoveel tijd.


Wat is dit nou weer voor vreemde opmerking? Kun jij in haar agenda kijken? Ik kan me best voorstellen dat als je per dag een uur kwijt bent aan modereren EN een uur kwijt bent aan HE je de keuze maakt om iets te schrappen, dat scheelt toch de helft :Y)

Simpel: in het verleden kón (en mocht!) dat dus niet. Extra werk is dus EXTRA naast je gewone werk en dus moest je maar zien dat je tijd had. Als iemand de tijd niet heeft voor het modereren vraag ik me af of evenementenorganisatie wél gaat lukken (minder voorspelbaar, wel tijdrovender). Of je bent aangewezen als Chinese vrijwilliger, omdat simpelweg geen enkel ander zin heeft om er zoveel tijd en energie in te steken.

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-17 09:07
door Vanillia
Wat is dan precies het probleem met dat HE kennelijk nu wel als aparte rol gezien wordt, zoals BZC, Nieuwsredactie en Wiki? Bokt verandert, regels veranderen, ik zie oprecht het probleem niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-17 09:58
door Oscar
Het klopt dat er in het verleden de keuze is gemaakt om grote bijtaken zoals HE niet los te koppelen van de gewone teamfuncties. Iets wat we destijds bewust zo gedaan hebben, maar waarbij wel wel regelmatig tegen wat problemen aan zijn gelopen. Daarom hebben we een uitzondering gemaakt voor HE en ik sluit niet uit dat we dat in de toekomst ook nog gaan doen voor andere echt grote bijtaken.
Als iemand ongeveer een uur per dag te besteden heeft en het organiseren van HE kost ongeveer een uur (ik noem maar even wat hoor, want ik realiseer me ook dat het sterk zal wisselen), dan heb je dat uur niet beschikbaar voor modtaken. En dan moeten er soms keuzes gemaakt worden. Als je dan iemand binnen je team hebt die waardevol is voor die extra taak dan kun je vasthouden aan oude principes (geen tijd voor modden = geen tijd voor extra taak), of er wat flexibeler mee omgaan en iemand proberen te behouden voor de dingen waar die persoon goed in is. In dit geval is voor het laatste gekozen.
Overigens zie ik nu dat de tekst in het BBB niet helemaal volledig is want Amaryllis heeft een tijdelijke modbreak genomen omdat de 2 zaken tijdtechnisch niet te combineren zijn. Waarschijnlijk komt ze over een tijdje weer terug als mod.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-17 18:47
door Olympia
Ik vind het heel jammer te lezen wat betreft het grijze gedeelte over Amaryllis. Niks ten nadelen van haar en ik gun het haar van harte deze optie... maar het doet mij best pijn om te lezen dat ik mij zo lang met zoveel liefde en passie voor Horse Event heb in mogen zetten en de keuze maakte om te stoppen met modden, dat ik deze optie niet heb gekregen.

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-17 18:52
door friendly
Ik vind het eerlijk gezegd neigen naar misgunnen. Omdat de optie toen niet is aangeboden. Bokt ontwikkelt zich met de jaren en zo blijken beslissingen van vroeger nu niet meer werkbaar of handig. Dus waar voorheen gekozen werd om bij het stoppen met het modden ook alle aanverwante zaken te staken kan het in de tegenwoordige tijd wellicht een betere beslissing zijn om taken deels toch bij een bepaald persoon te laten.

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin april 2017

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-17 12:15
door Tieneke
In de tegenwoordige tijd... Olympia haar tijd is ook nog niet heel lang geleden. Als je na al die jaren werk die optie zelf niet krijgt en iemand anders even later wel, dan is dat best wel...erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-17 13:06
door Leo
Ik denk ook belangrijk om te benoemen dat de voorbereidingen al een poosje bezig zijn en Amaryllis haar tijdgebrek om beide zaken te combineren van onvoorziene en tijdelijke aard was. Er kan dan vastgehouden worden aan wat altijd gebruikelijk was, wat inhoudt dat iemand volledig vers ingewerkt moet worden, de wegen moet leren, contacten leggen etc. Dat kost ook tijd en Amaryllis zit er van vorig jaar nog goed in. Dat het dan op deze manier voor nu opgelost is, is dus ook vooral vanuit praktisch oogpunt. Midden in de voorbereidingen wisselen is niet handig. Daarbij is in de afweging mee genomen dat het een hele tijdelijke oplossing is, zodra kan wordt ze weer groen. :)
Ik denk niet dat de situaties vergelijkbaar zijn, maar ik kan me het vervelende gevoel wel heel goed voorstellen en het is absoluut niet de opzet hiermee om iemand anders te benadelen...