Taalgebruik op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:59

Tobbes schreef:
Citaat:
"hun hebben", "me paard", etc.

Gewoon lang genoeg vol houden, dan wordt het van zelf wel keer opgenomen in de nieuwe spelling +:)+



Juist dat dacht ik ook. Hahaha.

Ik ben echt een Rotterdammer, zwaar irritant omdat ik heel vaak zeg "ik kon hem toen net." In mijn schrijven zet ik het perfect neer, maar ik merk wel dat ik soms een fout maak. Ik ken (kan) dat. Ken (kan) jij dat.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:10

Wat dacht je van alle topictitels, zinnetjes, gedichtjes etc. in het Engels geschreven door mensen die amper Engels kunnen.
Dat zouden ze pas echt moeten verbieden :')

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:29

Toen ik de titel zag van dit topic, dacht ik echt eindelijk ..... Maar het gaat hier om taalfouten, niet om sommige krachttermen of scheldwoorden die toch doordringen in sommige teksten.
Taalfouten kan gebeuren, a-sociaaal taalgedrag is te voorkomen.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:30

Hier iemand met al vanaf kleins af aan dyslexie.
Ik moet zeggen dat ik nog maar echt weinig ben gecorrigeerd. Volgens mij maar 2x hier op bokt.
Het lastige is bij mij dat het in mijn hoofd gewoon goed klinkt een zin ook als ik het nog eens nalees. Maar voor andere over komt van huh?
Soms is het wel fijn omdat je er wel van leert. Soms als ik iets voorbij zie komen dan denk zo doe even rustig je snapt toch wat er staat.
Dat is ook de reden dat ik geen engels typ haha. Ik zet mijn nl zin letterlijk om in het engels.

De toon mag inderdaad soms wel even anders en ook niet 8x hetzelfde in een topic over een 1 foutje.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:33

Ik vind corrigeren wel fijn, mijn taalkunsten zijn niet altijd even geweldig. Nu hoef je mij echt niet met elke d en t te verbeteren, maar onder andere hun hebben zeg ik (vind ik zelf) nog veel te vaak, met name omdat ik eigenlijk niet gecorrigeerd word.
Spelling kan ik over het algemeen overheen lezen, maar soms... En dan als excuus 'ja heb van mijn (me :+ ) mobiel getypt dus vandaar'. Vind ik totaal geen excuus, mijn spelling wordt er echt niet minder op als ik op mijn mobiel typ en ik kijk mijn bericht gewoon nog altijd door voor ik hem verstuur. Dan zie je heus wel dat je 'dst' in plaats van 'dat' hebt getypt.
Interpunctie kan ik me wel heel erg aan ergeren. Met name de "ik schrijf alles aan elkaar zonder ook maar 1 punt of enter te gebruiken in mijn hele verhaal" posten.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:48

Ik ben het met Topic starter eens we zijn allemaal gelijk en paarden fans :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:26

PimxBotje schreef:
Ik ben het met Topic starter eens we zijn allemaal gelijk en paarden fans :)


En daarom maakd het niet uit hoe we schreiven! :Y)

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:40

Is ook vaak tegenover de kleintjes. Kids van 13 die vol trots vertellen over een paard of pony en die afgesnauwd worden door oudere. Dat vind ikzelf altijd sneu. We zijn allemaal klein geweest en hadden toen alleen geen forum waar we onze paardenpassie konden delen. Oke oke sommige draven door met sprookjes, maar vaak zie ik flauwe en minderwaardige opmerkingen op die kids en denk ik "man man man hier word ik niet vrolijk van."

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:59

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om te horen, maar het is ook heel vervelend om te lezen. Mensen gaan naar school, ze weten dat het niet goed is maar toch doen ze geen moeite om goed te schrijven. (Er zijn natuurlijk mensen die niet goed kunnen meekomen op school, maar die zijn in de minderheid.)

Natuurlijk is het bijzaak hoe iemand iets schrijft, maar dat is geen argument om er niet op te letten. Bij een maaltijd is het eten hoofdzaak en hoe je eet is bijzaak. Toch kan ik me vreselijk ergeren aan mensen zonder tafelmanieren. Zo is het ook met taalgebruik: als iemand heel veel fouten maakt en onzorgvuldig schrijft, neem je hem niet meer serieus en let je niet meer op wat hij te schrijven heeft. Als je mensen maar genoeg ergert (bedoeld of onbedoeld), worden bijzaken vanzelf hoofdzaak.

Overigens hak ik zelf lang niet altijd op taalfouten in. Sommige dingen negeer ik, in andere gevallen hou ik me in. Als iemand het heel erg bont maakt zeg ik er misschien wat van. Of als iemand steeds dezelfde fout maakt (dan kan h/zij van mijn correctie leren). En als het een hoogopgeleid iemand is, zeg ik er sneller wat van. Hoogopgeleiden strooien met anglicismen, soms moet ik gewoon wat zeggen omdat gewoon niet meer schijnen te weten hoe je iets in het Nederlands zegt. Dan moet er toch iemand zijn die ze eraan herinnert. :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:02

Zeker, maar dat mag dan ook via pb, dat is wel zo galant ;)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:04

Ik heb altijd zo iets dat als je niet meer begrijpt wat ik bedoel omdat ik een t'tje ergens niet neer gezet heb of een n ergens vergeet, dan heb jij een groter probleem met taal dan ik!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:05

Vaak reageer ik dan niet eens.
Als iemand zo krom schrijft zal het intelligentieniveau ook wel niet zo hoog zijn dus laat maar.
Is een keihard vooroordeel.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:07

Ik erger me er altijd enorm aan. Maar meestal zeg ik er niks van. Op Whatsapp daarentegen... :D
De meeste fouten hebben niks met dyslectie te maken, maar met kennis van de taal. Bijvoorbeeld het verschil tussen ergeren/irriteren, d's en t's, hun/hen etc.. Tja, daar mag je anderen dan best op wijzen vind ik. Anders wordt het probleem erger en erger tenslotte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:11

Maar misschien is dat ook wel goed dat een keer escaleert.
Want Nederlands is wel een van de moeilijkste talen doordat er zoveel spelling regels zijn.
Misschien gaat dan eens het lampje branden :)* dat het tijd wordt om misschien eens te verminderen in aantal spelling regels en de taal voor iedereen wat makkelijker te maken.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:19

Tobbes, dat is kletskoek. Heb je ooit wel eens stilgestaan bij hoe moeilijk de Engelse spelling is? In het Nederlands kun je tenminste nog aan de spelling van een woord zien hoe het moet worden uitgesproken. En wat dacht je van het Frans, met al die letters die ze inslikken? Of dacht je dat Arabisch en Chinees gemakkelijke talen waren?

Bovendien gaat hier ook om grammaticale fouten, niet alleen om spelfouten.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 08-12-16 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:26

Taal aanpassen?
Wat denk je van het onderwijs aanpassen?
Basis er goed instampen bij die kinders, hebben ze later bij het leren van ècht moeilijke talen ook profijt van!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:35

Ook respect naar de persoon die reageert op je vraag heeft ermee te maken. Als ik een topic lees en daarop wil reageren denk ik er zorgvuldig over na en probeer ik het zo op te schrijven dat ik diegene zo goed mogelijk adviseer. Ik denk dat dat voor veel mensen geldt, door een zorgvuldig geschreven OP maak je duidelijk dat je respect hebt voor de reageerders. En nee dat hoeft niet perfect maar foutjes als ‘me paart bereiden’ en zinnen zonder interpuncties zijn echt tekenen van even snel iets neerkwakken en dus in mijn ogen respectloos.
En tuurlijk je hoeft nooit te reageren maar dan heb je toch al gelezen (en is gevoelsmatig je tijd verkwist) dus irritatie is er al. Overigens klik ik dan meestal weg maar velen ook niet.

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:55

Sinds ik Bokt veel gebruik op mijn iPad sluipen er nog wel eens foutjes in.
Op de laptop is het allemaal net wat handiger :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:58

Dan ben ik toch heel benieuwd waaraan dat ligt!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:41

Ashleytjuhh schreef:
Hier iemand met al vanaf kleins af aan dyslexie.
Ik moet zeggen dat ik nog maar echt weinig ben gecorrigeerd. Volgens mij maar 2x hier op bokt.
Het lastige is bij mij dat het in mijn hoofd gewoon goed klinkt een zin ook als ik het nog eens nalees. Maar voor andere over komt van huh?
Soms is het wel fijn omdat je er wel van leert. Soms als ik iets voorbij zie komen dan denk zo doe even rustig je snapt toch wat er staat.
Dat is ook de reden dat ik geen engels typ haha. Ik zet mijn nl zin letterlijk om in het engels.

De toon mag inderdaad soms wel even anders en ook niet 8x hetzelfde in een topic over een 1 foutje.


Dyslexie zegt niets over het verdere functioneren van iemand of de mogelijkheid tot leren.
Wat ik vaak tegenkom zijn mensen die simpelweg te lui zijn om fatsoenlijk Nederlands te schrijven en van spreektaal schrijftaal maken.

Raandje provinsie Utreg :D bb

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:45

Shirley schreef:
Dan ben ik toch heel benieuwd waaraan dat ligt!


Mijn iPad heeft zo zijn eigen mening over de spelling van bepaalde worden.
Dat ligt aan de autocorrectie, die in sommige gevallen dan wel weer heel handig is 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:50

keeyzie schreef:
Sinds ik Bokt veel gebruik op mijn iPad sluipen er nog wel eens foutjes in.
Op de laptop is het allemaal net wat handiger :)



Dit snap ik niet zo goed: waarom is spelling en grammatica opeens moeilijker op een iPad of telefoon? Je typt toch nog steeds dezelfde woorden met dezelfde strekking?

Anoniem

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:01

Die mensen zet ik gewoon op m'n foei-lijst, ideaal. :Y)

Het mooiste vind ik de mensen die anderen verbeteren, maar zelf finaal de fout ingaan. :')

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:07

keeyzie schreef:
Shirley schreef:
Dan ben ik toch heel benieuwd waaraan dat ligt!


Mijn iPad heeft zo zijn eigen mening over de spelling van bepaalde wOOrden.
Dat ligt aan de autocorrectie, die in sommige gevallen dan wel weer heel handig is 8-)


Ik heb ook een iPad en moet ook regelmatig ingrijpen.
Kwestie van blijven opletten, dat houdt de geest scherp!

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:17

Letter meer of minder kan anders best een verschil maken.
Verassing of verrassing.