Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz
Citaat:Het belangrijkste is dat Uitgelicht een beetje het visitekaartje van Bokt is, de foto's trekken veel aandacht. Een paar dingen waar je op kunt letten:
- Heeft een topic bijzonder mooie of sfeervolle foto's?
- Is het iets waar je zelden foto's van op Bokt ziet?
- Heeft iemand een gave prestatie geleverd?
- Is iemand de eerste/beste/jongste/etc die iets doet?
- Zit er een mooi verhaal aan het topic vast?
- Et cetera, et cetera.
Verder zijn er een aantal fototechnische voorwaarden:
- Scherpe foto's.
- Niet over-/onderbelicht.
- Geen grote copyright door de foto.
- Geen andere dieren dan paarden of ezels.
- Geen potentiële reltopics (denk aan opengesperde monden, grof spoorgebruik, enz.).
- Zoveel mogelijk liggende foto's, er moet een uitsnede gemaakt kunnen worden (na verkleining) van 280x150.
- Topics mogen maximaal 10 dagen oud zijn.
- Voor caps geldt: liever wel, maar geen verplichting. Bij 'gewoon' rijden is het een minpunt, als we moeten kiezen tussen twee topics die even leuk zijn, dan nemen we het topic met cap. Maar geen cap is geen showstopper als het topic voor de rest gewoon erg leuk is, of behoorlijk origineel, erg mooie foto's, etc. Voor dingen waarbij cap niet 'hoort' ('hoedjesdressuur, voltige, western, fotoshoots met jurken, poseerfotos met iemand ernaast) wegen we het niet mee.
Filmpjes mogen ook, mits het filmpje van dusdanige kwaliteit is dat er een mooie screenshot uit gepakt kan worden. Je herkent de filmpjes op Uitgelicht altijd aan het filmicoon.
Gini schreef:Mijn topic was geen heksenjacht tegen fotoshoots. Dat zou een beetje omgekeerde wereld zijn. Hoe mooier je foto's kan schieten, hoe minder kans je hebt om in Uitgelicht te komen.
Wat mij gewoon opviel is dat als je een zonsondergangfoto maakt of je trekt een jurk aan, dat je dan sowieso in Uitgelicht komt te staan. Zonder verder een speciaal topic te zijn of een speciaal verhaal te hebben. En dat vind ik dan weer wel jammer. Want met een Tinker met lange wapperende manen (ik neem nu maar even een ander ras voor ik weer de Haflingerfans om mijn dak krijg) heb je gewoon meer kans om zo een sprookjesachtig plaatje te verkrijgen.
Mogen sprookjesachtige plaatjes dan niet meer? Uiteraard is dat niet mijn bedoeling. Maar het zou niet het enige criteria mogen zijn. De laatste tijd leek het alsof je er gewoon even een zonsondergangetje tussen moest gooien en een plek op Uitgelicht is gegarandeerd.
De uitleg van Amanda heeft veel verduidelijkt hoe het allemaal in zijn werk gaat en dat de selectieprocedure toch op iets meer gebaseerd wordt dan 1 enkel mooi beeld.
Edit: je moet het ook niet zwart wit bekijken he. Het is niet omdat ik, 1 persoontje ergens in België, een topic niet Uitgelicht-waardig vind, dat het meteen een afvaltopic is dat nooit geopend had mogen worden. Ik kan ook genieten van de simpele plaatjes hoor of de zonsondergangpaatjes of .... Maar Uitgelicht is toch een speciale plek die gereserveerd mag worden voor Uitgelicht-waardige topics. En ja, misschien neig ik dan meer naar een topic met een mooi verhaal en zo zo plaatjes (zoals het IJslander topic) dan naar een topic met perfecte plaatjes maar niet echt een verhaal erachter. Dat maakt de tweede groep niet slecht of minderwaardig.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers