[tech] SQL-error bij dubble haken [[ ... ]] in PB-bericht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

[tech] SQL-error bij dubble haken [[ ... ]] in PB-bericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 20:42

Bij gebruik van dubbele blokhaken gaat de parser blijkbaar van z'n stokje.

Ik wilde per PB iets posten met de strekking "dat heb ik [zie datum] al eens verzonden" waarbij het deel tussen de blokhaken ook nog eens in italic stond. Dat resulteerde in een "full screen" SQL-error.

De forumsoftware vangt de error blijkbaar iets netter af, want als ik het hier probeer, en dan op "voorbeeld" druk krijg ik geen schermvullende foutmelding, maar alleen een leeg/blanco bokt-scherm, met helemaal bovenin een één regelige errormelding boven de bokt-layout.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er vooraf een check loopt, net als bijv. bij te veel geneste quotes.

De onderstaande regel kan de fout dupliceren:
Code
[[i]hier-staat-een-tekst[/i]]


Dit levert bij het verzenden van een PB de volgende schermvullende melding:
Code
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/message_parser.php on line 76: preg_replace_callback(): Modifier /e cannot be used with replacement callback
   
Keer terug naar de index pagina   

Algemene fout

SQL ERROR [ mysqli ]

Column 'message_text' cannot be null [1048]

SQL

INSERT INTO privmsgs (root_level, author_id, icon_id, author_ip, message_time, enable_bbcode, enable_smilies, enable_magic_url, enable_sig, message_subject, message_text, message_attachment, bbcode_bitfield, bbcode_uid, to_address, bcc_address) VALUES (26856407, '284116', 0, 'hier.stond.mijn.ip-adres', 1541438445, 1, 1, 1, 1, 'Re: hier-stond-de-titel-van-het-PB-bericht', NULL, 0, 'AAAAEA==', '331ke', 'u_7119', '')

BACKTRACE


FILE: includes/db/mysqli.php
LINE: 163
CALL: dbal->sql_error()

FILE: includes/functions_privmsgs.php
LINE: 1441
CALL: dbal_mysqli->sql_query()

FILE: includes/ucp/ucp_pm_compose.php
LINE: 719
CALL: submit_pm()

FILE: includes/ucp/ucp_pm.php
LINE: 126
CALL: compose_pm()

FILE: includes/functions_module.php
LINE: 471
CALL: ucp_pm->main()

FILE: ucp.php
LINE: 332
CALL: p_master->load_active()


Bij het drukken op "voorbeeld" tijdens het tikken van dit topic verschijnt een leeg invoerscherm, met alleen helemaal bovenin het scherm de volgende error-message:

Code
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/message_parser.php on line 76: preg_replace_callback(): Modifier /e cannot be used with replacement callback

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...


APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Re: [tech] SQL-error bij dubble haken [[ ... ]] in PB-bericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 20:53

Ja, dat zou kunnen. Helemaal weglaten van de haakjes kan ook. :Y)
Maar dit soort foutmeldingen hoor je als gebruiker eigenlijk nooit zomaar te kunnen genereren.

En als niemand meldt dat er iets niet goed gaat wanneer je dit doet, kan het best zo zijn dat andere dingen ook weer fout kunnen gaan. De hele database laten crashen door een typfoutje of zo -O-

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...


APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 21:51

Isabel schreef:
[ [url=m/W7zqSy.png]Afbeelding[/url] ]
Ik had dit vandaag, is dat iets vergelijkbaars? Geen idee of ik dubbele haken had, maar ik had in ieder geval wel haken. Ik denk eerder ][ achter elkaar dan?

Ja, dat is het soort scherm wat ik zag. :j

[***] schreef:
Aaaah, nu snap ik ook waarom ik steeds een foutmelding kreeg _O-

Was je niet gewoon aan het prutsen? }>

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 19:34

BartVB schreef:
Is als het goed is (grotendeels) opgelost met wat plakband. Ik ben aan het studeren op een echte oplossing.

Dank voor de melding :j

Top, bedankt! En er valt heel goed omheen te werken door geen gekke dingen te typen :D


Graag gedaan :)
...want zonder prutsende gebruikers blijven de meeste fouten onopgemerkt :+



Een PB-versturen vanuit het PB-knopje bij een post in dit topic gaat ook nog niet helemaal lekker zag ik. :P
Ipv van de topictitel wordt het onderwerp veranderd naar:
Code
Onderwerp: [tech] SQL-error bij dubble haken ''.str_replace(array("\r\n", '\"', '\'', '(', ')'), array("\n", '"', ''', '(', ')'), trim(' ... ')).''

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:09

BartVB schreef:
Nu als het goed is iets beter opgelost :)

Spoiler:
Morgen kijken naar een 100% oplossing


*\o/*

Bedankt en een diepe _/-\o_ voor de snelheid van het repareren :)

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:20

BartVB schreef:
APCIII schreef:
Bedankt en een diepe _/-\o_ voor de snelheid van het repareren :)


Graag gedaan :j

Spoiler:
Het stukmaken ging sneller...


Maar nu de hamvraag, heb [jij] het stukgemaakt, of zat het er altijd al in? :P

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:28

Heb je toevallig ook iets aangepast bij de afhandeling van de laatste post die op een pagina past, of de eerste die op een nieuwe pagina terecht komt?

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:33

Nee, ik merkt het sinds een dag of drie, vier?

Dan verschijnt de post die als "laatste op de pagina past" (nr. 25) op een nieuwe pagina.
Na een F5 staat die post plots onderaan de "vorige" pagina, waar die ook thuis hoort.

Het lijkt op te treden als die post geplaatst wordt tijdens, of vlak voor een reload. Na de reload/F5 zie je dus die losse post. Na een nieuwe F5 staat de post waar 'ie thuishoort.

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 19:09

BartVB schreef:
JPitty schreef:
Wat APCIII en Lalidan zeggen, merk ik ook en dan idd in de teltopics hiero! Knap verwarrend als je dan ineens geen antwoordvak ziet...


Uitsluitend in de tel-topics of ook op andere plaatsen last van?


Op andere plaatsen ben ik 't nog niet tegengekomen, maar het valt natuurlijk in dat soort snellopende topics veel makkelijker op. :)

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 18:48

Zou het dan niet beter zijn om de [ url=...] tag "heel te houden" tijdens quoten, ipv deze weg te strippen en als tekst weer te geven, waarna het "herkenbare" deel van de link weer als link wordt omgezet?

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers