Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:57

Serieus What!? is dat topic echt verwijderd? Waarom dan in hemelsnaam? Is niet waar hoor, zelfs ik heb het topic al gevonden en ik ben een blonde doos met iets vinden op bokt...

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:02

anjali schreef:
Ik ben zelf meerdere malen aangevallen en belachelijk gemaakt wegens mijn traditionele godsdienstige opvattingen,maar dat kan me niet schelen want ik wil juist weten hoe anderen denken.


Hier dan even gebruik maken van mijn nog niet gecensureerde recht op wederwoord: dat is niet waar. Je wordt aangesproken op je gebrek aan inlevingsvermogen en de manier waarop je zonder erkenning van de context bepaalde dingen in topics neerzet.

En dit is gelijk een prima illustratie van een probleem hier: het bovenstaande kan makkelijk worden opgevat als 'persoonlijke aanval' en dan op vorm-regels worden weggehaald. Wat deels best te begrijpen is (en hier is het ook nog eens offtopic.)

Maar als het weggehaald wordt, krijg je dus wel de situatie dat een bepaalde interpretatie van een situatie wel aan bod komt, maar de weerlegging ervan niet. Vanuit een 'neutrale' positie krijg je dus juist een positie met een bias. (En het zijn mensen met minder goede bedoelingen die daarvan meer profiteren en ruimte krijgen. Dat is ook de situatie met oplichters waarnaar verwezen wordt. Ook die krijgen zo veel ruimte terwijl het logische sociale middel tegen structurele oplichting, namelijk weerbaarheid doordat de bedoelingen van iemand bekend worden, onbruikbaar wordt gemaakt.)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:04

Ach ja, BMHP, we zullen over een tijdje wel weer een verhaal op bokt krijgen van een nieuwe bokker, mensen zullen er op afspringen en de topics gaan benoemen....de bokker zal bedroefd denken, had ik dit maar op internet gelezen toen ik ging googlen, dan was mij leed bespaart gebleven..en zo,gaat dat al jaren en jaren op bokt...evenals ik een vriendin waarschuwde voor een stal, maar zij op internet alleen positieve reaktis las inclusief bokt :+ , de negatieve berichten waren weggegumd....vriendin koopt er een paard, volledig paardenleek, bak ellende, lege portrmonee, spijt, had ze maar naar mij geluisterd zegt ze uiteindelijk....daarom vind ik het zo oneerlijk om alle slechterikken in paardenwereld in en schijnvertoning van goeds en onbekends binnen bokt neer te zetten..

Overigens 1 zaak winnen in een wereld vol bedrog en slachtoffers zegt niet dat er geen nieuwe of oude gevallen besproken mogen worden, dit is dan nog steeds geen laster, wel als de zaakverliezer zelf internet vol spamt met negatieve berichten....elke zaak staat op zichzelf! En als fora hier in mee gaan, zullen ollichters hun werkterrein binnen Nederland en Belgie rap verliezen...

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:12

Da's eigenlijk wel een idee: als het echt gaat om stelselmatig weghalen van reacties over een bepaalde naam, dan alle positieve reacties ook wegdoen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:18

MiniMeLona schreef:
Serieus What!? is dat topic echt verwijderd? Waarom dan in hemelsnaam? Is niet waar hoor, zelfs ik heb het topic al gevonden en ik ben een blonde doos met iets vinden op bokt...

Ik ben niet meer blond, is nu grijs, de titel is gewijzigd. waardoor mijn link niet werkte en ik het niet terugvond in mijn actieve topics :+ :+ :+

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:56

Indestal schreef:
Ach ja, BMHP, we zullen over een tijdje wel weer een verhaal op bokt krijgen van een nieuwe bokker, mensen zullen er op afspringen en de topics gaan benoemen....de bokker zal bedroefd denken, had ik dit maar op internet gelezen toen ik ging googlen, dan was mij leed bespaart gebleven..en zo,gaat dat al jaren en jaren op bokt...evenals ik een vriendin waarschuwde voor een stal, maar zij op internet alleen positieve reaktis las inclusief bokt :+ , de negatieve berichten waren weggegumd....vriendin koopt er een paard, volledig paardenleek, bak ellende, lege portrmonee, spijt, had ze maar naar mij geluisterd zegt ze uiteindelijk....daarom vind ik het zo oneerlijk om alle slechterikken in paardenwereld in en schijnvertoning van goeds en onbekends binnen bokt neer te zetten..


Dit vind ik nu dus echt zo een voorbeeld wat je nu net niet in de schoenen van Bokt kan schuiven. Uiteraard is het goed om recensies te zoeken op het internet. Maar het principe: "op Bokt vind ik alleen maar goede dingen, dus het zal wel goed zijn" en bijgevolg zelf stoppen met nadenken, tja, dat vind ik toch echt de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie.

Nu weet ik niet over welk topic het gaat, maar uiteraard mogen negatieve ervaringen die uit eerste hand en goed onderbouwd zijn wel gedeeld worden. Maar 10 pagina's aan: "ja dat is echt een k*tstal heb ik gehoord. Niet naartoe gaan." Dat mag inderdaad niet.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:09

Gini schreef:
Dit vind ik nu dus echt zo een voorbeeld wat je nu net niet in de schoenen van Bokt kan schuiven. Uiteraard is het goed om recensies te zoeken op het internet. Maar het principe: "op Bokt vind ik alleen maar goede dingen, dus het zal wel goed zijn" en bijgevolg zelf stoppen met nadenken, tja, dat vind ik toch echt de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie.


Ik niet. Ik vind het een vreemde omschrijving dat mensen zouden 'stoppen met nadenken' en het gaat helemaal niet om mensen die zich blindstaren op de omschrijvingen op Bokt, maar benader het eens van de andere kant: wat moet iemand die op zoek is wel doen?

De 'gezond verstand'-benadering om oplichters eruit te pikken zou zijn:
- controleer of er een KvK is en het adres echt bestaat
- ga historie na
- vraag na bij omgeving
- zoek op internet (waaronder Bokt) naar ervaringen
( en daarna natuurlijk: ga op bezoek bij die persoon / stal / whatever en bekijk dat kritisch.)

Heb je dan een oplichter die, voor zolang als het duurt in elk geval, de eerste paar punten in orde heeft, dan heb je niet veel anders dan de ervaringen van anderen op internet. En als de negatieve ervaringen systematisch geweerd worden, dan kun je daar als bezoeker toch niets meer mee? Mensen zijn niet helderziend - ze kunnen alleen maar conclusies trekken op basis van de informatie die er is. En die informatie is dus welbewust vertekend in het voordeel van de oplichter. (Dat weet die oplichter natuurlijk ook.)

Sommige recensiesites doen dit zelfs als verdienmodel: je plaatsen recensies maar gek genoeg vooral de positieve. En dan kun je wel zeggen 'dan moet je als klant beter opletten' maar waar moet je dan op letten?

Citaat:
Nu weet ik niet over welk topic het gaat, maar uiteraard mogen negatieve ervaringen die uit eerste hand en goed onderbouwd zijn wel gedeeld worden.


Blijkbaar dus niet? Er zijn meerdere gebruikers die aangeven dat hun ervaringen verwijderd zijn.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:39

DezeNaam schreef:
@Leo
Nuja, wie stelt de regels van Bokt uiteindelijk helemaal op? Zoals het geval dat Koper op de eerste pagina aanhaalde van al die verwaarloosde IJslanders. Op Bokt werden al die topics dicht gegooid zodat er praktisch niks gedaan kon worden en er mocht ook niet meer over gepraat worden.
Het is dankzij andere forums waar dit wel gewoon besproken mocht worden dat deze dieren uit hun miserie gehaald zijn, maar als het aan Bokt gelegen had stonden die dieren daar nu misschien nog steeds... Terwijl het overduidelijk was dat deze dieren dus gewoon verwaarloosd werden.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je deze mensen gaat bedreigen, denk dat iedereen met logisch verstand dat ook wel weet (al snap ik het kwade gevoel wel). Maar door alle meldingen die er bij de dierenbescherming door verschillende personen en weet ik veel wat (moet het verhaal nog eens opnieuw doornemen) hebben ze er wel voor kunnen zorgen dat de dieren gered zijn. En volgens mij zijn de eigenaren niet vermoord of aangevallen ofzo... :=
Op het internet hebben mensen sowieso wel een grotere mond en zal er misschien wel eens iets gezegd worden in de aard van 'Val dood' of 'Pas maar op als ik je tegenkom op straat.' Het tweede is een echte bedreiging natuurlijk en dat is niet oké maar of deze persoonlijk werkelijk iets zou doen als het erop neerkomt? Ik heb mijn twijfels.


Er zijn heel veel vergelijkbare topics, over aanverkoop, medische zaken. De Titel van Topics wordt gewijzigds, reacties, hele posts. slotjes en een maand later weg. Er komen geen reacties van moderaters over wat het beleid is.
De praktijk is dat het probleem blijkbaar wordt genegeerd, doodgezwegen want dan bestaat het niet.

Als je in de historie gaat zoeken vind je alleen posts waarin verkeerde info wordt gegeven, waar de boelies de overhand hebben, ik vind het onbegrijpelijk dat posts uit eerste hand gewoon worden verwijderd en niet met behulp van een moderator worden aangepast zodat privacy? geen probleem is.

Ik heb meerdere mods en andere bokt medewerkers de vraag voorgelegd.
dus nogmaals de kans om in discussie te gaan (en niet een topic zoals dit waarin er nagenoeg geen reacties van de mods komen en het een normaal bokt topic wordt, Als ik een vraag voorleg aan een moderator, beheerder, BZC dan is het in mijn ogen normal dat er vanuit die kant wordt geantwoord.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:18

@Gini, Als je paardenleek bent en je komt met google meteen op bokt uit, waar paardenmensen zitten en een enorm ledenbestand, waar haal je dan recensies vandaan? Gewoon ff reeel blijven en je niet persoonlijk verbinden met bokt als ikbenbokker en ik kom braaf op voor bokt omdat ik loyaal ben....

Gewoon feiten, punt uit!

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:30

ruitje schreef:
Ohja en er heeft ooit een bokker een topic van mij op FB gedeeld met de oproep mij te laten inzien wat voor dierenmishandelaar ik ben.


Goh. Dat is mij ook overkomen …. :x

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:07

Indestal schreef:
@Gini, Als je paardenleek bent en je komt met google meteen op bokt uit, waar paardenmensen zitten en een enorm ledenbestand, waar haal je dan recensies vandaan? Gewoon ff reeel blijven en je niet persoonlijk verbinden met bokt als ikbenbokker en ik kom braaf op voor bokt omdat ik loyaal ben....

Gewoon feiten, punt uit!


Oei ja, tegen feiten valt niets te zeggen natuurlijk, als het nou nog een mening was. ;)