Wikifoto van de dag - brandmerk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 14:09

:wave:
Vandaag is de wikifoto van de dag, die groot op de startpagina staat, het brandmerken van een paard.
Valt "bewust een vlammende staaf tegen het lichaam van een levend wezen drukken" niet gewoon onder mishandeling? En moet bokt zoiets dan wel trots op de voorpagina zetten? :x

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:12

Ja ik zat er ook naar te kijken. Ik weet ook niet zo goed wat ik er van vind. Hier in Nederland gebeurt het niet meer, in Duitsland nog wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:12

Ik vind van niet :x

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:14

Als het voor de wiki is ter info verdient het een plek. Met wel de disclaimer dat het ontzettend pijnlijk is en dat je dit soort praktijken beter kunt boycotten door geen paard met brandmerk te kopen. Ook niet van de tweede eigenaar, ook niet omdat ze zo leuk is.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

nafkedemi

Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:17

Gaat over het ras Hanoveraan....snap niet echt de toegevoegde waarde om deze foto te kiezen.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:18

Wat mij vooral verbaast is dat het blijkbaar gaat over een Hannoveraan en niet over brandmerken. Had dan een andere foto genomen.

Mijn ontzettend leuke paard is 10 en ik kocht haar 4 maanden geleden van een andere eigenaar. Ze heeft een brandmerk. Ik zou wel gek geweest zijn om haar te laten staan vanwege een brandmerk.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:29

Sja het had wel een statement gemaakt.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:53

En dan staat er bij Hannoveraan :')

Vroeger ging het niet anders voor stamboekopname. Was het gewoon. Ben blij dat het brandmerken inmiddels verboden is hier, net als couperen, al gebeurd dat wel nog regelmatig hier.
Andere landen..die doen dat regelmatig nog wel. Net als oren inknippen, staarten couperen ed. Mishandeling? In mijn ogen wel.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:57

poes schreef:
Sja het had wel een statement gemaakt.

Tegen wie? Als A hem niet koopt, koopt B hem wel. En de slager doet ook niet moeilijk over een brandmerk. ;)

Het is prima dat het verboden is, maar het boycotten van paarden die er toevallig een hebben gaat, imo, te ver.
Als je je echt druk wilt maken over grove dierenmishandeling wil ik wel wat smakeloze foto's plaatsen om het verschil duidelijk te maken. :)

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:08

Waar maak je je druk om.... jeetje

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:26

Kabayo schreef:
Waar maak je je druk om.... jeetje


Nou ja, alles wat enigszins onsmakelijk is moet in spoilers of zorgt voor gesloten topic, dat het dan vol op de startpagina staat is wel een beetje raar ja.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:29

Nou brandmerken is hier verboden, dus ik vind het vreemd om daar een afbeelding van neer te zetten.
Zeker als het artikel helemaal niet over het brandmerken gaat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:33

Ik maak me druk om alle leed klein of groot en ik maak tegen zoveel mogelijk leed een statement als ik daar de kans toe krijg.

Palmera: wat een misselijke opmerking.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:56

Dacht ik ook net.
Gelukkig is het in Nederland en België al verboden.

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:18

Tjonge weet er nog wel een paar hoor. Brandmerken is eenmalig. Ts wat dacht je van al die oormerken bij runderen. Ga daar over (terecht) miepen en niet over iets wat al een tijdje niet meer mag.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:34

Brandmerken is een persoonlijke keuze. Er zijn nog steeds mensen die het doen en er geen problemen mee hebben.

Draaien we tegenwoordig niet een klein beetje door met zulke dingen? >;)

Dan moeten ze ook maar verbieden om topics zonder cap te plaatsen. Of foto's met een trekpaard met korte staart. Of gedupeerde hondenfoto's etc.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:48

poes schreef:
Palmera: wat een misselijke opmerking.

Want?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:07

Waarom moet jij mij ellende tonen om te overtuigen dat ik dit niet vind kunnen? Jeetje ja hoera jij vindt enkel ergere dingen erger en hey jouw buurman doet het nog beter want die vond psychopaten pas erg en ...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 20:36

Morganlefay schreef:
Tjonge weet er nog wel een paar hoor. Brandmerken is eenmalig. Ts wat dacht je van al die oormerken bij runderen. Ga daar over (terecht) miepen en niet over iets wat al een tijdje niet meer mag.


Grappig dat jij liever een gloeiende staaf tegen je aan krijgt dan een oorbel schiet. Juist omdat het niet meer mag, vind ik het vreemd dat het groot op de voorpagina staat.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:01

KimD schreef:
Brandmerken is een persoonlijke keuze. Er zijn nog steeds mensen die het doen en er geen problemen mee hebben.

Draaien we tegenwoordig niet een klein beetje door met zulke dingen? >;)

Dan moeten ze ook maar verbieden om topics zonder cap te plaatsen. Of foto's met een trekpaard met korte staart. Of gedupeerde hondenfoto's etc.


Het moest over couperen gaan. :') Autocorrect, jeeeej!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:23

poes schreef:
Waarom moet jij mij ellende tonen om te overtuigen dat ik dit niet vind kunnen? Jeetje ja hoera jij vindt enkel ergere dingen erger en hey jouw buurman doet het nog beter want die vond psychopaten pas erg en ...

Ik denk dat jij iets verkeerd opvat.

Verder: ik sta er absoluut achter dat brandmerken verboden is. Maar zolang de import van gebrandmerkte paarden niet verboden is, is een brandmerk iets wat men regelmatig tegenkomt. Dus ben ik niet tegen op dergelijke foto's. Dat het in dit geval niet bij het artikel past is een ander punt.


TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:54

Ik ging kijken op FZ of hier een topic over was, of dat ik anders misschien iemand zou pb'en om te kijken of mijn mening nu zo afwijkend is. Ik weet niet of dat willekeurig gaat, maar anders zeker een andere foto kiezen, lijkt mij... Niet representatief, niet iets wat je wil promoten, niet iets waar je door wil opvallen, lijkt me...

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:38

Nochtans is brandmerken minder erg vind ik dan een chip in een veulen zijn nek planten. Ik ben verschillende keren bij het brandmerken van paarden en veulens geweest. Ze geven geen kik. Echter bij het chippen flippen heel wat meer paarden en veulens dan bij het brandmerken. Chippen kan je dan ook als dierenmishandeling zien vind ik maar het moet wel wettelijk gezien gebeuren.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wikifoto van de dag - brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:41

Ik heb wel vaker foto’s gezien waar ik niet achter sta. Maar wat ik begrepen heb gebeurt het “kiezen” van die afbeelding willekeurig (door een systeem?)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:43

petraaken schreef:
Nochtans is brandmerken minder erg vind ik dan een chip in een veulen zijn nek planten. Ik ben verschillende keren bij het brandmerken van paarden en veulens geweest. Ze geven geen kik. Echter bij het chippen flippen heel wat meer paarden en veulens dan bij het brandmerken. Chippen kan je dan ook als dierenmishandeling zien vind ik maar het wel wettelijk.


Laten we maar nog niet spreken over het tatoeëren van de lippen :') .

Ik ben het ook eens dat de foto een beetje misleidend is. Want ik vond het een op zich gave foto als het me zou leiden naar een tekst over brandmerken. Maar daar ging de tekst niet over. Ze hadden honderd andere foto's kunnen gebruiken dan.

Of brandmerken iets is wat nergens in teksten of oude foto's meer op bokt mag komen ben ik niet echt mee eens. Het is een stuk geschiedenis en voor vele landen nog huidig beleid. Het is goed om naar informatie over terug te kunnen vinden hier.

Ik ben blij dat brandmerken is afgeschaft. Zo nuttig is het toch niet meer met de huidige technologieën. Maar ik wil er nog best wel over lezen hoe brandmerken herkend werden. Lijkt me toch lastig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 5 bezoekers