[Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:05

veerledec schreef:
Het stuk van de foto's is toch niet nieuw? Dit stond toch voor 25 mei ook in de voorwaarden? Ik kan me in ieder geval herinneren daar wel eerder van alles over te hebben gelezen.
Edit: miss_lizje @ [FZ] [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Het gaat niet om het gebruik op bokt zelf maar op de post waarin Bart aangeeft dat er in de toekomst ook foto's door derden gepubliceerd kunnen worden. En om het feit dat dit niet duidelijk uitgelegd word in de voorwaarden.


veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:21

Maar dat stond er in 2015 ook al in. Dat heeft niets met deze wijzigingen te maken

secricible

Berichten: 25668
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:25

Karl66 schreef:
Alleen niemand had er voor 25 mei problemen mee en na 25 mei is aan die voorwaarde helemaal niks veranderd. Wat dat betreft snap ik alle heisa ook niet zo goed.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het nu zo langzamerhand hoog tijd wordt dat Bokt eens goed gaat nadenken over de communicatie met de forumleden. Ik begrijp ook wel dat er vanuit het team (regelmatig terecht) gedacht wordt dat het toch niet uitmaakt, want het wordt toch altijd verkeerd uitgelegd. Maar dat resulteert er veel te vaak in dat er dan maar niet of veel te laat gecommuniceerd wordt. En dat kan je als groot en professioneel forum niet meer maken. Wat dat betreft vond ik het advies om eens met een PR-adviseur of een communicatie deskundige te gaan praten over hoe je het beste kan communiceren helemaal niet zo gek.

Dat is natuurlijk onzin, het anonimiseerbeleid van bokt is vaker een punt van discussie en ophef geweest. Dat dat nu weer omhoog komt is omdat men het idee heeft (/de hoop heeft) dat met de nieuwe wetgeving er een mogelijkheid is om dit wel af te kunnen dwingen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:44

veerledec schreef:
Maar dat stond er in 2015 ook al in. Dat heeft niets met deze wijzigingen te maken

Wat ik in het topic lees wat jij aanhaalt:

Citaat:
Het beste dat we kunnen doen is netjes met de foto's omgaan, mensen de mogelijkheid bieden foto's uit Uitgelicht weg te houden en snel reageren als er toch een foto in Uitgelicht verschijnt waar iemand niet blij mee is. Dit staat allemaal los van de algemene voorwaarden, die voorwaarden zijn er vooral om duidelijkheid te scheppen en om te voorkomen dat wij op een gegeven moment aansprakelijk worden gesteld voor iets dat een gebruiker doet.

Wat er nu in de voorwaarden staat is wat vrijwel alle sites die 'iets' met user generated content doen in hun voorwaarden hebben staan. Dit is nodig om expliciet te maken dat we op de voorpagina, in lijstje met actieve topics, bij de meest bekeken foto's op de site, op Facebook, op Twitter, etc, content mogen (her)gebruiken die door jullie is geplaatst. Dat is iets dat iedereen al verwacht, dat is dat ook al jaren wordt gedaan en daar hebben we ook nooit klachten of opmerkingen over gehad.

Dit gebruik wordt nu expliciet gemaakt zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en zodat wij een verdediging hebben op het moment dat een fotograaf het nodig vind om een zaak te beginnen tegen ons. Heel vervelend dat dat nodig is, maar dat is hoe het juridische systeem in elkaar zit.

Als je het niet eens bent met de voorgestelde voorwaarden dan hoor ik het erg graag. Ze zijn nu nog vrij eenvoudig aan te passen. Wij hebben tot nu toe geen manier gevonden om dit beter te regelen. Individuele toestemming vragen is niet haalbaar, de enige manier die ik zie is zorgen dat de gebruiker verantwoordelijk is voor wat er op de site wordt gedeeld. Dat wat wordt gedeeld willen wij ook kunnen weergeven, daar willen we de aandacht op kunnen vestigen.


Dit gaat niet over wat er nu in staat, namelijk gepubliceerd worden door verschillende media (derden dus) en zoals Bart eerder noemde, o.a. bladen (niet onder Bokt beheer dus).
Ik doel met verschillende media, derden, niet op het eigen social media kanaal van bokt, maar op derden. Dus andere organisaties, bedrijfjes, media. (Dus niet socialmedia, maar media door derden).

Edit: Denk aan websites die niet onder Bokt beheer vallen.

Karl66

Berichten: 29693
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:06

secricible schreef:
Karl66 schreef:
Alleen niemand had er voor 25 mei problemen mee en na 25 mei is aan die voorwaarde helemaal niks veranderd. Wat dat betreft snap ik alle heisa ook niet zo goed.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het nu zo langzamerhand hoog tijd wordt dat Bokt eens goed gaat nadenken over de communicatie met de forumleden. Ik begrijp ook wel dat er vanuit het team (regelmatig terecht) gedacht wordt dat het toch niet uitmaakt, want het wordt toch altijd verkeerd uitgelegd. Maar dat resulteert er veel te vaak in dat er dan maar niet of veel te laat gecommuniceerd wordt. En dat kan je als groot en professioneel forum niet meer maken. Wat dat betreft vond ik het advies om eens met een PR-adviseur of een communicatie deskundige te gaan praten over hoe je het beste kan communiceren helemaal niet zo gek.

Dat is natuurlijk onzin, het anonimiseerbeleid van bokt is vaker een punt van discussie en ophef geweest. Dat dat nu weer omhoog komt is omdat men het idee heeft (/de hoop heeft) dat met de nieuwe wetgeving er een mogelijkheid is om dit wel af te kunnen dwingen.


Ik had het dan ook over de fotorechten :)

Telpeva

Berichten: 14574
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:56

Nouja je legt het zelf imo al goed uit in het stukje eronder, gebrek aan communicatie.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41632
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 13:54

Het lijkt erop dat het foto-punt opgelost kan worden door de voorwaarden wat anders te verwoorden. Het gaat daar ook niet om het plaatsen van foto's door andere media maar het plaatsen (door Bokt.nl) in andere media. We zijn aan het kijken hoe we dat helderder/specifieker kunnen maken.

Wat betreft het anonimiseren goed nieuws; door dit topic is mijn onbewuste aan het werk gegaan lijkt het, had een brainwave midden in de nacht (ook met dank aan mijn niet altijd doorslapende zoontje ;) ) hoe de geanonimiseerde accounts anoniemer te maken zijn.

Het terugzoeken van de posthistorie van een 'Gast1234' account is in principe al een hele tijd niet mogelijk, door een foutje aan onze kant gold dat niet voor 100% van de accounts, dat is nu gecorrigeerd. Dit gaat om het zoeken via het profiel of via de zoekfunctie op Bokt.

Zoeken via Google kan wel, iig deels. Dat wordt de komende tijd opgelost doordat alle 'Gast1234' accounts niet meer als zodanig zichtbaar zijn, al die posts staan nu op naam van 'Anoniem'. Dit is gedaan via een technisch niet 100% nette manier. Helemaal waterdicht is dit nog niet, maar voor praktisch gebruik al wel heel erg veel beter.

Wat er gebeurt met geanonimiseerde accounts is heel erg afhankelijk van wat er wordt afgesproken met de persoon die het account opheft. Sommige vinden het prima om alles te laten staan, anderen willen een paar posts met wat namen weg hebben en weer anderen willen echt alles weg hebben dat ook maar een klein beetje kans heeft om naar de oorspronkelijke eigenaar te wijzen. Dat bekijken we per geval dus.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Telpeva

Berichten: 14574
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:05

Klinkt als een fijne oplossing! Heb meteen even op de vorige pagina gespiekt omdat een bokker zou vertrekken en haar naam is inderdaad over gegaan naar anoniem en je kan er ook niet meer op klikken.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:19

BartVB schreef:
Wat er gebeurt met geanonimiseerde accounts is heel erg afhankelijk van wat er wordt afgesproken met de persoon die het account opheft. Sommige vinden het prima om alles te laten staan, anderen willen een paar posts met wat namen weg hebben en weer anderen willen echt alles weg hebben dat ook maar een klein beetje kans heeft om naar de oorspronkelijke eigenaar te wijzen. Dat bekijken we per geval dus.

Wat praktisch voor je. Dit betekent dat het voor gebruikers onmogelijk tot zeer moeilijk is te controleren wat jullie daadwerkelijk doen met "geanonimiseerde" accounts.
Het enige geval wat we te zien hebben gekregen ( het voorbeeld dat je zelf noemt) bleek totaal niet anoniem geworden in de praktijk. Daaruit kun je de conclusie trekken dat jullie tot nu toe niet in staat zijn geweest effectief accounts te anonimiseren. Itt wat altijd beweerd is.

secricible

Berichten: 25668
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:21

Ik vind het klinken als een fijne stap in de goede richting Bart!

Die laatste alinea vind ik ook nog wat dubieus, maar zeker de eerste alinea vind ik echt super!

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:30

Kuggur schreef:
BartVB schreef:
Wat er gebeurt met geanonimiseerde accounts is heel erg afhankelijk van wat er wordt afgesproken met de persoon die het account opheft. Sommige vinden het prima om alles te laten staan, anderen willen een paar posts met wat namen weg hebben en weer anderen willen echt alles weg hebben dat ook maar een klein beetje kans heeft om naar de oorspronkelijke eigenaar te wijzen. Dat bekijken we per geval dus.

Wat praktisch voor je. Dit betekent dat het voor gebruikers onmogelijk tot zeer moeilijk is te controleren wat jullie daadwerkelijk doen met "geanonimiseerde" accounts.
Het enige geval wat we te zien hebben gekregen ( het voorbeeld dat je zelf noemt) bleek totaal niet anoniem geworden in de praktijk. Daaruit kun je de conclusie trekken dat jullie tot nu toe niet in staat zijn geweest effectief accounts te anonimiseren. Itt wat altijd beweerd is.

Vind het Geanonimiseerde account van dit topic wel behoorlijk anoniem hoor. En als anoniem alles weg had willen hebben had dit ook gekund.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:08

Supernetjes dat ieder gast account nu anoniem is. :)

fohadie
Berichten: 4251
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:28

Anoniem schreef:
Supernetjes dat ieder gast account nu anoniem is. :)


Helaas, toch niet. oa jij hebt het gastaccount nr van degene wiens naam we hier niet noemen hier neergezet. google voor de lol daar eens op... Ik noem dat niet anoniem.


Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:40

Nou, dat is inderdaad een klein dooddoenertje. :+

Anoniem

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:58

Die heb ik niet neergezet. :o
Ik had de oorspronkelijke naam neergezet en het is omgezet in het gastnummer.

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:08

Kan je nagaan dat ik het niet eens goed begrepen heb. :+

Ik heb gegoogled op de reeds voormalige boktnaam van die persoon en trof haar gewoon aan.

Anoniem

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:29

Ik doelde met mijn reactie van gisteravond op het feit dat elk gast-account nu 'anoniem' heeft staan en niet meer aanklikbaar is.
Dat vind ik netjes.
Daarmee zeg ik niet dat het perfect is, of dat iemand niet meer te vinden is, maar het is wel een stapje verder al.

GUSTIxBILL

Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:37

Zoek de gastnr op en je komt op haar berichten
Google op haar naam en je komt op haar berichten...
Wat een nut heeft het anomiseren dan Bart ?
Zeker als het tweede bericht een topic is waar namen uit titel en al verwijderd zijn, maar op Google met alle info nog steeds gewoon terug te vinden is ?
Topic openen waar haar gastnr genoemd word (zoals hier in dit topic) en er is nog steeds enorm veel te vinden over haar als je vandaar verder Google raadpleegd...
2min Google werk en weet dingen die ze volgens mij liever miet wilt dat we weten aangezien er op Bokt naam verwijderd staat maar op Google wel de naam zichtbaar is...

Karl66

Berichten: 29693
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:50

Tja, je kan wel verwachten dat Bart hoogstpersoonlijk alle resultaten van de geanonimiseerde bokkers uit de Google databases gaan verwijderen. Maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat Google het daar niet helemaal mee eens is.

Als je vindt dat je uit de Google resultaten verwijderd moet worden, dan zal je echt contact met Google daarover op moeten nemen. Of wachten tot die resultaten door Google geupdated zijn, zodat je automatisch verdwijnt, maar dat kost tijd.

GUSTIxBILL

Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:58

Of Bart verwijderd de topics en het account volledig waardoor niet verder gezocht kan worden via Google aangezien er dan op Bokt geen gastnaam te vinden is...

in mijn geval zou anomiseren dus niet werken en dan bok ik liever verder onder een naam die bekend is bij die persoon en let ik verder extreem op met wat ik zeg dan dat de persoon in kwestie oude berichten tegen mij kan gebruiken wanneer hij terug begint. Berichten waar ik dan helemaal niks meer aan kan doen, aangezien ik dan ook niet meer kan bewijzen dat hij mij stalkt, want dat account is dan niet meer van mij. Ik kan gerechtelijk dan niks meer, maar hij kan dan wel gewoon privé verder blijven gaan.
En hoe ik dat zo zeker weet? Omdat ik nu gerechtelijk al niks tegen hem kan :n

Voor mij zou de enige optie dan zijn volledig verwijderen zodat hij alleen nog maar Google resultaten heeft en niet meer de inhoud van de teksten.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 22-06-18 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23313
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:02

De gegevens zijn niet a la minute uit Google verdwenen hoor, geduld is een schone zaak.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

GUSTIxBILL

Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:11

Ja Polly, maar mensen met verkeerde intenties kunnen nu wel aan haar gastnaam geraken. En via die naam dus nog steeds vindbaar via Google.

In mijn verhaal kan ik dus geluk hebben dat hij nog een jaar rustig blijft bij wijze van spreken, of pech dat hij morgen weer begint.

Maar aangezien ik via het gerecht en aanklachten gewoon totaal niks kan of niet ernstig genoeg is dat er gerechtelijk iets aan gedaan word sta ik wel met mijn rug tegen een muur.

En ja, dan kies ik eieren voor mijn geld en blijf ik maar op Bokt (vooral meelezend) tot er een 100% waterdichte optie is.

Wat Bart nu veranderd heeft is een extreme stap in de goede richting, zeker op korte tijd, waarvoor petje af trouwens.
Maar in mijn situatie zou dit nog niet voldoende zijn.

Ik weet ook dat ik geen verzoek gedaan heb tot verwijderen. Maar als het niet volledig verwijderd word (alles) dan heeft het gewoon geen nut.

Ik weet ook dat ik in eerdere berichten over principe kwestie bezig was. Maar in korte tijd kam er veel veranderen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23313
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:21

Ik denk dat mensen met de verkeerde intenties je altijd kunnen vinden en als je "last" hebt van mensen met de "verkeerde intenties" (misschien ben ik heel braaf maar ik heb daar nog nooit last van gehad) moet je ook heel goed uitkijken met wat je op het internet zet (dat moet je altijd IMO).
Ik snap het wel, dat mensen anoniem willen worden maar ik denk ook dat Bart een hele stap in de goede richting zet en dat de zoekresultaten die nu nog boven komen vooral bij google vandaan komen en dat kan wel even duren.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:08

PureSG schreef:
Ook in quotes e.d. staat nog gewoon de gebruikersnaam en is dit niet veranderd naar Gastxx.


Ik quote mijzelf even; nog even over het anonimiseren en usernames in quotes, ik zat net in een topic te lezen van een x aantal jaar oud, daar heeft een anoniem in mee gepost, maar toch staat haar gebruikersnaam nog in quotes als haar berichten gequoted worden.

Ik had hier eerder ergens gelezen dat dat met een klik op de knop verwijderd zal zijn oid, maar in de praktijk lijkt het dus (nog) niet zo te werken dat usernames in quotes ook weg zijn.

Misschien is deze persoon recentelijk op anoniem gezet, dat weet ik niet, maar ook in dat geval lijkt het me raadzaam om iemand direct volledig te anonimiseren, en geen tijd over de quotes etc te laten gaan.

Ik heb een screenshot gemaakt, die zet ik niet hier neer ivm de geanonimiseerde persoon, maar ik wil hem best via pb sturen Bart?

                                                                              alles is liefde

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:15

Ik zou graag willen dat ik in staat ben om alle posts die ik verwijderen wil, kan verwijderen. Vanaf dag 1.

Geef mij svp toegang hiertoe.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers