[Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:48

Ik begrijp niet waarom dit meteen zo uitgemeten moet worden hier. Zelf vind ik het persoonlijk niet zo netjes dat wanneer je nog in gesprek bent met iemand over een oplossing dat openbaar gemaakt moet worden, terwijl je er samen nog niet eens uit bent. Kom je er niet uit samen, dan is pas de tijd voor openbaar maken. Geef iemand, Dani in dit geval, wel de kans om het op te lossen ipv al hier te roepen of je iets wel of niet mag verwijderen.

En nee, dat is niet om het goed te praten, een mod het hand boven het hoofd te houden of om alles in te dekken. Voor het geval dat gedacht wordt ;)

Verwijderen van Dani was niet handig, maar online gaan roepen terwijl je nog in overleg bent en iemand zo niet eens de kans geeft om eerst met een oplossing te komen ook niet.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:54

Amanda schreef:
Ik begrijp niet waarom dit meteen zo uitgemeten moet worden hier. Zelf vind ik het persoonlijk niet zo netjes dat wanneer je nog in gesprek bent met iemand over een oplossing dat openbaar gemaakt moet worden, terwijl je er samen nog niet eens uit bent. Kom je er niet uit samen, dan is pas de tijd voor openbaar maken. Geef iemand, Dani in dit geval, wel de kans om het op te lossen ipv al hier te roepen of je iets wel of niet mag verwijderen.

En nee, dat is niet om het goed te praten, een mod het hand boven het hoofd te houden of om alles in te dekken. Voor het geval dat gedacht wordt ;)

Verwijderen van Dani was niet handig, maar online gaan roepen terwijl je nog in overleg bent en iemand zo niet eens de kans geeft om eerst met een oplossing te komen ook niet.


Omdat maar 1 van de 2 partijen de macht heeft om dat daadwerkelijk aan te passen? Als het andersom was geweest en Dani iets had geplaatst had de tegenpartij daar alleen maar met een eigen bericht op kunnen corrigeren en niet dmv een bericht verwijderen.
Is het niet daarom dat als een machtsfiguur in discussie komt met een tweede partij er altijd een derde persoon de boel moet corrigeren ipv dat diegene in het conflict dat doet?

En ik denk dat het heel erg ter zake doet als je het hebt over dat een gebruiker zelf haar eigen berichten niet mag verwijderen/aanpassen als iemand dat wil omdat er iets instaat dat ze niet online willen hebben en vervolgens een mod wel de macht heeft om dat n.b. In het bericht van een ander (over zichzelf!) te doen.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:00

Doei bokker die vertrekt, ik zal je naam niet noemen anders moeten mods dat straks weer verwijderen. Ik vond je altijd een leuke toevoeging in topics, ik was het niet altijd met je eens (hoeft ook niet) maar je bracht altijd leven in de tent! Het allerbeste :wave:

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:07

secricible schreef:
Amanda schreef:
Ik begrijp niet waarom dit meteen zo uitgemeten moet worden hier. Zelf vind ik het persoonlijk niet zo netjes dat wanneer je nog in gesprek bent met iemand over een oplossing dat openbaar gemaakt moet worden, terwijl je er samen nog niet eens uit bent. Kom je er niet uit samen, dan is pas de tijd voor openbaar maken. Geef iemand, Dani in dit geval, wel de kans om het op te lossen ipv al hier te roepen of je iets wel of niet mag verwijderen.

En nee, dat is niet om het goed te praten, een mod het hand boven het hoofd te houden of om alles in te dekken. Voor het geval dat gedacht wordt ;)

Verwijderen van Dani was niet handig, maar online gaan roepen terwijl je nog in overleg bent en iemand zo niet eens de kans geeft om eerst met een oplossing te komen ook niet.


Omdat maar 1 van de 2 partijen de macht heeft om dat daadwerkelijk aan te passen? Als het andersom was geweest en Dani iets had geplaatst had de tegenpartij daar alleen maar met een eigen bericht op kunnen corrigeren en niet dmv een bericht verwijderen.
Is het niet daarom dat als een machtsfiguur in discussie komt met een tweede partij er altijd een derde persoon de boel moet corrigeren ipv dat diegene in het conflict dat doet?

En ik denk dat het heel erg ter zake doet als je het hebt over dat een gebruiker zelf haar eigen berichten niet mag verwijderen/aanpassen als iemand dat wil omdat er iets instaat dat ze niet online willen hebben en vervolgens een mod wel de macht heeft om dat n.b. In het bericht van een ander (over zichzelf!) te doen.

En volgens mij ziet ze dat zelf ook wel in en biedt ze haar excuses daarvoor aan.
Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het allesbehalve handig is, inclusief Dani zelf.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:08

De bokker ‘die weg gaat’ is anders nog gewoon online in dit topic hoor :))

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:11

En daar zit hekelpunt Amanda
Paar jaar terug heeft een mod haar eigen topic verwijderd
Nu verwijderd een mod iets wat over haar gaat,..
van mij mogen ze dit, ten slotte zijn we allemaal maar mensen.
Maar waarom mogen wij dit als gebruiker niet? Waarom moeten wij verantwoorden wat en waarom we iets verwijderd willen zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:19

Tivoli schreef:
De bokker ‘die weg gaat’ is anders nog gewoon online in dit topic hoor :))

Jazeker tot morgen ben ik er. En zal ik ook meelezen. Ben niet van plan nog te reageren ( helaas mislukt ), maar neemt niet weg dat ik berichtjes als die van tepleva en het goede leven erg fijn vind om te lezen.
Ook na morgen lees ik gewoon mee, Bokt heeft gewoon soms interessante onderwerpen. Het enige verschil is dat ik niet meer kan reageren en dat is voor mij beter.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:28

Dani schreef:
Het delen van PB-communicatie is officieel niet toegestaan. We willen dat op FZ nog wel eens door de vingers zien als het geen problemen oplevert, maar in dit geval zou het wél problemen geven. Het ging dus niet om de interpretatie van een openbaar bericht, dat zou ik nooit aanpassen.


Dit klinkt verdacht veel als “wat ons goed uitkomt blijft staan, de rest censureren we”. Ondertussen staan *binnenkort verwijderde bokker*s positieve quotes er namelijk nog wel terwijl er een bericht is aangepast waar niet eens uit pb’s gequote werd, maar wat een mod toevallig niet zo lekker uitkwam.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:39

Een mod die een foutje maakt, dat is volkomen begrijpelijk.
Alleen vind wel dat gewone bokkers ook "de macht" moeten hebben om hun "foutjes" te corrigreren.
Zeker fouten en topics van jaren geleden!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:51

Moderatoropmerking:
Ter informatie: Ik heb ook de andere privécommunicatie verwijderd omdat het posten hiervan inderdaad niet is toegestaan. Bedankt voor de feedback, jullie hebben daarin een punt. :)
Ik zou jullie nu willen vragen om het bij de oorspronkelijke discussie te houden, en niet te blijven hangen in deze specifieke discussie.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:58

Nog even ter verduidelijking, die informatie die ik heb aangepast kwam wel uit een PB. Dát is de reden dat het weggehaald is. De actie was niet handig, mijn uitleg zorgde voor meer verwarring en dat was ook niet handig. 't Was niet mijn beste moment. Daarvoor nogmaals mijn excuses. Dit had beter gekund. Maar ik kan het nu ook niet meer terugdraaien dus meer dan 'sorry' zeggen en ervan leren kan ik niet doen. :)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 14:48

Over de foto's; wat in de gebruikersvoorwaarden staat is puur en alleen een extra service aan de gebruikers, het is zeker niet zo dat we nu ineens alles met jullie foto's mogen (of willen) doen in allerlei andere media. Dit stukje gaat puur om het expliciet maken van een algemeen citaatrecht. Topics die we extra uit willen lichten kunnen we in 'Uitgelicht' of op b.v. 'Facebook' zetten. We nemen geen hele fotoseries over, er wordt niets in paardenbladen geplaatst, etc, etc. Het is puur het voorzien van een link naar interessante content op Bokt van een foto(tje). We hebben dit vooral in de voorwaarden om mensen de mogelijkheid te bieden om aan te geven dat ze dit liever niet hebben. Hier proberen we echt super netjes mee om te gaan.

Stel dat we een foto willen gebruiken op b.v. de voorpagina, in de wiki of bij een artikel in een tijdschrift dan vragen we daar natuurlijk netjes toestemming voor. Als we de foto zelf hadden gemaakt zouden we dat ook bijzonder op prijs stellen.

Dit is allemaal een specifiek gebruik van het in de auteurswet geregelde citaatrecht. Anderen kunnen ook van het algemene recht gebruik maken. Daardoor zou het (in theorie) voor kunnen komen dat je een foto(tje) tegenkomt in je dagblad of in andere media. Dat is iets dat wij niet in de algemene voorwaarden regelen of kunnen regelen, dat is onderdeel van de reguliere wetgeving (en behoorlijk hypothetisch).

Overigens als we op dit gebied de vergelijking met Facebook maken:
https://www.facebook.com/legal/terms
Citaat:
[...] when you share, post, or upload content that is covered by intellectual property rights (like photos or videos) on or in connection with our Products, you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, and worldwide license to host, use, distribute, modify, run, copy, publicly perform or display, translate, and create derivative works of your content


En Facebook is daarin niet bepaald een uitzondering.
https://twitter.com/en/tos#intlTerms
Citaat:
By submitting, posting or displaying Content on or through the Services, you grant us a worldwide, non-exclusive, royalty-free license (with the right to sublicense) to use, copy, reproduce, process, adapt, modify, publish, transmit, display and distribute such Content in any and all media or distribution methods (now known or later developed).


Dat is heel andere koek.

De meeste Nederlandse bedrijven zijn wat bescheidener. B.v. Tweakers:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ (artikel 10)

Overigens is een beter verwoorde versie van dat deel (of een ander deel) van de algemene voorwaarden natuurlijk zeer welkom. Lastig om dit soort teksten tegelijkertijd kort, leesbaar, zo beperkt mogelijk en zo volledig mogelijk te maken.


@Ibbel; De redenen voor het niet rücksichtslos verwijderen van berichten zijn in het vorige topic ook al uitgebreid aan bod gekomen. Ook daar zijn inkomsten gewoon genoemd, dat lijkt me ook een vrij logische reden. En nee, dat is niet de enige reden. Als jou berichten worden verwijderd doet dat ook iets met discussies/topics van anderen. Achteraf gezien was mijn opmerking over inkomsten wel wat aan de flauwe kant.

@060606; wat je wil is al gewoon mogelijk? Het verwijderen van je naam uit oudere berichten (of in jouw geval, oude accounts) is ook gewoon mogelijk. Stuur even een mail :j

@Aroha; Ik pak er even een ding uit; je bent inderdaad niet verplicht om een reden op te geven, vaak vragen we dit wel zodat we beter mee kunnen denken in het zoeken naar een oplossing. Je bent natuurlijk vrij om daar geen antwoord op te geven.



Het vervelende aan discussies over algemene voorwaarden is dat het allemaal al snel heel hypothetisch wordt. Juristen willen dat de voorwaarden zo breed mogelijk zijn, daardoor is het altijd prima mogelijk om een situatie te bedenken die erg onvoordelig is. Dat zie je b.v. bij de discussie over de foto's of het verwijderen van accounts/berichten. Het gaat daar niet over zaken die concrete problemen opleveren maar over situaties die in theorie zouden kunnen ontstaan. Met die bril op moet je b.v. je hypotheekvoorwaarden eens doorlezen, ik gok dat je dan heel overstapt op een huurwoning.

Uiteindelijk gaat het vooral om vertrouwen en communicatie. Je vertrouwt er b.v. op dat je bank je na 1x te laat zijn met betalen je huis niet verkoopt. Als je een probleem hebt met een oud bericht; neem contact met ons op. Als we dan onredelijk reageren dan heb je een reden om een constructieve discussie op Forumzaken te openen. In dit geval gaat het voornamelijk om principekwesties, een aantal oude koeien en hypothetische gevallen. Het enige dat wij kunnen doen is uitleg geven, luisteren naar suggesties en waar mogelijk verbeteren. Op vlakken waar helemaal geen vertrouwen is of waar iets een principekwestie is kunnen we niet heel veel betekenen.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:01

Amanda schreef:
Ik begrijp niet waarom dit meteen zo uitgemeten moet worden hier. Zelf vind ik het persoonlijk niet zo netjes dat wanneer je nog in gesprek bent met iemand over een oplossing dat openbaar gemaakt moet worden, terwijl je er samen nog niet eens uit bent. Kom je er niet uit samen, dan is pas de tijd voor openbaar maken. Geef iemand, Dani in dit geval, wel de kans om het op te lossen ipv al hier te roepen of je iets wel of niet mag verwijderen.

En nee, dat is niet om het goed te praten, een mod het hand boven het hoofd te houden of om alles in te dekken. Voor het geval dat gedacht wordt ;)

Verwijderen van Dani was niet handig, maar online gaan roepen terwijl je nog in overleg bent en iemand zo niet eens de kans geeft om eerst met een oplossing te komen ook niet.

Sorry maar online gaan roepen was niet wat ik deed. In de eerste instantie was er geen flexibiliteit maar kreeg ik gelijk een nee. Ik gaf dus aan in dit topic dat het niet kon, want dat was de algemene vraag van meerdere bokkers. Ik vind 'online gaan roepen' verre van netjes geformuleerd en de suggestie wekken dat ik maar wat aan het stoken was. :\

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:12

Dat gevoel kreeg ik er inderdaad wel bij door de toon van je berichten.
Maar goed te lezen dat ik dat dus verkeerd heb opgevat en niet zo is. :)

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:19

Bart de omschrijving die je nu geeft vind ik al veel vriendelijker overkomen richting de users dan de tekst in de voorwaarden, en is voor mij ook prima acceptabel :j ik durf weer plaatjes te posten nu :D

Toen ik de voorwaarden las over beeldmateriaal moest ik vooral denken aan toen dat gerommel op facebook, er is eens een bokker geweest die een foto van zichzelf op facebook had geplaatst, en zichzelf daarna tegen kwam op een datingsite, daar is toen een flink topic over geweesf. Puntje bij paaltje had facebook die foto doorgegeven/doorverkocht aan derden, omdat ze ook zo'n soort zinnetje in hun voorwaarde hadden staan. Wellicht is het nu ook voor anderen te begrijpen waarom mijn haren ervan omhoog gingen :D

Maar goed als jullie aangegeven dat zulke dingen niet gaat gebeuren dan is het voor mij gewoon goed zo :j

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:26

BartVB schreef:
Over de foto's; wat in de gebruikersvoorwaarden staat is puur en alleen een extra service aan de gebruikers, het is zeker niet zo dat we nu ineens alles met jullie foto's mogen (of willen) doen in allerlei andere media. Dit stukje gaat puur om het expliciet maken van een algemeen citaatrecht. Topics die we extra uit willen lichten kunnen we in 'Uitgelicht' of op b.v. 'Facebook' zetten. We nemen geen hele fotoseries over, er wordt niets in paardenbladen geplaatst, etc, etc. Het is puur het voorzien van een link naar interessante content op Bokt van een foto(tje). We hebben dit vooral in de voorwaarden om mensen de mogelijkheid te bieden om aan te geven dat ze dit liever niet hebben. Hier proberen we echt super netjes mee om te gaan.

Waarom zeg je dan eerder wel dat de foto's in de toekomst mogelijk ook in bladen terecht kunnen komen? Je spreekt jezelf nu tegen. Wederom spreek je over 'niet hele fotoseries' maar het gebruik van '1 foto', maar voor het gebruik van 1 foto gelden dezelfde auteursrechten dus of je nu 1 foto gebruikt of 10, je kunt dit niet zomaar zonder expliciete toestemming doen. Jullie zijn een forum, geen databank die beelden mag opslaan en verspreiden.

Citaat:
Stel dat we een foto willen gebruiken op b.v. de voorpagina, in de wiki of bij een artikel in een tijdschrift dan vragen we daar natuurlijk netjes toestemming voor. Als we de foto zelf hadden gemaakt zouden we dat ook bijzonder op prijs stellen.

Dit is allemaal een specifiek gebruik van het in de auteurswet geregelde citaatrecht. Anderen kunnen ook van het algemene recht gebruik maken. Daardoor zou het (in theorie) voor kunnen komen dat je een foto(tje) tegenkomt in je dagblad of in andere media. Dat is iets dat wij niet in de algemene voorwaarden regelen of kunnen regelen, dat is onderdeel van de reguliere wetgeving (en behoorlijk hypothetisch).


Maar je beroepen op het citaatrecht is wel een hele dunne lijn tussen wat wel en niet mag. Het overgrote deel mag namelijk gewoon niet en valt niet onder het kopje 'citaatrecht':
Citaat:
Citaten
Het is onder bepaalde voorwaarden toegestaan om zonder vergoeding teksten en beelden aan te halen of te citeren. Dit citaatrecht is vastgelegd in artikel 15a van de Auteurswet. Iedereen − dus niet alleen de nieuwsmedia − mag een auteursrechtelijk werk gebruiken in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of in een uiting met een vergelijkbaar doel. Net als bij de nieuws- en reportage-exceptie wordt ook op deze beperking meer dan eens ten onrechte een beroep gedaan. Zo mag een krant bij een artikel over een optreden van de Rolling Stones niet zonder toestemming van de fotograaf een foto van het concert afdrukken. Alleen als de fotograaf of afgebeelde foto onderwerp zijn van het artikel kan de foto worden beschouwd als een citaat. Hetzelfde geldt voor een artikel over het oeuvre van een kunstenaar. Het afbeelden van foto's van diens werk bij het artikel valt, althans waar het de kunstwerken betreft, weliswaar onder het citaatrecht. Maar het laat de auteursrechten van de fotograaf op de foto's van die kunstwerken onverlet. Zijn toestemming is dus nog steeds vereist.

Anders is het als een krant aandacht schenkt aan het repertoire van een fotograaf. In zo'n geval mag de krant bij het artikel wel een of enkele foto's van die fotograaf als citaat afbeelden. Maar ook dan stelt de wet een aantal strenge eisen aan het gebruik van een foto als citaat. Allereerst moet het citaat betrekking hebben op serieuze berichtgeving, bijvoorbeeld kritieken, recensies of soortgelijke doeleinden. Voorts moet een citaat afkomstig zijn uit een rechtmatig openbaar gemaakt werk. Het is dus niet toegestaan om foto´s te citeren die nooit eerder of op onrechtmatige wijze in de openbaarheid zijn gebracht. Maar vooral moet een citaat een dusdanig ondergeschikt onderdeel van de publicatie vormen dat de foto redelijkerwijs niet als een zelfstandige exploitatie kan worden beschouwd.

In een rechtszaak uit 1990 had uitgeverij Malmberg in het schoolboek Zienderogen Kunst zonder toestemming acht reproducties opgenomen van werken van beroemde beeldend kunstenaars (onder wie Van Koningsbruggen, Picasso, Esscher, Matisse en Rietveld). Malmberg wilde hiervoor niet betalen en beriep zich op het citaatrecht. De rechter besliste echter dat de illustraties veel meer waren dan een citaat. Zij dienden als onontbeerlijk oefenmateriaal ter verwezenlijking van het doel van het boek: de lezer beter te leren kijken. Nu de reproducties een zeer zelfstandige functie hadden en naast de tekst een zelfstandige plaats innamen, was volgens de rechter niet voldaan aan de eisen voor een beroep op het citaatrecht. Het gebruik van een illustratie als citaat moet immers een ondergeschikt onderdeel van de tekst vormen.

In een uitspraak uit 1992 tussen Trouw en de illustratrice Henriëtte Damave scherpte de rechter het criterium om te mogen citeren verder aan. De krant had een bespreking van het boek De groeipijnen van Adriaan Mole gepubliceerd. In dat boek stonden vier tekeningen van Damave, terwijl zij ook de omslagillustraties had gemaakt. De boekbespreking in Trouw bevatte een van de tekeningen van Damave met het bijschrift: 'Illustraties uit De groeipijnen van Adriaan Mole van de hand van Henriëtte Damave.' Damave vond dat de reproductie van haar tekening in Trouw de grenzen van het citaatrecht te buiten ging. De rechter ging na of het gebruik van het citaat 'functioneel' en 'proportioneel' was binnen de context van de boekbespreking. Hij overwoog dat de tekst van de bespreking niet per se hoeft in te gaan op de illustratie zelf. Wel moet er op een of andere wijze een verband tussen de tekst en de illustratie zijn, bijvoorbeeld door plaatsing van een onderschrift. Trouw had in dit geval dus correct gehandeld. De rechter benadrukte in dit kader wel dat een afbeelding nooit in overwegende mate de functie van versiering mag krijgen.

Verder moet de gebruiker van een citaat altijd de persoonlijkheidsrechten van de auteur in acht nemen. Dit betekent onder meer dat het niet is toegestaan om wijzigingen in de foto aan te brengen. Op grond van een wijziging van de Auteurswet in 2004 zal de bron en de naam van de fotograaf 'voorzover redelijkerwijs mogelijk' moeten worden vermeld. Dit staat dus los van het normale gebruik van een foto – dus niet een citaat – waarbij naamsvermelding van de fotograaf altijd verplicht is.

In 2000 speelde een rechtszaak over het gebruik van fotocitaten. Volgens de rechter had de VPRO in een documentaire over relschoppers in Amsterdam-West flitsen van een foto van fotograaf Willem Middelkoop laten zien. In deze uitspraak komen alle voorwaarden van een geldig citaat op heldere wijze ter sprake: de context waarin het citaat wordt overgenomen moet serieus en zakelijk zijn, het geciteerde werk moet rechtmatig zijn openbaar gemaakt, de omvang van het citaat moet functioneel zijn, de persoonlijkheidsrechten moeten in acht zijn genomen en er moet zo mogelijk bron- en naamsvermelding plaatsvinden.

In de vorige paragraaf zagen we dat het weekblad Aktueel bij de publicatie van de naaktfoto's van Madonna van de rechter geen beroep mocht doen op de reportage-exceptie. In hetzelfde vonnis bepaalde de rechter echter dat het blad in dit verband wel een beroep mocht doen op het citaatrecht. De foto´s dienden namelijk als voorbeeld bij het desbetreffende artikel.

Ook in de juridische literatuur bestaan verschillende visies op de vraag in hoeverre een foto als citaat is toegestaan. Zo stellen Spoor, Verkade & Visser: "Het opnemen van een toepasselijke foto kan ons inziens gelden als citeren, ook al gaat het in de context niet om het werk van deze fotograaf, doch om het onderwerp van de foto." Wichers Hoeth meent daarentegen: "[...] een aanhaling die niet het werk zelf betreft maar slechts hetgeen door het werk wordt afgebeeld (denk aan foto's) en wordt gebruikt ter illustratie van iets anders dan een bespreking enz. van het werk zelf, levert ons inziens geen citaat op [...]." En ook Van Lingen lijkt deze mening toegedaan. "Voor het overnemen van een foto van een sculptuur in een kunsthistorisch boek is dus geen toestemming van de beeldhouwer vereist, wel echter van de fotograaf tenzij het formaat van de overgenomen foto sterk afwijkt."

De opvattingen van Wichers Hoeth en Van Lingen sluiten beter aan bij het systeem van de wettelijke excepties. In de vorige paragraaf zagen we al dat een beroep op de reportage-exceptie alleen slaagt indien de foto zelf (en dus niet de afbeelding op die foto) onderwerp van een actuele gebeurtenis is. Dit zou ook voor het beeldcitaat moeten gelden: een beroep op het citaatrecht slaagt alleen indien de foto zelf (en dus niet de afbeelding op die foto) onderwerp van een citaat is. Bovendien zou het onredelijk zijn foto's op dit punt achter te stellen bij andere kunstuitingen. Ten onrechte volgen sommige rechterlijke uitspraken de opvatting van Spoor, Verkade & Visser. Onlangs gaf de rechter Uitgeverij 010 gelijk in een zaak die was aangespannen door het Nederlands fotomuseum. In het boek Hugh Maaskant, architect van de vooruitgang had de uitgeverij zonder toestemming een groot aantal foto's opgenomen van gebouwen die door Maaskant ontworpen zijn. De rechter wees een beroep van de uitgeverij op het citaatrecht toe. "Daaraan doet niet af dat de teksten gaan over de gefotografeerde onderwerpen en niet over de foto's zelf." Op grond van het voorgaande is dit aspect nu juist cruciaal en zou daar dus wel degelijk aan af moeten doen.

Bron: https://www.dupho.nl/kennisbank-auteurs ... ig/citaten

Daarnaast wijk je nu af van het hele punt; foto's zouden nu ook door Bokt gebruikt en verspreid mogen worden omdat wij als beeldmakers stilzwijgend akkoord zijn gegaan door in te loggen op Bokt, na 25 mei. Ik betwijfel nog steeds of dit een legale aanpak is. Ik kan hierover helaas pas morgen contact opnemen met een specialist.

Citaat:
Overigens als we op dit gebied de vergelijking met Facebook maken:
https://www.facebook.com/legal/terms
Citaat:
[...] when you share, post, or upload content that is covered by intellectual property rights (like photos or videos) on or in connection with our Products, you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, and worldwide license to host, use, distribute, modify, run, copy, publicly perform or display, translate, and create derivative works of your content


En Facebook is daarin niet bepaald een uitzondering.
https://twitter.com/en/tos#intlTerms
Citaat:
By submitting, posting or displaying Content on or through the Services, you grant us a worldwide, non-exclusive, royalty-free license (with the right to sublicense) to use, copy, reproduce, process, adapt, modify, publish, transmit, display and distribute such Content in any and all media or distribution methods (now known or later developed).


Dat is heel andere koek.

De meeste Nederlandse bedrijven zijn wat bescheidener. B.v. Tweakers:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ (artikel 10)

Overigens is een beter verwoorde versie van dat deel (of een ander deel) van de algemene voorwaarden natuurlijk zeer welkom. Lastig om dit soort teksten tegelijkertijd kort, leesbaar, zo beperkt mogelijk en zo volledig mogelijk te maken.

Akkoord, Facebook en Tweakers zijn dan erger, maar dat betekent niet dat wat jullie nu doen wel gewoon oké is? Daarnaast, liever een langere tekst met alles duidelijk vermeld dan zo'n vage omschrijving als nu, daar kan je echt alles van maken.

Waar Tweakers in dit opzicht zelfs meer punten op scoort dan jullie is dat zij wel duidelijk hebben opgeschreven hoe het zit met rechten en wat ze met de foto's mogen doen.
Ik weet vrij zeker, dat als jullie dit zo op schrijven, en dan een mail sturen of een pop up geven bij het eerstvolgende bokt bezoek, dat er mensen zullen zijn die dan misschien wel 2x nadenken voordat ze foto's posten.

Edit: Zelfs al zegt de specialist straks dat jullie aanpak legaal is, vind ik hem verre van netjes.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:09

Wat betreft die grote bedrijven: geld, macht, zwakke overheden, onbeschermde consumenten. Ik denk dat mensen stelselmatig onderschatten wat met informatie gebeurt - en vooral nog gaat gebeuren. Helaas ben ik mijn onschuld wel kwijt en je kunt ook niet zonder internet.


Maar ok ik blijf op mijn honger zitten: wat gebeurt er nu concreet als een account wordt geanonimiseerd.

Wat wordt bewaard en hoe lang?

IP-adres? email?




Wat is nu precies de status van het geanonimiseerde account. Is het weer te activeren en blijft het gekoppeld aan de persoonsgegevens?

Aangezien Peetstap zijn bokt upload gewist is neem ik aan dat dit standaard ook gebeurt bij anonimiseren?

Onderkend bokt.nl dat via google een Gastaccount ontzettend goed zoekbaar blijft dus dat ook indirect herleidbare info ruimhartig uit posts gegumd moet worden?



Ik zou hier graag nog een antwoord op willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:12

BartVB schreef:
Overigens als we op dit gebied de vergelijking met Facebook maken:
https://www.facebook.com/legal/terms
Citaat:
[...] when you share, post, or upload content that is covered by intellectual property rights (like photos or videos) on or in connection with our Products, you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, and worldwide license to host, use, distribute, modify, run, copy, publicly perform or display, translate, and create derivative works of your content


Een beetje off-topic, maar als je foto's op Facebook plaatst, kunnen die dus door Facebook zelf voor allerlei doeleinden gebruikt worden zonder dat je toestemming hoeft te geven? :x

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 16:13

@Aroha; de paardenbladen zijn een onderdeel van het (heel erg) hypothetische geval. Er staat 'media' voor het geval dat Facebook niet meer interessant voor ons is en we daar iets anders voor gebruiken. B.v. Instagram of wat er tegen die tijd hip & happening is. Daarbij gaat het niet over een pagina- of beeldschermvullende versie van de foto maar een klein exemplaar om extra aandacht te vestigen op dat betreffende topic. Zie ook het eerste deel van de verhandeling over het citaatrecht hierboven. In dat hypothetische alternatieve universum zou het b.v. mogelijk zijn dat we in een paardenblad een 'uitgelicht' rubriek hebben met een 'link' en een klein fototje, maar dat lijkt me bijzonder onhandig en onwaarschijnlijk. En denk ook niet dat we daar wegkomen met een 'uitgelicht formaat' fototje. Stel dat we zoiets zouden opzetten (zijn geen plannen voor) dan is er gewoon tijd en ruimte om netjes toestemming te vragen aan de fotograaf voor een grotere/scherpere versie en toestemming. Dat voorbeeld was wat ongelukkig gekozen.

Overigens blijft dan staan dat onder het mom van het algemene citaatrecht een paardenblad nog steeds een foto van jou kan gebruiken die op Bokt (of je eigen site of Facebook of waar dan ook) staat. Maar dit staat helemaal los van de algemene voorwaarden.

@randalinpony; later meer. Ik ga eerst even aan de slag met concrete verbeteringen aan het onderwerp van deze discussie. Door de discussie kom ik daar vrijwel niet aan toe :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:17

BartVB schreef:
@randalinpony; later meer. Ik ga eerst even aan de slag met concrete verbeteringen aan het onderwerp van deze discussie. Door de discussie kom ik daar vrijwel niet aan toe :+

Ja, en zonder deze discussie had je die "concrete verbeteringen" niet hoeven maken... :D
Echt, ik volg dit topic voornamelijk vanwege de amusementswaarde.
Hebben jullie nooit overwogen een pr adviseur in de arm te nemen?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:43

Citaat:
@randalinpony; later meer. Ik ga eerst even aan de slag met concrete verbeteringen aan het onderwerp van deze discussie. Door de discussie kom ik daar vrijwel niet aan toe :+


Ik kijk eind van de week wel weer eens dan. :)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:57


Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:25

Wow, ongelooflijk hoe mensen kunnen miepen zeg. Is het zeuren om het zeuren, om perse je gelijk te halen of gewoon een gevalletje je heel wat voelen?

Je hoeft geen forums te bezoeken hoor, als je zo bang bent voor problemen. Echt; ik snap niet waar een mens zich druk om maakt.

Anoniem

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:26

Ik wilde alleen duidelijkheid over het fotogedeelte. :o

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:41

Alleen niemand had er voor 25 mei problemen mee en na 25 mei is aan die voorwaarde helemaal niks veranderd. Wat dat betreft snap ik alle heisa ook niet zo goed.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het nu zo langzamerhand hoog tijd wordt dat Bokt eens goed gaat nadenken over de communicatie met de forumleden. Ik begrijp ook wel dat er vanuit het team (regelmatig terecht) gedacht wordt dat het toch niet uitmaakt, want het wordt toch altijd verkeerd uitgelegd. Maar dat resulteert er veel te vaak in dat er dan maar niet of veel te laat gecommuniceerd wordt. En dat kan je als groot en professioneel forum niet meer maken. Wat dat betreft vond ik het advies om eens met een PR-adviseur of een communicatie deskundige te gaan praten over hoe je het beste kan communiceren helemaal niet zo gek.