Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 10:20

Ik weet niet of ik de enige ben die hiermee zit, maar ik wilde het toch even in de groep gooien.

Er is al veel gezegd geweest over het kopje Uitgelicht en ik dacht dat ik alles goed begrepen had. Visitekaartje van bokt, enkel speciale topics en niet ieder topic kan erop, dus wees niet teleurgesteld als jou topic het niet haalt.

Goed, geen probleem. Ik heb al een drietal keer getemd op een fototopic om het te "nomineren", maar nooit haalden ze Uitgelicht. Ok, dat kan, jammer, maar we gaan er niet om mokken. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het bij het laatste topic wel erg jammer vond. Het topic over de twee heel oude IJslanders die al heel lang vriendinnen zijn en na de zomer ingeslapen zullen worden. Ik vond het een heel speciaal verhaal, maar het werd niet gekozen en so be it.

Maar als ik dan vandaag weer Uitgelicht bekijk en er staat de zoveelste zonsondergangfoto met een Haflinger tussen, dan wringt het toch een beetje. Iedereen is natuurlijk trots op zijn paardje en blij met mooie foto's, dus ik wil niemand persoonlijk afkraken. Maar in het algemeen komen dat soort foto's zo dikwijls voorbij, dat ik denk 'moet Uitgelicht niet wat kritischer samengesteld worden?'. Trek een jurk aan of wacht op zonsondergang en je hebt gegarandeerd een plek in Uitgelicht.

Ach, het is niet dat ik me er dood aan erger, ik wil gewoon even een balletje opgooien om te horen of ik de enige ben die dit opvalt en wat de meningen van anderen hierover is. Topic hoeft dus niet negatief te worden. Ik wil trouwens positief eindigen met te zeggen dat er soms heus wel zeer speciale en interessante topics tussen staan. Zoals dat barrelrace-topic, zo mooi en waarschijnlijk had ik er anders niet op geklikt. :)


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 11:31

WildWings schreef:
Nouja, 'de zoveelste zonsondergangfoto met een Haflinger', en bedankt he |o Topic überhaupt wel verder bekeken, want dat zijn (IMO) niet allemaal dat soort standaardplaatjes..


Natuurlijk heb ik het topic bekeken, hoe zou ik anders weten dat het een Halfinger is? ;)

Ik had gehoopt dat ik genoeg genuanceerd had in mijn openingspost, maar blijkbaar is dat niet het geval. Dus nogmaals, ik doe niets af aan het feit dat eigenaar blij is met de paarden en de mooie foto's en dat het een leuk topic is.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 11:33

Ow, dat klopt, weer iets nieuws ontdekt. Nog nooit gezien, ik klik al snel door op de foto's. Dat is het hem juist, ik bekijk elke dag ieder topic van Uitgelicht. Dus mijn beginbericht is echt niet gebaseerd op een korte blik op de huidige voorpagina.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 12:01

WildWings, jammer dat je het nu zo persoonlijk oppakt. Dat is zeker niet mijn bedoeling met dit topic. Het verhaal dat er nu bijstaat stond er niet bij toen ik het topic zag. En dat maakt ook niet uit. Ik heb geen persoonlijke vete tegen jouw topic. Ik vond het een leuk topic met mooie foto's.
Ik pleit ook zeker niet om nooit meer een Haflinger of Tinker met lange wapperende manen of steigerende paarden in Uitgelicht te plaatsen, zeer zeker niet. Het is leuk en mooi om het te zien langskomen. Maar ik zou graag een beter evenwicht zien. Dat ik nu net dit topic neem is puur toeval om mijn mening aan te tonen, niet om het desbetreffende topic zelf af te vallen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 15:22

JustMyZtje schreef:
natuurlijk mag er meer variatie in mogen maar:

niet voor iedereen kan gedaan worden. er zijn zoveel meningen. de een is er niet met die eens, de ander niet met die.. het zal daarom ook nooit goed zijn.


Uitgelicht is goed voor mij hoor. Het is niet omdat ik een mogelijk verbeterpuntje aanhaal, dat het hele concept of alle foto's die er ooit gestaan hebben slecht zijn.

Amanda, ben jij de enige verantwoordelijke? Jeetje, dat is dan een heel karwei om alle fototopics door te spitten.
Verder mag je de komende drie dagen heus wel nog een Haflinger erin keilen hoor. Het zou jammer zijn moest een prachtig mooi Hafingertopic met en speciaal verhaal nu overgeslagen worden enkel en alleen om dit topic.
Mijn verbeterpuntje is ook absoluut niet rasgericht, maar wel clichégericht. Je hebt gelijk dat er nou eenmaal veel foto's van fotoshoots/meetings geplaatst worden en dat is wat op den duur "saai" wordt. Niet dat dat geen mooie foto's zijn, maar het blijven toch van die typische plaatsjes in portret en tijdens het losgooien. Ik durf wedden dat iedereen die dit leest nu zo voor zijn geest kan halen wat ik bedoel. Af en toe springt er eens iets tussenuit. Een foto die net iets aparts weet vast te leggen of een leuke sfeer weet te creëren en alsjeblieft, plaats die topics nog gewoon op Uitgelicht, daar ga ik dan echt niet moeilijk over doen, ongeacht of het een Haflinger is of niet ;)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 15:52

Ik klik altijd alle topics aan, dus ook ik zou ze beiden aanklikken.
Maar als ik nou in 1 week voor de derde keer in een topic terechtkom waar een ruiter in klederdracht op een PRE omgeven door een sprookjesachtige sfeer, dan zou ik wel denken "he, weeral?".

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 15:58

imd schreef:
Joey schreef:
Grappig en interessante discussie. Volgensmij ben ik dan een van de weinigen die juist de topic's met haflingers en 'typische' foto's júist graag doorkijk!
Ik ben zelf fotograaf, dus vind het heerlijk om die foto's te zien, prachtig en het maakt me niet uit dat zo'n topic al 300 keer is geweest :') Ik vind andere topic's zoals wedstrijden dan juist wat minder, maar dat maakt niet uit, meestal kijk ik toch wel even :) Vind het erg leuk nu en ik zeg eigelijk houden zo! +:)+

Hier ben ik het dan weer mee eens. Ik bekijk juist graag kwalitatief goede foto's van creatieve fotografen!


En dat is juist waar ik voor pleit: en en, en niet of of. Maar dat iedereen aan zijn trekken komt. Ik wil absoluut de fotoshoot-topics niet weren.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 17:31

_San87_ schreef:
Dit [ITP] Farzana (Ampere x Florencio) naar de NMK! vind ik bijvoorbeeld ook een leuk topic voor Uitgelicht :). Toch knap, een merrie die naar de NMK mag.


Ja, dat is eens iets anders.

Ook dit soort topic bv. zou ik graag in Uitgelicht zien staan: [SPR-ITP] Kleine Marie over de 140
Gewoon afwisseling. Niet altijd die opgedirkte paarden die alert in de verte staren of hun manen laten wapperen. :D

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 17:34

Door Uitgelicht zullen de hoeveelheid reacties idd toenemen. Voeg daar nog bij dat wanneer een topic het resultaat is van een fotomeeting, al de mensen die aanwezig waren op die meeting ook wel zullen reageren en ja, het is niet zo gek dat er heel veel reacties op komen. En dat mag hoor. Ik kan ook lekker wegkwijlen bij een zonsondergang foto of een knappe hengst met de nek erop.
Alleen wordt Uitgelicht geprofileerd als een plek waar ieder topic een kans maakt.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 17:36

Joey schreef:
Als je zo'n topic ziet he, kan je gewoon temmen! :D


Weet ik, in mijn beginpost heb ik aangegeven dat ik dat al gedaan heb. Ik ga nu bewust even niet temmen. Niet dat een week lang alleen maar mijn temmen in Uitgelicht staan om mij koest te houden. :+

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 18:04

_Mondy_ schreef:
Nu maar hopen dat uitgelicht niet ineens vol staat met "gewone" foto's en mensen met fotoshoot foto's nu dus pech hebben...


Nee, idd, dat zou ik ook heel jammer vinden.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 20:07

Hey hey hey, vind het jammer dat het nu toch weer in het negatieve getrokken moet worden met 'geneuzel', 'waar maak je je druk om', 'typisch bokt',...
Ik had nu echt gehoopt dat ik mijn beginpost luchtig genoeg had opgesteld om aan te geven dat dit heus geen ergernis is of dat ik meteen verwacht dat mijn wil wet wordt. Ik wilde gewoon een balletje opgooien en kijken hoe andere mensen erover denken. Al staan er vanaf nu iedere dag 5 Haflingertopics in de picture, ik ga er geen uur minder om slapen hoor. ;)

Vind het best wel jammer dat sommige mensen zich dit erger aantrekken dan ik bedoeld had. Ik wilde gewoon een luchtig topicje over iets wat mij de laatste tijd best wel opviel en ik wilde weten of er nog bokkers waren of dat er bokkers zijn die het zo juist niet ervaren.

Best wel geschokt dat zo een onschuldig topic niet meer kan zonder dat iemand zichzelf in het harnas gejaagd voelt.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 20:46

Oei Amanda, beterschap!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-13 09:42

Wauw, bedankt Amanda voor de uitleg. Ik kan best begrijpen dat het een heel karwei is en dat het moeilijk is om iedereen tevreden te houden.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-13 10:01

Mijn topic was geen heksenjacht tegen fotoshoots. Dat zou een beetje omgekeerde wereld zijn. Hoe mooier je foto's kan schieten, hoe minder kans je hebt om in Uitgelicht te komen. ;)

Wat mij gewoon opviel is dat als je een zonsondergangfoto maakt of je trekt een jurk aan, dat je dan sowieso in Uitgelicht komt te staan. Zonder verder een speciaal topic te zijn of een speciaal verhaal te hebben. En dat vind ik dan weer wel jammer. Want met een Tinker met lange wapperende manen (ik neem nu maar even een ander ras voor ik weer de Haflingerfans om mijn dak krijg) heb je gewoon meer kans om zo een sprookjesachtig plaatje te verkrijgen.
Mogen sprookjesachtige plaatjes dan niet meer? Uiteraard is dat niet mijn bedoeling. Maar het zou niet het enige criteria mogen zijn. De laatste tijd leek het alsof je er gewoon even een zonsondergangetje tussen moest gooien en een plek op Uitgelicht is gegarandeerd.

De uitleg van Amanda heeft veel verduidelijkt hoe het allemaal in zijn werk gaat en dat de selectieprocedure toch op iets meer gebaseerd wordt dan 1 enkel mooi beeld.

Edit: je moet het ook niet zwart wit bekijken he. Het is niet omdat ik, 1 persoontje ergens in België, een topic niet Uitgelicht-waardig vind, dat het meteen een afvaltopic is dat nooit geopend had mogen worden. Ik kan ook genieten van de simpele plaatjes hoor of de zonsondergangpaatjes of .... Maar Uitgelicht is toch een speciale plek die gereserveerd mag worden voor Uitgelicht-waardige topics. En ja, misschien neig ik dan meer naar een topic met een mooi verhaal en zo zo plaatjes (zoals het IJslander topic) dan naar een topic met perfecte plaatjes maar niet echt een verhaal erachter. Dat maakt de tweede groep niet slecht of minderwaardig.
Laatst bijgewerkt door Gini op 26-06-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-13 11:50

Alle fotosubforums zou ik meenemen. Dat doet niets af aan de regels van HAW.
HK en rijtechnische discussies zou voor mij niet echt een meerwaarde zijn.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-13 13:16

En om te laten zien dat ik niet bevooroordeeld ben: dit is bv. een jurkentopic dat ik wel ok vind.
[WN-ITP] Westernshoot by Fien Fotografie

Hier klopt het ook gewoon, de setting, de sfeer. Dit topic klopt.

Ik denk dat dat is omdat het natuurlijker oogt. Niet een meisje dat ongemakkelijk met een jurk die totaal niet in de setting past recht naar de camera staat te glimlachen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-13 08:16

Het is vandaag weer een leuk mengelmoesje geworden! Ook leuk dat dat topic van Lucky ertussen staat. :)


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-13 09:03

Amanda schreef:
En geen haflinger :D


Stiekem begin ik ze al te missen. :D

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-13 10:56

Diversiteit betekent uiteraard niet dat er geen twee rassen/kleuren achter elkaar in Uitgelicht mogen komen. Zo moeilijk gaan we het Amanda nu ook weer niet maken.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-13 12:42

What's next? Doodgegooid worden met Friezen? :D

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-13 13:29

Tuurlijk gaat die derde spikkel er nog bij.
Mij was het ook absoluut niet alleen om de afwisseling te doen, want die was er daarvoor ook al wel. Mij was het meer erom te doen dat zonsondergangfoto's, Haflingers/Tinkers/... met wapperende manen, speciale klederdracht shoots (je kent het wel, die typische plaatjes) niet meer sowieso in Uitgelicht komen, zonder dat er verder eigenlijk iets speciaals aan het topic is.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-13 13:43

Verdorie zeg, ik was er echt mee weg. Was die Latijnse term al aan het Googelen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kritischer zijn betreft Uitgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-13 13:40

Toevallig het topic met de kranige 90-jarige? :D

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-13 12:59

Amanda schreef:
Ow en om jullie vast voor te bereiden: morgen staat er een haflinger in :oo


Haha, ik vraag mij echt af wie de eer krijgt. :D

Maar Amanda, doe mij 1 plezier. Zorg dat het geen zonsondergangfoto is. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers