Link in nieuw venster

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:47

Ik heb ontzettend vaak dat ik op een link klik, de link bekijk en dan mijn venster afsluit: eigenlijk elke andere pagina van waaruit ik doorlink, opent de link in een nieuw venster/nieuw tabblad. Hierdoor moet ik dus bokt weer opnieuw openen en eigenlijk vind ik dit enorm irritant....

Is het ook mogelijk om in Bokt ook links te openen in een nieuw venster/nieuw tabblad?

Ik wéét dat als ik op control druk voor ik een link open, hij in een nieuw venster opent maar vergeet dit gewoon te vaak.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:54

Is er niet ergens een bepaalde instelling die er voor zorgt dat er altijd een nieuw venster opent wanneer je op een link klikt?
Welke browser heb je? :)

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:22

Ik gebruik Internet Explorer voornamelijk (bok voornamelijk op universiteit en kan zelf geen instellingen of browser veranderen). Ook op mijn iPhone (dus met Safari) openen links in hetzelfde tabblad.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:38


Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:54

Ja Neonlight, dat snap ik maar vind het irritant :+.

Zou het niet mogelijk zijn om iets in te bouwen zodat je het in je accountinstellingen in kan stellen? Dan kan iedereen kiezen wat hij/zij handig vind.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:57

Ik vind het ook irritant dat alles opent in hetzelfde tabblad, vaak wil ik het topic waar de link in stond ernaast open hebben.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:58

Idd. Of weer verder kunnen bokken zonder capriolen uit te hoeven halen: "vorige pagina" werkt ook niet altijd.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:04

Sodera schreef:
Ja Neonlight, dat snap ik maar vind het irritant :+.

Zou het niet mogelijk zijn om iets in te bouwen zodat je het in je accountinstellingen in kan stellen? Dan kan iedereen kiezen wat hij/zij handig vind.


Dat staat in het topic wat gelinkd is, die keuze is er al:

Onderwerp: Opent alles in nieuw venster?

Eline schreef:
Je kunt nu zelf kiezen of je een topic of pagina opent in een nieuwe pagina, in een nieuw tab of in dezelfde pagina in plaats van dat de software dat voor je doet.

Als je shift ingedrukt houdt en op een link klikt opent de pagina wel (makkelijk) in een nieuw venster.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:09

Hmm, ik voel me erg blond, maar kan niet vinden waar ik in kan stellen dat het automatisch in een nieuwe tab opent? Of lees ik het nu gewoon verkeerd?

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:40

Ik heb idd ook gezocht maar kon het ook niet vinden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:54

Neonlight schreef:
Onderwerp: Opent alles in nieuw venster?

Eline schreef:
Je kunt nu zelf kiezen of je een topic of pagina opent in een nieuwe pagina, in een nieuw tab of in dezelfde pagina in plaats van dat de software dat voor je doet.

Als je shift ingedrukt houdt en op een link klikt opent de pagina wel (makkelijk) in een nieuw venster.


Alleen is de informatie van Eline nog steeds niet helemaal juist: de meeste browsers hebben *wel* een instelling om te voorkomen dat links in een nieuw venster te openen, maar niet om dat juist af te dwingen. Je moet het dan per link inderdaad gaan kiezen, en je hebt er meerdere handelingen voor nodig (zoals 2 handen, of 2 clicks.)

Zelf gebruik ik Firefox + Greasemonkey + een klein scriptje. Werkt na al die jaren nog steeds ideaal maar is wat omslachtig.

Maar dit kan natuurlijk ook zonder problemen aan Bokt worden toegevoegd. Deze vraag keert toch regelmatig terug en er is dus beslist wel behoefte aan. Zeker met de wens om Bokt gebruikersvriendelijk te maken, lijken dit soort verbeteringen me heel zinnig.
(Als Bart het scriptje wil ontvangen, dan kan dat natuurlijk altijd.)

PS: de toegankelijkheidsregels schrijven slechts voor dat je moet waarschuwen voor links die in een nieuw venster openen. Ik heb daarom aan elke link buiten bokt "»" toegevoegd. Voeg je daar ook een title aan toe dan voldoet het volkomen aan de accessibility guidelines en is het voor iedereen heel helder.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:46

Die tip met uitgebreide uitleg stond ook in het topic wat ik gelinkd heb (en die kwam ook al van jou af Shadow :) ). Mede daarom had ik dat topic gepakt (er zijn er meerdere) om te linken, omdat jouw tip daar ook mooi in stond.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:07

Klikken met de scrollen van je muis zorgt er ook voor dat hij de link opent in een nieuw tabblad, ik doe het tegenwoordig standaard bij alle links zo.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:08

Zonnebloem: maar dan krijg je een nieuw tabblad. Dat valt helaas niet automatisch om te zetten naar een nieuw venster.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Link in nieuw venster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:35

Plus dat dat trucje weer niet goed werkt met een laptop...

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:20

Eline schreef:
Als je shift ingedrukt houdt en op een link klikt opent de pagina wel (makkelijk) in een nieuw venster.


Wat ik zelf altijd doe is op de link klikken met mijn rechter muisknop en dan kiezen voor 'openen in nieuw venster'. Werkt ook prima :D