Bescherming Bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Bescherming Bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 19:13

Het is mij zeker niet ontgaan dat Bokt een erg gezellig forum is, waar iedereen ook nog eens zijn persoonlijke sores op kwijt kan. Minder goed kan ik er tegen dat Bokt openbaar is. Leuk, want het werkt drempelverlagend, minder leuk dat mensen met minder goede bedoelingen daarvan mee kunnen genieten. Dan doel ik nog niet zo zeer op gebruikers die met een of andere vunzige bedoeling berichten posten, maar mensen (guests) die gewoon voor de leut topics kunnen doorscrollen zonder zich hoeven te registreren, in mijn ogen "voyeuristen".

Onlangs werd ik door een dorpsgenoot (wildvreemde) op een redelijk aggresieve manier benaderd opdat ik op een ander forum (waar ik wel gewoon met mijn eigen naam en paard op geregistreerd sta) ooit verteld had dat ik mijn zadel niet zo lekker vond zitten, de dame in kwestie had bedacht dat het daarom wel te koop zou zijn.

Van het weekend kreeg ik een nogal vervelende mail van iemand die blijkbaar "ergens" gelezen had dat ik rugklachten had en besloten had mijn paard uit te lenen en vond zichzelf daar heel geschikt voor Verward Ik had geen flauw idee wie zij was, maar blijkbaar wist zij wel wie ik was, waar ik woonde en waar het paard stond....

Er zijn dus mensen die via diverse fora (dat vermoed ik) meer over jou weet dan jij over die personen. Mij begint dit te storen, zeker omdat er ook veel foto's op Bokt staan en daar valt heel veel vanuit af te leiden...

Ik zou het dus prettig vinden als gastgebruikers op de een of andere manier ook registreerbaar kunnen zijn voor bepaalde of onbepaalde tijd (ter bescherming van de Bokkers). Er bekruipt me altijd een beetje een raar gevoel als ik het aantal guests zie verschijnen in de lijst van mensen die online zijn.
Of en hoe dat geregeld kan worden weet ik niet, en misschien is dit verhaal van mij wel ontzettend geneuzel, maar het zit me gewoon niet lekker dat op Bokt wel openlijk gepraat kan worden over van alles, maar dat dit door Jan en Alleman gelezen kan worden, begint me steeds minder lekker te zitten.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 19:23

helaas zijn die overlast problemen herkenbaar... Maar ik vrees dat er niets aan te doen is...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 19:31

Het gaat mij er niet om dat mensen met allerhande vunzige bedoelingen zich registreren, dit wordt door de moddies goed afgehandeld.

Maar de zgn. lurkers, mensen die wel kijken, niks schrijven of blijkbaar niet de moeite willen doen zich te registreren zitten mij dwars, gezien mijn ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:13

Veel van de gasten die in de lijst staan, zijn ook gewoon bokkers die op dat moment niet ingelogd staan. Voorbeeld daarvan ben ikzelf, als ik op mijn werk zit, log ik niet altijd in en dan sta ik dus ook als 'gast' in de lijst. Er zijn misschien wel meer bokkers die het automatisch inloggen niet altijd over gebruiken.

Verder heb je gelijk. De anonimiteit van internet heeft zijn voordelen, maar ook zeker zijn nadelen. De nadelen heb jij allemaal al opgenoemd, die ga ik niet herhalen. De voordelen zijn ook wel bekend denk ik.

De enige oplossing is om het forum dicht te gooien. Dat heeft als bij-effect dat jan en alleman zich dan maar registreert, waardoor je een hoop ongebruikte users krijgt en daar zijn er al genoeg van.

In de regels staat duidelijk aangegeven dat je voorzichtig moet zijn met de informatie die je prijsgeeft, dat is iets wat iedereen in zijn achterhoofd zou moeten houden. Want of het nou om gasten gaat of om leden, je weet eigenlijk nooit wie je voor je hebt...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:20

Tja, lurkers zijn een standaard onderdeel van ieder forum, op ieder forum en op iedere mailinglist zijn ze in grote getalen aanwezig, over het algemeen vormen ze zelfs een meerderheid. Bokt is hierop geen uitzondering.

Ik snap je probleem ik zou alleen niet weten hoe dat op te lossen is.. We kunnen ook lezende mensen wel verplichten zich te registreren, dat is in 2 seconde geregeld. Je hebt echter zelf al aangegeven dat dat behoorlijk drempelverhogend werkt. Verder heeft het verplichten van registratie ook weinig nut. Bokt heeft ongeveer 3300 gebruikers waarvan er 800 nog nooit ook maar 1 bericht geplaatst hebben (en 1700 hebben 5 of minder berichten geplaatst).

Enige dat soort van een oplossing bied is het verplichten van een bepaald aantal posts voor de toegang tot een speciaal forum. Een soort van Huiskamer idee op GoT (gathering.tweakers.net), weet alleen niet of we dat wel willen Haha!

Ander punt is dat de situaties die je beschrijft nogal bizar zijn.. Als die mensen nav wat forum berichten dat soort beslissingen nemen dan hadden ze ook zonder forum wel wacky dingen gedaan Haha! Vaaaaaag Scheve mond Verward

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:28

Als zij via bokt jouw mail,of gegevens hebben kunnen achterhalen,is dit strafbaar!!!!
Er zijn pas nieuwe wetten over gemaakt.
Hoe het precies zit weet ik ook niet helemaal.
Maar als via bokt achter jou persoonlijke gegevens kunnen komen,moeten ze toch iets kraken!!!
En tegenwoordig is dit volgens de wet verboden.
Je kan dus aangifte gaan doen bij de politie.
Want ook dit is een breuk op je privacy!!!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 21:10

BartVB schreef:
Ander punt is dat de situaties die je beschrijft nogal bizar zijn.. Als die mensen nav wat forum berichten dat soort beslissingen nemen dan hadden ze ook zonder forum wel wacky dingen gedaan Haha! Vaaaaaag Scheve mond Verward


Vaag vind ik het ook.

De dame uit het eerste voorbeeld kwam niet via de Bokt maar via een ijslander-gerelateerd forum. De tweede waarschijnlijk wel... ik heb zelf al mijn kanalen nagetrokken en niemand kent haar, dat moet dus haast wel via Bokt zijn gekomen (verder ben ik nergens zo open als hier en dan zelfs nog op beperkte schaal). Ze woont hier niet in de buurt, dus ze is totaal niet op de hoogte van mijn "paarden" reilen en zeilen. Heel vreemd... Dat ik mijn postcode in "Locatie" in had gevuld zal daar hoogst waarschijnlijk aan bij gedragen hebben. Niet meer doen dus.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:30

kan je niet op een paar forums een ww plaatsen die je standaart krijgt als je lid wordt??

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 22:30

Tja op mijn forum heb ik een 'verborgen' sectie net zoals hier moderatorpraat, bij die groep kunnen alleen mensen die goed gekeurd worden door de moderator of admin.
Niemand anders dan de leden van dat 'verborgen' gedeelte kan uberhaupt het gedeelte zien. Je kunt er dus redelijk veilig wat meer prive dingen plaatsen. Ook is het forum niet geheel zichtbaar voor gasten.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 22:48

Is een optie.. Maar wie bepaald er dan wie er 'goedgekeurd' wordt? Ben sowieso op dat soort dingen tegen.. Of ja, is leuk voor een site voor wat vrienden maar vind het niet fair op een site met het ledental van Bokt..

Enige dat we dus eventueel zouden kunnen doen is selecteren op iets objectiefs als het aantal berichten.. En die mensen kunnen dan ook uit de groep worden gezet als ze zich misdragen (soort van mini-ban)..

Maar eigenlijk ben ik ook niet zo'n voorstander van dat soort dingen.. Denk overigens dat het nogal meevalt met de privacy spullen, ik denk (hoop?) dat wat Sibold zegt incidenten zijn..

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 23:03

Ik denk dat het voorval van Sibold ook een incident is. Ik vind het heel vervelend dat dat voorgevallen is. Het ligt volgens mij niet direct aan Bokt of het fenomeen forum in het algemeen, maar ik lees vaker verhalen in de krant over vervelende incidenten die d.m.v. Internet gebeurd zijn. (ja, ik heb de Telegraaf Knipoog )

Ik heb in het begin ook mijn postcode in mijn ICQ profiel gehad, maar die heb ik er vrij snel uitgehaald. Niet dat ik lastiggevallen werd, maar gewoon uit veiligheidsoverwegingen.

En Fsoudan, sinds wanneer is die wet er?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 23:32

Mwoh, zo heel boeiend lijkt het me niet als mensen kunnen zien in welke stad of wijk je woont.. Enig idee hoeveel mensen er in een postcodegebied vallen?

En je moet het nogal erg bont maken voor mensen iets met die info gaan doen lijkt me. Ik heb er weinig problemen mee dat heel de wereld weet dat ik in 5708 woon (en straks 5615).

Maar goed, feit blijft dat je soort van voorzichtig moet zijn met wat je op Internet zet.. Echt persoonlijke dingen plaats ik niet op Bokt, je weet niet wie het allemaal leest of wie het allemaal vindt via Google..

Of ja, laatste is niet het geval, zoekmachines mogen niet op Bokt komen omdat mij dat teveel geld (bandbreedte) kost. Scheelt ook weer wat in de privacy Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 08:54


jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:42

Ik ben ervoor dat je bokkers kan blokken als ze iritant doen over de Pb.
Dat zou alvast een goed begin zijn.

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 21:19

De meeste forums hebben de knop ,"zoek alle berichten van" of iets dergelijks.
Het is op een ander forum waar ik regelmatig kom eens voorgekomen dat iemand lastig gevallen werd door iemand die daar wel eens op de chat kwam!
Die persoon is op het forum gaan neuzen en kwam daar door haar naam in te tikken een heleboel persoonlijke dingen te weten,ze kreeg ineens rare mailtjes en foto,s van hem op haar prive e-mail adres!!
Van mij mag hoeft deze functie dus niet!
Groetjes van Patricia.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 22:50

Misschien is het mogelijk om guests (lees:ongeregistreerden) de toegang te ontzeggen tot bv.
*ITP
*FZ
*BM
*KH
*ALG
Verder zou het misschien handig zijn om ongeregistreerden geen toegang te geven tot het inzien van de profielen en het aantal geplaatste berichten van die gebruiker in te kijken. Maar goed, dat is niet aan mij om dat te bepalen Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 23:00

Ik snap je probleem helemaal maar ik denk dat er erg weinig aan te doen is. Mensen die per se items willen weten kunnen zich gewon registreren en een fake indentity aanmeten.
Ik ben zel fook een stuk voorzichtiger geworden met het plaatsen van berichten. Bokt is enorm groot geworden en daardoor is het niet meer te controleren wie er allemaal komen ook al zijn die personen geregistreerd.
Wat mij persoonlijk is opgevallen is dat een groot aantal Bokkers van het eerste uur zeer summier en soms heelmaal niet, het profiel hebben ingevuld. Het enige dat je echt kunt controleren is de informatie die je zelf verstrekt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 07:27

Sibold schreef:
Misschien is het mogelijk om guests (lees:ongeregistreerden) de toegang te ontzeggen tot bv.

Verder zou het misschien handig zijn om ongeregistreerden geen toegang te geven tot het inzien van de profielen en het aantal geplaatste berichten van die gebruiker in te kijken. Maar goed, dat is niet aan mij om dat te bepalen Sigaar


Dat vind ik een goede. De verplichting tot aanmelden geeft toch een blokkade, mensen moeten hun email adres opgeven niet waar dus ze zijn beter traceerbaar. Verder zit er een kleine periode tussen. Natuurlijk als mensen echt willen dan komen ze erop maar ze moeten er meer voor doen. Ik ben er voor *LOL*

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 11:59

Er zit een periode tussen van een paar seconde.. Je klikt op registreren, je voert naam, email en wachtwoord in en een fractie van een seconde later heb je je bevestigingsmail binnen en heb je je account..
De drempel is dus IMO redelijk laag (en is bewust laag).

Denk dat je op die manier dus erg weinig verbeterd.. Maar er zullen altijd mensen zijn die om de een of andere vage reden kwaad willen, da's een fact of life.. Is in de 'echte' wereld zo en is op Bokt zo. Erg weinig aan te doen ben ik bang.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 22:57

DAarom moet je op het internet (en dus ook op bokt) niet teveel vertellen over jezelf e.d. Je weet nooit wie et leest en je weet nooit wat er met de informatie gedaan wordt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:08

Naar aanleiding van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=637962#637962

Wilde ik ook even inhaken op de suggestie van Sibold om bepaalde forums beperkt toegankelijk te maken. Je kunt je schouders wel gaan ophalen, en zeggen dat er niet aan te ontkomen valt en ook dat je de drempel bewust laag wilt houden, maar ik denk ook dat je er op een gegeven moment niet aan ontkomt een wat strenger toegangsbeleid te hanteren....

Ik vind de optie van een minimaal aantal posts om lid te mogen blijven van Bokt helemaal niet zo verkeerd...
En voor de rest toegang zonder inloggen ontzeggen op de door Sibold geopperde forums.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:15

Door bij een bepaald aantal fora de drempel wat hoger te leggen, zijn er echt wel mensen die dan geen lid meer worden. Net ff teveel moeite.

*Gasten NIET kunnen plaatsen
*Als je na een maand na registratie 0 of 1 berichten hebt wordt je account verwijderd
*bv boven de 50 posts pas de door Sibold genoemde forums kunnen zien.

En inderdaad, profielen niet zichtbaar maken voor mensen met minder dan 50 posts!

Als dat zou kunnen (of zoiets) Kusje

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:30

Sjimmy schreef:
Door bij een bepaald aantal fora de drempel wat hoger te leggen, zijn er echt wel mensen die dan geen lid meer worden. Net ff teveel moeite.

*Gasten NIET kunnen plaatsen
*Als je na een maand na registratie 0 of 1 berichten hebt wordt je account verwijderd
*bv boven de 50 posts pas de door Sibold genoemde forums kunnen zien.

En inderdaad, profielen niet zichtbaar maken voor mensen met minder dan 50 posts!

Als dat zou kunnen (of zoiets) Kusje


denk als dat komt van als je er 50 ofzo hebt,dat je dan pas in een forum mag komen,dat er veel 'flutpost'(sorry,kan het ni anders uitdrukken) komt, omdat ze dan zo snel mogelijk aan die 50 willen komen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:54

Ze zouden de eerste 50 berichten wat beter in de gaten gehouden kunnen worden. En wees eens eerlijk, wie neemt er de moeite om 50 flutberichtjes te plaatsen alleen om profielen door te kunnen kijken of de boel te verzieken.

Natuurlijk kunnen er in een heel korte tijd 50 berichtjes geplaatst worden. Maar als je nog de combinatie maakt van 50 berichtjes en één maand wachten...

IK denk dat dat toch mensen afschrikt...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:47

Ik vind het wel een goed plan.
Ik heb dus vorig jaar een hoop trammelant op stal gehad omdat ze achter mijn rug om gingen zoeken naar mijn fjord die te koop stond ipv het gewoon te vragen.

En ja als ik nu eens terug denk heb ik best wel wat zaken neergezet waarvan ik nu wel eens denk dat ik dat beter niet had kunnen doen.
Maar ja BOKT is soms een goede uitlaat klep als je eens in een flinke dip zit. Haha!
tegenwoordig let ik wel op wat ik plaats en 99% is gewoon over paarden.
Alhoewel ik het POLITIEK forum erg goed vond, stonden daar soms ook beste dingen op.

Ik vind het een goed idee wat de bokkers hier boven hebben beschreven om de vaste bokkers wat meer in bescherming te kunnen nemen.