Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-25 13:28

Polar schreef:
Maar iedereen die dat niet passend vindt, hoeft er toch ook niks mee?

Ik denk dat er inderdaad een verschil zit in hoe men ermee om gaat.
Groep 1 vindt het helemaal prima, wil de TS steunen en doneert, deze staan misschien ook wel dichterbij.
Groep 2 zou het zelf niet doen, maar heeft er totaal geen last van dat de TS een doneeractie start en scrollt verder.
Groep 3 stoort zich aan de doneeractie en verliest alle begrip voor de situatie en wil dit ook actief uiten.
En misschien nog groep 4, stoort zich eraan, maar hoeft het niet per se te uiten.

Ik denk niet dat deze groepen het ooit met elkaar eens gaan worden en dat hoeft ook niet.
Al zou een beetje empathie in bepaalde gevallen wel een fijnere sfeer geven.

In deze post zitten ook weer zoveel waardeoordelen. Groep 3 is niet empathisch in jouw beleving..punt. Je douwt hiermee mensen in een hokje omdat ze een bepaalde mening hebben die niet strookt met de jouwe en dus zijn ze niet empathisch. Het actief uiten is niets meer en niets minder als ageren op een situatie die dus niet mag. Bokt mag hiervoor niet gebruikt worden, daar zijn de regels duidelijk over en de redenen erachter zijn dat ook (en kan ik mij volledig in vinden). Waarom moeten mensen die dat uiten posts naar hun hoofd krijgen dat ze hun mond moeten houden, soms zelfs pb's met een bak aan verwensingen. Maar misschien wel erger, vaak ook heel veel pb's van bokkers die het er volledig mee eens zijn maar aangeven dat ze dat niet in het openbaar op bokt durven zetten. Dat maakt dus feitelijk dat er met het actief onder de aandacht brengen van een doneeractie, een onveilige situatie wordt gecreëerd op Bokt voor bokkers die zich niet met de doneeractie kunnen verenigen. Mensen durven zich niet meer te uiten omdat ze weten dat er dan op een bepaalde manier naar ze gekeken gaat worden. Die onveilige situatie creëren, dat vind ik nou het toonbeeld van niet empathisch gedrag!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:28

Oji bijzonder altijd he
Heb je een mening en dan heb je geen ellende meegemaakt ze moesten eens weten. Bijzonder hoe mensen dingen in gaan vullen precies als met die punten benoemen totaal nergens op gebaseerd dan alleen een mening

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:29

@Oji Je kan nou wel helemaal geïrriteerd doen en jezelf gaan verdedigen omdat je echt wel weet wat tegenslag is. Maar je wil niet doneren als een ander in de oliebol zit maar ook niet harteloos gevonden worden. Jij wil niet doneren en vind het not done. Prima voor jou. Maar ga niet klagen als een ander jou niet zo sympathiek meer vind.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:32

Oji: Ik ben het ermee eens dat het verstandig is om je te richten op een realistische toekomst.
Bijv. donaties vragen voor een paard, terwijl je daarnaast geen geld hebt voor dierenarts, hoefsmid, voer, etc. is niet slim.
Uiteindelijk raak je dan nog verder in de ellende en trek je er een onschuldig dier in mee.
Zelf zie ik zulke doneeracties gelukkig zelden voorbij komen.

Het volgende wat je schrijft vind ik lastiger.
Vooral het deel over dat mensen geraakt worden (en daardoor doneren?), terwijl ze iemand eigenlijk niet kennen.
Dan zou je eigenlijk alleen donaties kunnen vragen aan mensen die jou echt hebben ontmoet en waar de één een mega vriendengroep heeft, heeft de ander met een beetje geluk 2 of 3 goede vrienden.
Ik vind het juist wel mooi dat mensen kunnen doneren op basis van een, soms jarenlang, topic of op basis van een beeld dat je je over iemand hebt gevormd, zelfs als dat niet volledig klopt.
We hebben allemaal in het leven weleens een steuntje in de rug nodig en dat hoeft zeker niet altijd financieel te zijn, maar soms wel.

Ik kan me voorstellen dat je door je eigen ervaring wat voorzichtiger bent geworden.
En het klopt ook dat Bokt geen compleet beeld geeft van iemands leven, dat ben ik helemaal met je eens.
Ik snap je visie nu ook beter en vind dat hoe je het nu verwoordt en toelicht erg redelijk en beter te begrijpen.

Ooh, ik zie nu de discussie over mijn groep-berichtje. _O-
Wat een getyp op deze mooie zondagmiddag.

Ik probeerde juist wat meer begrip te creeëren voor elkaar d.m.v dat voorbeeld, maar blijkbaar is dat niet helemaal gelukt, dus ik laat het hier even bij.
Wil wel nog toelichten dat ik groep 3 niet niet-empathisch heb genoemd, maar goed, mijn talent ligt niet persé in het goed verwoorden van mijn gedachten.
Laatst bijgewerkt door Polar op 13-04-25 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-25 13:34

StalNollie schreef:
Oji bijzonder altijd he
Heb je een mening en dan heb je geen ellende meegemaakt ze moesten eens weten. Bijzonder hoe mensen dingen in gaan vullen precies als met die punten benoemen totaal nergens op gebaseerd dan alleen een mening

Precies. En daarmee wel een stemming proberen te creëren naar degene met die andere mening. :n

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:36

StalNollie schreef:
Oji bijzonder altijd he
Ik heb dit nooit gezegd?
Wat een vreemde discussie is dit zeg...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:36

Ik ben helemaal niet tegen doneeracties. Iedereen mag dat opzetten. Al doe je het omdat je 5x per jaar op vakantie wil in plaats dan 4x. Zal mij niks boeien. Ik scrol wel door.

Maar wat ik lastig vind ik wanneer de informatie die er bij staat misleidend is. Het zo verwoorden dat het een noodsituatie lijkt. Terwijl dat niet altijd zo is.

Ik zie dat ook op sociale media wel voorbij komen. Mensen die geld inzamelen. En dan denk ik, je vertelt niet alles erbij… dat vind ik niet eerlijk.

En toen ik dit zei in een topic op bokt kreeg ik ook een gemene PB. En in dat topic werd ik zowat aangevallen. :+

Ook hoor ik via via snerende dingen omdat ze het niet met mee eens zijn. Prima, ik lig daar niet wakker van. Van die internethelden zonder echt leven die achter je rug om een grote mond hebben. :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:38

Een mening hebben is één ding. Je aangevallen voelen als een ander je vertelt mening niet te delen, of iemand woorden toeschrijven die niet zijn gezegd, is wat anders.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:40

senna21 schreef:
Een mening hebben is één ding. Je aangevallen voelen als een ander je vertelt mening niet te delen, of iemand woorden toeschrijven die niet zijn gezegd, is wat anders.

Klopt.

Maar iemand aanvallen omdat diegene kritische vragen stelt is heel kortzichtig vind ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:43

Alja schreef:
Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt.nl

Dit dekt voor mij ook volledig de lading.
Het is natuurlijk allemaal wel ontzettend verdrietig, maar ook een risico.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Polly
Moderator Algemeen

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:44

Slotje voor overleg

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:31

Moderatoropmerking:
Na overleg hebben wij besloten om dit topic op slot te laten staan. De initiële vraag uit de openingspost is beantwoord en het is niet de bedoeling om specifieke doneeracties of andere topics te bespreken.

We zien dat er een interessante discussie is ontstaan over doneeracties in het algemeen en willen jullie daarvoor de ruimte geven, maar daarvoor is BoktZaken niet het juiste subforum. Als er behoefte is aan een topic om doneeracties in het algemeen te bespreken, staat het jullie vrij om hier op Nieuws en Maatschappij een los topic over te openen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!