Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 15:47

Ik zag net dat een topic van een nieuw lid gesloten is, na een aantal verwelkomende reacties.

De reden, het topic is niet in het Nl.

Nu snap ik dat de voertaal op bokt Nederlands is. Maar ik heb wel eerder topics gezien waarin delen in een andere taal gepost werden, ook de openings-posts wel.
Waarom nu een ander beleid?

Ik zou het jammer vinden als andere talen vanaf nu volledig in de ban gaan.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 15:50

Ging om dit topic overigens (ik typte 'by the way', maar heb het maar even aangepast :') )
[YRT] Nybegynder ridning

Nou is dat een taal die niet veel mensen op bokt zullen spreken, maar dat merk je dan vanzelf in de beperkte hoeveelheid reacties die er op komt, lijkt me.

Ik vond het zelf wel aardig, en -hoewel ik geen woord Deens ken- kwam ik er nog aardig uit ook.

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:52

Deens is redelijk te lezen :j
Maar verstaan, geen bal :D

Topics in het Engels zie ik inderdaad ook wel eens open blijven, dat verschil word er blijkbaar gemaakt.
Raar zeker :j

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:53

Goh ik vind het wel fijn als ik kan lezen in het nederlands of het engels op dit forum. Als er veel anderstalige topics bijkomen zou ik afhaken van bokt denk ik. Alles kopieren in google translate gaat me te ver.

Lijkt me voor mods ook zeer moeilijk te modereren zo’n topic.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:54

Poekkie schreef:
Goh ik vind het wel fijn als ik kan lezen in het nederlands of het engels op dit forum. Als er veel anderstalige topic bijkomen zou ik afhaken van bokt denk ik. Alles kopieren in google translate gaat me te ver.

Lijkt me voor mods ook zeer moeilijk te modereren zo’n topic.


Precies dit inderdaad :j

Al zou Engels dan wel als uitzondering moeten worden benoemd in de regels. Want dat is nu niet zo.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:58

Ik ben het er wel mee eens dat we als voertaal Nederlands aanhouden. Eens een keertje Engels, Duits, Frans of desnoods Spaans, allemaal talen die we nog weleens op school leren, zou nog wel kunnen. Maar Deens? Kom op zeg, Denen spreken een aardig mondje Engels. En als je op een buitenlands forum wil posten, zeker als het alleen maar voor een babbel is, dan moet je daar maar wat moeite voor doen. En niet die moeite aan de overige deelnemers overlaten.

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:00

Ik snap het wel. Je bent ook wel een beetje simpel om in het Deens te gaan posten op een NL website. Dan schrijf je toch op z'n minst Engels.
Ik zou er wel voor zijn om Engels toe te staan. Er zijn best wel vaak mensen in het buitenland die willen weten waar hun KWPNer vandaan komt bv, en waarom zou je het niet goed vinden op bokt?

Was een tijd terug trouwens iemand die braaf Google translate Nederlands gebruikte plus de originele Engelse tekst, en die Google translate Nederlandse tekst was verbazingwekkend goed.

Dus dat kan op zich ook best wel. Meeste mensen reageerden trouwens meteen in het Engels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:12

Ibbel schreef:
Ik snap het wel. Je bent ook wel een beetje simpel om in het Deens te gaan posten op een NL website. Dan schrijf je toch op z'n minst Engels.
Ik zou er wel voor zijn om Engels toe te staan. Er zijn best wel vaak mensen in het buitenland die willen weten waar hun KWPNer vandaan komt bv, en waarom zou je het niet goed vinden op bokt?

Was een tijd terug trouwens iemand die braaf Google translate Nederlands gebruikte plus de originele Engelse tekst, en die Google translate Nederlandse tekst was verbazingwekkend goed.

Dus dat kan op zich ook best wel. Meeste mensen reageerden trouwens meteen in het Engels.
Natuurlijk doen ze dat, het zijn Nederlanders. :')

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:13

:D
Daarom zou ik het geen enkel probleem vinden om Engels formeel toe te staan op bokt.

Anoniem

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:15

Engels prima hoor, andere talen niet.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:18

Ik snap dat het topic gesloten is maar jammer dat de TS niet de kans heeft gekregen in het Engels verder te praten en dat het topic zomaar gesloten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:18

Ibbel schreef:
:D
Daarom zou ik het geen enkel probleem vinden om Engels formeel toe te staan op bokt.
Ik doe m'n ogen dan wel gewoon wat vaker dicht, voordat ze leegbloeden. :')

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:24

Ibbel schreef:
:D
Daarom zou ik het geen enkel probleem vinden om Engels formeel toe te staan op bokt.


En... Hoe vaak komt dit ook voor?
Volgens mij prima om die uitzondering dan ook te maken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:25

laat het voor al transparant blijven en voor iedereen leesbaar

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:25

Mja maar TS heeft geen enkele mogelijkheid gekregen om ovt nog over te schakelen op Engels.. Ik vond 't ook erg vlot gesloten hoor..

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:05

Ik mag toch hopen dat als een topic gesloten is, dat de TS een berichtje (in het Engels) heeft gekregen en dat ze dus weet dat ze een nieuw topic in het Engels kan openen.

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:06

Nee, want de regels zijn nog steeds: alleen in het Nederlands. Dus ze zal hooguit te horen hebben gekregen dat ze in het Nederlands een nieuw topic mag openen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:14

Los van de taal van dat topic, vraag ik mij ook af wat een 25-jarige man hier met een eerste bericht in het kinderhoekje te zoeken heeft.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:22

oomens schreef:
Los van de taal van dat topic, vraag ik mij ook af wat een 25-jarige man hier met een eerste bericht in het kinderhoekje te zoeken heeft.


Nou idd
En waarom ook niet gelijk in het Engels beginnen, beetje vreemd allemaal.
Trouwens voor mij mag het gewoon NL blijven, zijn ook veel jonge meiden/jongens die nog geen Engels kunnen lezen

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:29

Van mij mag het ook Nederlands blijven. Want als Engels mag mag Frans en Duits ook.
Of je moet een internationale hoek maken dat je alle talen toe staat. Maar dan wel graag uit te zetten in active berichten.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:31

Ik had niet eens door dat het topic dat je noemde 'vreemd' was. _O- Hashtag ingeburgerd. :')

Op de specifieke topics in een andere taal na (om bijv. te leren, zoals dat er laatst een Engelstalig topic was (?!)) vind ik 't ook dikke prima dat het allemaal Nederlands blijft. De Belgen zijn al moeilijk genoeg te begrijpen. :D

Grapje natuurlijk, ik vind de Belgische paardentermen echt heerlijk.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:34

Wat Ibbel zegt klopt, een TS van dergelijke topics wordt inderdaad ook nog benaderd via pb (in het Engels ;) ) waarom het topic gesloten is.

Dit is een discussie die wel vaker gevoerd wordt en het blijft altijd lastig. Zeker omdat veel mensen zich redelijk kunnen redden in het Engels tegenwoordig. Toch is het toestaan van een andere taal ook al snel een glijdende schaal, waarom zou Engels wel mogen en Frans niet? En hoe zit dat met Duits? Zal voor sommige gebruikers een taal zijn die ze beter ligt dan Engels.
Plus dat er mensen zijn die in het algemeen wel moeite kunnen hebben met het lezen van een andere taal.

Daarnaast moet er ook gemod worden op die berichten, wat moeilijk kan worden. Niet enkel om mods te hebben die al de mogelijke talen kunnen lezen, maar ook om de context van berichten goed te begrijpen om erop te kunnen modden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:37

Het is eigenlijk niet zo gek dat een community een bepaalde voertaal heeft. Ik vind het dus ook niet gek dat je die bepaalde taal machtig bent als je je bij die community wenst aan te sluiten. Af en toe een gedoogbeleid heb ik zeker niets op tegen (zoals inderdaad die Bokker die Google Translate ertegenaan had gezwierd), maar dan eerder als uitzondering (Bokker heeft moeite gedaan zich alsnog verstaanbaar te maken). Iemand die gewoon een Deense zin in het verkeerde subforum kletst, moet je niet willen.

Een andere taal dan de moedertaal zou op Bokt trouwens altijd een soort barrière opwerpen, hoe goed men ook denkt een bepaalde taal te spreken. Een discussie zal altijd gehandicapt worden door de verschillende taalniveaus, dat merk je in het Nederlands al heel erg, laat staan bij andere talen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:51

Mkango schreef:
Ibbel schreef:
:D
Daarom zou ik het geen enkel probleem vinden om Engels formeel toe te staan op bokt.
Ik doe m'n ogen dan wel gewoon wat vaker dicht, voordat ze leegbloeden. :')


Men moet zich ook schamen dat ze het proberen. Hoe durven ze. Weten ze dan niet dat je enkel Engels mag praten/typen als je dit volledig foutloos kan?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:00

__Sannne schreef:
Mkango schreef:
Ik doe m'n ogen dan wel gewoon wat vaker dicht, voordat ze leegbloeden. :')


Men moet zich ook schamen dat ze het proberen. Hoe durven ze. Weten ze dan niet dat je enkel Engels mag praten/typen als je dit volledig foutloos kan?


Ook al snap ik wel wat je wilt zeggen. Op een forum dat draait rond 'geschreven teksten' is het inderdaad best wel van belang dat dat relatief correct gebeurt.
Wat is de meerwaarde van topics in andere talen waarbij de ene onleesbare en foutieve tekst na de andere geschreven wordt? Kan er dan echt fatsoenlijk gediscussieerd worden als je eerst moet proberen de berichten te ontcijferen? Of blijven Engelstalige topics dan waarschijnlijk toch gewoon hangen op 'Hi, welcome here. Nice horse!'