Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 14:33

Naar aanleiding van twee recente, inmiddels gesloten topics wil ik graag iets voorleggen aan mede Bokkers en aan het modteam.

Het is inmiddels al een paar keer voorgekomen dat een topic ontaardt in het stelselmatig onderuithalen van een ts, omdat een deel van degenen die reageert meent dat dat nodig is. Vaak gaat het dan om een ts die over het algemeen net even anders dan de gemiddelde Bokker formuleert en reageert, die goedbedoelde adviezen in de wind slaat, of op een andere manier niet voldoet aan bepaalde (ongeschreven) normen en regels.
Opvallend daarbij is dat de eerste kritische post vaak een opening lijkt te vormen voor steeds hardere posts, waarin de persoonlijke aanval niet geschuwd wordt en sommigen er niet voor terugdeinzen om online detective te spelen door elders naar informatie te speuren over de betreffende ts, zijn/haar paard(en) of zelfs adresgegevens. Bedenk eens hoe veel impact dit heeft op een ts om dit online te moeten lezen.

'Eigen schuld, moet je maar niet zo'n verhaal of zulke foto's posten, of zo idioot reageren' mogen naar mijn mening geen redenen zijn om los te gaan op iemand die je hoogstwaarschijnlijk alleen kent van Bokt. Zeker als dat met meerderen tegelijk gebeurt. Wat heeft dat voor doel anders dan iemand met zijn allen in een hoek drukken en eens goed laten voelen dat hij/zij er niet bij hoort? Omdat diegene niet standaard reageert of handelt, niet aan de norm voldoet, en/of het verstaat om waardevolle adviezen af te wijzen of naast zich neer te leggen (hoe durf je!) zou dat geoorloofd zijn? Of gewoon omdat je zin hebt om te rellen?
Reken ook maar dat dit soort topics ook heel veel stille meelezers trekken, deels 'ramptoeristen' voor wie zo'n topic vooral een hoog popcorngehalte heeft, maar er zullen ook veel mensen meelezen die zich er maar liever niet in mengen hoewel ze er het hunne van denken.

Hierbij nog een opmerking: zelfs als men van mening is dat er sprake is van door de ts veroorzaakt dierenleed past naar mijn idee terughoudendheid, hoe moeilijk ook. Je kent de situatie in real life immers niet. Online raaskallen lost het eventuele dierenleed ook niet op.

Dat wat ik hier beschrijf plaatsvindt op Bokt, verbaast me op zich niet. Het gebeurt overal, en vaak nog wel harder ook.
Wat me wel verbaast is de terughoudende tot ronduit passieve houding van het modteam hierbij.
Het lijkt soms of pestgedrag (want daar komt het in veel gevallen op neer) gewoon toegestaan wordt, en ook dat sommige Bokkers hierbij meer de hand boven het hoofd wordt gehouden dan anderen. Dat bepaalde Bokkers blijkbaar als sitting duck mogen fungeren, zonder dat er ingegrepen wordt. Ja, uiteindelijk gaat zo'n topic wel op slot, maar dat is doorgaans echt mosterd na de maaltijd.

Hoe kijken jullie hiertegenaan?
En wat is volgens jullie de beste aanpak?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer



Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 16:23

Suzanne F. schreef:
*pakt de popcorn* :+

:')

OK, ik denk wel dat het moeilijk is voor de mods om te bepalen wat pestgedrag is en wat vrijheid van meningsuiting is. Eigenlijk net als in het echte leven. Je plaatst een topic op een openbaar forum en vraagt om reacties. Dan kan het zo zijn dat de reacties niet allemaal naar je zin zijn natuurlijk.

Eet ze!

Natuurlijk kan het zijn dat een ts alleen maar positieve reacties wil horen. Of geen kritiek verdraagt. Daar kun je dan een keer op wijzen. Maar het gaat erom dat men door blijft drammen en persoonlijk wordt, en dat een volgende negatieve reactie van de betreffende ts nogal eens als aanleiding wordt genomen om echt los te gaan en de ts af te breken, ook op aspecten die vaak helemaal niets met het betreffende topic te maken hebben. Men heeft vaak al een bepaald beeld van een ts uit andere topics, dat speelt daarbij nadrukkelijk mee. Soms zelfs zodanig dat er gewoon naar andere topics verwezen wordt, en hoewel Bokt daar heel streng op zegt te zijn, is me meerdere malen opgevallen dat er juist in dat soort gevallen niet, of pas veel te laat (topic wordt op slot gegooid, vermoedelijk pas na een aantal TEMs) op gemodereerd wordt.

Zolang er geen sprake is van concrete bedreiging of laster. is e.e.a. onder de noemer vrijheid van meningsuiting formeel inderdaad toegestaan. Een hele hoop vormen van online pestgedrag vallen binnen de vrijheid van meningsuiting. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kwetsend of zelfs bedreigend kan zijn voor het slachtoffer, of buitengewoon storend voor meelezers, of dat je er als moderator geen paal en perk aan hoef te stellen. Er is ook nog zoiets als fatsoen en daar kun je mensen prima op aanspreken, en als het te ver gaat, aanpakken. Daar heeft het modteam naar mijn idee genoeg middelen voor ter beschikking. En dat lijkt me geen censuur.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 19:11

Ailill en Mellow, jullie verwoorden heel goed wat ik probeer aan te kaarten met dit topic.

Karuna, dappere post. De betreffende Bokkers moeten zich naar mijn idee diep schamen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 09:08

MarcoBorsato schreef:
Ik denk niet dat het hem zit in perfecte foto's. Er zijn genoeg topics met ruiters die niet perfect rijden en waarbij het niet uit de hand loopt. Het zijn vaak dezelfde mensen die de sjaak zijn en het is lastig om nu niet het slachtoffer de schuld te geven want ik doe dat wel als ik zeg actie-reactie.

En ik denk dat je op zo'n groot forum niet kunt verwachten dat iedereen maar niks zegt om de lieve vrede te bewaren. En ik geloof ook niet in de zelfregulerende factor als het om bepaalde bokkers gaat want het speelt te lang/ze provoceren.

Of een Bokker provoceert is jouw subjectieve interpretatie. Provoceren is bewust reacties uitlokken, om te rellen. Iemand kan heel stellig of eigenwijs overkomen, bepaalde nuances niet oppikken, niet standaard sociaal gewenst reageren. Dat is niet hetzelfde als provoceren.

Daarnaast, je hoeft je ook niet te láten provoceren. Je kunt ook je schouders ophalen en het topic wegklikken.
Zoals DoeMaar ooit zong: er zit een knop op je tv, die helpt je zo uit de puree.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 11:22

Muurp schreef:
Interessante discussie, die volgens mij niet alleen op Bokt relevant is maar ook op alle andere social media :)

Wat me opvalt is dat er in dit toch wel vaak terug wordt gegrepen naar specifieke personen of gebeurtenissen, terwijl imo de discussie veel meer zou moeten gaan over de definitie van pesten (want wat verstaat men onder pestgedrag, daar zit volgens mij al een heel groot grijs gebied) en wat we zouden willen zien van de moderators.

Wat ik me, uit mijn tijd als moderator, nog goed kan herinneren is dat het vaak lastig is om hierop in te grijpen, juist vanwege dat grijze gebied. Want wanneer spreek je iemand op z'n gedrag aan? Welke vorm van 'kritiek' is toegestaan en wanneer gaat het over de grens? En wie vindt dan dat het over de grens gaat?
Zoveel mensen, zoveel meningen waar volgens mij nooit een 100% sluitend antwoord op te vinden is.

Wat precies de definitie van pesten is, is inderdaad een hele relevante vraag.

Specifiek op Bokt toegespitst vind ik het bijvoorbeeld ook onder pesten vallen wanneer verschillende Bokkers een ts (of medeBokker die zich in een topic manifesteert) gezamenlijk gaan bespreken 'over zijn/haar hoofd heen'. Dat komt namelijk neer op het bewust buitensluiten van een medeBokker om deze te laten merken dat hij/zij er niet bij hoort en geen respect verdient (want mensen die je respecteert spreek je aan, in plaats van ze over hun hoofd te bespreken). Zelfs als dat op een 'milde' wijze gebeurt, zonder expliciete persoonlijke aanvallen of overduidelijke sneren, vind ik dat al vallen onder pestgedrag, vanwege dat mechanisme van buitensluiten

Daar valt m.i. prima op te modereren omdat het concreet is, er is geen grijs gebied. Je kunt als moderator gewoon in een groene post erop wijzen dat het niet de bedoeling is onderling een medeBokker te bespreken, bij herhaling het topic sluiten, en als het echt te ver is gegaan de pesters een tijdelijke ban opleggen. Misschien gebeurt dit hier en daar al, alleen heb ik persoonlijk ook vaak genoeg gezien dat men hierin ongehinderd zijn gang kon gaan.
Ik ben overigens van mening dat een dergelijk topic helemaal verwijderd mag worden als de ts daarom verzoekt. Naar mijn mening gaat dat boven de eventuele 'informatiewaarde' van zo'n topic.

Verder wil ik graag even opmerken dat er naar mijn idee hele goede bijdragen worden geleverd, die hopelijk mensen aan het denken zetten over dit onderwerp. Dank daarvoor +:)+

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 13:58

Blijkbaar wel.
En blijkbaar is het voor sommigen te veel gevraagd om daarbij op hun handen te blijven zitten, of te volstaan met één duidelijke reactie, en het vervolgens te laten, als daar niet naar wens op gereageerd wordt. Nee, de ts moet en zal in dat geval terechtgewezen worden, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, en bij voorkeur met meerderen tegelijk. Want blijkbaar is dat ten opzichte van Bokkers die om wat voor reden dan ook bij sommigen het bloed onder de nagels vandaan halen, gerechtvaardigd.

Dat zegt m.i. meer over de reageerders zelf dan over de Bokkers die hen naar hun idee 'provoceren'.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 15:07

MarcoBorsato schreef:
En hier verschillen we dus een beetje van mening. Die van mij is wat minder empathisch dan de jouwe.

Laten we het daarop houden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 17:35

neetoch schreef:
Want blijkbaar is dat hun genot/pleziertje, gaan zitten raggen op anderen, zodat je maar niet hoeft te bedenken wat er bij jouzelf allemaal mis is...
Dat kan, maar hoeft niet.
Wat ik ook zie, is dat bepaalde populaire, of in ieder geval prominente Bokkers het voortouw nemen, en dat er dan een groepje 'volgers' mee gaat doen. Dan gaat het dus meer om erbij willen horen dan om het wegdrukken van je eigen minderwaardigheidsgevoel/frustratie. In tegendeel, het gaan vaak om zelfverzekerde, verbaal vaardige Bokkers met een uitgesproken mening die ze niet onder stoelen of banken (willen) steken, en die elkaar daarin aansteken, bevestigen en versterken.
Zo'n kliekje is vergelijkbaar met de populaire meiden op (inderdaad) het schoolplein die duidelijk maken dat zij, en niemand anders, de dienst uitmaken, de toon zetten en bepalen wie cool is en wie een outcast is en eruit ligt. Daarbij ligt pesten erg dicht om de hoek.
Natuurlijk geldt niet voor alle Boktkliekjes van gelijkgestemden dat ze anderen zodanig buitensluiten dat het neerkomt op pesten. Er zijn er genoeg die weliswaar heel stellig op een andersdenkende kunnen reageren, maar die daarbij doorgaans behoorlijk respectvol en inhoudelijk blijven.
Maar zijn er zeker voor wie een topic van een Bokker die zij zien als raar, irritant of provocerend werkt als een rode lap op een stier, als een aanleiding om gezamenlijk los te gaan op de betreffende persoon.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 18:47

Shadow0 schreef:
Ik denk dat velen het niet helemaal beseffen, maar ook dat men zichzelf heeft aangewend om er niet echt op te letten of naar te luisteren, en het weg te redeneren als ze het tegenkomen. ("Als het je zo raakt moet je hulp zoeken" "Dan had je die foto's maar niet moeten plaatsen / niet zo moeten reageren / ")

Als je die dan bv een aantal weken later zou vragen of ze weten hoeveel impact hun reacties hebben gehad denk ik dat ze de waarheid spreken als ze zeggen dat ze dat niet weten - maar dat is dan wel deels omdat ze de reacties waarin iemand dat aangeeft niet als belangrijk zien en niet onthouden. Dat gaat dus wel twee kanten op.
Denk dat je daar een goed punt hebt.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers