Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 11:29

Het moderatorteam heeft naar aanleiding van feedback van gebruikers besloten tot een verandering in hoe we omgaan met posts die tegen de regels zijn.

Tot nu werden zulke posts verwijderd. Dat kan verwarrende situaties opleveren: een post, die er soms al even stond, is dan ineens 'verdwenen'. Ook een nadeel is dat er soms al gereageerd is op de post in kwestie, waardoor meer posts verwijderd moesten worden. Dat maakte de situatie er vaak niet overzichtelijker op. Daarnaast was het op deze manier voor gebruikers betrekkelijk 'onzichtbaar' wanneer er gemodereerd was in een topic.

Om deze redenen hebben we besloten om vanaf nu bepaalde posts die in strijd zijn met de Boktregels leeg te halen, in plaats van te verwijderen.

Vanaf nu werkt het als volgt:
- Spam, dubbelposts en andere posts die geen invloed hebben op het verloop van een topic, worden verwijderd zoals voorheen
- Posts die wel invloed hebben op het verloop van het topic blijven staan, maar worden leeggehaald. Er wordt dan een moderatoropmerking (groene balk) toegevoegd met korte toelichting waarom het bericht is leeggehaald. Zo is duidelijk zichtbaar wanneer er een modactie is uitgevoerd.

Deze nieuwe aanpak gaan we de aankomende 3 maanden testen, waarna we zullen evalueren. :)

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 15:07

Morganlefay: het gaat hier om posts waar de inhoud de regels overtreedt. Dan maakt het niet zozeer uit wie die post geschreven heeft, maar om wat er staat en de invloed die dat heeft op het verloop van het topic. Anonimiseren van de post verandert daar niets aan.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)


Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 15:50

Sure_lee schreef:
Behalve dan dat je het niet terug kunt zien in de berichten van een gebruiker toch?


Je bedoelt als de post geanonimiseerd is? Klopt inderdaad, dat vind je dan niet terug in de berichtengeschiedenis van die gebruiker. Maar dat is niet het doel van deze maatregel. Of wellicht snap ik je vraag niet?

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 16:08

Ah, ik snap je!

Inderdaad is dat wel een verschil ten opzichte van het verwijderen van een bericht. In feite staat er in de nieuwe situatie dus ook "niets" (inhoudelijks) in het bericht, maar het is nu inderdaad wel zichtbaar dat er eerst een post stond die de regels overschreed. Iets plaatsen dat in strijd met de regels is, was echter natuurlijk wel de keuze van de betreffende gebruiker geweest.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 16:33

Klopt, dat staat er dan inderdaad wel :j het is een keuze: of een post/discussie "verdwijnt", wat vervelend is voor mensen die 't al gelezen hadden of verwarrend is voor het topic, of er staat nog een post, wat nieuwsgierigheid op kan roepen. De nadelen van de eerstgenoemde aanpak hebben ervoor gezorgd dat we de tweede aanpak wilden testen.

Het is op dit moment natuurlijk pas net in de praktijk gebracht, en we gaan het evalueren. We proberen nu de scheidslijn zo te leggen, dat alleen spam/dubbelposts e.d. nog echt verwijderd worden,de rest altijd leeggehaald. Dit om zoveel mogelijk één lijn te trekken. Mocht nou blijken dat er toch veel voorbeelden zijn waarbij verwijderen ook had gekund dan kunnen we dat natuurlijk nog bijstellen.

Edit: _Penotti, inderdaad is wellicht niet iedereen het ermee eens. Dat verandert echter in principe niet tussen verwijderen of leeghalen, dat blijft de beslissing van het moderatorteam.

Zouden jullie liever zien dan er geen toelichting staat, enkel "Leeggehaald" bijvoorbeeld?
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 18-09-20 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo verbeterd

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 16:43

Ik snap jullie zorg. Het is inderdaad zichtbaarder wanneer er is gemodereerd. ' t Lastige is dat we ook vaak merken dat daar juist behoefte aan is bij gebruikers, in feedback naar mods naar ook hierop FZ wordt dat vaak genoemd.

Het blijft echter wel zo dat de beslissing om een bericht leeg te halen niet gebaseerd wordt op of anderen erop TeMmen; dat wordt in overleg gedaan binnen het moderatorteam. Het komt voor dat er veel TeMs komen op een bericht, maar dat het toch niet weggehaald wordt. Dus ook al proberen mensen om berichten verwijderde krijgen, als de berichten in kwestie aan de regels voldoen, zal dat niet gebeuren.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 16:49

Talietjuh schreef:
Goed idee! Dan komt er meer zicht op wie steeds de fout in gaat toch? Wordt er ook wel eens iemand van bokt geband, zijn daar regels voor?


Die zijn er zeker. Als je kijkt bij de Boktregels, punt 4, dan zie je dat we een systeem hebben van 'Officiële Waarschuwingen'. Bij meerdere waarschuwingen kan een tijdelijke ban (van een week) volgen, en uiteindelijk zelfs een permanente ban - maar dat gebeurt pas bij veelvuldige overtredingen.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-20 08:44

Ikke: interessante vraag :j Het is denk ik belangrijk om in gedachten te houden dat Bokt als internetforum een platform biedt, waarop andere mensen hun kennis en informatie kunnen delen. Soms is iemand die reageert in een topic een deskundige, denk bijv. aan een jurist die juridische informatie geeft; maar vaak is dat niet het geval, en zijn het mensen die vanuit persoonlijke ervaring reageren. Bokt biedt dus een platform, maar verschaft dus niet zelf informatie.

Op het moment dat er in een topic gemodereerd wordt op misinformatie, geef je eigenlijk het signaal af dat de informatie op het forum gecontroleerd en geverifiëerd wordt. Pragmatisch gezien is dat echter niet te doen: we hebben niet op elk terrein een deskundige in het team. Als alternatief ben je dan afhankelijk van derden die aangeven deskundige te zijn, maar ook dat kunnen we dan natuurlijk eigenlijk niet verifiëren. Als er iemand reageert in een topic die zelf aangeeft een deskundige te zijn (bijv. de jurist die ik eerder als voorbeeld noemde), dan kunnen gebruikers zelf beslissen of ze diens advies volgen of die van een andere gebruiker.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers