Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:31

Er is wel gemodereerd in dat topic. Ik mocht namelijk niet iemand een racist noemen voor z'n uitingen, want dat ging te ver. :+ Ja, ik ben daar nog steeds een beetje zout over. Ik vind 't oprecht bijzonder dat je wel racistische uitingen mag plaatsen zonder consequenties, maar dat 't te ver gaat om iemand gekscherend toch op zijn of haar gedrag te wijzen.

Achja.

:Y)

“The really important thing to be was yourself, just as hard as you could.”
― Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:37

Nee, ik bied alleen mijn perspectief. Ik merk op dat mijn reactie een knip heeft gehad, maar dat veel comments die ik ook niet lekker vind gewoon blijven staan. Het is aan die posters om aan te geven of ze daar een hulk voor hebben gehad, dat boeit me verder niet zo erg. Het is niet aan mij om hoor en wederhoor toe te passen - daar is dit topic voor als geheel. Ik vind het alleen bijzonder typisch.

@ Mindim: Ik ga niet via PB spelen. Als ik iemands gedrag poedersuiker of racistisch vind zeg ik dat wel gewoon in een topic. :j

― Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:26

Jeetje, ik was nadat m'n post weggehaald was afgehaakt in één van de topics die aangehaald word. Ik verbaas me er over dat ik er nog van kan schrikken dat mensen zulke opmerkingen plaatsen, zelfs als het dus in de 'lijn der verwachtingen' ligt.

Overigens, no offense _Penotti, maar misschien is dit een moment dat je gemaakte opmerkingen zoals hierboven niet wil recht banketstaaf. Als iemand herhaaldelijk zo uit de hoek wil komen, kunnen ze vast de gevolgen daar van ook wel hebben.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 05:54

Laten we vooropstellen dat dit topic vooral doelt op modereren en niet op een versie 2 van het topic dat besproken wordt. :)

Ik vind het alleen wel typisch dat 'wij' een straatje hebben, intolerant zijn etc. terwijl je juist achter je oren hoort te krabben als jouw reactie "ja, maar...." is op een simpel punt als "joh, wees geen racist."

Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:55

Gini schreef:
Hiraeth schreef:
Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.

In iedere zaak is nuance mogelijk. In jouw mening kan dat niet, is je goed recht, maar zet het niet neer als feit.

Ik ben op maandag en woensdag racistisch, de rest van de week niet.

Je kunt niet een 'beetje' racist zijn. Het zijn namelijk de mensen die grijstinten willen maken in, in dit geval toch wel een zwart-wit kwestie (en dan heb ik 't puur over de term, niet over bepaalde huidskleuren), die het laten gebeuren als iets escaleert. Voor veel mensen is het 'not done' om WW II er in te betrekken, maar het is het meest recente voorbeeld van wat er gebeurt als mensen "ja, maar..." zeggen, een bevolking als een zondebok aanwijzen of ergens maar passief bij staan. Ingrijpende veranderingen gebeuren geleidelijk en ik vind het triest dat er in Nederland (en op Bokt) steeds meer ruimte komt voor het uiten van gevaarlijke meningen.

Het is je goed recht om zoals Popstra en elnienjo je haatdragende mening te uiten en regelmatig te provoceren en olie op het vuur te gooien in dit soort topics, maar geef dan ook Bokkers de kans om te zeggen dat hun opmerkingen druipen van ten minste een racistische ondertoon.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:05

Nouja, normaal gesproken gebruik ik gewoon zwart-wit zonder haakjes á la titel van het goede Frank Boeijen nummer. In dit topic verduidelijk ik het maar even verder. Better safe than sorry. :+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:38

@ _Penotti: Niemand kan geheel onzijdig ergens naar kijken. Je hebt altijd wel elementen in je leven die je hebben gevormd tot wie je bent. Daarom is het juist belangrijk om in dit soort moeilijke gevallen (want dat is het wel, moeilijk) een duidelijke richtlijn te hebben. Dan doet je eigen politieke mening er niet toe en is het simpelweg volgen wat de afspraak is die je gezamenlijk hebt gemaakt. Ik denk dat een topic zoals deze (mits het dus niet een herhaling wordt van discussies die elders gevoerd worden) dus zeker kan helpen met eenduiding creëren in een beleid. :j

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:35

Het modereren is wel veranderd door de tijd heen, maar dat is op zich ook ergens wel te verwachten met de generaties moderators en de nieuwe situaties die zich voortdoen. Er zijn enkele voormalige mods uit de 'goede oude' tijd die ik op zwart niet zo tof vind, maar ik heb ze nooit een slechte mod gevonden.

De laatste tijd staat er een vergrootglas op modacties en komen er dingen naar voren die misschien nog wat wankelen. Het is continu afwegen van hoe streng je ergens op in speelt. Dat iemand de mods chiller vond toen er bepaalde gebruikers nog op groen stonden, zegt meer over de algehele situatie dan twee gebruikers. Ik heb in al die tijd namelijk nog nooit mods heel 'links' of 'rechts' zien handelen, het probleem ligt 'm meer in de hoeveelheid modereren an sich.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:39

U riep?

Zonder gekheid: dat continu vingerwijzen naar 'JuLlie!1!!1' helpt natuurlijk ook niet echt. Dat er meerdere mensen met interesse de zoveelste discussie lezen hoeft niet te betekenen dat zij een front vormen. :+ Het doet mij eerder denken aan bepaalde politici die altijd lekker hun vinger wijzen naar iets en vervolgens weinig echt inhoudelijke reacties hebben.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:31

Jeetjemina, wat ontspoort dit topic ineens loeihard. Wat een aannames en passief agressieve toon wordt er aangehouden hier. Jullie laten jullie nu zo hard kennen en zien.

Overigens wat betreft het continu 'Bokt is een paardenforum' geneuzel, dat was misschien in 2001 zo. Intussen zit een groot gedeelte van de gebruikers hier om over alles wat los en vast zit te bespreken. In zekere zin is Bokt een afspiegeling van een bepaald gedeelte van de maatschappij. Waarom zouden er hier niet actuele maatschappelijke kwesties besproken mogen worden? Het is poedersuiker om geconfronteerd te worden met racistische elementen in jouw bubbeltje, maar om nou te zeggen dat 't niet thuis hoort hier is gewoon je kop in het zand steken. :+

Enne, over de opmerking "Bijzondere is wel dat mensen die hier het hardst ageren tegen racisme geografisch vaak zo gepositioneerd zijn dat ze weinig tot niets met buitenlanders te maken hebben." Ik merk als Drent juist dat xenofobie hier nog steeds heel erg speelt omdat er juist geen 'buitenlander' te bekennen is op het platteland. Ook zie je in veel politieke stemmingen juist dat steden linkser stemmen dan buitengebieden. Waar de fiets komt deze opmerking vandaan? Je derrière?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:40

_Penotti schreef:
En waar iemand woont is al niet gelijk met waar iemand al zijn hele leven heeft gewoond of waar deze werkt.
Dus als je het dan over aannames hebt ;)

Joh, zeg ik dat dan?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:52

_Penotti schreef:
@Hiraeth
Ik had je niet gequote, dus een opmerking meer in het verloop van het topic omdat ik het al vaker gelezen heb. Met wat jij schreef als aanhaking daarop.

Ah ok, dan snap ik je. :D Ik vond het al vreemd, want normaal lees je toch wel ietsje beter. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:13

Ergens wel goed, maar aan de andere kant: als ik zie hoe sommige mensen 'gestalkt' worden in hun echte leven naar aanleiding van dingen die ze online zeggen... Dat is wel tricky hoor, richting beide kanten. Er was bijvoorbeeld een geval hier op het forum waarbij de dierenpolitie dus werd ingeschakeld of een garage opgebeld. Zo anoniem zijn we op zich ook niet. Daar zou ik niet te veel aan gaan sleutelen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:42

Fora hebben toch een soort kroeg of praten-bij-de-koffieautomaat gevoel. Daar is ook lang niet alles een voorpaginaplekje waard. Soms wil je ook gewoon je ei kwijt, ergens over kunnen praten zonder stok in je kont of noem het maar op.

En wat schiet je er mee op? Als ik kijk hoe er op Facebook wordt gepost door mensen met hun volledige naam, geboorteplaats, profielfoto met gezin, baan etc. Als mensen vervelende dingen willen posten, gebeurt dat uiteindelijk nog wel. Daar valt niet echt een happy medium voor te bedenken.
Laatst bijgewerkt door Hiraeth op 23-09-20 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie