Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 11:34

Naar aanleiding van het lopende topic over racisme vraag ik me af hoe het eigenlijk zit met het Boktbeleid inzake uitingen van racisme en discriminatie. In dit topic zijn meerdere malen posts geplaatst die naar mijn idee duidelijk racistisch zijn. Toch wordt er niet, of althans niet zichtbaar (?), op gemodereerd.
Ik ben benieuwd wat andere Bokkers hiervan vinden. Moet er naar jullie idee strenger gemodereerd worden op dit punt? En waar moet daarbij de grens liggen, bij openlijk racisme, of bij uitingen met een racistische ondertoon? Of nog ergens anders?
Moet Bokt duidelijker en meer openlijk stelling nemen tegen racisme?
Ook zou ik weleens willen horen hoe het mod team hier zelf over denkt.

Hieronder voor de duidelijkheid wat de Boktregels hierover zeggen:
Citaat:
Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer



Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 12:04

Peerke_ schreef:
Er is inderdaad veel racisme op Bokt :j

Het mag duidelijk wezen dat een grote groep bokkers voorkeur heeft voor bepaalde rassen, en dat ook hier op bokt uit..

:D
O absoluut!
En mijn paarden discrimineren ook, een niet-IJslander komt er niet tussen }>

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 12:13

Sunnda schreef:
Absoluut niet eens.
Juist in die topics zie je hoe mensen, die notabene een opmerking maken die gewoon uitgelegd wordt en absoluut niet racistisch is door een paar moraalridders om de oren geslagen worden dat ze het toch echt racistisch bedoeld zullen hebben want...(en dan komen alle meningen!! wat die ander wel niet zou bedoelen en eerder getypt zou hebben)

Duidelijk racisme: lijkt mij dikke prima dat daar op gemodereerd wordt en dat gebeurd al.

Dat is dus wat steeds als verdediging wordt aangevoerd. Als je mensen aanspreekt op racisme, of een racistische ondertoon, dan ben je een moraalridder. Of men wordt verkeerd begrepen. En natúúrlijk is het goed dat er gemodereerd wordt op 'echt racisme, blabla. Zo kletst men zich er weer uit.
Mijn vraag daarbij: wat is dan 'echt' racisme? Die vraag heb ik in het betreffende topic ook al gesteld, maar daar kwam geen antwoord op. Terwijl het daar juist om gaat.

'Dikke prima' lees ik trouwens meestal als een onverschillig 'doe wat je niet laten kunt', en soms ook wel als 'ik zeg het wel, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet prima', maar dat terzijde.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 15:25

Ter toevoeging hieronder een bloemlezing van citaten uit het racismetopic die m.i. goed weergeven waar het probleem zit: het gaat meestal niet om rechttoe, rechtaan racistisch taalgebruik, maar om berichten met een bedenkelijke ondertoon en/of insinuerende strekking:

"Ik vind de multicul geen verbetering van Nederland"

"Ik hoop echt dat er voor een veel nationalistischer Nederland gestemd zal gaan worden, want geef ze een vinger en ze rukken he hele arm af"

"Het gaat om de GENEN die je maken tot wat je bent, de een matcht wel, de ander niet. We moeten onze westerse cultuur vrijhouden, daar moet ik niet voor hoeven strijden"

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

"De meeste liegen om binnen te komen en gaan zich dan gedragen zoals in hun eigen cultuur inclusief het LGBT-bashen"

"De islamisering van Europa is goed bezig, verwondert het jullie dan dat er meer en meer racisme is"

"Het is jammer dat onze verre voorouders het continent Afrika niet links hebben laten liggen (...) Het is duidelijk dat we een stuk beschaafder samen kunnen leven met Aziaten dan met Afrikanen"

"Als een blanke mens iemand begint aan te vallen. Dan zullen andere blanke mensen hem proberen tegen te houden, politie bellen etc. Trekt een getint persoon een mes dan zie je meteen andere zelfde getinte personen de dader in bescherming nemen"

N.B. Citaten zijn bewust anoniem gehouden.
Mijn doel is namelijk niet om op deze plaats specifieke personen aan te wijzen, het gaat mij erom te laten zien dat het wel degelijk voorkomt en dat er weinig op gemodereerd wordt.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 17:33

_Penotti schreef:
Die van die genen is toch al lang genuanceerd?

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

Daar denk ik dus aan een kaaskop Nederlander als ik dat zie staan.
Het rare is dan wel weer als ik die zin in de zoekfunctie gebruik hij nergens terug te vinden is als hier en de context niet terug te zoeken is.

Page. 25 van het racismetopic, bovenste post

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 17:53

_Penotti schreef:
Dank je Askja.
Raar dat ik dat niet krijg bij de zoekresultaten.

Citaat:
Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingsprakijken bezig, dus is het logisch dat je daar, mocht je oplichters zoeken, meer naar kijkt. Het punt is alleen, en daar gaat het dan fout, als je er van uitgaat dat iedereen die tot die bevolkingsgroep behoort tot een oplichter bestempeld want dat is dus nooit zo.


Dat vind ik toch heel anders dan alleen die zin van jou.
En wie die bevolkingsgroepen dan zijn kan ik er niet aan uit opmaken.
Zelfs niet welk soort oplichtingspraktijken.
Dus hier kan Jan ook bedoeld worden.

Ik denk dat het daarom ook niet verwijderd is en persoonlijk vind ik dat dus terecht.

En daarom stap ik ook weer uit een topic.
Alles maar racisme noemen gaat mij te ver. Krijg je geen gelijkheid mee.

Het gaat er bij deze zim helemaal niet om naar welke bevolkingsgroep wordt verwezen. Het gaat erom dat er ueberhaupt een link wordt gelegd tussen bevolkingsgroep en een natuurlijke neiging tot oplichtingspraktijken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 18:30

Gini, er zijn verhitte discussies over tal van onderwerpen.
Ook in de paardgerelateerde topics laaien de gemoederen weleens hoog op. Met ook de nodige discussies wat betreft de rol van de moderators.

Wat betreft modereren op het onderwerp racisme, dat lijkt me geen onmogelijkheid, het is eerst en vooral een kwestie van de regels en richtlijnen consequent volgen. En actiever durven modereren, eerder ingrijpen als mensen over de schreef dreigen te gaan qua toon en woordkeuze. Stevig, consequent en eerlijk modereren creëert ook meer respect, in tegenstelling tot passief en onzichtbaar modereren.

Ik citeer in mijn openingspost artikel 137c van de Grondwet, zoals opgenomen in de Boktregels. Leg dat eens naast de door mij geciteerde uitspraken - naar mijn oordeel zitten daar minstens twee tussen die neerkomen op een overtreding van dit wetsartikel.
Of ze daarmee aangiftewaardig zijn, durf ik niet te zeggen, laat ik liever over aan iemand met een juridische achtergrond. Ze gaan m.i. echter veel te ver om als moderator niet op in te grijpen, en ik vraag me nog steeds af waarom dat niet gebeurd is.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 19:50

(Uitspraken van) sommige mensen kun je beter totaal negeren Ailill

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 08:23

Suzanne F. schreef:
Dit zal altijd een heikel punt blijven, niet alleen op Bokt maar zelfs tot het hoogste niveau. Is het rascisme of vrijheid van meningsuiting. Als ze daar zelfs tot de hoogste rechtbank met een politicus niet uitkomen dan kom je daar op Bokt helemaal niet uit.

Racisme staat in de wet omschreven. Waar de grenzen van die wet liggen is deels een kwestie van (juridische) interpretatie.
Veel uitspraken, zowel hier als in de media en de politiek, zijn (vaak bewust) op het randje. Dan is het niet altijd gemakkelijk om te bepalen waar de vrijheid van meningsuiting stopt. Is een uitspraak alleen racistisch als er sprake is van een openlijk racistische woordkeuze, racistische scheldwoorden, bedreigingen vanwege ras of achtergrond etc? Of is een uitspraak ook racistisch als er qua woordkeuze binnen de lijntjes wordt gekleurd maar de strekking duidelijk racistisch is, in die zin dat er doelbewust een negatief beeld van een etnische bevolkingsgroep wordt neergezet, en een link wordt gelegd tussen afkomst en negatieve eigenschappen? Misschien is het voor de duidelijkheid overigens goed om hier ook het begrip discriminatie bij te betrekken, omdat het niet alleen om etnische afkomst gaat maar ook om cultuur.
Wat mij betreft valt het onder racisme en discriminatie als iemand herhaaldelijk uitspraken doet die inhoudelijk op het randje zijn, uitspraken dus met een impliciete maar duidelijk herkenbare racistische of discriminerende strekking.

Als een Bokker op die manier steeds de grenzen opzoekt, mag deze wat mij betreft teruggefloten worden door een mod. Daar moet geen TEM voor nodig zijn, dat is meer een middel om te wijzen op berichten die door de mod over het hoofd zijn gezien. Posts die qua racistische toon/strekking/woordkeuze over de grens gaan (en als je de eerder door mij aangehaalde citaten uit het racismetopic erbij pakt, daar staan er zeker twee tussen waar dat m.i. op van toepassing is), mogen wat mij betreft acuut verwijderd worden, en Bokkers die ondanks herhaalde waarschuwingen dubieuze posts blijven plaatsen mogen wat mij betreft een (tijdelijke) ban krijgen. Daar lijkt me weinig Chinees aan, en lijkt me ook geen onmogelijke opgave voor het mod team.
Sterker nog, ik ben van mening dat je als paardenforum met een behoorlijk omvangrijk onderdeel maatschappelijke onderwerpen de verantwoordelijkheid draagt hier adequaat op te modereren. Is dat niet wenselijk of mogelijk, dan kun je je afvragen of je dat maatschappelijke onderdeel niet beter kunt afstoten.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 08:52

En juist daarom zou erop gemodereerd moeten worden. Iemand ten onrechte uitmaken voor racist is evengoed kwalijk!
Je kunt iemand heel goed wijzen op racistische uitspraken/uitspraken met een racistische ondertoon zonder deze persoon als racist te betitelen. Ik heb hier even goed over nagedacht en racist ben je naar mijn idee pas als je een racistische ideologie aanhangt, zoals het (neo-)nazisme. Dat is dus een hele zware, kwetsende beschuldiging.
Mensen die hier op Bokt te gemakkelijk een ander racist noemen vanwege (vermeende) racistische uitspraken moeten dus net zo goed teruggefloten worden. Voorzover ik heb begrepen is dat overigens ook een paar keer gebeurd n.a.v. het racismetopic.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 11:26

NadjaNadja schreef:
Edit: ik was dus net bezig met mijn reactie :D

Ik vind het jammer om te zien dat, ondanks mijn verzoek om het niet te doen, het hier uiteindelijk toch over specifieke topics en berichten gaat. Dat zie ik helaas vaker gebeuren in de topics op FZ en dat is vanuit ons vaak een reden om het uiteindelijk te sluiten. We willen oprecht wel met jullie hierover het gesprek aangaan, maar dan zijn we ook met z'n allen verantwoordelijk voor een goed verloop van het topic bínnen de regels van Bokt.

Ik blijf er bij dat het lastig is om te modereren op (uitingen van) racisme, doordat het gewoon niet een heel concreet concept is. Dan kunnen we wel kijken naar wat er in de wet staat, maar ook daar zijn bepaalde begrippen op verschillende manieren uit te leggen en op verschillende manieren op te vatten. Persoonlijk zou ik mij er ook niet prettig bij voelen om te moeten bepalen wanneer iets onder racisme valt of niet; dan ben ik namelijk degene die bepaalt wat de maatstaf is en ik heb het gevoel dat ik daarvoor niet over voldoende kennis en kunde beschik om dat op een correcte manier te kunnen doen.

We zouden er natuurlijk voor kunnen kiezen om zulke topics in zijn volledigheid te verbieden, maar dan zouden we dat eigenlijk met alle topics moeten doen waar controversiële onderwerpen aanwezig zijn. Waar de een zich namelijk hard maakt om racisme de wereld uit te helpen, heeft de ander bijvoorbeeld weer veel moeite met mensen die het koningshuis steunen en nog een ander vindt dat katten niet meer buiten mogen lopen.

In mijn optiek ligt de oplossing niet in het verbieden van dergelijke topics, maar juist in respectvol discussiëren. Daar ligt voor ons moderators de taak om het allemaal in goede banen te leiden, maar daar ligt ook voor de gebruikers de taak om respectvol te blijven richting anderen. En ik weet hoe moeilijk dat soms is, omdat het je het soms tenenkrommend kan vinden wat een ander schrijft. Ik ben ook een mens met een mening, dus ik weet echt wel hoe vervelend en aanstootgevend het kan zijn als iemand daar heel erg ver vanaf staat. Maar ik blijf dan mijn best doen om rustig uit te leggen waarom ik het er niet mee eens ben en probeer ik mijn eigen mening op een respectvolle manier verder te onderbouwen. En als het me echt te hoog zit? Dan neem ik er afstand van of meld ik het (via de TEM).

Ik ben er van overtuigd dat we dit met alle gebruikers op Bokt voor elkaar kunnen krijgen. Je hoeft het absoluut niet met iedereen eens te zijn, maar laten we elkaar wel blijven respecteren, in alle gevallen. Wij doen ondertussen ons best om alles zo goed mogelijk in goede banen te leiden, maar helaas zijn sommige zaken en berichten niet altijd even makkelijk en eenduidig om op te modereren. Vanuit je eigen overtuiging kan het er soms heel simpel uitzien, maar wij zijn er natuurlijk wel voor alle partijen en dan moet je ook iedereen gelijkwaardig behandelen. Voor voorstanders is het waarschijnlijk heel duidelijk, voor tegenstanders ook, maar wij horen daar precies tussenin te zitten en dan is het soms behoorlijk troebel allemaal.

En hoe zit het dan met de uitspraken die wel degelijk over de schreef gaan als je er de Boktregels èn de wet naast legt?
Dat zijn er maar een paar, maar er is niet op gemodereerd. Door dat gewoon te laten staan impliceer je dat die uitspraken als mening evenveel respect verdienen als minder aanstootgevende meningen. En dat de Boktregels eerder wat lukrake richtlijnen zijn dan regels waar iedereen zich aan te houden heeft. Dat lijkt mij niet wenselijk.

Er is een verschil tussen terughoudend modereren op inhoud en vooral focussen op sfeer, toon en man vs. bal (waar ik op zich ook erg vóór ben), en je handen er als moderatorteam helemaal van aftrekken omdat je bang bent je te branden aan een gevoelig onderwerp, en omdat het standpunt dat 'iedereen recht heeft op zijn eigen mening' blijkbaar heilig is, ongeacht de aard van die mening.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 11:58

NadjaNadja schreef:
Dat een post niet verwijderd is, betekent niet dat er niet op gemodereerd is. Soms kiezen we ervoor om een post wel te laten staan (daar kunnen verschillende redenen voor zijn), maar wel de gebruiker aan te spreken.
Dan ben ik wel erg benieuwd naar de beweegredenen om zo'n post te laten staan. Los van het feit dat de gebruiker aangesproken wordt. Want daarmee geef je wel een signaal af. Namelijk dat zulke uitspraken gewoon kunnen op Bokt.
Waarom wordt er in zo'n geval niet gekozen voor een groene post waarin in algemene termen gewezen wordt op het feit dat uitspraken met een racistische ondertoon niet gewenst zijn? Waarom moet er per se zo onzichtbaar mogelijk gemodereerd worden?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 12:58

Ik vroeg het aan nadjanadja als moderator, naar aanleiding van haar post.
Ik begrijp ook niet waarom je Akwasi hier met de haren bij sleept. Die is momenteel 'trending' in het racismetopic, dus dan kun je beter daar reageren, lijkt mij.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 13:09

Misschoen kun je het aan de mods zelf overlaten om mijn vraag te beantwoorden?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: APCIII, SentiBot en 10 bezoekers