Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-19 16:29

In oktober kwam er een nieuwsbericht op de voorpagina waaruit een discussie voortkwam met als belangrijkste vraag 'Wat is passend op de voorpagina van Bokt.nl?'

We hebben jullie destijds laten weten dat we een overleg zouden plannen en daarna een terugkoppeling zouden geven. Dit overleg is geweest. Hieronder vinden jullie in het kort onze bevindingen.

Allereerst is het een vereiste dat al het nieuws op de voorpagina paardgerelateerd moet zijn. Dat wil zeggen: het paard moet een hoofdrol of een belangrijke bijrol vervullen.

Daarnaast is er een lijstje met vragen aan de hand waarvan wij bepalen of iets nieuwswaardig is. Het is niet noodzakelijk dat al deze vragen met een "ja" beantwoord worden overigens; het is vooral een richtlijn om nieuws mee te beoordelen. Zoals eerder al aangehaald werd is nieuws nooit objectief en is er dus altijd sprake van een keuze die gemaakt wordt. De Nieuwsredactie zal deze keuze zorgvuldig maken, maar beseft ook dat er altijd een kans is dat een specifieke keuze vragen oproept.

Dit is de lijst zoals we die nu hanteren:

• Is het actueel?
  • Is het authentiek en traceerbaar? (betrouwbare bron)
  • Is het afwijkend maar wel plausibel? (verbazingwekkend, realistisch, zeldzaam)
  • Sluit het aan op een ander nieuwswaardig gebeurtenis? (bijvoorbeeld Sinterklaas/Amerigo/Ozosnel)
  • Zijn er bekende ruiters en/of paarden bij betrokken?
  • Is er sprake van ophef, een conflict, spanning en/of emotie?
  • Is het van nationaal belang? Is het interessant voor Bokkers vanuit het hele land? (geen regionale kleine gebeurtenissen)
Kleine voetnoot: het is niet belangrijk dat álle vragen met een 'ja' beantwoord worden. Wij beoordelen zelf of er aan voldoende criteria wordt voldaan.

Daarnaast zijn er bepaalde nieuwsberichten die altijd waardevol zijn voor de voorpagina:
  • Berichtgeving over droes of Rhino afkomstig van een betrouwbare bron.
  • Sportnieuws vanaf Lichte Tour niveau (of vergelijkend voor disciplines anders dan dressuur).

Naast deze richtlijnen gaan we ons ook inzetten om duidelijker te reageren op jullie nieuwstips.

We hopen dat jullie hierdoor een beter inzicht krijgen in de afwegingen die we dagelijks maken.

Release your inner devil. Get laid. Play the piano. Punish evil. Just, whenever you're faced with a choice, ask yourself the question: WWLD?
    What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 15:12

Dit zijn inderdaad hele goede (en terechte!) opmerkingen.

Wat betreft de vraag wat wij op Bokt willen zetten, wachten wij momenteel nog op resultaten van de enquête dus daar kunnen we zeker nog wat mee doen.

Daarnaast ligt er een plan om in de toekomst zeker meer te gaan focussen op de achtergrond artikelen en het communitynieuws.

Doel van dit topic was in ieder geval duidelijker maken welk nieuws we wel en niet plaatsen.

Bedankt voor jullie input, die wordt zeker gewaardeerd +:)+

Release your inner devil. Get laid. Play the piano. Punish evil. Just, whenever you're faced with a choice, ask yourself the question: WWLD?
    What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 15:19

Gini, ik vind dat je een mooi punt maakt. We willen graag meer aanwezig zijn op evenementen en hebben hiervoor al een speciaal fotografenteam opgericht. Helaas hebben we nog wel te weinig mensen om echt actief alles af te gaan, maar de grote evenementen kunnen we gelukkig zelf verslag van maken inclusief foto's. En dat wordt ook altijd leuk ontvangen!

Ibbel, je noemt mooie ideetjes maar dit gaat wel over het algemeen hoger dan de NR alleen dus daar kan ik niet inhoudelijk op ingaan. Wel hebben we natuurlijk in de enquête het een en ander gevraagd over het nieuws op Bokt dus daar kunnen we ook zeker wat mee!

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 15:24

Oei, ik zie dat ik vergeten ben om hier nog even te reageren. Inhoudelijk kan ik er nu even niet op ingaan, maar ik wil wel nogmaals aangeven dat de input gewaardeerd wordt. Ik vind het mooi om deze discussie te lezen en fijn ook dat jullie willen helpen en meedenken aan een betere NR, iets wat we allemaal wel willen natuurlijk!

Dit wordt ook zeker achter de schermen nog besproken dus het laatste woord is nog niet gesproken hierover :D

What Would Lucifer Do?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie