Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:01

Djali schreef:
Gini schreef:
Het meest begrenzende is dat de nieuwsredactie (volgens mij) niet als een echte nieuwsredactie kan werken en dat brengt wat beperkingen met zich mee. Jullie krijgen geen persberichten toegestuurd, jullie hebben geen reporter ter plaatse op wedstrijden, jullie sturen geen mensen op pad voor reportages, etc etc.
Heel grof gezegd is de enige taak van de NR het knippen en plakken van andere nieuwssites. En dat is meteen het probleem: er is geen eigenheid, geen eigen lijn, geen eigen weg. En dat maakt het dus ook moeilijk om een standpunt in te nemen. Ik durf zelfs stellen dat het antwoord op de vraag 'waarom post je dit?' betreffende een welbepaald artikel over een dictator gewoon is 'het stond op hoefslag.nl'. En dan is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk om te antwoorden op de kritiek van gebruikers. Er is namelijk geen redactieraad, geen enkele bedenking gemaakt. De enige leidraad die er is, is een lijstje van 7 zeer algemene punten waarvan dan ook nog niet alle 7 aangevinkt moeten worden.

Aan de ene kant klinkt dat gemakkelijk (gewoon even plakken), maar aan de andere kant kan je ook geen kant meer uit. Alle kritiek die op jullie nek terecht komen: van slecht geschreven stukken vol spellingsfouten tot oninteressante nieuwtjes. Al die kritiek behoort eigenlijk toe aan hoefslag.nl, horses.nl, horseandhound.co.uk,...

En dus gaat zou deze vraag eigenlijk breder getrokken moeten worden. Welke rol wil je als nieuwsredactie spelen? Verdeler van reeds gepubliceerde nieuwsberichten, of zelf ook content brengen. Of toch op zijn minst de nieuwsartikels nalezen en herschrijven in de tone of voice van Bokt. Denk ook eens out of the box: wat heeft Bokt dat die andere nieuwssites niet hebben? Een forum!! Is het dan geen idee om naast gewoon het nieuwsbericht te publiceren juist een discussie uit te lokken? Of dat je in een nieuwsbericht verwijst naar interessante topics die lopende zijn op het forum.


Dit vind ik een goede post!


Ik ook, heel realistisch vooral.



Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 16:24

Oei, ik zie dat ik vergeten ben om hier nog even te reageren. Inhoudelijk kan ik er nu even niet op ingaan, maar ik wil wel nogmaals aangeven dat de input gewaardeerd wordt. Ik vind het mooi om deze discussie te lezen en fijn ook dat jullie willen helpen en meedenken aan een betere NR, iets wat we allemaal wel willen natuurlijk!

Dit wordt ook zeker achter de schermen nog besproken dus het laatste woord is nog niet gesproken hierover :D

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 02:02

Ik ben het eens met troi en ook met Gini. Meer dan wat het nu is kun je eigenlijk niet verwachten van een groepje vrijwilligers.

Als Bokt een echte nieuwssite wil zijn dan zullen daar mensen voor betaald moeten gaan worden, in plaats van de vrijwilligers van de Nieuwsredactie nog verder onder druk te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:43

Zo'n bericht als dit zou ik echt achterwege laten.
[VN] Manege SophieBella: "Konikveulen gestolen"

Het nodigt uit tot enorm veel speculatie. De titel, die spreekt over diefstal, is al enorm speculatief. Bokkers worden geacht dat niet te doen, dan lijkt het me handig als de nieuwsredactie dan ook niet dit soort berichten gaat plaatsen..

Verder: Het is geen topruiter die mot heeft, het paard is geen topknol die we allemaal kennen, het gaat niet over megabedragen, er is geen misdrijf gepleegd... Het is een doodgewoon civielrechtelijk conflictje tussen 2 mensen over een paar honderd euro. Dat is totaal niet nieuwswaardig.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:35

Gezien ik verantwoordelijk ben voor het topic over de gestolen Konik, zal ik even reageren.

Ik had het topic geplaatst met het idee dat het nieuws was. Het werd ingezonden dus ik had het idee om toch eens te laten zien dat niet alles gaat zoals het gaat en dat er behoefte zou zijn om er over te praten. Wel met de extra attentie in de titel dat het om een citaat vanuit de manege ging en niet hoe het eventueel daadwerkelijk gebeurd zou zijn. Ik heb er niet bij stil gestaan dat dit eigenlijk tegen de regels is, dus mijn excuses daarvoor. Daar heb ik ook weer van geleerd.

Ik ben wel blij dat het hier aangekaart wordt en wil ook zeggen als je ergens over twijfelt, laat het vooral weten. Dat kan hier in het topic, in PB naar de NR of via het Tip de redactie formulier.

Overigens zie ik vaker commentaar verschijnen op VN. Wil er toch graag op wijzen dat de bovengenoemde manieren de juiste plekken zijn om dingen te bespreken. We kunnen niet iedereen qua nieuws tevreden stellen, daar zal altijd een splitsing tussen zijn. Desondanks horen wij dan wel graag wanneer iets niet helemaal past, zoals bovenstaande topic.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:12

volgens mij moet je altijd oppassen met berichten over gestolen paarden. Daar zit vaker twee kanten aan een verhaal.
De opmerking: Is dit nieuws??? Word volgens mij al zolang gegeven sinds er nieuws op de voorpagina staat.
Denk dat het nr vooral belangrijk is dat je je niet voor het karretje laat spannen wat media toch graag grotendeels doet. Maar is dat haalbaar voor degene die naast hun gewone leven ons proberen met nieuws te voorzien?

En misschien de naam nieuwsredactie verruilen voor plak-enknipnieuws. Zo ben je eerlijk, heeft niemand bepaalde verwachtingen.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 12-01-20 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:18

Wat mij eigenlijk vooral opvalt aan het nieuws op Bokt, is dat het soms wel erg laat gepost wordt. Dan heb ik het in de nieuwssectie op mijn telefoon al gelezen bij horses/ Equnieuws/ Paardenkrant etc., maar staat het pas een paar dagen later of zelfs helemaal niet op Bokt. Ik begrijp dat bepaalde nieuwssites hun eigen spelregels hebben als het aankomt op het overnemen (kopiëren naar Bokt) van nieuwsberichten. Maar als ik allerlei nieuws (meer dan op Bokt) actueel wil lezen, ben ik op bijvoorbeeld Horses, paardenkrant etc veel sneller helemaal up-to-date.

Nu snap ik ook wel dat de NR van Bokt niet professioneel is en dat er grenzen zijn op het gebied van overnemen. En ook dat de NR leden niet alle tijd van de wereld hebben (gezin/ (vrijwilligers)werk/ paarden/ andere dingen). Maar juist dat stukje efficiëntie mist hier volgens mij. Ik geef zelf ook vaak genoeg nieuwstips door. Doe ik ook graag, want de NR kan niet overal tegelijk kijken voor regionaal nieuws. Maar de snelheid van plaatsen en daardoor de actualiteit bijhouden, mis ik wel eens.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:26

Nieuws is gewoon een lastig gebied. Je kunt nooit mensen 100% tevreden hebben met ieder nieuwsstuk. Ja, niet ieder nieuwsstuk is even slim geplaatst, om even het Konik-topic hiervoor te noemen. Maar ik zie het commentaar vaker voorbij komen. Dan horen wij wel graag wat jullie dan wel graag zien. Wat jullie interessant vinden. Daar zal altijd alsnog nieuws bij staan die niet iedereen aanstaat, maar willen wel graag aansluiten bij de interesses vanuit de gebruikers. :)

Ik snap dat het sneller op de voorpagina gezien kan worden. Echter, er kan eenmaal niet verwacht worden dat nieuws tegelijk op bokt komt als wanneer het elders verschijnt. We zijn een groep vrijwilligers die eenmaal niet 24/7 paraat kan staan om nieuws direct te kunnen plaatsen. Wel begrijp ik dat een ingezonden nieuwstip zo snel mogelijk online komt, daar streven we dan ook naar.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:41

Nayomie schreef:
Nieuws is gewoon een lastig gebied. Je kunt nooit mensen 100% tevreden hebben met ieder nieuwsstuk. Ja, niet ieder nieuwsstuk is even slim geplaatst, om even het Konik-topic hiervoor te noemen. Maar ik zie het commentaar vaker voorbij komen. Dan horen wij wel graag wat jullie dan wel graag zien. Wat jullie interessant vinden. Daar zal altijd alsnog nieuws bij staan die niet iedereen aanstaat, maar willen wel graag aansluiten bij de interesses vanuit de gebruikers. :)

Ik snap dat het sneller op de voorpagina gezien kan worden. Echter, er kan eenmaal niet verwacht worden dat nieuws tegelijk op bokt komt als wanneer het elders verschijnt. We zijn een groep vrijwilligers die eenmaal niet 24/7 paraat kan staan om nieuws direct te kunnen plaatsen. Wel begrijp ik dat een ingezonden nieuwstip zo snel mogelijk online komt, daar streven we dan ook naar.


Dat begrijp ik ook, jullie kunnen ook niet sneller dan snel. Maar ik zie wel eens artikelen verschijnen die enkele dagen na plaatsing op de eerder genoemde nieuwssites pas op Bokt komen. Artikelen waarvan ik denk: "Dat staat vast ook heel snel op Bokt" en waarover ik dus bewust niet tip. Dan ben je volgens mij de actualiteit al voorbij.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:47

Het is niet onze bedoeling dat nieuws ver na dato geplaatst wordt. Enkele dagen is dus ook iets waar we niet naar streven. Dan wordt er vaak ook voor gekozen om het niet te plaatsen. Het kan ook voorkomen dat sommige artikelen niet direct geplaatst kunnen worden omdat bepaalde bronnen bruikbaar zijn of niet gebruikt mogen worden (of beperkt).

We proberen echt tips en nieuws zo snel mogelijk te plaatsen, het lukt alleen niet altijd. Maar ik persoonlijk zie het als een mooi doel. :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:48

Goed dat je dat zo ziet, als een doel! Dat is ook mijn reden om dit te melden inderdaad. Zodat jullie ervan kunnen leren!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:52

Wat mij vooral met enige regelmaat opvalt is dat de kwaliteit van de nieuwsberichten zelf nog wel eens te wensen over laat.
In het hierboven aangehaalde topic over het Konikveulen wordt in de eerste alinea geschreven dat de eigenaren van de manege (is het een manege?) zeggen dat er een veulen gestolen is. In de tweede alinea wordt er ineens gesproken over de reactie van de koper. Koper? Huh?
De alinea over de koper (alinea 2) had veel beter op een later moment in het artikel kunnen verschijnen, ergens nadat uitgelegd was waar het veulen vandaan kwam en wat nu de bedoeling was met het veulen. Net boven het dikgedrukte kopje, bijvoorbeeld.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:44

Ach, veruit de meeste nieuwsberichten vind ik leuk en interessant hoor. De nieuwsredactie doet het goed. Af en toe zit er een uitglijder tussen. Die uitglijders vallen natuurlijk op.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:22

Artikelen proberen wij altijd zorgvuldig door te lezen en eventuele spelfouten eruit te halen. Het gaat soms inderdaad dat er wellicht een andere mogelijkheid was om teksten te plaatsen. Maar deze dingen mag je ook altijd in het spelfouten topic melden, graag zelfs!

Safina, dat is nou ook leuk om te horen! :D Uitglijders zul je mogelijk op iedere nieuwssite hebben, dan is het een kwestie van 'hoe van je het op en wat leren wij hieruit?'. En daar doen we uiteraard ook ons best voor om deze uitglijders te beperken. :j

Anoniem

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:04

Precies. Jullie doen gewoon je best. En staan ook erg open voor suggesties. Dat mag ook gezegd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:09

Ik las net dit in een nieuwstopic:
Marjo schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik heb het getipt aan de nieuwsredactie maar blijkbaar had het geen nieuwswaarde


Wij hebben de tip meerdere keren binnengekregen, en uitvoerig besproken achter de schermen. Wij zijn echter van mening dat het bericht voor Bokt.nl geen nieuwswaarde heeft, omdat het paard niet centraal staat in dat bericht. Dat betekent zeker niet dat we niet vinden dat het geen nieuwswaarde heeft, alleen dat we het niet geschikt vinden voor de voorpagina van Bokt.nl.

[edit]
Mochten jullie hier nog over door willen praten/discussiëren wil ik jullie vragen om dit te verplaatsen naar dit topic: [FZ] Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?
Dan kunnen we hier ontopic blijven :)

Dit gaat hierover:
Vrouw gaat paarden voeren in weiland Arnhem en wordt overgoten met bijtende stof, daders spoorloos - https://nos.nl/l/2344917

Ik vind dit zo'n vreemde beslissing, dit bewust niet te plaatsen. Het is niet zo dat we het over een krant hebben waar keuzes gemaakt moeten worden, omdat het niet allemaal past. En het paard staat wel vaker niet centraal, het draait toch eigenlijk meestal om de ruiters. Blijkbaar is het wel ingestuurd door meerdere mensen, dus zijn er in ieder geval een paar bokkers die dit hier vinden passen. Waarom plaatsen jullie dit niet dan? Ik vind het een veel relevanter en interessanter nieuwsbericht voor veel bokkers dan dit bijvoorbeeld, over een voor ons onbekende Amerikaan. Ik heb even gezocht, maar de man is volgens mij nooit genoemd op Bokt voor dit bericht. Hier staat het paard toch echt niet centraal hoor.
[VN] Vrijspraak Robert McDonald, levenslange schorsing opgeheven

Ik had het bericht over de vrouw in Arnhem al elders gelezen, en had het zeker op Bokt verwacht. Ik begrijp die keuze echt oprecht niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:14

Ik denk omdat het absoluut niet paardgerelateerd is. Er wordt toevallig een paard gevoerd, maar ee is geen enkele link bekend met de paarden. De zaak van de neergestoken vissers wordt ook niet op bokt geplaatst toch?
Ik snap de overweging wel.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:18

Ik begrijp de beslissing wel. Het nieuws is niet paardgerelateerd.
Als straks naar boven komt dat er meerdere vrouwen die hun paard gaan voeren aangevallen worden, dan is er enige relevantie te bespeuren en moet het bericht gepubliceerd worden. Maar tot op heden is het feit dat er paarden gevoerd worden niet gerelateerd aan het ongeluk en dus geen "paardennieuws".

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:19

De vrouw had de mannen al eerder bij haar paard gezien. In het licht van geklooi met paarden van anderen zou dt voor mij juist op bokt horen. Ze zoeken de mannen nog. En meestal is het zo dat paardenmensen onder elkaar ongemerkt ook andermans paarden bekijken. Voor hetzelfde geldt geeft iemand iets gezien

Nou ja zou ze niet zijn gaan voeren was het niet gebeurd. En betast bij haar paarden was dan ook niet nieuwswaardig geweest?


Ja ik was dus ook een van de melders van dit bericht.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:39

Ik vind paarden voeren wel degelijk paardgerelateerd :+ . Als je erop zit en er zou zoiets gebeuren is het dus wel paardgerelateerd en nieuws (lijkt me wel althans), maar als je ze aan het voeren bent niet? Bijzonder.

Waarom zou je zo'n strakke definitie hanteren? Zoals ik al zei, er is niet maar beperkt plek.

Zo'n stuk over een hier totaal onbekende rijke Amerikaanse politicus en zakenman die toevallig iets met paarden doet en is vrijgesproken van seksueel misbruik, dat vinden jullie dus wel paardgerelateerd? Dat vind ik dan weer echt een onzinbericht. Compleet oninteressant.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:48

Als paarden voeren een bijkomstigheid is, is het nieuws over wespen op de hei ook niet paardgerelateerd. Dat er met een paard een fotoshoot werd gedaan heeft geen barst te maken met op een wespennest trappen. Dat kan je als wandelaar ook overkomen.

Maar ook dit is weer een herhaling van zetten :+

Toen Kim Jong Un een propagandafilmpje maakte waarbij deze dictator en mensenrechterschender toevallig op een paard zat was dat ook boktnieuws. Net als Putin een jaartje eerder trouwens...
Daar is toen een aardig lang topic over geopend, wat geen verandering van nieuwsbeleid (voor zover uberhaupt aanwezig) tot gevolg heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-08-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41549
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:48

Ibbel schreef:
Als paarden voeren een bijkomstigheid is, is het nieuws over wespen op de hei ook niet paardgerelateerd. Dat er met een paard een fotoshoot werd gedaan heeft geen barst te maken met op een wespennest trappen. Dat kan je als wandelaar ook overkomen.

Maar ook dit is weer een herhaling van zetten :+

Toen Kim Jong Un een propagandafilmpje maakte waarbij deze dictator en mensenrechterschender toevallig op een paard zat was dat ook boktnieuws. Net als Putin een jaartje eerder trouwens...

Enter het meten met twee maten *\o/*!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:10

Ibbel schreef:
Als paarden voeren een bijkomstigheid is, is het nieuws over wespen op de hei ook niet paardgerelateerd. Dat er met een paard een fotoshoot werd gedaan heeft geen barst te maken met op een wespennest trappen. Dat kan je als wandelaar ook overkomen.


Bij het verhaal over de wespen is het paard protagonist. In het verhaal over de vrouw die met een bijtende stof overgoten wordt is het paard louter figurant, misschien zelfs maar decor. Tenzij uit later onderzoek naar voren komt dat het paard wel een belangrijkere rol speelt en dan kan je van Bokt wel verwachten dat ze het bericht publiceren.

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:11

Ik had dit bericht ook doorgestuurd.Die mannen waren al eerder bij die wei gezien. En ze worden nog gezocht. Dus de situatie kan nog gevaarlijk zijn voor anderen die nu de paarden daar gaan verzorgen.Misschien ook voor de paarden,want deze daders zijn duidelijk geen lieverdjes.Vandaar dat ik een waarschuwing op zijn plaats vind en daarbij zoekt de politie ook nog getuigen.

Telpeva

Berichten: 14692
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:23

anjali schreef:
Ik had dit bericht ook doorgestuurd. Die mannen waren al eerder bij die wei gezien. En ze worden nog gezocht. Dus de situatie kan nog gevaarlijk zijn voor anderen die nu de paarden daar gaan verzorgen. Misschien ook voor de paarden,want deze daders zijn duidelijk geen lieverdjes.Vandaar dat ik een waarschuwing op zijn plaats vind en daarbij zoekt de politie ook nog getuigen.

Dit was eigenlijk ook mijn 1e gedachte.

Want wat doen vreemde mensen met een bijtende vloeistof in een weiland waar paarden in staan, wat waren die van plan? de vrouw kreeg het over zich heen, maar was zij het doelwit, of heeft ze ze betrapt terwijl ze iets met de paarden van plan waren? Dat zegt het verhaal niet, je weet dus ook niet of een ander persoon in die regio hetzelfde kan overkomen. Ik zou dat op de voorpagina verwachten, een gewaarschuwd mens telt voor twee denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 24-08-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers