Modereren in uitzonderlijke topics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 23:10

In de laatste jaren komt het steeds vaker voor, 'uitzonderlijke' topics. We zijn ondertussen meer dan 'alleen maar' een paardenforum, en dat brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee.

Om een actueel voorbeeld te noemen; we hebben in het topic [LZP] Bijzonder luguber vaak kritiek gehoord over hoe we modereren hierin.

Graag willen we verduidelijken waarom we dat doen, en een (positief kritische) dialoog aangaan hoe jullie hierin staan. Hopelijk kunnen we zo begrip kweken, en kunnen we in de toekomst wellicht anders gaan ingrijpen in dit topic en toekomstige soortgelijke topics. Let wel, gedane zaken nemen geen keer en er worden geen dingen teruggehaald of herroepen. Het doel van dit topic is praten over hoe we het samen in de toekomst kunnen doen.

Er is veel overleg gepleegd vanaf het begin van het topic 'Bijzonder luguber'.
Is Bokt wel het juiste forum om zulke dingen te bespreken?
Wie kan dit allemaal meelezen, en met welke gevolgen?
Wat kan wel, en wat kan niet?

Lastige vragen waar niet bepaald gemakkelijk een antwoord op te vinden is. Het is voor ons dan ook vaak geen gemakkelijke taak om daarin een leidraad te maken en te volgen.

Is Bokt wel een goed forum om lugubere dingen te bespreken?
Ja en nee. Op een normaal paardenforum is het misschien helemaal niet ok, maar wij zijn bijzonder :+ we zijn tenslotte een community waar ook andere interesses besproken worden. Het lugubere is daarbij alleen een hele lastige.
We moeten rekening houden met mensen die wel van 'luguber light' houden, maar nachtmerries krijgen bij de wat zwaardere materie. Die grens is zo moeilijk... want wat de een niet kan hebben, is voor de ander misschien niet eens luguber.
We moeten daarbij rekening houden dat het een topic is dat voor iedereen geschikt moet zijn.
Wij willen het topic daarom graag laten bestaan, want het is duidelijk voor veel mensen interessant.

Wie kan dit allemaal meelezen, en met welke gevolgen?
Die vraag is iets simpeler. Iedereen kan meelezen, van mensen die geen genoeg krijgen van het lugubere, tot jonge kinderen die een fictieve thriller eng vinden en er slapeloze nachten van krijgen. Dat maakt het dus weer zo moeilijk. We willen niet dat mensen van een topic op Bokt niet meer kunnen slapen omdat het de grens overschrijdt van wat ze kunnen hebben.

Wat kan wel, en wat kan niet?

Hier begint de uitdaging pas goed. Waar leg je die grens? Wat er luguber is, ligt aan wie het leest en wat hij/zij gewend is of nog prettig vindt.

We hebben daarin geprobeerd een middenweg te vinden, proefondervindelijk. Nu ligt de grens van wat er kan volgens sommigen "kinderachtig laag". Begrijpelijk als je heel wat meer gewend bent. Geven we echter meer ruimte, dan krijgen we meldingen dat iets toch té is.
Daarna is het weer lastig, want als je bericht a verwijderd, zal de schrijver ervan zeggen 'maar bericht b en c vind ik net zo erg'.

Daar zit het hem vooral in; 'vind ik'. Het is heel persoonlijk, wat voor iemand teveel is. Voor sommigen is een levensstrijd niet om aan te zien, ook als diegene overleeft en er nog geen drupje bloed te zien is.
Iemand anders vindt iets met huisdieren enorm shockerend.
Weer iemand anders haalt bij 1,5 persoon bij een ongeluk zijn schouders op.

Kortom; we willen graag dat dit topic blijft lopen, maar vinden het lastig om die grens te trekken.

Hoe staan jullie hierin? Wat vinden jullie verbeterpunten, en hoe kunnen we dit samen zo leuk mogelijk maken voor iedereen?


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 12:57

Woooow! Wat een reacties! Ook echt stuk voor stuk meningen waar we iets mee kunnen doen, top +:)+

Eerst even een paar ophelderingen, ik denk dat sommige dingen over hoe iets aangepakt wordt niet helemaal duidelijk is. Goed om dat inzichtelijk te maken :j

- verwijderen van posts: een post wordt door 1 mod verwijderd wanneer die écht over de grens gaat / duidelijk in strijd is met topicregels. Wanneer dat niet zo helder is, overleggen we met onze collega's.

- communicatie hierover: wanneer iets verwijderd wordt, nemen we altijd via PB contact op om aan te geven dat iets verwijderd wordt, en waarom. Dit is in het topic zelf niet zichtbaar. Wanneer een topic in zijn geheel de foute kant op gaat kan het zijn dat we een modopmerking plaatsen en daarbij benoemen dat er posts zijn verwijderd

- wie modereert er: de mods verantwoordelijk voor dat stukje Bokt, modereren daar. De andere mods kunnen lekker meekletsen. Over meekletsen gesproken; mods die meepraten modereren niet in het topic waar ze meepraten. Dat is omdat je dan niet meer zo onpartijdig mogelijk kunt zijn.

Mods kunnen ook altijd aangeven wanneer ze ergens niet willen/kunnen modereren. We zijn divers genoeg om dat ook op te kunnen vangen :j

Het antwoord op de vraag: 'is er geTeMd op dit topic' is een volmondig 'ja'.

capopjekop schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de modjes die het topic modereren het ervaren. Zij zijn min of meer verplicht om de inhoud te bekijken. Hebben jullie daar moeite mee?


Ik ben een doorgewinterde horror-fan, ik ben dan ook best wat gewend. Vervelend vind ik het dan ook helemáál niet!

Een korte samenvatting:
- sommige mensen vinden het niet geschikt voor Bokt
- sommigen wel
- het merendeel vindt het 'brede spectrum' van Bokt prettig
- sommigen vinden streng modereren in de huidige opzet van topics/Bokt goed
- de meesten willen vrijer gelaten worden (met bepaalde regels die eraan verbonden zijn)
- een 18+ hoek is gewenst (dat is niet iets dat heel snel kan, maar er wordt bij deze wel achter de schermen besproken of het kan, zo ja: hoe en wat)
- naar HK zetten om dan resultaten niet bij zoekopdrachten te zien
- tags die aan en uit gezet kunnen worden
- 1 richtlijn / hernoeming 'jeugdjournaal proof'


LadyMadonna schreef:
Even ea zitten lezen hier, ik lees niet mee in het desbetreffende topic. Maar ik las over de gruweldaden uit concentratiekampen die daar ook worden besproken.
Ik ven enkele jaren terug tijdens vakantie in buchenwald geweest, mag ik daar dan ook niet over schrijven wat ik daar gezien heb?


Dat is dus best weer lastig; het is belangrijke geschiedenis die niet onder stoelen of banken geschoven moet worden. Er is echter wel een verschil in hoe iemand het omschrijft. Je kunt feitelijk vaststellen dat er heel veel mensen op vreselijke manier omgekomen zijn. Vertellen hoé die mensen omgekomen zijn, is een heel grijs en mistig gebied. Zoveel mensen, zoveel sterke of zwakke magen. Dat is iets dat wellicht niet geschikt is inderdaad, om daar iets uigebreider op in te gaan. Of laat ik het anders zeggen; ik ben ook in een concentratie kamp geweest, en enkele kamers, attributen, be- en mishandelingen omschrijven zou ik niet op een Bokt-gepaste manier kunnen. Niet zoals Bokt nu is in ieder geval, wellicht in een apart Bokt-kamertje wel ;)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 13:12

fleurtjeuh schreef:
Is het een mogelijkheid dat er vanuit bokt nog eens aandacht wordt geschonken aan het bekend maken van de nergeer functie?
Want ik kan me ook indenken dat sommige mensen getraumatiseerd zijn en alleen het woord 'luguber' daar al vervelend voor kan zijn. Zeker als dit steeds omhoog komt omdat het een vrij actief topic is.
Maar het valt me soms op dat vrij weinig mensen weten dat ze een topic kunnen nergeren en dat ze dit dus niet steeds terug zien.
Dat zou al een hoop irritatie en frictie kunnen schelen denk ik


Ik denk zelfs dat het een goed punt is om in de OP te zetten, of in de OP van een ander toekomstig topic.

Ik zal het in ieder geval ook even aankaarten om in het volgende bulletin te zetten, dat die mogelijkheid er is.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 14:09

*schrijft op* Thestral, DarkBokt :=

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 14:24

Jennyj01 schreef:
Jeugdjournaal proof? _O- tijd om af te haken.

Ik begrijp je bericht niet zo goed :o?

Vind je de term jeugdjournaal proof vervelend, of bedoel je dat als ergens gezegd wordt dat het jeugdjournaal proof moet zijn (en dat dus niet was/is), dat dat topic niet voor jou geschikt is?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 15:38

We proberen inderdaad maatwerk te leveren, want het ene topic is het andere niet.

In de bovengenoemde topics zijn we niet drastisch anders geweest, wat ik zo snel lees (werk, dus niet de tijd om grondig te spitten op dit moment)- ook die topics hebben bestaansrecht gekregen. Nieuws/informatief/geschiedenis/huiswerk... en ook daar geldt dat er grenzen zijn.

Een topic dat over 1 specifiek onderwerp gaat, waar duidelijk is wat het exacte onderwerp is, is ook weer anders dan een topic waar in zijn algemeenheid het lugubere wordt aangekaart; want wat is luguber? Dat is per persoon anders, en dat is hetgene dat het zo lastig maakt om zoveel mogelijk mensen tevreden te houden.

Vandaar ook de vraag om te sparren, want als we kritiek horen willen we daar ook graag iets mee kunnen doen. Tenslotte denk ik dat het voor al mijn collega's hetzelfde is als voor mijzelf; je bent moderator omdat je mensen wilt helpen, en Bokt zo fijn mogelijk wilt maken voor iedereen.

Overigens echt tof hoe jullie het oppakken, complimenten!


nine1987 schreef:
Het gaat me erom dat er na een half jaar pas gemauwd wordt.. Het topic verliep gewoon prima en netjes en nu ineens is 't een groot probleem voor bokts sneeuwvlokjes..


We merken dat er toch onvrede is, en dat het dus eigenlijk niet loopt zoals een groot deel van de mensen daar het zouden willen zien. Vandaar ook dit topic, zodat we met elkaar kunnen praten over het waarom, en samen te kijken of/hoe het anders kan.

Sommige mensen zijn gevoelliger voor bepaalde dingen dan anderen, dat vind ik absoluut iets om in ieder geval in overweging te nemen.

Mezelf even als voorbeeld nemend: ik heb serieus heftige dingen gezien en opgezocht, SAW vind ik lachfilms, maar oh wee als iemand iets met een dier doet. In films kan ik daar dus echt niet tegen, en zit ik dan ook met ogen en oren dicht. John Wick begon voor mij dus niet heel plezierig :+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 15:54

nine1987 schreef:
Onvrede is een understatement...

Maargoed.. Ik heb je dan ook pb gestuurd..



Yep, bedankt daarvoor! Je hebt antwoord :)

Ik probeer me een beetje netjes uit te drukken inderdaad, maar dat is precies waarom we dit topic openen. We horen wat mensen van ons handelen in zulke topics vinden, en willen daarom sparren hoe het anders kan.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 19:52

Er is wel al een jeugdhonk, dat is een veilig gedeelte?

Als een 'dark-bokt' een mogelijkheid wordt, dan zou een groot gedeelte van zo'n bezwaar weg kunnen vallen. Of zie ik dat verkeerd?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 13:28

Dames, heren, kom. Dit is een topic waarin jullie mening gevraagd wordt, die van jullie allemaal. Voor ons zijn álle meningen belangrijk, want alleen dan kun je een afweging maken in wat te doen. Het is niet ok om vervelende reacties te geven op de man.

De discussie verloopt voor 99% bijzonder goed en constructief, laten we dat zo houden!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 11:48

Op dit moment is een afgeschermde hoek niet (snel) mogelijk, we kijken uiteraard wel hoe we daar invulling aan zouden kunnen geven.

Uiteraard is er voor beide kanten iets te zeggen- beide kanten hebben ook evenveel gelijk. Ik wil dan ook even extra vermelden dat we echt ieders mening waardevol vinden en dat we ook elke mening meenemen. We doen ons uiterste best om een middenweg te vinden, we weten dat we daarbij helaas niet iedereen tevreden kunnen stellen, helaas.

Zoals Dani zegt, zijn we nu aan het kijken welke technische mogelijkheden er zijn om topics met een 18+ tag 'onder de radar' te laten blijven.

Op dit moment gedaan:
- lossere jeugdjournaal grens
- meer eigen verantwoording
- 18+ tag zodat het directer duidelijk is
- zeer duidelijke waarschuwing in OP
- onderzoeken hoe topic onder de radar te zetten
- aan het kijken of/hoe een aparte hoek in de toekomst opgezet kan worden

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 12:46

Jolliegirl schreef:
Is er een mogelijkheid om (als er vrijwilligers zijn) mensen de ruimte te geven om 1 topic te kunnen beheren?
Zodat je enkele mensen kunt aanstellen welke vrijwillig dit topic in goede banen kunnen leiden.

Of is dit niet mogelijk zonder hiervoor direct moderator te moeten zijn?

Ik denk namelijk best dat er mensen zijn die deze taak op zich willen nemen.


Als je een topic a la moderator beheert, moet ook achter de schermen actief kunnen zijn. Je moet dan meldingen kunnen behandelen, je moet overleg kunnen plegen, je moet waar nodig contact opnemen met mensen, posts aanpassen of verwijderen... Het is technisch niet mogelijk een persoon / enkele mensen af te schermen tegen de rest van wat er besproken wordt.

Dan moeten die mensen inderdaad moderator worden, vanwege de dingen die je moet kunnen doen.

Uitzonderlijke topics zijn ook voor doorgewinterde mods geen eitje, als groepje 'groene groentjes' is het echt erg lastig. Wie er wil/kan modereren in zulke topics is gelukkig ook geen zorg.


Overigens; we praten hier veelvuldig over 1 voorbeeld specifiek, maar wat hier besproken wordt, zal ook in (toekomstige) uitzonderlijke topics meegenomen worden. Het praat alleen wat 'gemakkelijker' wanneer er een concreet voorbeeld is waarbij de zienswijzen ver uit elkaar liggen. Dat geeft ons de mogelijkheid peilen welke meningen er zijn, welke argumenten, en of het misschien 50/50 is of dat er toch een duidelijke meerderheid is.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 13:53

Ik wil jullie vragen om het ook hier aub op de bal en niet op de man te houden, ook geen reacties over therapie...

Een beargumenteerde reactie geven op een mening is helemaal ok, maar het persoonlijk maken is niet meer constructief. En dat terwijl ik dit juist een bijzonder constructief topic vind!

Wat de spoilertags betreft; dat is zeker iets wat we moeten onderzoeken. Tenslotte zijn die er om níet meteen alles te zien.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 14:06

Als ik het goed begrijp, zijn er mensen waarbij de spoilertags niet goed functioneren wanneer het topic bijvoorbeeld in zoekresultaten voorkomt. Zeker in zo'n topic vinden we het dan belangrijk om ernaar te kijken. In elk topic eigenlijk, die spoilers horen dacht ik gewoon te werken


We doen ons best, en als we snel iets aan kunnen passen om het beter/leuker te maken, zullen we dat zeker doen :j

Het is echt erg fijn om zo met elkaar te kunnen overleggen! +:)+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 14:14

Ik heb net ook via de zoekfunctie geprobeerd- bij mij (android, browser: Sleipnir) doen ze het ook in de zoekresultaten.

Desalniettemin, altijd de moeite waard om naar te kijken.

Als er meer mensen zijn met het probleem; hoe meer meldingen hoe beter! Voorlopig lijkt het er echter op dat dit bij de meesten naar behoren werkt, gelukkig.

Oomens: goed punt, wellicht lukt het aan de versie! Gaan we naar kijken :j

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 16:10

Zouden we iets meer richting 'on topic' kunnen gaan?

We hebben wat de spoiler tags betreft meer info (waarvoor dank!) dit wordt bekeken door onze technische kopstukken :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 32 bezoekers