Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:21

Zou wel de helft aan server capaciteit schelen voor Bokt als al TS haar berichten verwijderd zouden worden :+

AVG lijkt me hierop totaal niet van toepassing. Het enige wat Bokt van jou publiceert is jouw Username. Dit is een zelf gekozen naam en deze heeft in principe niets met jouw echte naam te maken en is daarom geen verwijzing naar de fysieke persoon achter de username. De enige persoonsgegevens die Bokt van jou opslaat zijn je emailadres, en waarschijnlijk je IP-adres. Beide worden op geen enkele wijze door Bokt gepubliceerd, en worden opgeslagen met een bekend en valide doel. De gegevens zijn alleen beschikbaar voor de mensen die ze voor de uitvoering van hun taak nodig hebben. Dus Bokt voldoet daarmee gewoon aan de AVG/GDPR wetgeving.

Of jij zelf besluit om via je profiel verwijzingen naar jou als fysieke persoon te plaatsen, dat is niet Bokt zijn verantwoordelijkheid. Je kunt die verwijzingen naar jouw persoon ook ten alle tijden in je profiel zelf weer verwijderen. Eigen verantwoordelijkheid, geen kwestie van AVG/GDPR.
In quotes wordt alleen een username gepubliceerd, dus ook dat is geen kwestie van schending van de wet.

Dat je er zelf voor kiest om je username een verwijzing te laten zijn naar jouw echte naam, dat is jouw keuze. Maar niets dat ook zegt dat de gebruikte username ook daadwerkelijk jouw echte naam is. Ik kan wel een username kiezen als AnkyVanGrunsven. Dat maakt mij nog geen Anky van Grunsven.

Als je ervoor kiest om je eigen naam als username te kiezen, dan is het beleid volledig duidelijk over de mogelijkheden van het verwijderen van topics en berichten. Dat is geen rocket science. Als je ervoor kiest om die niet te lezen, is dat jouw eigen verantwoordelijkheid.

En ja, als je er op Bokt voor kiest om een Bekende Bokker te worden, je er voor kiest om je posts, je profiel etc vol te stoppen met verwijzingen naar jou als fysieke persoon, dan doe je dat echt zelf. TS had op exact dezelfde manier haar hart kunnen luchten en van de voordelen van Bokt gebruik kunnen maken, zonder dat zij als fysieke persoon bekend was geworden. Maar ZIJ heeft ervoor gekozen dat wel te doen. Als je er voor kiest om als persoon de publiciteit op de zoeken (bv een acteur of een presentator, een politicus, een topsporter) om veel op TV te komen, als je ervoor kiest om veel in de krant te komen en interviews te geven, maar je bedenkt later dat je verder in anonimiteit wilt leven, dan zijn de kranten en de NOS etc niet verplicht om al hun archieven door te spitten alles waar jij met naam en toenaam en foto gepubliceerd staat te wissen. Sterker nog, daar heerst een bewaarplicht en archieffunctie.

Dus ja, TS heeft er voor gekozen om bekend te worden op Bokt, ook als persoon. TS kan heel eenvoudig de verwijzingen naar wie zij is in haar profiel verwijderen. Maar TS kan niet meer voorkomen dat alles wat zij gepubliceerd heeft, dat iedereen op Bokt (tot vervelens toe) inmiddels wel weet dat dat berichten van haar zijn. Op Bokt is ze nou eenmaal ook als persoon bekend geworden door haar eigen toedoen. Maar ze kan wel zelf heel eenvoudig voorkomen haar berichten via zoekmachines terug te leiden zijn naar haar als fysieke persoon. Maar goed, dat moet ze zelf doen en zelf willen.

Maar persoonlijk vind ik dit hele topic wel weer exemplarisch voor de behoefte aan aandacht en alles delen met de hele wereld. Elk ander persoon had gewoon gedacht...goh, misschien moet ik voor ik ga solliciteren even mijn profiel schonen in plaats van er weer een hele topic en hetze voor te starten.

oji

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:28

Is posten op Bokt überhaupt nodig? In een forumdiscussie mag je je persoonlijke mening geven, ik zet erbij dat het mijn persoonlijke mening is. Is het voor jou nodig om andere op de vingers te tikken. Nee, ook niet maar doe je toch ook. Vind ik misschien ook niet zo sympathiek....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:34

Ik vind het persoonlijk heel erg kwalijk dat TS, wetende dat zij een bekende bokker is, wetende dat zij herkenbaar is als fysieke persoon, hele privé zaken over andere mensen om haar heen heeft gepost (zoals diagnoses, al dan niet door een professional of psychologie van de koude grond. Situaties op de werkvloer etc) heeft geplaatst. Die mensen zijn door haar toedoen herleidbaar en hebben door haar toedoen op internet een negatief label geplakt gekregen. Dat vind ik kwalijk. Daar vind ik mag Bokt wel iets aan doen om actief de berichten te gaan verwijderen. Voor de rest denk ik, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:51

Ik heb geen wrok hoor. Ik ken TS niet persoonlijk, en ook niet iedereen om haar heen. Ik hou me wel bezig met cybersecurity en ja ik vind dat TS daarin vaak over de schreef is gegaan naar andere mensen toe. En dat kom ik al tegen, terwijl ik in principe alleen interesse heb in de paard gerelateerde topics en uitsluitend iets anders lees/opmerk als het heel vaak omhoog komt op de voorpagina (zoals dit topic).

Dus dan ben ik best bang voor wat er allemaal te vinden is over de mensen om TS heen als je wel echt gaat zoeken in dat soort topics. Dat zou in mijn ogen getemd en geschoond moeten worden. Dit topic gaat over het wel/niet kunnen schonen van berichten met persoonlijke inhoud. Ik vind dat de anonimiteit van derden wel bewaakt zou moeten kunnen worden en dat Bokt daar wel scherp op zou moeten zijn. Zeker bij niet anonieme accounts. Dus nee het is geen wrok maar volgens mij gewoon on topic.

En TS heeft de discussie zelf aangezwengeld in een openbaar forum, dus dan geef ik mijn reactie ook openbaar. Ik doe sowieso principieel niet aan PB. Ik zit hier voor de openbare discussie, niet voor een persoonlijk gesprek met TS.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:19

Cayenne schreef:
:o? Klopt dit wel? Ik heb veel topics van TS gezien, maar dit toch niet.

Waar ik op doel is dat zij als fysieke persoon bekend is en in topics die heel veel omhoog zijn gekomen op de voorpagina gesproken heeft over situaties/gedragingen van haar ouders en leidinggevende, die daarmee ook herkenbaar te lezen zijn door de mensen die die personen kennen.

Verder wordt geloof ik alles wat ik schrijf als persoonlijke aanval gezien, dus kennelijk mag je niets zeggen over het gedrag en de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dus trek ik mij weer terug uit dit topic. Wat ik vooral duidelijk wilde maken is de verkeerde interpretatie die hier verkondigd werd over de AVG.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:22

Ik snap het beleid van geen gaten laten vallen volkomen. Een discussieforum waar allemaal gaten in zitten is mega irritant om te lezen. Daarnaast geven de zoekmachines dan nog altijd de referentie naar het bericht en als je daar dan op klikt zie je een gat. Dat gaat gewoon veel lezers kosten, en daarmee advertentie inkomsten, het bestaansrecht van een forum als Bokt.

En ja elk mens maakt in zijn leven wel eens keuzes waarvan je later spijt hebt maar waarvan de consequenties onomkeerbaar zijn. Verkeerde studie keuzes, verkeerde baankeuzes, verkeerde relatie keuzes, verkeerde communicatie keuzes. Kansen die je niet gepakt hebt waar je spijt van hebt. That's Life! Van je fouten leer je als het goed is. Wordt je beter van.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:31

_Dreamer schreef:
AVG is ook dat welk bedrijf dan ook al jou gegevens moet wissen/verwijderen als jij daarom vraagt. En ik begrijp uit sommige berichten dat Bokt dat niet doet? Jou geposte berichten vallen ook onder die gegevens.

Gegevens verwijderen enz heeft juist met AVG te maken.

Nou daar zijn dus uitzonderingen op zoals pers, forums etc. Zie ook de link die hier eerder geplaatst is. De KNHS hoeft ook niet alle uitslagen uit het verleden te wissen, kranten NOP NOS hoeven geen oude berichten/beelden te wissen, sterker, daar zit bewaar en archief-plicht op.

Wat voor forums wel moet is dat het anoniem moet kunnen zijn, en ja dat kan ook op Bokt.

Maar het zou goed zijn als mensen, zeker als ze zo enorm actief zijn op internet en andere media vormen, zich gewoon wat meer verdiepen in de mogelijke consequenties. Niet alleen op Bokt, maar ook in het leven om mij heen verbaas ik mij over hoe mensen hun gegevens en fotoos maar ten grabbel gooien zonder er bij na te denken. Je kunt altijd wijzen naar instanties/andere die de puinhoop moeten opruimen, maar het begint gewoon bij je eigen verantwoordelijkheid in mijn ogen. Uitgangspunt is gewoon dat alles wat jij op internet plaatst, dat dat in principe voor de eeuwigheid is. Je kunt dingen verwijderen, maar het zit altijd in backups, is altijd te achterhalen door hackers, het is altijd al gekoppeld in zoekmachines of aan andere bronnen. Altijd te achterhalen voor kwaadwillenden. Dat is gewoon een feit. Altijd nadenken over wat je plaatst en deelt onder je eigen naam. Altijd nadenken of iets kwaad kan als het herleidbaar is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:43

_Dreamer schreef:
Ik snap je en ben het met je eens, maar als "kind" is zo iets echt wel lastig in te schatten :)
En tegenwoordig kan je zoveel online vinden, dan was 'vroeger' ook niet zo, dus ik begrijp best dat mensen nu dingen weg willen hebben die ze vroeger gezegd hebben :j

Dat ben ik met je eens hoor wat kinderen betreft. De huidige generatie kinderen wordt hier natuurlijk wel enorm mee grootgebracht. Waar ik vooral moeite mee heb is ouders die van alles over hun kinderen plaatsen, zonder dat die kinderen daar weet van hebben. Dat zou in mijn ogen te allen tijden gefaciliteerd moeten worden om te verwijderen.

En ja, het zijn nieuwe tijden. Mensen vinden dingen van zichzelf op internet die ze nooit bedacht hadden daar ooit nog mee geconfronteerd te worden. Neem Patricia Paay met haar privé filmpjes. Maar ook een bokker die ineens hier geconfronteerd werd met dat ze herkend werd op de ponypletter filmpjes. Voor internet had je gewoon geen idee van dat beeldmateriaal van jouzelf ooit nog viral zou kunnen gaan.

Maar persoonlijk vind ik dat wel iets anders als datgene wat je heel bewust zelf in een forum plaatst. Als je heel bewust zelf de spotlights opzoekt, jezelf bekend maakt. Ja dat valt dan voor mij in de categorie wat ik eerder al aangaf, ieder mens heeft wel spijt van bepaalde acties in zijn/haar leven. Dit kan er 1 van zijn. Maar sommige dingen kun je niet terugdraaien en moet je gewoon de consequenties van accepteren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:49

Gini schreef:
Oplossing: profiel anonimiseren. Iets wat Bokt graag voor je zal uitvoeren indien je erom vraagt.
M.a.w. conform wetgeving.

Het is al heel eenvoudig om zelf te doen. Gewoon je profielnaam wijzigen naar iets wat niets met je eigen naam te maken heeft, je hele profiel leeg halen en er is niets meer waarop gezocht kan worden naar wat jouw werkelijke identiteit is.

Maar neem TS, ze heeft haar profiel wel bijna leeg gehaald, maar er staat nog steeds voldoende om google heel veel hitst te laten geven naar haar eigen persoon. Dat is heel eenvoudig aan te passen, maar dat moet je wel zelf willen en zelf doen.

LENTI schreef:
Bokt hoort gewoon je hele profiel te verwijderen. Inclusief het emailadres en je IP en je bankgegevens. Want dat zijn directe persoonsgegevens.

Dat hoort Bokt dus helemaal niet. Want als je een profiel verwijderd zijn alle posts ook weg en dat hoeven ze niet te doen. Ze kunnen hem anonimiseren. Mailadres en IP nummer opslaan heeft een functie voor Bokt dus dat is legitiem om op te slaan om het gestelde beleid uit te kunnen voeren.

Overigens heeft Bokt mij nog nooit om bankgegevens gevraagd. Misschien als je een ad-vrij versie wilt, dat weet ik niet, maar als de bankgegevens een functie hebben voor jouw Bokt gebruik, dan hebben zij het recht dit op te slaan en misschien hebben ze dan zelfs een wettelijke bewaarplicht voor een vastgestelde periode. In principe ga je dan een contract aan dan en dan heb je vaak een bewaarplicht van 7 jaar.

Morganlefay schreef:
Eigenlijk van de zotte dat je hemel en hel moet uithalen om je privacy te beschermen.

Je hoeft helemaal niet hemel en hel uithalen om je privacy op dit punt te beschermen. Dat is voor dit soort dingen appeltje eitje. Gewoon nadenken bij wat je doet.

Maar ja het is een beetje hetzelfde als dat je een vriendje hebt en allemaal leuke naaktfotoos van jezelf naar dat vriendje appt.... Het kan uit gaan en dan heeft dat ex-vriendje ineens wel van alles van jou in handen en jij geen controle op wat hij daarmee doet. Maar ja, als je het zelf niet stuurt kan hij er ook niets mee uitvreten. Het is er gewoon de tijd niet meer naar om naief met media zaken om te gaan.

Ik heb zelf bv een unieke combinatie voornaam achternaam. Dus als ik mijn eigen naam google zijn alle hits 100% van mij. Dan wordt je voorzichtiger met je naam uitgeven als dat je bv Piet Jansen heet. Maar als je gewoon een beetje oplet hoe je internet gebruikt is dat prima te doen hoor.

Veel lastiger is alles wat semi ongemerkt van je wordt vastgelegd aan de hand van allemaal bonuskaarten, kortingskaarten, acties etc. Met die informatie kan je hele doen en laten, je koopgedrag, je locatie alles getraceerd worden en ja ook dat wordt allemaal vastgelegd. En al heb je die kaarten niet, met je pinpas alleen al is heel veel te achterhalen. Om het over je smartphone nog maar niet te hebben. Slimme meters, smart tv's etc etc. Handig hoor Google maps om de weg te vinden...ook handig om jou te vinden. Dat vind ik allemaal veel zorgwekkender als die informatie ooit in verkeerde handen valt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:38

Er zou veel meer bewust wording moeten komen. Hoe vaak ik niet in mijn omgeving hint...joh zet nou niet die vakantie fotoos op FB als je nog niet terug bent...wordt ik vaak aangekeken of ik paranoïde ben. En dat is nog zo'n simpel voorbeeld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:21

Willie65 daar is helemaal niets bijzonders aan. In principe is alles wat je ooit op internet plaatst voor de eeuwigheid, dat zouden mensen zich beter moeten realiseren. Op het moment dat je iets plaatst met jouw persoonsgegevens erin, hoeft er maar 1 iemand op het moment van plaatsen een printscreen te maken en het is al out of your control.

Bedrijven als Google maken ook allerlei zoek referenties aan zodra jij iets plaatst met een stukje van de oorspronkelijke info, wat zij weer in hun eigen databases opslaan vanwege snelheid. Daarom vind je bv ook altijd als je via Google zoekt allerlei verwijzingen naar reeds verwijderde advertenties op marktplaats. Dit is allemaal niet verboden om die referenties op te slaan.

Het enige waar de wetgeving over gaat is over persoonsgegevens die herleidbaar zijn naar een natuurlijk persoon. Dus als zet jij je hele ziel en zaligheid op Bokt, al je hersenspinsels en je hele medische doopzeel...dan hoeft Bokt daar niets van te verwijderen zo lang jij geen referentie naar een naam of ander persoonsgegeven hebt gepubliceerd.
Als je naam ergens in een bericht voorkomt of je sofi nr, je directe email adres etc, dan zijn ze wel verplicht dit op verzoek te verwijderen, maar mogen de rest van de inhoud dus laten staan.

Dus als Bokt meewerkt aan grootscheepse opruimacties is dat coulance, maar niet afgedwongen bij wet. Ik snap dat dat voor jonge gebruikertjes die nog niet de consequenties van alles wat ze schrijven kunnen overzien, die coulance wordt toegepast. Maar een volwassen persoon zou in mijn ogen gewoon beter moeten nadenken over hoe die internet en social media gebruikt.

Met grootscheeps verwijderen loopt Bokt een risico, want als een forum teveel dode links gaat bevatten, wordt het oninteressant en dan lopen de advertentie inkomsten terug. Juist voor een vooraanstaand informatief forum als Bokt in een niche markt, vind ik het rete-irritant als, ook in de oude berichten allemaal gaten vallen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie