Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:10

Tango1979 schreef:
Ik weet niet wat sommige hier denken dat de AVG in houdt? Even kort door de bocht houdt de AVG in dat een bedrijf jouw persoonsgegevens (NAW, emailadres etc) en jouw dossiergegevens moet verwijderen als jij daarom vraagt (en alleen als ze niet gebonden zijn aan een bewaarplicht zoals banken, verzekeraars etc etc) Volgens mij staat er nergens in de AVG dat een forum alle opmerkingen die jij op een openbaar forum mikt, moet verwijderen als jij daarom vraagt.

AVG/GDPR is echt het meest misbegrepen kindje van 2018. Als we het dan toch over schijnveiligheid willen hebben :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:16

Deleten van het profiel is daarbij voldoende. Ook persoonsgegevens die open en bloot in berichten geplaatst worden vallen daar ook nog onder en moet Bokt op aanvraag verwijderen.
Maar daar stopt het ook, de rest is coulance van het forum/social medium, maar heeft niets meer te maken met verplichtingen vanuit het AVG.

En ik weet dat niemand de Algemene Voorwaarden leest wanneer men zich ergens voor registreert of voor intekent, maar Bokt heeft dit netjes in de Gebruikersvoorwaarden opgenomen:

Citaat:
Omdat Bokt.nl een discussieforum omvat dat leesbaar moet blijven, heeft Bokt.nl er belang bij dat bijdragen aan topics zoveel als mogelijk behouden blijven. Bijdragen aan het forum worden daarom in beginsel zoveel als mogelijk behouden. Een verzoek tot verwijderen van een bericht, waarin geen persoonsgegevens zijn opgenomen, wordt daarom niet zonder meer toegewezen. Wanneer er wel persoonsgegevens zijn geplaatst, zullen die zo spoedig mogelijk worden geanonimiseerd.

Dat wilt uiteraard niet zeggen dat het beleid niet aangepast kan worden. Maar niet op basis van het argument van de AVG-wetgeving.
Laatst bijgewerkt door Gini op 03-02-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:41

MizzMontana schreef:
Stel dat er wel een optie zou komen om je eigen berichten weg te halen, na hoeveel tijd moet dat dan kunnen? Een jaar, een maand, een dag? Het lijkt mij ook niet wenselijk dat er vandaag allerlei willekeurige onzin gepost wordt omdat je weet dat je het morgen al weer weg kan klikken. Het zou dan wel echt heel onsamenhangend worden denk ik en op die manier hoeven gebruikers nog minder na te denken over wat ze posten.

En wat is dan nog de waarde van een discussieforum?
Stel dat in een discussie van 10 pagina's 10 actief meediscussiërende Bokkers beslissen om al hun berichten te wissen, wat doet dat met de discussie en de waarde van de discussie? En wat met de andere Bokkers die de discussie wel nog leuk vonden en nu in een verkapt topic zitten dat onherroepelijk zal doodbloeden? Hoe leuk zou het forum dan nog zijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:43

verootjoo schreef:
Ja, met de AVG wordt ineens wel heel veel geroepen. Bij alles wat met privacy te maken heeft wordt de AVG ineens bijgehaald, ook wanneer die totaal niet ter zake doet :=
Die wet geldt namelijk al heel erg lang. Hij is afgelopen mei Europees gemaakt, en er zijn een paar kleine aanpassingen, maar het is bij lange na geen totaal nieuwe wet die allerlei nieuwe dingen mogelijk maakt.

Klopt, maar we schieten allemaal zo graag in een kramp. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:13

Willl65 schreef:
De wet zegt als het naar de persoon kan leiden
dan valt het onder avg .
Edit dus als iemand ts googled en dan bij ts haar berichten terecht komen en haar dus herkennen als ts dan valt dat onder avg. Gegevens mogen namelijk niet naar natuurlijk persoon herleidt worden

Oplossing: profiel anonimiseren. Iets wat Bokt graag voor je zal uitvoeren indien je erom vraagt.
M.a.w. conform wetgeving.

Gini

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:18

Ik vraag me echt nog steeds af wat de AVG hier doet? Tuurlijk heb je zoiets als het recht op vergetelheid en dat is bij Bokt mogelijk. Maar dan moet TS wel afscheid nemen van Bokt en ik maak eigenlijk niet op uit de berichten van TS hier dat dat iets is wat ze wil. Ze wilt wel hier blijven, maar enkele "domme" berichten wissen.
Geloof me vrij, dat is niet iets wat opgenomen is in de AVG (tenzij het gaat om expliciete persoonsgegevens die direct naar TS leiden en ook dan is anonimiseren van dat persoonsgegeven voldoende en moet een bericht niet per se helemaal verwijderd te worden).
Naast AVG bestaan er namelijk ook nog heel wat andere rechten en eentje daarvan is het grondrecht van de uitingsvrijheid.
Maw, TS, steek je tijd en moeite niet in dat AVG verhaal, maar ga met het modteam rond de tafel zitten om je "ergste" berichten te laten verwijderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:33

Ah ok, dan is het inderdaad simpel en kan je 'vergeten' worden. :)
Veel succes met je carrière! :wave:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:17

Rebecca schreef:
Kom ik (weer) aan :o , heb 174 pagina's met foto's . Is er een snellere manier die te verwijderen dan stuk voof stuk ?

Mensen inhuren? Ik wil wel helpen, stuur even je wachtwoord in pb naar me toe. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:05

luxx schreef:
Moet zeggen dat ik topics van Joolien zoals bijvoorbeeld het hevig gepassioneerde verslag over het bezoek aan een tenniswedstrijd, over Federer meen ik erg zal missen... Tennis kan me geen iota schelen maar ik heb echt genoten van dat verslag, leuk geschreven, leek bijna of ik erbij was, en zo veel geluk sprak eruit, en ik gunde je het ook zo... Dat ga ik van jou missen, je leuke schrijfstijl, je passie, ik zeg niet vaak ergens iets op, maar ik heb echt van je genoten. Hoop dus ook dat je je account anonimiseerd en ons niet dat kijkje in je leven en je bubbelende persoonlijkheid ontzegd, vind dat je 1 van de mensen bent die dit forum net dat beetje leuker maakt, en dat is een welkome afwisseling op de zure betweterige people-tjes die overal een mening over hebben

Zo moet ik altijd denken aan die foto waarin Joolien over het paard getild werd. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:08

Maar je kan toch ook jezelf Googelen en kijken wat er allemaal vindbaar is?
Daarvoor hoef je toch geen oproep te doen in een topic op Bokt waar mensen juist pleiten voor meer anonimiteit? :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:44

amado7 schreef:
Gini schreef:
Maar je kan toch ook jezelf Googelen en kijken wat er allemaal vindbaar is?
Daarvoor hoef je toch geen oproep te doen in een topic op Bokt waar mensen juist pleiten voor meer anonimiteit? :D

Soms is dat lastig omdat je zelf wel informatie heb en exact weet waar je op kan zoeken. Dus voor jouzelf is het soms heel makkelijk. En daarbij ben je zelf overal ingelogd dus dan kom je er veel sneller bij.

Caches en cookies verwijderen of naar een incognitovenster. Kan je volledig zelf kijken wat er allemaal over je online staat. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:52

Achaiah schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik denk dat ik heel makkelijk ben _O-

Je bent helemaal niet zo geanonimiseerd als je denkt. Ik ken jou helemaal niet, en heb geen moeite gestoken in naar je zoeken. Toch weet ik je oude schuilnaam, en je voornaam. Puur omdat ik je tegenkwam in een topic waar je nog onder je oude naam reageerde, die naam blijft gewoon staan in de quote, en iemand anders noemt je bij voornaam.

Een oude nickname en de voornaam :wow: Voor je het weet is je bankrekening leeg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie