Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:41

verootjoo schreef:
Lenti: volgens de wet hoort bokt dat dus niet zonder meer op verzoek te doen ;)

Bokt is in de voorwaarden en uitvoering prima avg-proof.


Waar staat dat? Dat bokt dat niet hoort te doen?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:45

In de avg wet en in de verschillende links die hierover al zijn gedeeld waarin exact deze vraag wordt beantwoord door juristen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:41

Hoeveel van die discussie data wordt ook terecht gebruikt? Zoals al zovaak gezegd, de discussies van pakweg 6 jaar geleden zijn al helemaal niet meer relevant op medisch gebied, en niemand is nog geïnteresseerd in het feit dat iemand zijn moeder 10j geleden een zeur vond.

Zoals zo vaak gezegd, grotere sites / fora slagen er wel in, waarom zou bokt dan niet meer kunnen bestaan als je je berichten zou verwijderen

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:44

Kennis die wel relevant is -al dan niet in de vorm van een soort dossier- kan prima richting de Wiki. Dan kan de discussie prima richting archief. Of dat bijdraag aan iemand z'n privacy of onvindbaarheid weet ik overigens niet.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:21

De wiki zou ook meer in de zoekresultaten van google omhoog moeten komen maar in plaats daarvan krijg ik altijd alleen maar topics als ik iets informatiefs google. Wiki is juist mooie content om aan de bezoekers van bokt te verstrekken.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:56

Ts ik adviseer je info in te winnen bij de autoriteit avg wet. (Google maar) Die kunnen je precies vertellen hoe het zit.
Beter dan deze welles nietes spelletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:30

Willl65 schreef:
Ts ik adviseer je info in te winnen bij de autoriteit avg wet. (Google maar) Die kunnen je precies vertellen hoe het zit.
Beter dan deze welles nietes spelletjes.

Ga ik doen, iedereen bedankt voor het meedenken.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:03

Wellicht dat dit topic een mooie eye opener is naar het beheer om kritischer te kijken naar privacy en verwijdering van gegevens?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:19

LENTI schreef:
Wellicht dat dit topic een mooie eye opener is naar het beheer om kritischer te kijken naar privacy en verwijdering van gegevens?


Dat lijkt mij een mooi begin op FB zijn die mogelijkheden er al :)

Anoniem

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:10

Er zijn al vaak topics over geweest helaas. Ik denk dus dat ze er niet veel mee zullen doen.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:11

Bizzybijtje schreef:
Er zijn al vaak topics over geweest helaas. Ik denk dus dat ze er niet veel mee zullen doen.

Wettelijke verplichting, staan enorme boetes op

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:12

Shaggy09 schreef:
De wiki zou ook meer in de zoekresultaten van google omhoog moeten komen maar in plaats daarvan krijg ik altijd alleen maar topics als ik iets informatiefs google. Wiki is juist mooie content om aan de bezoekers van bokt te verstrekken.


Helemaal mee eens, je krijgt allerlei topics waarin de een dit zegt en de ander dat.
Gelijk de Wiki te zien krijgen zou beter zijn denk ik.

Anoniem

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:43

Jammer dat het beheer niet reageert.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:03

Beheer heeft wel gereageerd :j
BartVB schreef:
Excuses, nog niet de hele discussie gelezen, voor nu vooral een aantal losse zaken.

Het vinden van een goede balans tussen zaken delen met anderen en jezelf beschermen tegen misbruik van die openheid is overal een uitdaging en al helemaal op een online platform. We zijn ons daar erg van bewust en in de afgelopen jaren zijn er ook steeds meer mogelijkheden gekomen voor de situaties waarin je er achterkomt dat die balans niet (meer) klopt voor jou.

Sinds een tijd kan je zelf berichten in de huiskamer forums zelf aanpassen als deze ouder zijn dan een jaar. Over het algemeen zijn dit de forums waar de meest persoonlijke details voorbij komen. Die functie was een experiment, het doel is om deze breder beschikbaar te maken, ook in andere forumonderdelen. Voor we dat kunnen doen moet die functie echter wat worden uitgebreid wat tijd kost.

Foto's zijn altijd uit je post te verwijderen door te TeMmen (rode uitroepteken) bij de post waar de foto in staat. Een mod kan ze dan verwijderen. Ook is er een functie om foto's uit de upload te halen, namelijk via:
https://www.bokt.nl/user/gallery
die functie is nog niet helemaal af, staat daarom nog niet in je profiel, maar al wel bruikbaar als je nu iets wil verwijderen.

@_Dreamer; berichten die gequote zijn worden inderdaad niet automatisch aangepast in de quote, dat is helaas een beperking van de software. We zijn wel aan het kijken naar oplossingen daarvoor. Als het gaat om iets heel specifieks (b.v. 'voornaam achternaam') wat verder niet op de site voorkomt dan kunnen we dit vrij makkelijk aanpassen. Natuurlijk ook mogelijk om individuele berichten aan te passen.
Bij naamswijzigingen is het tegenwoordig wel mogelijk om de gebruikersnaam ook in de quotes te veranderen.

Goed nieuws is dat we druk bezig zijn met een flinke upgrade van de techniek. Daarvoor is een full-time developer aangenomen:
[FZ] [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin januari 2019
Een van de focuspunten bij alle nieuwe ontwikkelingen is privacy. Zowel gericht op wat er in tig jaar Bokt geschiedenis is ontstaan als ook zorgen dat jullie die balans tussen open/gesloten beter kunnen houden in de toekomst.


Edit: Ik zag deze nog onbeantwoord:
Ashleydk schreef:
Maar je boktnaam veranderen werkt ook niet helemaal toch? Er blijft toch altijd staan ‘tot ‘datum’ bekend als...’

Bij het opgeven van een nieuwe naam kan je aangeven of je de oude naam zichtbaar wil houden. Als je je oude naam alsnog wil verbergen dan kan je mij een PB sturen, dan pas ik dat even voor je aan. Is zo gebeurd.

Later meer; opvang belt net met de vraag of ik ons zoontje op wil halen, hij is ziek :(:)


Interessante discussie. Foto's verwijderen via bovenstaande link vind ik wel echt heel fijn.
Zelf ben ik vrij herkenbaar en wel te herleiden denk ik. Maar toch ben ik wel kritisch met wat ik op internet plaats. Ik denk altijd: wat ik niet op de voorpagina van de krant wil, of wat mensen die mij kennen niet mogen weten, komt zeker niet op Bokt of FB. Twitter en Instagram heb ik ook niet om die reden.

Nu was ik in het verleden wat minder voorzichtig, maar gelukkig niet zo onhandig om persoonlijke 'drama's' op internet te zetten. Ik kan me voorstellen dat wanneer je de hulpverlening in wilt, je hier helemaal voorzichtig mee bent.

TS: heb je al contact met beheer opgenomen om berichten te laten verwijderen? Waarom heb je de keuze gemaakt om alsnog een topic op FZ te openen, terwijl je weet dat dit een aanleiding voor heel veel (nieuwsgierige) mensen is om júist te gaan zoeken? Persoonlijk zou ik een andere keuze gemaakt hebben en stil wat meer de anonimiteit in zijn gegaan ipv opnieuw de aandacht op je te vestigen en samen met beheer/mods kijken wat er mogelijk is. In goed overleg is namelijk best wat mogelijk.

Wat betreft de AVG, dat is een discussie die elke keer weer oplaait. Oji geeft daarover al heel veel goede informatie. AVG is voor het boktbeheer in ieder geval geen reden om àlles te moeten verwijderen. Zo werkt de AVG niet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:52

Willl65 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Er zijn al vaak topics over geweest helaas. Ik denk dus dat ze er niet veel mee zullen doen.

Wettelijke verplichting, staan enorme boetes op


Als ze niet wettelijk handelen wel. Bokt heeft de zaken prima op orde volgens de wet, mi.

Maar misschien heeft iemand zin en geld over om dit door een echte jurist uit te laten zoeken, dan weten we het eens en voor altijd zeker :)

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:17

er hoeft helemaal niets betaald te worden , gewoon via de avg autoriteit navragen. Waarom denk he dat facebook zoveel privacy checks doen op het moment?

Overigens fijn dat foto’s eindelijk verwijderd kunnen worden., meteen gedaan

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:00

Willl65 schreef:
er hoeft helemaal niets betaald te worden , gewoon via de avg autoriteit navragen. Waarom denk he dat facebook zoveel privacy checks doen op het moment?

Overigens fijn dat foto’s eindelijk verwijderd kunnen worden., meteen gedaan


De antwoorden daarop staan hier al meermaals in het topic, maar die worden niet geloofd :') Dus als je het dan echt heel zeker wilt weten zou je er een zaak van moeten maken en dat kost wel geld ja :+

Maar hier nog een
https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:08

Amanda schreef:
Beheer heeft wel gereageerd :j


Foto's zijn altijd uit je post te verwijderen door te TeMmen (rode uitroepteken) bij de post waar de foto in staat. Een mod kan ze dan verwijderen. Ook is er een functie om foto's uit de upload te halen, namelijk via:
https://www.bokt.nl/user/gallery
die functie is nog niet helemaal af, staat daarom nog niet in je profiel, maar al wel bruikbaar als je nu iets wil verwijderen.


Functie is zeker nog niet af, of in test fase want kan niet eens zelf ingelogd zo foto's verwijderen van:

Geplaatst door:
Anonymous
Geplaatst op:
26 nov. 2015
Verwijderen


oeps.... ;)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:53

Hij werkt bij mij wel, heb het zelfs terug gezocht, op de plek waar de foto stond is nu een prullenbak iets te zien :j

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:55

Same! Thanks Bart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:30

Amanda schreef:
Beheer heeft wel gereageerd :j


Foto's zijn altijd uit je post te verwijderen door te TeMmen (rode uitroepteken) bij de post waar de foto in staat. Een mod kan ze dan verwijderen. Ook is er een functie om foto's uit de upload te halen, namelijk via:
https://www.bokt.nl/user/gallery
die functie is nog niet helemaal af, staat daarom nog niet in je profiel, maar al wel bruikbaar als je nu iets wil verwijderen.


Superhandige link! Ik heb mijn foto's eens doorgebladerd en een aantal verwijderd en dat werk top. Erg fijn dat dit kan zonder eerst via de moderators te hoven gaan. +:)+

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:35

Mi is bokt heel coulant met allerlei dingen verwijderen. Even een berichtje naar support of een tem en het wordt voor je aangepast. Enige wat ik me besef sinds ik ook meelees op een ander forum: op bokt kan je super makkelijk mensen traceren. Op andere fora kan je niet terugzoeken in mensen hun berichten en ook niet binnen topics filteren op 1 gebruiker. Op bokt kan je in topics op "geplaatst" drukken en dan de reacties van 1 enkel iemand vinden. Ook kan je via de zoekfunctie alle berichten van iemand zien. Zelfs als je geen bokt-account hebt kan je gewoon zoeken op gebruikersnaam. Wanneer je mensen niet meer zo makkelijk zou kunnen vinden, zou het een stuk lastiger zijn om iemands boktleven volledig uit te pluizen. Hoewel het een handige functionaliteit is, laat het qua privacy te wensen over en zou ik toch liever zien dat bokt deze functie uit het systeem haalt, of alleen mogelijk maakt voor jezelf/leden met meer dan 1000 posts oid.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:15

verootjoo schreef:
Willl65 schreef:
er hoeft helemaal niets betaald te worden , gewoon via de avg autoriteit navragen. Waarom denk he dat facebook zoveel privacy checks doen op het moment?

Overigens fijn dat foto’s eindelijk verwijderd kunnen worden., meteen gedaan


De antwoorden daarop staan hier al meermaals in het topic, maar die worden niet geloofd :') Dus als je het dan echt heel zeker wilt weten zou je er een zaak van moeten maken en dat kost wel geld ja :+

Maar hier nog een
https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/

Alleen als je naar een jurist toe stap niet als je avg autoriteit zijn werk last doen. Tis namelijk een recht die je niet hoeft te bevechten. Maar goed ik stap uit deze discussie en laat ts haar eigen plan trekken

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:22

Om nog even terug te komen op het verwijderen van foto's. Waarom word het hele topic dan niet dicht gegooid? Want als er een topic met foto's is en de foto's zijn verwijderd dan is het hele topic niet meer te doen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:24

purny schreef:
Om nog even terug te komen op het verwijderen van foto's. Waarom word het hele topic dan niet dicht gegooid? Want als er een topic met foto's is en de foto's zijn verwijderd dan is het hele topic niet meer te doen.


Onzin je kunt toch ook foto's in een hk hebben staan? Als je die verwijdert is er niks aan de hand.