Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:09

Gini schreef:
Tango1979 schreef:
Ik weet niet wat sommige hier denken dat de AVG in houdt? Even kort door de bocht houdt de AVG in dat een bedrijf jouw persoonsgegevens (NAW, emailadres etc) en jouw dossiergegevens moet verwijderen als jij daarom vraagt (en alleen als ze niet gebonden zijn aan een bewaarplicht zoals banken, verzekeraars etc etc) Volgens mij staat er nergens in de AVG dat een forum alle opmerkingen die jij op een openbaar forum mikt, moet verwijderen als jij daarom vraagt.



AVG/GDPR is echt het meest misbegrepen kindje van 2018. Als we het dan toch over schijnveiligheid willen hebben :+

Dus niet het gaat om all gegevens die naar een persoon kan leiden

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:16

Deleten van het profiel is daarbij voldoende. Ook persoonsgegevens die open en bloot in berichten geplaatst worden vallen daar ook nog onder en moet Bokt op aanvraag verwijderen.
Maar daar stopt het ook, de rest is coulance van het forum/social medium, maar heeft niets meer te maken met verplichtingen vanuit het AVG.

En ik weet dat niemand de Algemene Voorwaarden leest wanneer men zich ergens voor registreert of voor intekent, maar Bokt heeft dit netjes in de Gebruikersvoorwaarden opgenomen:

Citaat:
Omdat Bokt.nl een discussieforum omvat dat leesbaar moet blijven, heeft Bokt.nl er belang bij dat bijdragen aan topics zoveel als mogelijk behouden blijven. Bijdragen aan het forum worden daarom in beginsel zoveel als mogelijk behouden. Een verzoek tot verwijderen van een bericht, waarin geen persoonsgegevens zijn opgenomen, wordt daarom niet zonder meer toegewezen. Wanneer er wel persoonsgegevens zijn geplaatst, zullen die zo spoedig mogelijk worden geanonimiseerd.


Dat wilt uiteraard niet zeggen dat het beleid niet aangepast kan worden. Maar niet op basis van het argument van de AVG-wetgeving.
Laatst bijgewerkt door Gini op 03-02-19 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:21

Je persoonsgegevens (of teksten die heel duidelijk naar je persoonsgegevens kunnen leiden) moeten verwijderd kunnen worden. De rest niet. De AVG geeft zelfs als uitzondering aan dat als er gaten vallen in discussies, er niet verwijderd hoeft te worden. Dat geldt dan natuurlijk niet voor die persoonsgegevens, die moeten er altijd uit gehaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:23

Wauw nu sta ik echt helemaal met m'n mond vol tanden, bokt heeft alles openbaar maar op het moment dat ik iets openbaar maak dat ik via zo'n aparte manier benaderd word mag dat weer niet..
Ik was er al klaar mee maar dit was de druppel :x

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:25


Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:29

Annet_Dottie schreef:
Wauw nu sta ik echt helemaal met m'n mond vol tanden, bokt heeft alles openbaar maar op het moment dat ik iets openbaar maak dat ik via zo'n aparte manier benaderd word mag dat weer niet..
Ik was er al klaar mee maar dit was de druppel :x


Die regel is op Bokt al zo oud als de straat. Dit had je kunnen weten. Bovendien was het screenshot niet nodig om je punt te maken.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:34

verootjoo schreef:
https://blog.iusmentis.com/2012/02/10/w ... at-vraagt/

Hier staat het duidelijk uitgelegd.
Is in 2012 geschreven, maar dit is in de overgang naar de nieuwe AVG afgelopen mei niet veranderd.


Heel helder!

Ik denk dat er ook een verschil zit in de gevoelsmatig persoonlijke berichten en de berichten die echt tot je identiteit kunnen leiden.

Heb het idee dat er naar aanleiding van de agv snel geroepen wordt dat alles wat je gepost hebt weg moet want het zijn je eigen persoonlijke berichten, terwijl ze voor een buitenstaander echt nergens toe leiden.

Stel dat er wel een optie zou komen om je eigen berichten weg te halen, na hoeveel tijd moet dat dan kunnen? Een jaar, een maand, een dag? Het lijkt mij ook niet wenselijk dat er vandaag allerlei willekeurige onzin gepost wordt omdat je weet dat je het morgen al weer weg kan klikken. Het zou dan wel echt heel onsamenhangend worden denk ik en op die manier hoeven gebruikers nog minder na te denken over wat ze posten.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:40

Ja, met de AVG wordt ineens wel heel veel geroepen. Bij alles wat met privacy te maken heeft wordt de AVG ineens bijgehaald, ook wanneer die totaal niet ter zake doet :=
Die wet geldt namelijk al heel erg lang. Hij is afgelopen mei Europees gemaakt, en er zijn een paar kleine aanpassingen, maar het is bij lange na geen totaal nieuwe wet die allerlei nieuwe dingen mogelijk maakt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:41

MizzMontana schreef:
Stel dat er wel een optie zou komen om je eigen berichten weg te halen, na hoeveel tijd moet dat dan kunnen? Een jaar, een maand, een dag? Het lijkt mij ook niet wenselijk dat er vandaag allerlei willekeurige onzin gepost wordt omdat je weet dat je het morgen al weer weg kan klikken. Het zou dan wel echt heel onsamenhangend worden denk ik en op die manier hoeven gebruikers nog minder na te denken over wat ze posten.


En wat is dan nog de waarde van een discussieforum?
Stel dat in een discussie van 10 pagina's 10 actief meediscussiërende Bokkers beslissen om al hun berichten te wissen, wat doet dat met de discussie en de waarde van de discussie? En wat met de andere Bokkers die de discussie wel nog leuk vonden en nu in een verkapt topic zitten dat onherroepelijk zal doodbloeden? Hoe leuk zou het forum dan nog zijn?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:43

verootjoo schreef:
Ja, met de AVG wordt ineens wel heel veel geroepen. Bij alles wat met privacy te maken heeft wordt de AVG ineens bijgehaald, ook wanneer die totaal niet ter zake doet :=
Die wet geldt namelijk al heel erg lang. Hij is afgelopen mei Europees gemaakt, en er zijn een paar kleine aanpassingen, maar het is bij lange na geen totaal nieuwe wet die allerlei nieuwe dingen mogelijk maakt.


Klopt, maar we schieten allemaal zo graag in een kramp. :')

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:44

Gini schreef:
verootjoo schreef:
Ja, met de AVG wordt ineens wel heel veel geroepen. Bij alles wat met privacy te maken heeft wordt de AVG ineens bijgehaald, ook wanneer die totaal niet ter zake doet :=
Die wet geldt namelijk al heel erg lang. Hij is afgelopen mei Europees gemaakt, en er zijn een paar kleine aanpassingen, maar het is bij lange na geen totaal nieuwe wet die allerlei nieuwe dingen mogelijk maakt.


Klopt, maar we schieten allemaal zo graag in een kramp. :')


Zonder dat er gelezen wordt wat dat ding eigenlijk inhoudt :')

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:00

Gini schreef:
MizzMontana schreef:
Stel dat er wel een optie zou komen om je eigen berichten weg te halen, na hoeveel tijd moet dat dan kunnen? Een jaar, een maand, een dag? Het lijkt mij ook niet wenselijk dat er vandaag allerlei willekeurige onzin gepost wordt omdat je weet dat je het morgen al weer weg kan klikken. Het zou dan wel echt heel onsamenhangend worden denk ik en op die manier hoeven gebruikers nog minder na te denken over wat ze posten.


En wat is dan nog de waarde van een discussieforum?
Stel dat in een discussie van 10 pagina's 10 actief meediscussiërende Bokkers beslissen om al hun berichten te wissen, wat doet dat met de discussie en de waarde van de discussie? En wat met de andere Bokkers die de discussie wel nog leuk vonden en nu in een verkapt topic zitten dat onherroepelijk zal doodbloeden? Hoe leuk zou het forum dan nog zijn?

Nou, de waarde van de discussie is er vaak alleen tijdens de discussie en daarna eigenlijk al niet meer zo erg. Bovendien moet een discussie ook niet overschat worden, het is maar een wisseling van meningen.

Maar even terug naar de AVG, het is misschien verstandig als gebruikers beter opletten wat ze in hun profiel delen en bijvoorbeeld stoppen om hun echte verjaardag aan te geven. Het is leuk om felicitaties te krijgen natuurlijk, maar je geboortedatum behoort wel echt tot identiteitsgegevens.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:31

verootjoo schreef:
Ja, met de AVG wordt ineens wel heel veel geroepen. Bij alles wat met privacy te maken heeft wordt de AVG ineens bijgehaald, ook wanneer die totaal niet ter zake doet :=
Die wet geldt namelijk al heel erg lang. Hij is afgelopen mei Europees gemaakt, en er zijn een paar kleine aanpassingen, maar het is bij lange na geen totaal nieuwe wet die allerlei nieuwe dingen mogelijk maakt.

Ik weet niet waar jij je info vandaan haal maar Nederland heeft 2 jaar nodig gehad om deze wet te implementeren .
De wet zegt als het naar de persoon kan leiden
dan valt het onder avg .
Edit dus als iemand ts googled en dan bij ts haar berichten terecht komen en haar dus herkennen als ts dan valt dat onder avg. Gegevens mogen namelijk niet naar natuurlijk persoon herleidt worden

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:45

Willl65 schreef:
verootjoo schreef:
Ja, met de AVG wordt ineens wel heel veel geroepen. Bij alles wat met privacy te maken heeft wordt de AVG ineens bijgehaald, ook wanneer die totaal niet ter zake doet :=
Die wet geldt namelijk al heel erg lang. Hij is afgelopen mei Europees gemaakt, en er zijn een paar kleine aanpassingen, maar het is bij lange na geen totaal nieuwe wet die allerlei nieuwe dingen mogelijk maakt.

Ik weet niet waar jij je info vandaan haal maar Nederland heeft 2 jaar nodig gehad om deze wet te implementeren .
De wet zegt als het naar de persoon kan leiden
dan valt het onder avg .
Edit dus als iemand ts googled en dan bij ts haar berichten terecht komen en haar dus herkennen als ts dan valt dat onder avg. Gegevens mogen namelijk niet naar natuurlijk persoon herleidt worden


De forumnaam en profiel moet idd geanonimiseerd kunnen worden, zodat ze niet gelinkt kunnen worden aan je naam. Maar de berichten hoeven niet op verzoek verwijderd te worden. Dat is wat de AVG zegt.
Bokt voldoet hiermee prima aan de norm, want ik heb al meerdere geanonimiseerde accounts gezien. (Of het is er maar een natuurlijk :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:50

anjali schreef:
Goed stukje. Nu meen ik me te herinneren dat in de oorspronkelijke psychiatrie (van Freud en Jung) overdracht juist noodzakelijk wordt gevonden om de patient te kunnen helpen.Weliswaar wil ts geen psychiater worden,dus dan is het misschien weer anders?


Een psychiater heeft geneeskunde gestudeerd, geen psychologie (en al helemaal geen HBO Psychologie). Om therapie te mogen geven heb je aan HBO Psychologie ook niet voldoende. Daarvoor moet je WO Psychologie studeren, een master volgen, en daarna nog in je handjes knijpen als je het voor elkaar krijgt een opleidingsplek te vinden om GZ psycholoog te worden. Daarnaast moet ik de eerste behandelaar nog vinden die volledig volgens de methoden van Freud werkt. Überhaupt aanhangers van de psychoanalyse zoals hij het beschreven heeft. Freud was nogal van het "het komt door je moeder" :D wat inderdaad aansluit op overdrachtgevoelens. Probleem is dat de cliënt daardoor extreem afhankelijk kan worden van de hulpverlener. En daar schiet je natuurlijk niks mee op.
Hoe dan ook, het is sowieso verstandig beter op privacy te letten dan je nu doet OP. Vooral als je richting GGz wil gaan. Dat is geen kritiek, maar een goedbedoeld advies. Je weet niet wat voor cliënten je voor je neus krijgt, en het is gewoon heel heel belangrijk voor je eigen mentale gezondheid (vooral als die nog niet helemaal op orde is) dat je dat onderscheid kan maken. Je bent geen goeroe voor je client, je bent een hulpverlener.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:13

Willl65 schreef:
De wet zegt als het naar de persoon kan leiden
dan valt het onder avg .
Edit dus als iemand ts googled en dan bij ts haar berichten terecht komen en haar dus herkennen als ts dan valt dat onder avg. Gegevens mogen namelijk niet naar natuurlijk persoon herleidt worden


Oplossing: profiel anonimiseren. Iets wat Bokt graag voor je zal uitvoeren indien je erom vraagt.
M.a.w. conform wetgeving.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:19

Gini schreef:
Deleten van het profiel is daarbij voldoende. Ook persoonsgegevens die open en bloot in berichten geplaatst worden vallen daar ook nog onder en moet Bokt op aanvraag verwijderen.
Maar daar stopt het ook, de rest is coulance van het forum/social medium, maar heeft niets meer te maken met verplichtingen vanuit het AVG.

En ik weet dat niemand de Algemene Voorwaarden leest wanneer men zich ergens voor registreert of voor intekent, maar Bokt heeft dit netjes in de Gebruikersvoorwaarden opgenomen:

Citaat:
Omdat Bokt.nl een discussieforum omvat dat leesbaar moet blijven, heeft Bokt.nl er belang bij dat bijdragen aan topics zoveel als mogelijk behouden blijven. Bijdragen aan het forum worden daarom in beginsel zoveel als mogelijk behouden. Een verzoek tot verwijderen van een bericht, waarin geen persoonsgegevens zijn opgenomen, wordt daarom niet zonder meer toegewezen. Wanneer er wel persoonsgegevens zijn geplaatst, zullen die zo spoedig mogelijk worden geanonimiseerd.


Dat wilt uiteraard niet zeggen dat het beleid niet aangepast kan worden. Maar niet op basis van het argument van de AVG-wetgeving.


Bokt hoort gewoon je hele profiel te verwijderen. Inclusief het emailadres en je IP en je bankgegevens. Want dat zijn directe persoonsgegevens.
En dat kan niet, want die gegevens zijn gekoppeld aan je profiel en die willen ze alleen op zicht anonimiseren. Alle achterliggende gegevens blijven behouden en dat mag niet want er is geen grondslag meer voor.
Het kost ze teveel tijd, ik denk dat ze aanvragen voor het verwijderen van gegevens ivm privacy niet goed hebben uitgedacht.. Ze kunnen het simpelweg niet goed.
En daarnaast willen ze voorkomen dat ze 1 profiel en gegevens verwijderen en de volgende dag kan diezelfde persoon op een ander account verder gaan. Eigenlijk van de zotte.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:30

LENTI schreef:
En daarnaast willen ze voorkomen dat ze 1 profiel en gegevens verwijderen en de volgende dag kan diezelfde persoon op een ander account verder gaan. Eigenlijk van de zotte.


Nee, dat is volkomen terecht en nodig om misbruik te voorkomen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:32

Lenti: volgens de wet hoort bokt dat dus niet zonder meer op verzoek te doen ;)

Bokt is in de voorwaarden en uitvoering prima avg-proof.

senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:37


oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:49

Gini schreef:
Oplossing: profiel anonimiseren. Iets wat Bokt graag voor je zal uitvoeren indien je erom vraagt.
M.a.w. conform wetgeving.

Het is al heel eenvoudig om zelf te doen. Gewoon je profielnaam wijzigen naar iets wat niets met je eigen naam te maken heeft, je hele profiel leeg halen en er is niets meer waarop gezocht kan worden naar wat jouw werkelijke identiteit is.

Maar neem TS, ze heeft haar profiel wel bijna leeg gehaald, maar er staat nog steeds voldoende om google heel veel hitst te laten geven naar haar eigen persoon. Dat is heel eenvoudig aan te passen, maar dat moet je wel zelf willen en zelf doen.

LENTI schreef:
Bokt hoort gewoon je hele profiel te verwijderen. Inclusief het emailadres en je IP en je bankgegevens. Want dat zijn directe persoonsgegevens.

Dat hoort Bokt dus helemaal niet. Want als je een profiel verwijderd zijn alle posts ook weg en dat hoeven ze niet te doen. Ze kunnen hem anonimiseren. Mailadres en IP nummer opslaan heeft een functie voor Bokt dus dat is legitiem om op te slaan om het gestelde beleid uit te kunnen voeren.

Overigens heeft Bokt mij nog nooit om bankgegevens gevraagd. Misschien als je een ad-vrij versie wilt, dat weet ik niet, maar als de bankgegevens een functie hebben voor jouw Bokt gebruik, dan hebben zij het recht dit op te slaan en misschien hebben ze dan zelfs een wettelijke bewaarplicht voor een vastgestelde periode. In principe ga je dan een contract aan dan en dan heb je vaak een bewaarplicht van 7 jaar.

Morganlefay schreef:
Eigenlijk van de zotte dat je hemel en hel moet uithalen om je privacy te beschermen.

Je hoeft helemaal niet hemel en hel uithalen om je privacy op dit punt te beschermen. Dat is voor dit soort dingen appeltje eitje. Gewoon nadenken bij wat je doet.

Maar ja het is een beetje hetzelfde als dat je een vriendje hebt en allemaal leuke naaktfotoos van jezelf naar dat vriendje appt.... Het kan uit gaan en dan heeft dat ex-vriendje ineens wel van alles van jou in handen en jij geen controle op wat hij daarmee doet. Maar ja, als je het zelf niet stuurt kan hij er ook niets mee uitvreten. Het is er gewoon de tijd niet meer naar om naief met media zaken om te gaan.

Ik heb zelf bv een unieke combinatie voornaam achternaam. Dus als ik mijn eigen naam google zijn alle hits 100% van mij. Dan wordt je voorzichtiger met je naam uitgeven als dat je bv Piet Jansen heet. Maar als je gewoon een beetje oplet hoe je internet gebruikt is dat prima te doen hoor.

Veel lastiger is alles wat semi ongemerkt van je wordt vastgelegd aan de hand van allemaal bonuskaarten, kortingskaarten, acties etc. Met die informatie kan je hele doen en laten, je koopgedrag, je locatie alles getraceerd worden en ja ook dat wordt allemaal vastgelegd. En al heb je die kaarten niet, met je pinpas alleen al is heel veel te achterhalen. Om het over je smartphone nog maar niet te hebben. Slimme meters, smart tv's etc etc. Handig hoor Google maps om de weg te vinden...ook handig om jou te vinden. Dat vind ik allemaal veel zorgwekkender als die informatie ooit in verkeerde handen valt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:21

Willl65 schreef:
Ik weet niet waar jij je info vandaan haal maar Nederland heeft 2 jaar nodig gehad om deze wet te implementeren .
De wet zegt als het naar de persoon kan leiden
dan valt het onder avg .
Edit dus als iemand ts googled en dan bij ts haar berichten terecht komen en haar dus herkennen als ts dan valt dat onder avg. Gegevens mogen namelijk niet naar natuurlijk persoon herleidt worden

Volgens deze link (https://www.security.nl/posting/40390/J ... ijderen%3F) zouden een persoonlijke onthulling of berichten over iemands medische situatie wel verwijderd moeten worden op verzoek. Als dat al juist is wil dat nog niet zeggen dat een forum maar klakkeloos alle honderdduizend berichten die je neergeplempt hebt hoeft te verwijderen. Nee, je zult dan eerder per bericht moeten aangeven welke je weg wil en waarom (die persoonlijke onthulling bijvoorbeeld). Tsja, veel succes en neem een maandje vrij om al je berichten door te spitten zou ik zeggen :P .

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:25

GDG schreef:
Willl65 schreef:
Ik weet niet waar jij je info vandaan haal maar Nederland heeft 2 jaar nodig gehad om deze wet te implementeren .
De wet zegt als het naar de persoon kan leiden
dan valt het onder avg .
Edit dus als iemand ts googled en dan bij ts haar berichten terecht komen en haar dus herkennen als ts dan valt dat onder avg. Gegevens mogen namelijk niet naar natuurlijk persoon herleidt worden

Volgens deze link (https://www.security.nl/posting/40390/J ... ijderen%3F) zouden een persoonlijke onthulling of berichten over iemands medische situatie wel verwijderd moeten worden op verzoek. Als dat al juist is wil dat nog niet zeggen dat een forum maar klakkeloos alle honderdduizend berichten die je neergeplempt hebt hoeft te verwijderen. Nee, je zult dan eerder per bericht moeten aangeven welke je weg wil en waarom (die persoonlijke onthulling bijvoorbeeld). Tsja, veel succes en neem een maandje vrij om al je berichten door te spitten zou ik zeggen :P .


Idd, maar alleen de persoonlijke gegevens uit een bericht halen volstaat ook.
Als er dus een naam of tel nr staat, mag dit ook vervangen worden door xxxxxxxx en hoeft niet het hele bericht verwijderd te worden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:33

oji schreef:
Veel lastiger is alles wat semi ongemerkt van je wordt vastgelegd aan de hand van allemaal bonuskaarten, kortingskaarten, acties etc. Met die informatie kan je hele doen en laten, je koopgedrag, je locatie alles getraceerd worden en ja ook dat wordt allemaal vastgelegd. En al heb je die kaarten niet, met je pinpas alleen al is heel veel te achterhalen. Om het over je smartphone nog maar niet te hebben. Slimme meters, smart tv's etc etc. Handig hoor Google maps om de weg te vinden...ook handig om jou te vinden. Dat vind ik allemaal veel zorgwekkender als die informatie ooit in verkeerde handen valt.

Het punt is gewoon dat mensen niet nadenken. Ja ze denken ''Oh dat is makkelijk/handig/heb ik wat aan!'' en daar houdt het dan wel zo'n beetje bij op :7 . Ja en dan wordt er een gigantische hoeveelheid data van je opgeslagen.

Je hóeft namelijk niet overal te pinnen, of je locatiegegevens aan te hebben staan/door te geven, of een kortingskaart op naam te zetten/te gebruiken, of die slimme meter 'slim' te gebruiken of je hele leven inclusief je persoonsgegevens op bokt/FB/internet te zetten :)* . Maar hé, gemak dient de mens toch?

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:38

Er zou veel meer bewust wording moeten komen. Hoe vaak ik niet in mijn omgeving hint...joh zet nou niet die vakantie fotoos op FB als je nog niet terug bent...wordt ik vaak aangekeken of ik paranoïde ben. En dat is nog zo'n simpel voorbeeld.