Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:03

Oei hahahaha.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:04

Ts wilde een discussie openen n.a.v. haar eigen situatie.

Dat bepaalde Bokkers dit aangrijpen om haar te veroordelen op basis van bepaalde posts van haar kant, illustreert alleen maar de relevantie van deze discussie.

Wat mij daarin vooral stoort: men heeft zelf e.e.a. blijkbaar gretig meegelezen zonder op- of aanmerkingen, en nu ts er zelf over begint, barst de kritiek ineens los. Tja ...

Inderdaad - maak het niet persoonlijk, en als je dat toch nodig vindt, wees dan zo netjes om dit via pb te doen.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:10

Cayenne schreef:
poes schreef:
Cayennepeper:


Zeg! Gaan we schelden? :D :+


_O-

Nou ja, je leest op bokt genoeg over nare ouders, ik vind dat eerlijk gezegd geen probleem.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:11

Askja schreef:
Ts wilde een discussie openen n.a.v. haar eigen situatie.

Dat bepaalde Bokkers dit aangrijpen om haar te veroordelen op basis van bepaalde posts van haar kant, illustreert alleen maar de relevantie van deze discussie.

Wat mij daarin vooral stoort: men heeft zelf e.e.a. blijkbaar gretig meegelezen zonder op- of aanmerkingen, en nu ts er zelf over begint, barst de kritiek ineens los. Tja ...

Inderdaad - maak het niet persoonlijk, en als je dat toch nodig vindt, wees dan zo netjes om dit via pb te doen.

Serieus? TS geeft zelf toe al vele malen gewaarschuwd te zijn over haar postgedrag dus heeft niets met 'ineens' te maken.


Algemeen: als iemand topics weg wil hebben omdat ze spijt heeft dat ze zoveel prijsgegeven heeft dan zou ik als beheer een beetje iebelig worden als diezelfde persoon gewoon op dezelfde voet doorgaat en verwacht dat ook díe berichten weer verwijderd gaan worden.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:15

Inderdaad, is dan beetje dweilen met de kraan open...

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:16

dromertje2 schreef:
Inderdaad, is dan beetje dweilen met de kraan open...


Maar ja, daar heb jij geen last van. Ik vind dat het bestuur dat maar uit moet maken.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:17

Bestuur?

Lizziewizzie
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:18

Ik heb geen idee hoe het profiel van de TS er hiervoor uitzag, maar dat is nu toch leeg. Dit lijkt mij een stap in de goede richting en een indicatie dat ze bezig is met verandering. Achter de schermen kan er ook al iets in actie gezet zijn. Veranderingen gaan niet met een vingerknip, jammer genoeg.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:19

Dorien66 schreef:
Bestuur?


Beheer. Autocorrect |(

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:19

Cayenne schreef:
:o? Klopt dit wel? Ik heb veel topics van TS gezien, maar dit toch niet.

Waar ik op doel is dat zij als fysieke persoon bekend is en in topics die heel veel omhoog zijn gekomen op de voorpagina gesproken heeft over situaties/gedragingen van haar ouders en leidinggevende, die daarmee ook herkenbaar te lezen zijn door de mensen die die personen kennen.

Verder wordt geloof ik alles wat ik schrijf als persoonlijke aanval gezien, dus kennelijk mag je niets zeggen over het gedrag en de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dus trek ik mij weer terug uit dit topic. Wat ik vooral duidelijk wilde maken is de verkeerde interpretatie die hier verkondigd werd over de AVG.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:20

oji schreef:
Cayenne schreef:
:o? Klopt dit wel? Ik heb veel topics van TS gezien, maar dit toch niet.

Waar ik op doel is dat zij als fysieke persoon bekend is en in topics die heel veel omhoog zijn gekomen op de voorpagina gesproken heeft over situaties/gedragingen van haar ouders en leidinggevende, die daarmee ook herkenbaar te lezen zijn door de mensen die die personen kennen.

Verder wordt geloof ik alles wat ik schrijf als persoonlijke aanval gezien, dus kennelijk mag je niets zeggen over het gedrag en de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dus trek ik mij weer terug uit dit topic. Wat ik vooral duidelijk wilde maken is de verkeerde interpretatie die hier verkondigd werd over de AVG.


En dat laatste vind ik heel waardevol.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:37

Interessante discussie. Ik vind dat je als forum gedeeltelijk verantwoordelijk bent voor het waarborgen van anonimiteit/veiligheid van gebruikers. Zoals meerdere bokkers noemen zou ik het daarom netjes vinden dat de mogelijkheid er komt om je eigen berichten te verwijderen in alle subfora. Die mogelijkheid gaat wat mij betreft vóór op het kunnen terugvinden van informatie door andere gebruikers. Ik hoop dan ook dat het 'experiment' op de huiskamerfora (als ik het goed heb begrepen) verder wordt uitgebreid. Het is monnikenwerk als het handmatig moet gebeuren, maar het zou netjes zijn als de quotes op verwijderde berichten blijven staan, maar de quote zelf wel wordt leeggehaald. Hetzelfde voor de boktmarkt: wat mij betreft moet je altijd de mogelijkheid hebben deze berichten weer te verwijderen, aangezien hier vaak persoonlijke informatie (bijv. woonplaats) bij staat.

Maar ik vind wel dat de gebruiker de grootste verantwoordelijkheid draagt hierin. Je weet dat je ontzettend gemakkelijk te traceren bent, dus kies er als gebruiker voor om óf volledig anoniem te blijven, óf ben je bewust dat je dingen plaatst namens jezelf en iedereen het kan teruglezen. Op die manier lijkt mij de kans het kleinst dat je achteraf spijt krijgt van wat je hebt geschreven. En daar kun je beter laat dan nooit mee beginnen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:04

Wie z'n/haar billen brandt,....... kan maar beter op de zijkant gaan liggen.
En nee dit is niet zo zeer grappig bedoeld.
De schade die de Ts geheel aan zichzelf te danken heeft, is niet te repareren, zelfs als Bokt haar helemaal ter wille zou zijn; teveel mensen hebben haar berichten gelezen. Die aandacht wilde ze ook. Men moest het zo nodig weten. Nu is het in het geheugen gegrift. Dat is niet prettig voor haar, dat begrijp ik volkomen. Iedereen begaat wel fouten in het leven, dat is menselijk. Wellicht is het beter om een tijdje uit de 'schijnwerpers' te verdwijnen, onder te duiken, zich stil houden [dat bedoel ik met bovengenoemde variatie op het spreekwoord; of men op de blaren gaat zitten heeft men ook voor een deel in eigen hand; men kan gaan liggen] . In dat opzicht is dit topic dus ook niet de beste zet. Weer volop aandacht. Weer wordt alles opgerakeld. Iets waar dan later weer over geklaagd kan worden. Dat had de Ts toch ook kunnen voorzien ?
Ik hoop maar dat de Ts later haar cliënten beter gaat adviseren.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:08

Het verbaasd me eigenlijk dat iedereen vindt dat er een reden voor moet zijn om dingen te verwijderen. Veel grotere sites halen nog steeds veel hits/posts of gebruikers met de mogelijkheid om dingen te verwijderen. Als je hier als 14 jarige puber een bericht plaatst over zeurende ouders, dan moet je imo geen reden hebben om dat 10 jaar later of zelfs 10uur later te verwijderen. Net zoals TS nu ook gewoon alles zou mogen verwijderen. Die optie moet gewoon bestaan.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:12

Dat is wel een beetje zo, wat Kandankovitch schrijft.
Ik had bv nog nooit het profiel van ts gezien in de afgelopen jaren.
Nav dit topic had ik het aangeklikt, en heb het filmpje nog gezien, de link naar haar storm topic etc.
Nu is dit dan wel weg gehaald, maar ik zou direct herkennen mocht ik haar ooit tegen komen.
Dat zou nog niet erg zijn natuurlijk, behalve als het te maken zou hebben met cliënt/hulpverlener relatie.
En die kans is natuurlijk bijna nihil :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-02-19 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:15

Jolien en ik zijn geen vriendjes, hebben wel eens wat met elkaar in de clinch gelegen maar ondanks dat vind ik de reacties op haar vraag veel te ver gaan. Ze vraagt iets en op een gegeven ogenblik worden al haar "zonden" erbij gehaald. Ze wist jaren geleden ook niet dat ze, juist door wat ze allemaal heeft meegemaakt en dus ook gedeeld heeft met velen, dat ze dit beroep zou gaan uitoefenen. Dus enig begrip kunnen we dan misschien opbrengen?? Ja, het is een flapuit waarvan je haar hele leven kunt volgen en veel mensen hebben zich daar de afgelopen jaren aan geërgerd of hebben meegeleefd of genoten. Blijft het feit dat ze voor haar toekomstige beroep graag van sommige ontboezemingen af wil en dat kan ik me goed voorstellen. Dus de boodschap van de blaren is echt wel duidelijk nu maar kom op, dat hoeft niet elke keer weer ingewreven worden. En ik vind dat je je berichten op een forum zelf moet kunnen verwijderen echter vind Bokt dan dat er gaten vallen, nou, dat moet dan maar.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:19

Barbet schreef:
Dat is wel een beetje zo, wat Kandankovitch schrijft.
Ik had bv nog nooit het profiel van ts gezien in de afgelopen jaren.
Nav dit topic had ik het aangeklikt, en heb het filmpje nog gezien, de link naar haar storm topic etc.
Nu is dit dan wel weg gehaald, maar ik zou direct herkennen mocht ik haar ooit tegen komen.
Dat zou nog niet erg zijn natuurlijk, behalve als het te maken zou hebben met cliënt/hulpverlener relatie.


Ik ben het volkomen met je eens Barbie

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:20

Boras schreef:
Als het mij zo hoog zou zitten, had ik als eerste mijn profiel leeggehaald en linkjes naar website of facebook verwijderd uit mijn profiel of onderschrift.


Inderdaad, als je daarmee begint denk ik dat het al een boel helpt.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:21

Jolien staat niet terecht mensen.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:22

Ik snap het beleid van geen gaten laten vallen volkomen. Een discussieforum waar allemaal gaten in zitten is mega irritant om te lezen. Daarnaast geven de zoekmachines dan nog altijd de referentie naar het bericht en als je daar dan op klikt zie je een gat. Dat gaat gewoon veel lezers kosten, en daarmee advertentie inkomsten, het bestaansrecht van een forum als Bokt.

En ja elk mens maakt in zijn leven wel eens keuzes waarvan je later spijt hebt maar waarvan de consequenties onomkeerbaar zijn. Verkeerde studie keuzes, verkeerde baankeuzes, verkeerde relatie keuzes, verkeerde communicatie keuzes. Kansen die je niet gepakt hebt waar je spijt van hebt. That's Life! Van je fouten leer je als het goed is. Wordt je beter van.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:25

Ik heb net als velen anderen al met mijn ogen gedraaid wanneer bekende bokkers weer eens wat openden of weeer eens veel reageerden, maar het is een leerproces. Ik ben blij voor mezelf dat ik op het internet voorzichtiger ben dan hen, maar dat wil niet zeggen dat ik ze het niet gun als ze opnieuw willen beginnen. Mensen kunnen echt wel veranderen. We lijken altijd maar te denken dat we dat alleen zelf kunnen en dat anderen geen tweede kansen verdienen.

Ik ben bijvoorbeeld in het echte leven een ongelooflijke flapuit en dat maakt dat ik online voorzichtiger ben. Ik kan me voorstellen dat mensen als Joolien dat andersom hebben en bokt als uitlaatklep gebruiken. Niet handig dat het traceerbaar is natuurlijk, maar dat zegt ze zelf ook. Dit topic zie ik als een 'herval' en het is duidelijk dat ze zal moeten leren om niet steeds weer naar bokt te grijpen om zich te uiten. Maar dat is niet van vandaag op morgen opgelost bij iedereen.

MAAR ik vind ook dat bokt niet volledig verantwoordelijk is en dat het niet zo'n taboe moet zijn dat mensen best op hun eigen gedrag aangesproken mogen worden

En toch mogen we elkaar wel eens wat gunnen af en toe en niet steeds klaarstaan met de straf wanneer iemand zelf al schuld ziet. Zoals we dat voor onszelf ook wensen.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:25

Ach, gaten in persoonlijke topics. Zie daar geen probleem in. Ik heb ook flink gesneden in mijn HK topics uit 2006 :')

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:26

Het verwijderen van teksten is niet iets dat alleen de schrijver zelf aangaat. Ook degene waarmee de betreffende persoon 'in gesprek' was, wordt erdoor getroffen als plots een stuk tekst verdwijnt. De andere zou daardoor wel eens in een verkeerd daglicht komen te staan omdat plots een uitspraak geen 'oorzaak'meer heeft.
Het lijkt mij dat men in de toekomst gewoon beter oplet wat men via dit medium deelt. Een oude en afgezaagde opmerking. Maar juist daarom zo van toepassing.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:26

Kadankovitch schreef:
Het verwijderen van teksten is niet iets dat alleen de schrijver zelf aangaat. Ook degene waarmee de betreffende persoon 'in gesprek' was, wordt erdoor getroffen als plots een stuk tekst verdwijnt. De andere zou daardoor wel eens in een verkeerd daglicht komen te staan omdat plots een uitspraak geen 'oorzaak'meer heeft.
Het lijkt mij dat men in de toekomst gewoon beter oplet wat men via dit medium deelt. Een oude en afgezaagde opmerking. Maar juist daarom zo van toepassing.


Maar ja. In HK topics kan het al.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:27

bigone schreef:
Jolien en ik zijn geen vriendjes, hebben wel eens wat met elkaar in de clinch gelegen maar ondanks dat vind ik de reacties op haar vraag veel te ver gaan. Ze vraagt iets en op een gegeven ogenblik worden al haar "zonden" erbij gehaald. Ze wist jaren geleden ook niet dat ze, juist door wat ze allemaal heeft meegemaakt en dus ook gedeeld heeft met velen, dat ze dit beroep zou gaan uitoefenen. Dus enig begrip kunnen we dan misschien opbrengen?? Ja, het is een flapuit waarvan je haar hele leven kunt volgen en veel mensen hebben zich daar de afgelopen jaren aan geërgerd of hebben meegeleefd of genoten. Blijft het feit dat ze voor haar toekomstige beroep graag van sommige ontboezemingen af wil en dat kan ik me goed voorstellen. Dus de boodschap van de blaren is echt wel duidelijk nu maar kom op, dat hoeft niet elke keer weer ingewreven worden. En ik vind dat je je berichten op een forum zelf moet kunnen verwijderen echter vind Bokt dan dat er gaten vallen, nou, dat moet dan maar.

_/-\o_
Dit dus.