Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:29

Vader hengst is ook koffievos, moeder weet ik niet. Vader van mijn merrie ook vliegenschimmel, moeder vos.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:43

Dan zijn dit de kansen ongeveer

25.00% - schimmel, vos geboren
25.00% - vos
12.50% - zwart
12.50% - schimmel, zwart geboren
12.50% - bruin
12.50% - schimmel, bruin geboren

Als de hengst geen agouti draagt zijn de opties met bruin geen mogelijkheid. En als de hengst homozygoot is voor agouti zijn de zwarte opties uitgesloten.

Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:52

Dankjewel! :)

_Karin

Berichten: 2870
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:05

Ik heb even een vraag mijn schimmel sabino merrie Jillz
Afbeelding
vos geboren is 8 april bevallen van de zwart hengst Caeglas Elfryn.
Afbeelding
Nu is Syrah Rose hun veulen geboren met rode oogranden waardoor ik dacht dat ze een vos sabino zou blijven.
Afbeelding
Maar na een week kleurde de oogleden zwart en ze is nu een maand oud en 4 dagen weggeweest naar de hengst samen met haar moeder echter komt ze nu terug en begint ze te verkleuren.
binnenkant van de benen beginnen donker te kleuren.
Afbeelding
Afbeelding
Wie kan mij helpen en zeggen welke kleur ze uit eindelijk gaat worden.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:04

Vos sabino, mogelijk schimmel.
Vossen worden vaker met roze huidje op het hoofd geboren, dat kleurt na een tijdje zwart. Dat is dus niet raar.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:37

Hee hoi, mag ik ook nog even om hulp vragen bij mijn kansen voor volgend jaar? Meestal kom ik er zelf wel uit, maar deze twijfel ik toch wel wat ik nu precies in moet vullen! :)

Femke (merrie) is perlino, met een schimmel moeder en een smokey black vader. Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze dan dus eigenlijk ook een schimmel is, maar dit niet toont op perlino? Zeg ik dat goed?

Bugatti (hengst) is schimmel (palomino geboren), met schimmel vader (daarachter vos) en schimmel moeder.

Vorig jaar kreeg ik uit de merrie in combinatie met een bruine hengst een valk veulen, ben heel erg benieuwd wat ik komend jaar krijgen kan :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:42

Je merrie kan inderdaad ook schimmel zijn, omdat een perlino al vrij licht is kan je dat vaak lastig zien. Testen geeft daarbij zekerheid.

Heeft de hengst weleens veulens gehad die geen schimmel werden? Met zijn afstamming kan hij namelijk homozygoot zijn, dan krijg je altijd een schimmel veulen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:48

Merrie kan perlino geboren zijn en zijn gaan schimmelen, maar perlino is bijna wit en schimmel is wit. Lastig om te zien dus, toont wel, maar erg lastig, voor de zekerheid moet je testen. Moeder van de merrie, welke kleur is die geboren?

Palomino geboren schimmel vader kan best homozygoot voor schimmel zijn ivm beide ouders schimmel, dan krijg je altijd een schimmel veulen.

Kans is groot op een bleek veulen ;) . Perlino x palomino geeft 50% kans op dubbele verdunning. En kans op schimmel daar overheen nog meer kans op heel veel was werk :j

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:03

Thanks voor de snelle reacties Mooney en Dennis!

Je hebt er weinig aan denk ik, maar dit is een foto van de merrie in zomervacht. Erg licht is ze idd!
Kan ze wel schimmel zijn, als ze vorig jaar een valk veulen heeft gegeven dan? :)

Afbeelding

De hengst heeft nog geen kleurveulens gegeven, maar heeft ook nog geen kleur merries gedekt.

De moeder van de merrie is als ik me niet vergis vos geboren. Achter deze merrie zit weer een palomino vader.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:34

Als je merrie schimmel is is ze heterozygoot, dus 50% kans op schimmel.
Als de moeder van je merrie vos geboren is, is het onmogelijk dat ze zelf perlino is. Voor perlino heb je 2 verdunnings ouders nodig. Moeder moet ook verdunning gehad hebben.
Veel veulentjes fokken uit gekleurde hengsten(zegt ook niet alles, mijn schimmel merrie gaf mij 3x een donkere en pas de laatste was schimmel) of testen, dan weet je zeker of ze schimmel is of niet.

Hengst is dus nog weinig van te zeggen. Schimmel x schimmel is 75% kans schimmel als beide heterozygoot zijn. Als hij homo-schimmel is krijg je 100% schimmel.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:50

Dennis schreef:
Als je merrie schimmel is is ze heterozygoot, dus 50% kans op schimmel.
Als de moeder van je merrie vos geboren is, is het onmogelijk dat ze zelf perlino is. Voor perlino heb je 2 verdunnings ouders nodig. Moeder moet ook verdunning gehad hebben.
Veel veulentjes fokken uit gekleurde hengsten(zegt ook niet alles, mijn schimmel merrie gaf mij 3x een donkere en pas de laatste was schimmel) of testen, dan weet je zeker of ze schimmel is of niet.

Hengst is dus nog weinig van te zeggen. Schimmel x schimmel is 75% kans schimmel als beide heterozygoot zijn. Als hij homo-schimmel is krijg je 100% schimmel.


Oeps even nagevraagd, die is valk geboren! :)

Er vanuit gaand dat de hengst niet homo schimmel is, was zijn dan de kleurkansen in %?
Of wat moet ik precies invullen dan doe ik dat zelf :D

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:00

Hangt er ook weer vanaf of je merrie wel of niet schimmel is. Of ze homo voor agouti en zwart is.
Bij vader is palomino(2x vos en 1x creme), dat is makkelijk. Schimmel kan je dan wel of niet aan vinken.

Is jou merrie homo zwart kan je nooit een palomino krijgen. Is ze homo agouti zal ze nooit een smokey black/smokey creme veulen kunnen krijgen.

Doe je perlino x palo-schimmel en alles op onbekend kom je uit op:
16.41% - Gray (Buckskin)
16.41% - Buckskin
16.41% - Gray (Perlino)
16.41% - Perlino
6.25% - Palomino
6.25% - Gray (Cremello)
6.25% - Cremello
6.25% - Gray (Palomino)
2.34% - Smoky Cream
2.34% - Gray (Smoky Black)
2.34% - Smoky Black
2.34% - Gray (Smoky Cream)

Maar dat kan ook 100% schimmel worden. Het kan zijn dat de zwart-varianten afvallen of de vos-varianten afvallen.

stalmilagro

Berichten: 2739
Geregistreerd: 10-06-08
Woonplaats: T oosten!

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:12

Op de foto is die merrie zeker weten perlino en zeker geen schimmel

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:16

stalmilagro schreef:
Op de foto is die merrie zeker weten perlino en zeker geen schimmel


Hoe denk jij zeker te weten dat het geen perlino schimmel is? Dat zou in theorie op basis van enkel het uiterlijk toch onmogelijk zijn om vast te kunnen stellen?

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:22

Ik durf geen 'zeker weten' te zeggen , maar vind de merrie ook te 'geel' om schimmel te zijn :D
Bij de merrie had ik een meer wittere/grijzere kleur verwacht, zeker ook aan de maantop.

stalmilagro

Berichten: 2739
Geregistreerd: 10-06-08
Woonplaats: T oosten!

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:12

Omdat je duidelijk ziet dat de manen oranje/donker geel zijn en de kleur inderdaad duidelijk creme is. Dit is een heel verschil met een wit paard namelijk. Ik durf dus wel zeker te zeggen dat dit een perlino is en geen schimmel draagt

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:24

Dat kan je vanaf deze foto echt niet zeggen, ik ken een schimmel geteste perlino die even donker is als deze.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:32

Ik denk ook dat het een gewone perlino is, maar durf het zeker niet stellig te zeggen.

Mijn ervaring is ook dat schimmels bij geboorte een donkere intense kleur hebben. Dus dat kan nog raar tonen.

Mijn palomino en schimmel zie je 's winters (zeker als ze in de bagger gelegen hebben) het verschil niet tussen. Beide donker rond hun neus en ogen en vies-wit om te zien. Terwijl de ene een zwart geboren schimmel is, en die ander zeker weten een palomino (vos vader, palo moeder), dus 2 totaal verschillende kleuren.
Mijn palomino scheelt niet zo veel kwa tintje met deze merrie, alleen heeft die donkere ogen en huid.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:38

Nou in kleurgenetica kan je nooit iets met zekerheid zeggen enkel en alleen op basis van fenotypes.

Maar ja sommige mensen zien misschien iets meer dan andere _/-\o_
Net zoals ze over mijn veulen zei dat ze duidelijk cremello is omdat haar manen en staart wit waren, maar ze was vast vergeten dat ze ook tobiano is en die bijna altijd witte manen en staart hebben :') klein detail natuurlijk _O-

Testen is de enige zekerheid.

stalmilagro

Berichten: 2739
Geregistreerd: 10-06-08
Woonplaats: T oosten!

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:09

Mooney moet die nog verkleuren dan? Een schimmel zal nooit creme blijven maar wit worden. Evenals manen en staart

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:57

Ik weet niet of ik in het juiste topic zit en of ik de fotos goed heb geplaatst maar weet iemand welke kleur mijn merrietje heeft? Ze heeft allerlei appaloosa kenmerken maar ook een blauw oog.
Gekocht van een handelaar, niks bekend verder




Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:45

stalmilagro schreef:
Mooney moet die nog verkleuren dan? Een schimmel zal nooit creme blijven maar wit worden. Evenals manen en staart

Uiteraard, maar de ene schimmel is met 1 jaar al spierwit en de andere doet er 15 jaar over. Dus in theorie, uitgaande van de extremen zou je dan pas na 15 jaar kunnen zeggen dat een dubbel crème (met schimmel ouder) inderdaad geen schimmel is. Bij een 2-8 jarige zou ik het in ieder geval zeker niet met zekerheid durven zeggen. Ik weet niet hoe oud de betreffende merrie is.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:48

Wat ik van CR en schimmel gezien heb is dat ze al heel snel hun kleur verliezen.
Een palo-veulen wat ik ken was met 6 maanden al 'wit'.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:26

Allen dank voor het meedenken en de antwoorden! We gaan het afwachten :D

Ik heb haar veulen van afgelopen jaar trouwens wel laten testen, ik weet niet of je aan die code iets af kunt lezen? Ik had haar laten testen op schimmel (gray), en de uitslag daarvan was gg.

Ik heb nog wat foto's eventueel;

Afbeelding

Afbeelding

En als veulen <3

Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:01

Dan is ze geen schimmel. Schimmel is Gg of GG ;)