Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:30

Soms willen de ogen een iets lichtere amber-kleur hebben.


Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:00

Fotsy schreef:
Zie je niet :')


Aaahh pff, echt niet..?

Enig idee wie van alle de goedkoopste is voor het testen dan?

DubbelDun schreef:
Soms willen de ogen een iets lichtere amber-kleur hebben.


Wel.. die zijn blauw en grijs.. dusja :')

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:09

Animal genetics denk ik

Maar als je alleen crème test bij van haeringen bijvoorbeeld valt dit best mee van prijs.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

RAZZ

Berichten: 48
Geregistreerd: 09-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:04

Afbeelding
Mag ik brutaal zijn en vragen of iemand enig idee heeft wat er uit deze combinatie zou kunnen komen? Als jullie me begrijpen en het kunnen lezen tenminste :') :'). Ik ben zelf niet echt thuis in al het Aa AA aa ect. Ik probeer me er wel in te verdiepen, maar ik twijfel vaak aan mezelf en ik vertrouw meer op wat ik hier allemaal voorbij zie komen!

Joy is the flower that blooms when you do ★

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:13

RAZZ schreef:
[ [url=m/Ah6JXr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mag ik brutaal zijn en vragen of iemand enig idee heeft wat er uit deze combinatie zou kunnen komen? Als jullie me begrijpen en het kunnen lezen tenminste :') :'). Ik ben zelf niet echt thuis in al het Aa AA aa ect. Ik probeer me er wel in te verdiepen, maar ik twijfel vaak aan mezelf en ik vertrouw meer op wat ik hier allemaal voorbij zie komen!

Zwart vos of bruin.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

RAZZ

Berichten: 48
Geregistreerd: 09-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 05:16

keona schreef:
RAZZ schreef:
[ [url=m/Ah6JXr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mag ik brutaal zijn en vragen of iemand enig idee heeft wat er uit deze combinatie zou kunnen komen? Als jullie me begrijpen en het kunnen lezen tenminste :') :'). Ik ben zelf niet echt thuis in al het Aa AA aa ect. Ik probeer me er wel in te verdiepen, maar ik twijfel vaak aan mezelf en ik vertrouw meer op wat ik hier allemaal voorbij zie komen!

Zwart vos of bruin.


Dank! Is er nog een die naar jou mening meer kans maakt dan de ander? Of liggen de kansen allemaal redelijk gelijk? :)

Joy is the flower that blooms when you do ★

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 05:30

Eeaa x E?A?

De kans op bruin is er sowieso.

De kans op vos is onbekend maar als vader ook het vosgen draagt dan 25% kans op vos.

Kans op zwart is ook onbekend. Als vader ook non agouti draagt dan is dat 50%.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:02

De hengst heeft 50% kans op het dragen van een vosgen en heeft 66% kans op het hebben van enkel agouti (33% op dubbel).
Heeft de hengst vosgen en enkel agouti, dan heb je 37,5% bruin, 37,5% zwart en 25% vos
Heeft de hengst geen vosgen en enkel agouti, 50% bruin, 50% zwart
Vosgen en dubbel agouti, 75% bruin, 25% vos
Geen vosgen en dubbel agouti, 100% bruin

Uitgebreider kan ik de kans niet geven :P

RAZZ

Berichten: 48
Geregistreerd: 09-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:17

Iris82 schreef:
Eeaa x E?A?

De kans op bruin is er sowieso.

De kans op vos is onbekend maar als vader ook het vosgen draagt dan 25% kans op vos.

Kans op zwart is ook onbekend. Als vader ook non agouti draagt dan is dat 50%.


Heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om er naar te kijken! Ik ga me even wat beter inlezen over agouti en non agouti, want wat dat precies allemaal inhoud :'). Maar daar komen Google en ik vast uit!

Joy is the flower that blooms when you do ★

RAZZ

Berichten: 48
Geregistreerd: 09-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:22

Bowo schreef:
De hengst heeft 50% kans op het dragen van een vosgen en heeft 66% kans op het hebben van enkel agouti (33% op dubbel).
Heeft de hengst vosgen en enkel agouti, dan heb je 37,5% bruin, 37,5% zwart en 25% vos
Heeft de hengst geen vosgen en enkel agouti, 50% bruin, 50% zwart
Vosgen en dubbel agouti, 75% bruin, 25% vos
Geen vosgen en dubbel agouti, 100% bruin

Uitgebreider kan ik de kans niet geven :P


Heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om er naar te kijken! En mij zulke uitgebreide kansen te geven, tof! Ik moet me even iets meer gaan verdiepen in agouti, want agouti, enkel, dubbel, non, ik heb me er nog nooit echt zo erg in verdiept eigenlijk :'). Ik probeer me nu in te lezen en het is wel heel erg interessant. Er staat echt zo ongekend veel op het internet vermeld over de kleurengenetica. Hoe onthou je het allemaal, dat gaat mij niet zomaar lukken :=

Joy is the flower that blooms when you do ★

Faya_barock

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:02

Ik zou dolgraag een palomino veulen willen fokken met mijn koffie-vos kleurige merrie. Nu heb ik begrepen dat ik dan een cremello hengst nodig heb met 2x Cr en het vosgen (Is dit ee?).

Nu heb ik een mooie Lusitano gevonden met creme en pearl, welk kleur veulen zou hieruit kunnen komen?

(Ik vind maar weinig grote mooie, liefst Iberische, cremello hengsten, weten jullie er 1 voor mij hoor ik het heel graag)

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:44

De hengst is dus palomino pearl? Dan krijg je met een vos merrie óf palomino óf vos pearl (wat er dus als gewoon vos uitziet)

Met een cremello hengst krijg je idd 100% palomino.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:46

Of gewoon een vos ;)

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:06

DubbelDun schreef:
Of gewoon een vos ;)

Crème en pearl zitten op hetzelfde locus, dus een crème+pearl heeft geen "n" allel.


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:24

Faya_barock schreef:
Ik zou dolgraag een palomino veulen willen fokken met mijn koffie-vos kleurige merrie. Nu heb ik begrepen dat ik dan een cremello hengst nodig heb met 2x Cr en het vosgen (Is dit ee?).

Nu heb ik een mooie Lusitano gevonden met creme en pearl, welk kleur veulen zou hieruit kunnen komen?

(Ik vind maar weinig grote mooie, liefst Iberische, cremello hengsten, weten jullie er 1 voor mij hoor ik het heel graag)

Welke hengst heb je dan gevonden en wat zoek je misschien effe topic aan maken

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:31

DubbelDun schreef:
Of gewoon een vos ;)
mooney schreef:
Crème en pearl zitten op hetzelfde locus, dus een crème+pearl heeft geen "n" allel.

Maar vos is toch 'e' en met heterozygoot is dat toch ook altijd een optie ??

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:06

Crème en pearl zitten op het zelfde gen. Dus een paard dat beide genen draagt is eigenlijk zoals homozygoot en geeft dus altijd 1 van de 2 door, ofwel crème ofwel pearl en nooit beide.

Maar een vos pearl ziet er fenotypisch wel gewoon vos uit.. maar genetisch draagt hij dus wel een pearl gen.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:57

Ah ik vat hem :)

immii_clarr

Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:49

Hoi,

Ik begrijp nog niet zo heel veel van het hele "kleurengedoe" :') misschien dat iemand mij hier antwoord op mijn vragen kan geven.

Ik heb mijn zwartbruine kwpn merrie laten dekken door een vos hengst.
Nu hoop ik stiekem toch een beetje dat er geen vos uitkomt. Ik zie dat de moeder van mijn merrie 1 keer een vos gegeven heeft, verder zie ik zo snel in de hele moederlijn geen vos terug.

Begrijp ik nu goed dat doordat de moeder van mijn merrie een vos heeft gegeven, mijn merrie mogelijk het vosgen kan dragen?
Ik kom hier denk ik alleen achter door dit te testen? Zo ja, hoe doe ik dat?

Mocht mijn merrie het vosgen niet dragen, dan kan er toch geen vos uit komen ook al heeft de hengst deze kleur?

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:58

Als de merrie geen vos-gen (EE) draagt kan er idd geen vos-veulen uit komen.
Als zowel de hengst als de merrie een vos-gen hebben dan heb je 50% kans dat er idd een vos-veulen uit komt.

Testen kun je bij VHL in Wageningen laten doen.

LindyTH

Berichten: 572
Geregistreerd: 07-09-09

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:27

Hoi allemaal! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Dit jaar heb ik mijn merrie voor het eerst drachtig, en volgend jaar wil ik als alles goed gaat nog een keer fokken.
Nu ben ik me een beetje aan het verdiepen in de kleurengenetica, maar dan is het wel handig om te weten wat voor profiel mijn merrie zelf heeft.

Ze is zelf bruin, ze heeft een bruine vader en een vos moeder. Verder in de lijn zit vooral bruin en een enkele keer vos.

Ik dacht daarom alleen het vos gen te laten testen, dan heb ik haar profiel compleet toch?

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:32

Als de merrie bruin is heeft ze E (van zwart, e is vos) en A (van Agouti=de bruine kleur). Met een vos moeder heeft ze ook zeker (e). De enige onzekere factor is of de moeder ook Agouti draagt (is niet zichtbaar op vos). Dus je merrie is EeA?(A of a). Op de E-factor hoef je dus niet te laten testen dat is zeker Ee.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:44

DubbelDun schreef:
Als de merrie bruin is heeft ze E (van zwart, e is vos) en A (van Agouti=de bruine kleur). Met een vos moeder heeft ze ook zeker (e). De enige onzekere factor is of de moeder ook Agouti draagt (is niet zichtbaar op vos). Dus je merrie is EeA?(A of a). Op de E-factor hoef je dus niet te laten testen dat is zeker Ee.


Dit is correct. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

LindyTH

Berichten: 572
Geregistreerd: 07-09-09

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:11

Ah bedankt! Dus het vos-gen draagt ze zeker.

De ouders van haar moeder zijn allebei bruin, ik weet niet of dat duidelijkheid geeft wat betreft de A of a?

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:40

Nee, dat zegt niet zoveel, of het moet een hele lange lijn van alleen maar bruinen zijn.
Het vos-gen zie je niet op bruin en zwart, dus het kan al lang aanwezig zijn zonder dat iemand het weet. Alleen testen geeft dan zekerheid.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers