Appaloosa veulen krijgt nooit meer wit dan de vader?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Appaloosa veulen krijgt nooit meer wit dan de vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:05

Klopt het dat als je een effen zwarte merrie kruist met een zwarte shabrakbont hengst (vosfactor vrij) dat je dan een zwart veulen krijgt met nooit meer wit dan de vader?
Dit heb ik wel eens ergens gelezen maar vroeg me af of iemand het kan bevestigen of ontkrachten.

En wanneer de merrie effen bruin is en het vaderdier zwart shabrakbont kan het veulen dan wel meer wit krijgen dan de vader of zelfs helemaal panterbont worden?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Appaloosa veulen krijgt nooit meer wit dan de vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:28

Nee dat klopt niet

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:43

Het is bekend dat 'zwart' een terugdringend effect op aftekeningen en op tobiano kan hebben. Er bestaan homozygote zwart-tobiano paarden die effen lijken te zijn. Daar kunnen echter weer normaal tobiano (dus duidelijk zwart (of andere kleur natuurlijk)/wit getekende) veulens van komen.

Of 'zwart' ook een terugdringend effect op de verschillende appaloosa-genen heeft weet ik niet, daarvoor weet ik te weinig van appaloosa.

Maar het bekende effect van 'zwart dringt wit terug' bij aftekeningen en tobiano is in ieder geval geen wet van Meden en Perzen. Dus daar klopt het in ieder geval niet voor.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Appaloosa veulen krijgt nooit meer wit dan de vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:19

Nee dat klopt niet. Uiteraard heb je minder kans op spectaculaire patronen als je met onspectaculaire kleuren fokt. Echter weet je het nooit zeker.
De panterbonte van bokker Donja was precies zo‘n verrassing destijds.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:53

moeilijk te zeggen omdat er soms meerdere genen meedoen en misschien veel nog niet ontdekt is. Kan wel zeggen dat minimaal vos shabrak met enkele stippies op de billen en effen perlino een valk veulen met flink shabrak dat nu al doorkleurt hebben gegeven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding