Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 23:14

Hallo,


Welke kleur heeft dit veulen.

Hik heeft een aalstreep en zebra strepen op zijn benen.
Mama is een zwarte overo Paint.
Papa is een cremello


Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:34

Je hebt een valkje, (crème-gen van papa ontvangen) en ik vermoed nd1, daar er zebrastrepen zichtbaar zijn op de benen maar (als het goed is) geen van beide ouders het dun-gen draagt.

Het genetische profiel van jouw veulen is:
E/e
A/n
Cr/n
nd1/nd2

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 23:37

Maar een valk heeft toch geen aalstreep? Of zie ik dit verkeerd.

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:41

valk MET dun kan een aalstreep hebben. Heeft de mijne een deel van het jaar ook.

absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:41

roosjuh17 schreef:
Maar een valk heeft toch geen aalstreep? Of zie ik dit verkeerd.

Jawel hoor, dat is absoluut mogelijk. Ik heb er zelf ook een.

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:42

Het is geen kenmerk van valk op zich.

Maar dat het paard valk is, wil niet zeggen dat er niet nog meer genen aan het werk zijn.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 23:45

Oke. Volgens de fokker is hij smokey of grullo. Vandaar

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:48

Het begint langzaamaan wel wat vaag te worden met alle mogelijkheden. En nog weer een veulen in een nieuw topic.

Zou je misschien gewoon eens foto's van de ouderdieren willen plaatsen? Dat geeft voor mij meer duidelijkheid dan alle "gehoord van" "eigenaar zegt dat" en alle mogelijkheden van verschillende hengsten en meriies.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 23:53

Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 00:00

Dit veulen is een bruinbasis, dus smoky black of grullo kan niet. Als de hengst inderdaad cremello is (wat 2x het crème-gen is op vosbasis) dan moet dit veulen wel crème zijn.

Een veulen kan een aalstreep hebben zonder het dun-gen te dragen. Een veulen kan ook wildpatronen hebben zonder de verdunning. (Dun is wildkleur patronen + verdunning van de vacht, nd1 is patronen zonder verdunning). Op een zwarte merrie zou je nd1 niet zien, immers, ze is al zwart. Op een cremello is de kans ook klein dat je het ziet, de kleur is immers compleet verdunt.

Ik vind het aan de hand van deze foto's moeilijk te bepalen welke kleur ze daadwerkelijk heeft, ze zou namelijk ook licht bruin kunnen zijn, maar als de hengst inderdaad cremello is, dan kan het alleen maar een valk zijn.

Foto's van de ouders helpt inderdaad enorm.

Edit: De hengst is inderdaad homozygoot crème, als de hengstenhouder zegt dat het cremello is, dan zou dat goed kunnen kloppen (al is het verschil tussen cremello, perlino en smoky cream nauwelijks tot niet zichtbaar). Je veulen is echt een valk, geen twijfel over mogelijk. Ik denk dat nd1 in het spel is, dat kan zowel bij de merrie als de hengst vandaan komen. Het dun-gen zou in theorie bij de hengst vandaan kunnen komen, maar ik betwijfel dat. Het veulen heeft niet echt weg van een dubbele verdunning (Creme + dun) en als de hengstenhouder zegt dat de hengst cremello is, is de kans groot dat de hengst genetisch getest is.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 00:08

Wauw! Wat een super goede en gedetailleerde uitleg. Super bedankt. Daar hebben we iets aan. En leren we iets uit.
PS: het is niet ons veulen. Maar eventueel in de toekomst wel een veulen van mijn verzorgster.
Laatst bijgewerkt door roosjuh17 op 30-06-20 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 00:09

Ik zou smokey black niet uitsluiten, voor valk vind ik hem wat donker en vooral de neus te zwart.
Sommige zwart basis worden heel vaal geboren, vaak met countershading op de rug. Dus met een beetje 'pech' ziet dit er over een jaartje uit als een zwarte, want smokey black is niet altijd op het oog te onderscheiden van zwart.

En anders is valk inderdaad de enige andere optie

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 00:12

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog dat foto's van korter bij gekregen
Foto's van de ouders staan hierboven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 02:57

Ik zou smokey black toch ook niet uitsluiten bij het zien van bovenstaande foto's.

Cynthia82

Berichten: 9304
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 07:12

Hoezo kan smokey black niet? Gezien de foto’s (de eerste al), lijkt het me eerder een smokey black dan een valk.

Bruinbasis bestaat overigens niet. Alles begint met zwartbasis of vosbasis. Bruin is namelijk zwartbasis met agouti.

Daarbij zie je het verschil tussen een cremello en perlino wel. Cremello is veel witter (ook de manen) dan een perlino. Die zijn echt ‘bruiner’, meer crème. Zeker de manen zijn bruiner dan bij een cremello. Deze hengst is zo te zien inderdaad cremello.

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 07:49

Ik zou, zeker op basis van de laatste foto's, ook eerder smokey black opteren. Heb hier thuis een valk en een smokey black rondlopen. Dit lijkt veel meer op de smokey dan op de valk.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:51

Lijkt mij zeker smokey black, heb er zelf momenteel ook één lopen. Lijkt ook valk, maar alle zwarte (en dus ook smokey) veulens zien er valk-achtig uit. Een valk veulen is veel lichter, en ziet er echt als een (heel) lichtbruin veulen uit.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:30

Excuses, helemaal gelijk. Ik heb lopen rommelen met de kallibratie van mijn beeldscherm en dat is niet goed gegaan. Nu vanaf mijn telefoon denk ik inderdaad ook smoky black.

Mbt bruinbasis, das inderdaad zwart + agouti maar wordt wel gerekend tot een basiskleur. Maar heel officieel is zo'n paard inderdaad zwart. Ik had misschien bruinE basis moeten zeggen. Ik begrijp de verwarring.

Bij mijn weten is in de meeste gevallen het verschil tussen cremello, perlino en smoky black niet zichtbaar. Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Cynthia82

Berichten: 9304
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:16

Smokey cream bedoel je natuurlijk :)
Het verschil tussen cremello en perlino vind ik duidelijk zichtbaar. Smokey creams heb ik nooit in het echt gezien en als ik foto’s op zoek op internet twijfel ik of het dan echt smokey cream is of ‘cream’ en daarom de betreffende foto erbij staat. Dus of je dat verschil goed ziet met een cremello of perlino, weet ik niet :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:45

Ach verdorie ik ben lekker bezig |o.

Ik volg een fb pagina over kleurengenetica, daar was destijds een foto van 3 dubbel cremes, een bruine, zwarte en vos. De eigenaar wist welk paard wat was onder het creme en liet iedereen gokken. Men kwam er niet uit. En dat gebeurt dus vaker. Maargoed, we dwalen af. Ik zou graag zien dat iemand die test hier op bokt ook eens uitvoert :D.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:51

Ik vind de vader meer op een perlino lijken qua dubbel cream dan op een cremello. Maar die drie varianten lijken heel veel op elkaar en je kunt het alleen met testen zeker weten. Ik ben benieuwd naar hoe het veulen uit de veulenvacht komt.

Cynthia82

Berichten: 9304
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:20

Xyris schreef:
Ach verdorie ik ben lekker bezig |o.

Ik volg een fb pagina over kleurengenetica, daar was destijds een foto van 3 dubbel cremes, een bruine, zwarte en vos. De eigenaar wist welk paard wat was onder het creme en liet iedereen gokken. Men kwam er niet uit. En dat gebeurt dus vaker. Maargoed, we dwalen af. Ik zou graag zien dat iemand die test hier op bokt ook eens uitvoert :D.

Zou je die foto nog terug kunnen vinden? Ik vind dat erg interessant om te zien (en te kijken of ik eruit kom :) )

Ik vind de hengst echt meer cremello lijken. Perlino’s hebben vaak ‘bruinere’ manen en een bruinere gloed over hun vacht.

Perlino
Afbeelding

Cremello
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 30-06-20 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:26

Phoe, ik zal even moeten kijken, tis al een hele tijd terug en er komen dagelijks nieuwe posts bij, maar ik ga mijn best doen!

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:57

Cynthia de hengst zit qua kleur tussen die 2 in, vandaar dat ik hem niet genoeg cremello vind lijken, maar eerder richting perlino. Maar het is en blijft lastig.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke kleur heeft Paint x cremello veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:11

Dit is trouwens ook een smoky cream, je weet het nooit. Natuur doet rare dingen:

Afbeelding