Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 10:39

Ik kom op een besloten Portugese paardenverkoop pagina nog wel eens zeer aparte kleuren tegen die redelijk zeldzaam zijn, maar een brindle was ik nog nooit tegengekomen.
Hoe komt een paard aan een dergelijke kleur?
Als het chimera is, is dat dan niet nadeling voor de gezondheid?

Gezien het feit dat dit om een beloten pagina gaat en dus niet voor alle ogen bestemd, ga ik de foto hier niet delen. Maar het gaat om een grijze.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:49

Waarom is een paardenverkoopsite besloten? Als je je paarden wilt verkopen moeten toch juist zo veel mogelijk potentiele kopers dat weten?Ik heb nog nooit een brindle-paard gezien maar ik ben wel geinteresseerd in aparte kleuren.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:21

Brindle is bij paarden zeer zeldzaam en ontstaat óf door fusie van twee bevruchte eicellen (een tweeling die dus alsnog een eenling wordt), óf uit één eicel waarin (vroeg) een mutatie is opgetreden (dat heet eigenlijk een mosaic ipc een chimaer) of - toch - door een erfelijke afwijking. Er is een gen (BR1) geidentificeerd en daar is zelfs een test voor.

Een chimaer heeft overigens een normaal aantal chromosomen, en er is qua gezondheid net zo normaal als ieder ander paard.

Als het een grijze is (schimmel dus) dan zal je er na verloop van tijd niets meer van zien.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:56

Wat is een chimaer?

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 13:14

Ibbel schreef:
Brindle is bij paarden zeer zeldzaam en ontstaat óf door fusie van twee bevruchte eicellen (een tweeling die dus alsnog een eenling wordt), óf uit één eicel waarin (vroeg) een mutatie is opgetreden (dat heet eigenlijk een mosaic ipc een chimaer) of - toch - door een erfelijke afwijking. Er is een gen (BR1) geidentificeerd en daar is zelfs een test voor.

Een chimaer heeft overigens een normaal aantal chromosomen, en er is qua gezondheid net zo normaal als ieder ander paard.

Als het een grijze is (schimmel dus) dan zal je er na verloop van tijd niets meer van zien.

Dat laatste was ik al bang voor, hoewel het apart lijkt wanneer een gen verantwoordelijk voor een heel ander patroon dan normaal bij schimmel.

Ik heb begrepen dat cellen zich ongecontroleerd kunnen gedragen en dat onvruchtbaarheid soms voorkomt bij mensen, vooral natuurlijk als manlijk en vrouwlijk gecombineerd wordt in 1 persoon, vandaar mijn nieuwsgierigheid hoe dat zit bij paarden.

anjali schreef:
Waarom is een paardenverkoopsite besloten?

Keuze van de beheerder in een poging om de paarden binnen Portugal te houden voor redelijke prijzen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:16

anjali schreef:
Wat is een chimaer?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chimaera_(biologie)

Dieren
Chimaerae tussen verschillende diersoorten kunnen kunstmatig gemaakt worden door bijvoorbeeld een embryo van een schaap en een embryo van een geit in het laboratorium met elkaar te laten versmelten. Anders dan bij een kruising (waarbij alle cellen hetzelfde DNA bevatten) bestaat zo'n chimaera uit cellen met geiten-DNA en cellen met schapen-DNA. In tegenstelling tot een hybride of kruising heeft een chimaera in zekere zin vier ouders, hoewel elk van haar lichaamscellen maar twee ouders heeft. Zo'n dier is dus totaal niet te vergelijken met kruisingen zoals de gaap (waarover geregeld onbevestigde berichten opduiken) en het muildier.


De chimaera waar Ibbel het over heeft is minder extreem dan een schaap/geit, daar zijn het twee volle broers/zussen die in de baarmoeder zijn versmolten tot één individu.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 29-04-19 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:20

In dit geval is het een heel ander verhaal. Een chimaer is een embryo dat begonnen is als twee 'losse' bevruchte eicellen die samen verder gaan. Het omgekeerde van een ééneiige tweeling dus eigenlijk.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:22

Lusitana schreef:
Dat laatste was ik al bang voor, hoewel het apart lijkt wanneer een gen verantwoordelijk voor een heel ander patroon dan normaal bij schimmel.


Schimmel is gewoon dominant over alles. Maakt niet uit welke kleuren er verder onder zitten, of welke genen.

Citaat:
Ik heb begrepen dat cellen zich ongecontroleerd kunnen gedragen en dat onvruchtbaarheid soms voorkomt bij mensen, vooral natuurlijk als manlijk en vrouwlijk gecombineerd wordt in 1 persoon, vandaar mijn nieuwsgierigheid hoe dat zit bij paarden.


Bij een man/vrouw chimaer kan je idd een vruchtbaarheidsprobleem hebben. Hoeft niet, dat hangt af van welke cellen de basis zijn geweest voor de ontwikkeling van de geslachtsorganen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:25

Ibbel schreef:
In dit geval is het een heel ander verhaal. Een chimaer is een embryo dat begonnen is als twee 'losse' bevruchte eicellen die samen verder gaan. Het omgekeerde van een ééneiige tweeling dus eigenlijk.

Ik was net aan het aanvullen ;)

In mijn ogen niet heel anders, wel veel minder extreem. Maar dat is kwestie van definitie, komt er op neer dat bij een chimaera een deel van de cellen andere genetische informatie in zich heeft dan een ander deel van de cellen.

Bij een schaap/geit chimaera verschilt die genetische informatie vrij veel, bij een broer/broer chimaera vrij weinig maar als de genen betreffende kleur anders zijn kun je de brindle krijgen (als ik de mogelijke oorzaak van brindle bij paarden goed begrepen heb)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:29

Rex_Rolfo schreef:
als de genen betreffende kleur anders zijn kun je de brindle krijgen

Zou wel interessant zijn te weten hoe vaak chimaerisme voorkomt. Bij een brindle zie je het, als beide brusjes zwart of vos zijn oid merk je never nooit niet dat er wat vreemds aan de hand is.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:29

Het moet heel zeldzaam zijn. Je hebt nl sowieso een vrijwel gelijktijdige dubbele bevruchting nodig waarbij de eitjes elkaar ergens onderweg in de eileider moeten vinden en moeten versmelten.
Maar je zal idd ook nog een deel van de chimaren missen omdat ze kleurgenetisch hetzelfde zijn, hoewel je epigenetisch dan misschien toch wel brindlepatronen kunt krijgen.

JoanVendetta
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:44

Vreemd dat het een besloten groep is inderdaad. Maar ik ben wel benieuwd.
Laatst bijgewerkt door JoanVendetta op 29-04-19 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JoanVendetta
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:45

Lusitana schreef:
Ik kom op een besloten Portugese paardenverkoop pagina nog wel eens zeer aparte kleuren tegen die redelijk zeldzaam zijn, maar een brindle was ik nog nooit tegengekomen.
Hoe komt een paard aan een dergelijke kleur?
Als het chimera is, is dat dan niet nadeling voor de gezondheid?

Gezien het feit dat dit om een beloten pagina gaat en dus niet voor alle ogen bestemd, ga ik de foto hier niet delen. Maar het gaat om een grijze.


Welke pagina is dit? ik had zelf een pagina uit de vs geliked, dacht dat dat een van de weinige fokkers waren.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:48

google maar eens op brindle horses..... zat staan erop. Vind het op zich wel mooi hoor!

SeaSide

Berichten: 2307
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:26

Is ook een FB groep genaamd: brindle & striped equine international

Waar je ze veel langs ziet komen sommige zijn echt prachtig!

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 15:47

JoanVendetta schreef:
Welke pagina is dit? ik had zelf een pagina uit de vs geliked, dacht dat dat een van de weinige fokkers waren.

Gaat beslist niet om een fokker, maar een handelaar/trainer, het gaat zelfs niet om een ingeschreven Lusitano maar cruzado. Dit is beslist een spontaan ontstaan iets, de vraag is of men hier zelfs weet wat het is en dat het zeldzaam is.
Verder ga ik niet meer in op dit soort vragen, het is niet het onderwerp.


@ Ibbel Betreffende de schimmels, niet elke schimmel is veranderlijk en wordt wit natuurlijk, dus in theorie moet ook de brindle behouden kunnen worden bij een onveranderlijk schimmel, maar deze heeft een staart met wit, dus veranderlijk, helaas.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:03

Lusitana schreef:
@ Ibbel Betreffende de schimmels, niet elke schimmel is veranderlijk en wordt wit natuurlijk, dus in theorie moet ook de brindle behouden kunnen worden bij een onveranderlijk schimmel, maar deze heeft een staart met wit, dus veranderlijk, helaas.
Onveranderlijke schimmels bestaan niet. Wat vroeger een onveranderlijke schimmel werd genoemd is een roan. Waarvoor ook nog steeds de "antieke" (foute en verwarrende) termen zoals roodschimmel worden gehanteerd.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:15

Ik realiseer me opeens, als de ene helft van de chimaer non-schimmel is, zal je het brindle patroon natuurlijk wél blijven zien... Het patroon zal alleen onzichtbaar worden als beide versmolten eicellen het schimmelgen dragen. Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn bij heterozygote ouders...

En omgekeerd zal je bij een paard dat chimaer één maal schimmel is terwijl de basiskleur van beide starteicellen identiek is, pas bij het schimmelen het patroon gaan zien.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:19

Ibbel schreef:
Ik realiseer me opeens, als de ene helft van de chimaer non-schimmel is, zal je het brindle patroon natuurlijk wél blijven zien... Het patroon zal alleen onzichtbaar worden als beide versmolten eicellen het schimmelgen dragen. Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn bij heterozygote ouders...

En omgekeerd zal je bij een paard dat chimaer één maal schimmel is terwijl de basiskleur van beide starteicellen identiek is, pas bij het schimmelen het patroon gaan zien.
Klopt :)

https://www.google.nl/search?q=Swedish+Lorando+B&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiV4uC9v_XhAhXO_qQKHeuyB5MQ_AUIDigB&biw=1451&bih=892

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:25

Alleen is dat geen chimaer, maar een paard waar (laat!) tijdens de embryonale ontwikkeling een mutatie is opgetreden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:27

Research doet een hoop, je hebt gelijk :P

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 16:59

Roodvos schreef:
Onveranderlijke schimmels bestaan niet. Wat vroeger een onveranderlijke schimmel werd genoemd is een roan. Waarvoor ook nog steeds de "antieke" (foute en verwarrende) termen zoals roodschimmel worden gehanteerd.

Tja, ik ben nu eenmaal antiek, bouwjaar 1961 :+ en ben in de vorige eeuw al naar Portugal vertrokken. Kende de term roan trouwens wel omdat die al werd gehanteerd in het welsh stamboek.
Maar de boodschap was, is dat niet elke grijze wit wordt.
En zoals Ibbel ook al beseft, zijn er natuurlijk factoren die kunnen bepalen dat de brindle blijft.

Vind het een leuke breinbreker en bedankt voor alle input tot nu toe.

Ik kan trouwens wel een uitsnede van de foto tonen, zodat niet het paard getoond wordt, maar wel de vacht.
Afbeelding

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:17

Lusitana schreef:
Maar de boodschap was, is dat niet elke grijze wit wordt.


Nee, de boodschap is dat élke "grijze" (grey dus) wit wordt :+ Anders is het geen 'grijze'. :P

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 17:38

Ibbel schreef:
Lusitana schreef:
Maar de boodschap was, is dat niet elke grijze wit wordt.


Nee, de boodschap is dat élke "grijze" (grey dus) wit wordt :+ Anders is het geen 'grijze'. :P

Dat is persoonlijke interpretatie. Jij leest grijze als "grey"= schimmel, en ik bedoel gewoon grijze als in grijze muis of grijze trui, oftewel de kleur.... Ik had misschien beter "grijsgekleurd paard" kunnen zeggen voor de duidelijkheid.
Niet elke beginkleur waar grijs in zit veranderd. Zo duidelijk?

Een grijze kleur hoeft niet persee bij schimmel weg te komen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe zeldzaam is brindle en hoe ontstaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:49

Ik snap wel wat je bedoelt, alleen kan dat eigenlijk ook niet. Het effect van grijs wordt veroorzaakt door gemengd witte en gekleurde haren. Grijze haren in de zin van half gekleurd/ontkleurd bestaan niet (ook niet bij mensen - grijze haren zijn wit). Dus een grijsgekleurd paard bestaat in feite alsnog niet.

Dus je op het oog grijskleurige paard is óf een roan, óf een schimmel óf eventueel een heel erg loud sabino/stekelharig paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers