Wat voor kleur is mijn paard nu eigenlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:52

Ik ben niet bekend met appaloosa genetica, maar er zijn ook kleuren die soms heel minimaal uiten en soms niet. Of dat die wordt versterkt door een ander gen die die van de andere ouder heeft gekregen. Mogelijk heeft mams zo'n gen voor appaloosa wat je alleen op de neus ziet en wat bij haar ouders ook minimaal tot niet te zien was.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:56

Tja ik ben met name nieuwsgierig naar de Tuiger.
Die kunnen soms nog wel eens vreemde kleuren meebrengen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:01

Hij is echt duidelijk een pintaloosa en voor zover op de foto te zien is is de moeder ook een appaloosa, dus dan is te verklaren dat hij dat ook is.
Als je zeker bent dat de moeder geen appaloosa kan zijn wat betreft haar afstamming, dan zou ik gaan twijfel of de vader de vader wel is, maar denk dan eerder dat het paspoort van de moeder niet klopt want de moeder lijkt mi gewoon appaloosa. Als je de namen van de vader en moeder van jou merrie hebt dan kunnen we daar meer mee uitzoeken.

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:04

Dan zou ik er eens een DNA testje voor ouderschap tegenaan gooien (voor de moeder), of een kleurtestje LP. Als het echt belangrijk is tenminste, want zowel moeder als nakomeling schreeuwen appaloosa.

Ik zit trouwens niet in de tuigers, maar komt platenbont daar voor in zuivere lijnen? Want dat moet dan überhaupt ook van de tuiger zijn gekomen.


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:12

Als moeder geen appaloosa voert vreet ik mijn pet op! :+
Daar komt het appie bloed duidelijk vandaan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat voor kleur is mijn paard nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:30

En dan heeft ts een probleem want appie is naar mijn weten niet toegestaan bij het bp stamboek

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wat voor kleur is mijn paard nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:40

Lijkt me sterk, want het BP stamboek heeft wel een zwarte shabrakbonte hengst erkend (wel in de XX categorie). Beetje gek als appaloosa niet is toegestaan, maar wenselijk is het waarschijnlijk niet nee.


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:09

Apart zeg! De appaloosa komt in ieder geval van mams, maar waar heeft die het vandaan? En het bont dan? Ik zie op de foto nou niet of dat licht op haar lichaam wit is of van de foto.

Aangezien je weet hoe de ouders van mams eruit ziet, heb je er foto's van?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110631
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat voor kleur is mijn paard nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:12

Mams lijkt me zeker wel een appaloosa. Dan klopt er wellicht iets niet aan de afstamming en zou ik eens DNA laten testen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:22

Wat een ontzettend leuk en mooi dier wauw!!

De vlekjes betekenen dat hij bont doorgeeft, zijn homozygoot(?) vlekjes, als ik dat zo even correct weet te herinneren. Verder is hij idd gemarmerd maar dat noemen ze vaak ook wel roan.
Ik ga er zo niet vanuit dat hij aan het schimmelen is, aangezien zijn moeder ook nog zo donker is en hij ook weer donkerder word in een ander seizoen.
Wat zijn 'echte' kleur is weet ik zo snel niet. Als ik de fotos zie zou ik zeggen zilvergen op een zachte basisvacht. Maar ik durf al niet te zeggen of een zilvergen samen kan met een roan gen en of dus de witte delen in zijn manen niet gewoon van zijn bonte vlekken zijn.

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat voor kleur is mijn paard nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:23

Viva, je verhaal over pawprints zou opgaan als deze niet in een gekleurde vlek lagen maar in het wit

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor kleur is mijn paard nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:32

Homozygoot kan sowieso niet, dan had vader en moeder op zo'n minst bont moeten zijn en vader is bruin dus geen homozygoot.
Zilvergen zie ik totaal niet.

Ik zie toch echt een Appaloosa erin met bont.
Moeder is ook Appaloosa, kijk maar naar de vlekjes rond de mond en naar haar ogen.
Zou daar zeker eens een test tegenaan gooien

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:43

VivaByoux schreef:
Wat een ontzettend leuk en mooi dier wauw!!

De vlekjes betekenen dat hij bont doorgeeft, zijn homozygoot(?) vlekjes, als ik dat zo even correct weet te herinneren. Verder is hij idd gemarmerd maar dat noemen ze vaak ook wel roan.
Ik ga er zo niet vanuit dat hij aan het schimmelen is, aangezien zijn moeder ook nog zo donker is en hij ook weer donkerder word in een ander seizoen.
Wat zijn 'echte' kleur is weet ik zo snel niet. Als ik de fotos zie zou ik zeggen zilvergen op een zachte basisvacht. Maar ik durf al niet te zeggen of een zilvergen samen kan met een roan gen en of dus de witte delen in zijn manen niet gewoon van zijn bonte vlekken zijn.

Je gooit zo heel veel dingen door elkaar ;) .

De vlekjes die je bedoelt zijn pawprints , kunnen een teken zijn van homozygoot tobiano (maar er zijn ook heterozygoten met die vlekjes. Echter zijn die vaak onregelmatig van vorm rond de randen en liggen ze inderdaad in een wit vlak.
Daarnaast is marmerbont en roan in het Nederlands wat anders. Marmerbont is een appaloosa patroon, wat in het Engels ook wel varnish roan genoemd wordt. (true) Roan is het veranderlijke schimmel gen, dus dieren die door de seizoenen danwel wit worden (behalve hoofden en benen) en dan weer terug effen kleuren.
Echte schimmels kunnen trouwens weer donkerder worden, als ze langzaam doorkleuren hebben ze vaak een licht-donker-licht ritme tot ze echt wit zijn. Echter niet op de manier die je hier ziet, dus daar heb je gelijk in.
Zilver is hier geen sprake van. De gloed die je bij de merrie in de vacht ziet komt door het appaloosa gen, dat reageert soms vreemd op zwarte vachtkleur waardoor het verbleekt/rossig wordt.


CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:44

lisa_sjouke schreef:
NatasjavE schreef:
Wat is de afstamming dan?
Wat soms kan je daar ook nog uit herleiden


Ik weet zo niet wat de namen zijn van de ouders van zijn moeder. Wel weet ik zeker dat zijn vader 100% kwpn is. Vaders moeder van een vos merrie van kimberly. Vaders vader was geen goed gekeurde hengst maar was een nakomeling van gribaldi

Wat bedoel je met deze zin? Ik heb ook een merrie van Kimberly namelijk, misschien dat ik dan meer kan opzoeken.


wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Wat voor kleur is mijn paard nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:05

Ik ben ook benieuwd naar de afstamming. Er lopen best wat appaloosas met Gribaldi in de afstamming rond.
Mooney omschrijft het imo perfect!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:10

Wat een gaaf paard heb je, en die moeder mag er ook wel zijn ! :j

Ik denk ook wel dat er iets van appaloosa in zit hoor!

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:30

wittepit schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de afstamming. Er lopen best wat appaloosas met Gribaldi in de afstamming rond.
Mooney omschrijft het imo perfect!


Ja klopt. Maar die zijn dat uit een Appaloosamoeder.

Gribaldi zelf kan geen Appaloosa geven.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:31

Dat snap ik ook wel. Er zijn meerdere appaloosahengsten voor de fok ingezet waar gribaldi achter zit, laat ik het dan zo zeggen. Twee directe zonen die ggk waren voor het NAS, daar weer nakomelingen van, maar of die ggk zijn/waren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: really_me en 22 bezoekers