Dartmoor kleurtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Dartmoor kleurtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 15:24

Tot voor kort wist ik niet beter of dartmoors zijn (donker)bruine a/b ponies.

Zie ik ze toch ineens in het vos, bont, schimmel en wildkleur, en ook als c-pony. Wat is er gebeurd? :') Heb ik gewoon niet opgelet of is er kleur en maat ingefokt (en waarmee dan)?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:12

Een 'echte' Dartmoor is volgens de Moeder Stamboek in Engeland maximaal 127 cm, oftewel = een grote B-pony.

Wat kleur betreft is bont verboden! Alsook vlekken = appaloosa.
Schimmel komt wel voor in het echte ras, maar is een zeldzaamheid, net als roan.
De 'erkende' kleuren van ras-zuiver Dartmoors zijn: "... Bay, brown, black, grey, chestnut, roan. "

Buiten Roan en schimmel (Veranderaars) bestaan er absoluut geen verdunnings genen in het ras. Dat betekend dat alles dat creme of wildkleur draagt/is, of bont of appy is … is niet ras-zuiver!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:21

In Dartmoor zelf zie je zo'n beetje elke mogelijke kleur voorbij komen. Die zijn echter niet 100% raszuiver.
De echte raszuivere in de erkende kleuren houden ze gescheiden van deze 'loslopende' kuddes.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 19:29

Aha, dank jullie wel! Kun je dan bij voorbeeld ook aan de papieren (paspoort, afstammingsbewijs) zien of je met een echte dartmoor te maken hebt? En wat is eigenlijk het verschil tussen "echte" (raszuivere) dartmoors en de ponies in loslopende kuddes? Ik dacht namelijk dat dat allemaal echte dartmoors zijn.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:42

Wat ik heb begrepen is dat er ook een verschil is tussen Dartmoor en Dartmoor Hill Pony. Die laatste zie je inderdaad in alle kleuren, heb zelfs appaloosa's langs zien komen, en gaan ook tot de C maat. Dat zijn dus ook de loslopende pony's, al worden ze bij sommige fokkers ook binnen gehaald en handmak gemaakt.

De originele stamboekpony's heb ik niet echt in het oog, hoe dat zit weet ik niet.

EDIT: Hier staat een handige uitleg: http://www.friendsofthedartmoorhillpony.co.uk/
Laatst bijgewerkt door mooney op 11-09-18 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt


Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Dartmoor kleurtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:48

Ik ken alleen dartmoor als schimmel en bruin. Die hadden we namelijk op stal, waren ook raszuivere ponys.
Maar volgens mij gaat het fokken op meerdere plaatsen wel mis in de wereld :')

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 20:40

Dank je wel mooney! Het is dus gewoon een fokkerijdingetje, net zoals dat "alle" friezen zwart zijn.

Dat er vos dartmoors bestaan wist ik wel. Ik snap nu ook dat er een verschil is tussen stamboek dartmoors en hill ponies. Interessant om te lezen.

Edit: nog meer gevonden, voor de geïnteresseerden: http://wildtowonderful.org/choose-your-pony

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers