Welke kleur heeft mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Welke kleur heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 14:47

Hoi,

Ik heb twee paarden, eentje is duidelijk bruin. Mijn andere, m'n jonge paardje, daar zit ook beige doorheen (haflinger kruising). Dus nu vroeg ik mij af - omdat hier toch wel verschil op zit tov mijn andere paard - of dit een andere naam heeft? Of noem ik het dan gewoon 'bruin met een beetje beige' :+ (ik ben een complete leek wat kleuren betreft). Nu hij uit de wintervacht gekomen is, is hij ook lichter van kleur. Vooral de binnenkant van zijn benen en de onderkant van zijn lichaam zijn veel bleker. Hieronder enkele foto's:

Bij grauw daglicht/ schemer:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij zonnig daglicht:
Afbeelding

En bij zonnig daglicht in de schaduw, en zie je mijn andere paard ernaast. Die is toch nog wel een slag donkerder en heeft nergens zo'n lichtere/beige zones.
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's, zijn met gsm gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 02-06-18 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt


Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Welke kleur heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:49

Volgens mij gewoon bruin :P

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Welke kleur heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:51

Is inderdaad gewoon bruin :) Die van mij doet 't ook
In de zomer is hij zoals de jouwe op de eerste foto, in de winter is hij bijna rood van kleur

Tamara_01
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:03

Het paard is bruin met pangaré, ook wel mealy genoemd in het Engels of meelsnuit in het Nederlands. Pangaré lijkt weliswaar een moeilijke term, maar het kleureffect komt veelvuldig voor in rassen als de haflinger en het trekpaard. Het zorgt voor de lichte beige vlakken rondom de neus en onder de buik, maar het effect is niet elk seizoen of bij elk paard even sterk. Grote kans dat die van jou het van zijn haflinger-ouder heeft.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 15:17

Tamara_01 schreef:
Het paard is bruin met pangaré, ook wel mealy genoemd in het Engels of meelsnuit in het Nederlands. Pangaré lijkt weliswaar een moeilijke term, maar het kleureffect komt veelvuldig voor in rassen als de haflinger en het trekpaard. Het zorgt voor de lichte beige vlakken rondom de neus en onder de buik, maar het effect is niet elk seizoen of bij elk paard even sterk. Grote kans dat die van jou het van zijn haflinger-ouder heeft.


Hoera, het beest heeft dus een naam :+ Nu die nog leren onthouden hihi mealy zal wel lukken. Pangaré dat zullen we dan nog wel zien of ik dat blijf onthouden :D

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welke kleur heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:52

Meelsnuit onthouden is nog handiger, dan weet iedereen ook wel wat je bedoelt ;) . Pangare/mealy zal je veel vraagtekens bij krijgen tenzij je tegen kleurtjes kenners/liefhebbers praat.


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 18:54

Aah, oké bedankt. Ik dacht dat meelsnuit enkel op de snuit sloeg, maar wellicht komt dat altijd in combinatie met de rest van het lichaam ook dan :+

Eigenlijk zou 'meelbruin' nog wel een passende term zijn vind ik :D

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:29

Meelsnuit inderdaad. Daarnaast kan de kleur bruin in verschillende tinten voorkomen. Wel of niet meelsnuit/mealy zegt dus niet zo veel over de tint bruin. Er zijn ook heel donkerbruine, bijna zwarte, paarden die een meelsnuit hebben.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 18:32

Koper schreef:
Meelsnuit inderdaad. Daarnaast kan de kleur bruin in verschillende tinten voorkomen. Wel of niet meelsnuit/mealy zegt dus niet zo veel over de tint bruin. Er zijn ook heel donkerbruine, bijna zwarte, paarden die een meelsnuit hebben.


Dat zag ik inderdaad toen ik de term ging opzoeken om te vergelijken :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kwinney, LibertyLucky en 44 bezoekers