Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 20:21

Ten eerste ik ben echt een leek op het gebied qua kleurengenetica. Dus alvast excuses als dit een domme vraag is of hij al heel vaak is gesteld. Nu mijn merrie drachtig is leek het mij toch wel leuk om te kijken welke kleuren eruit konden komen en zo ben ik vandaag een beetje in de kleurengenitica gerold. En dat zette mij aan het denken.

Een deel van de zwarte paarden verkleurd in de zomer. En sommige worden zelfs aardig licht bruin. En dat is niet alleen onder de KWPN’ers (waar kleuren zwart en vos voorkomen en allerlei variaties) maar ook onder de Friezen en die zijn allemaal zwart. Nu vroeg ik mij af of dit te verklaren is d.m.v. kleurengenetica?

Is het zo ‘simpel’ dat de zwarte paarden die niet verkleuren EE zijn en de zwarte paarden die wel verkleuren Ee? Of speelt agouti toch nog een rol? Want dat is toch alleen bij bruine paarden? En niet bij zwarte? Al verkleuren sommige zwarte paarden op ongeveer dezelfde manier, dat ze lichter worden maar dat de delen bij de singel/kruis/buik/lenden nog weer extra licht worden. Dus niet zo zeer de uiteinden. Dus zouden het anders dan toch paarden zijn waarbij agouti toch heel beperkt aanwezig/zichtbaar is? Dus als je dan uitgaat dat paarden met agouti basiskleur zwart hebben maar dat door agouti verdreven wordt en toont als bruin en wij dat bruin noemen. Dat die paarden die verkleuren in de zomer eigenlijk ook onder bruine paarden valt als je die definitie gebruikt? Al verkleuren dan ook vaak de manen en staart en dat zijn wel uiteinde. Dus dat zou dan geen agouti zijn. En hoe zit het dan met paarden die de noemer zwartbruin krijgen? Wat zijn die dan genetisch gezien? En waar ligt dan de grens tussen zwart en bruin?

Oeps zijn toch aardig wat vragen geworden. Nieuwsgierigheid draait toch overuren op dit moment. :z

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:29

Mijn eigen vermoeden is dat het niet te maken heeft met homozygoot of heterozygoot (de Friezen zijn zo goed als allemaal homozygoot tenslotte) maar dat niet-verkleurende zwarten bovenop hun Ee of EE ook sooty dragen. Sooty zie je niet op zwart en er is ook niet op te testen, maar kan natuurlijk wel degelijk aanwezig zijn.

En dan zou homozygoot met dubbel sooty absoluut blauwzwart kunnen zijn en blijven, heterozygoot met dubbel sooty misschien een klein beetje verkleuren (of ook niet), homozygoot met enkel sooty misschien wat meer verkleuren, heterozygoot met enkel sooty nog wat meer en heterozygoot zonder sooty het meest.

Volkomen onmogelijk te bewijzen theorie, verder :+

Met agouti kan het sowieso niet te maken hebben, zodra een zwart paard agouti draagt is hij bruin. Zomer én winter.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:46

Homozygoot en hetreozygoot agouti heeft toch ook geen invloed op hoe licht de kleur bruin is bij een paard? Dus kan mijn voorstellen dat homozygoot en hetreozygoot zwart ook niet uit kan maken. Al zal het aan de andere kant wel weer een ‘simpele’ verklaring kunnen zijn. (En daar houd ik altijd wel van (a)).

En ik dacht in eerste instantie ook dat Friezen bijna allemaal wel homozygoot zwart waren. Maar is dat echt zo? Is dat ooit getest/onderzocht? Want wij kennen het ras Friezen nu al jaren zo. Maar het ras is ooit toch echt ontstaan uit andere rassen en ik weet niet wat van kleur die hadden. En toen hebben ze het ras vast nog wel aan willen passen. Eerst grover om landbouwwerk te doen en toen weer fijner en groter ofzo. Dus kan mij voorstellen dat daar soms (stiekem of niet) gekruist is met een ander ras. Zoals Groninger of Gelders ofzo. En omdat zwart dominant is toont zowel homozygoot als hetreozygoot zwart. Dus ben wel benieuwd of er bij Friezen onderzoek gedaan is of ze homozygoot zijn?

En wat is dit paard dan? Deze foto is in de zomer gemaakt. Hij ligt ook altijd op in de zon. Dus dit is op zijn lichtst bijna. De haren in zijn oren zijn altijd lichter dan ergens anders op zijn lijf. Maar niet helemaal bruin. Eerder grijs, grijs/bruin.
Afbeelding
Dit is hem in de eind winter. Even geen beter foto zo snel
Afbeelding

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:59

Friezen hadden vroeger wel meerdere kleuren. Bont, vos enz.
Nee, friezen zijn niet uitsluitend homozygoot voor zwart. Daarom worden er heel soms ook voskleurige friezen geboren. Maar die zijn niet gewenst, dus zie je ze vaak niet meer terug.

Afbeelding

Welke kleuren hadden de ouders van dat paard, TS? Als ze allebei overtuigend zwart zijn, kan het geen bruin paard zijn. En anders zal je het paard op kleur moeten testen om er 100% zeker van te zijn.

Om antwoord te geven op je vraag: ik denk niet dat het oplichten van de zomervacht zozeer te maken heeft met de genen van het paard. Mensenhaar licht in de zomer immers ook op. Tot in hoeverre het oplicht, heeft te maken met de hoeveelheid blootstelling aan UV-straling. In haren zitten geen levende cellen die ter bescherming pigment kunnen aanmaken zoals je huid wel doet en dus wordt het na langdurige blootstelling aan UV-straling lichter. In de winter is de zon minder sterk dan in de zomer en daarnaast staan paarden 's zomers vaak langer buiten dan 's winters. Daarom is het effect in de zomer ook groter.
Laatst bijgewerkt door silverdapple op 20-05-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:07

Ik heb een zwarte lusitano die ook zwart getest is als veulen.
Maar die heeft ook meestal een bruinige gloed, vooral in de zomer en rond de ruitijd.
Ik vraag me altijd af hoe het dan kan dat hij echt als zwart is getest...

Beide ouders zijn ook zwart.


Afbeelding

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:15

Mijn zwarte Groninger merrie is in de winter pikzwart. En begin zomervacht ook. Ik wijt het aan zon en zweet, en die twee in combinatie vooral. Mezelf voorgenomen deze zomer altijd het zweet af te spoelen om eens te kijken of dat scheelt.

Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:24

De vacht wordt in de zomer inderdaad lichter door de combinatie met de zon. Vandaar ook dat friezen die veel shows lopen in de zomer binnen worden gehouden overdag anders zijn ze niet mooi zwart meer. Vergelijk het maar met een zwart t-shirt wat vaak snel vaal wordt door het zonlicht.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:26

MyChoice schreef:
Mijn zwarte Groninger merrie is in de winter pikzwart. En begin zomervacht ook. Ik wijt het aan zon en zweet, en die twee in combinatie vooral. Mezelf voorgenomen deze zomer altijd het zweet af te spoelen om eens te kijken of dat scheelt.


Ik spons of spoel altijd het zweet af en dat maakt bij die van mij niks uit.

Onze arabo fried krijgt hetzelfde voer en wordt op dezelfde manier verzorgt, zweet zelfs vaak meer en blijft wel zwart...
Afbeelding

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:40

Ik heb 3 zwarte shetlanders uit bloedlijnen waar alleen maar zwart in zit.
1 blijft zomer en winter gitzwart. 1 is zwart maar in de zomer verkleuren de manen naar donkerbruin. In de winter worden ze weer zwart.
en de andere is in de winter echt zwart maar 's zomers echt bruin. Maar wel met gitzwarte manen.
nogal verschillend dus.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:56

Is die 'bruinverkleuring' bij veel zwarten ook geen kopertekort? Is bij honden in ieder geval wel, krijgen ze een bruine gloed. Zie je wel eens bij Berner Sennens die op slecht voer staan.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:57

Ik hoor vaak de verklaring hormonen... Vanuit de Friezen...
Zie vaak dat hengsten echt mega zwart blijven, deken of geen deken.
Merries blijven vaak ook goed zwart, maar zijn van nature minder zwart dan veel hengsten.

En ruinen verkleuren vaak wel heel snel.

Maar of dit bewezen is???

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:03

Hoppit schreef:
Is die 'bruinverkleuring' bij veel zwarten ook geen kopertekort? Is bij honden in ieder geval wel, krijgen ze een bruine gloed. Zie je wel eens bij Berner Sennens die op slecht voer staan.


Bij ons krijgen ze hetzelfde voer en een totaal supplement waar koper in zit, toch wordt de ene bruin en blijft de ander zwart.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:09

De mogelijkheid om het te verwerken kan verschillen. Maar soit, mss zit er ook prima iets kleurgenetisch achter, ik roep ook maar wat.
Op mijn oude stal stonden ook veel bruine friezen, maar dat lag volgens mij gewoon aan de kwaliteit kuil dat er gevoerd werd.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 00:08

Janine1990 schreef:
Ik hoor vaak de verklaring hormonen... Vanuit de Friezen...
Zie vaak dat hengsten echt mega zwart blijven, deken of geen deken.
Merries blijven vaak ook goed zwart, maar zijn van nature minder zwart dan veel hengsten.

En ruinen verkleuren vaak wel heel snel.

Maar of dit bewezen is???


Hengsten worden vaak geverfd :o

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 00:45

Mijn merrie en ruin staan beide 24/7 buiten. De ruin is bijna 3 en onbeleerd, de merrie 5 jaar en wordt om de dag onder het zadel gereden waarbij zij zweet en ik meestal niet afspoel. En toch is mijn merrie pikzwart en de ruin bruinig. Beide zijn genetisch zwart, mogelijk op vos, nooit getest.

Dus zweten valt bij mij af, hoeveelheid licht ook. Hormonen zou dus kunnen...

Maar ook invloed van eventueel kopertekort sluit ik niet uit. De merrie is zwarter dan vorig jaar, ik voer haar nu meer bij. Terwijl de ruin eigenlijk alleen hooi/gras kreeg.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:53

Daantj__ schreef:
En ik dacht in eerste instantie ook dat Friezen bijna allemaal wel homozygoot zwart waren. Maar is dat echt zo? Is dat ooit getest/onderzocht?


Als Friezen vaker heterozygoot zouden zijn, zouden er vaker vosveulens geboren worden. In theorie 25% als álle Friezen heterozygoot zouden zijn. Dat zou wel opvallen :+

Hengsten die een vosveulen hebben gegeven worden uit de dekdienst gezet. Dus hooguit loopt er hier en daar een heterozygote merrie rond die voor de fok wordt gebruikt, die dan met de 'verkeerde' hengst opeens een vosveulen geeft, en dan is het exit hengst.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:59

Jester_ schreef:
Janine1990 schreef:
Ik hoor vaak de verklaring hormonen... Vanuit de Friezen...
Zie vaak dat hengsten echt mega zwart blijven, deken of geen deken.
Merries blijven vaak ook goed zwart, maar zijn van nature minder zwart dan veel hengsten.

En ruinen verkleuren vaak wel heel snel.

Maar of dit bewezen is???


Hengsten worden vaak geverfd :o


De hengsten die ik ken en niet in dekdienst lopen, worden zeker niet geverfd :')
Die lopen hier gewoon op stal of zijn van goede kennissen.

Niet te voorbarig :')

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:46

Ik zeg toch ook vaak niet allemaal?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:51

Mijn ervaring is dat voeding ook wat doet, ik heb een zwart paard dat in de zomer altijd donkerbruin werd, maar nu zwart blijft, ik voer nu equillin en ik denk dat hij nu genoeg mineralen, zoals bv koper binnen krijgt en hierdoor zijn pigment in zijn haren beter wordt aangemaakt...iig verkleurd hij niet meer.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:45


Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:05

Jester_ schreef:
Ik zeg toch ook vaak niet allemaal?


Verklaart dus niet mijn ervaring...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Zwarte paarden die verkleuren -> verklaring in genetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:38

Ik geloof er niet in dat dekhengsten geverft worden, als dat uit komt...

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:52

Indestal schreef:
Ik geloof er niet in dat dekhengsten geverft worden, als dat uit komt...


Ik ook niet, zo gemakkelijk werkt haarverf niet.

Maar ik ken ook verhalen van paarden die een dag zonder water staan voor een keuring aan. Niet per se Friezen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:24

Janine1990 schreef:
Indestal schreef:
Ik geloof er niet in dat dekhengsten geverft worden, als dat uit komt...


Ik ook niet, zo gemakkelijk werkt haarverf niet.

Maar ik ken ook verhalen van paarden die een dag zonder water staan voor een keuring aan. Niet per se Friezen.


Zou ze juist wel water geven, als die van mij zweet is ie nat en weer gitzwart :+ :Y)
(oke, op termijn bleekt dat uit, maar die ene keer, zou ik hem juist nat willen)

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:29

Mijn Fries is gewoon EE getest toen we haar lieten testen op dwerggroei en waterhoofdgen, en toch verkleurde ze afgelopen jaren in de zomer.

Dit jaar is ze verhuisd, naar een stal waar ze het merkbaar vele malen beter naar haar zin heeft. Ze staat nu ook al een hele tijd onder een vliegendeken omdat ze altijd erg veel last heeft en daar heel humeurig van wordt, alleen op deze locatie is het eerder begonnen met de vervelende insecten en heeft ze dus ook eerder een deken op en ik merk dat ze nu nog helemaal niet verkleurd is. Ook spoel ik haar meestal af na het werk, als het weer mee zit. Dat deed ik op de vorige stal niet. Ook zijn er nu een hele hoop gezondheidsklachten (waaronder hormonaal) opgelost vergeleken met iig vorig jaar, krijgt ze ander voer en staat niet meer 24/7 op gras (maar wel 24/7 buiten met mogelijkheid om naar binnen).

Ik denk dus dat opgedroogd zweet + zon ook een oorzaak is van verkleuren.