Bruin + Flaxen + Mealy/Pangare = lichter bruin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Bruin + Flaxen + Mealy/Pangare = lichter bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 14:11

Even een balletje opgooien naar aanleiding van onze 3 bruine paarden met meelsnuit.

We hebben een Groninger die diepbruin is, wel duidelijk mealy maar slechts kleine beetjes. Vader is zwart en moeder is bruin, dus of er flaxen onder zit is onbekend. Bij Groningers is het echter niet gebruikelijk, de meeste vossen zijn geen zweetvos. Moeder is overigens niet mealy.

De tweede bruine is een Shetlander. De meeste vos Shetlanders zijn zweetvos, dus kans op flaxen is groot. Hij is flink lichter dan de Groninger. Hij heeft een zeer duidelijke meelsnuit.

De derde bruine is een kruising Fries X Haflinger. De kleurcode moet dus AaEe zijn en verder in ieder geval 1x mealy en 1x Flaxen. Hij heeft wel een meelsnuit, maar het is klein, wel heeft hij een opvallend lichtbruine vacht.

Wie weet vrij zeker of zijn bruine paard met meelsnuit wel (of geen) flaxen draagt en is deze dan diepbruin of meer zachtbruin? Ik ben heel nieuwsgierig of het toeval of een werkelijk effect is.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Bruin + Flaxen + Mealy/Pangare = lichter bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:21

Ik denk dat de aanname dat de meeste vos Shetten zweetvossen zijn al verkeerd is, in mijn ervaring is dat in ieder geval niet zo. Al ligt dat misschien ook aan de maat waarin je zit, ik heb het dan vooral over de grote maat Shetten.

Persoonlijk denk ik door de aard van flaxen (recessief) dat de kans zeer klein is dat dit tintverschil is toe te wijzen aan flaxen. Tintverschil is sowieso een lastig concept waar waarschijnlijk meerdere genen een rol in spelen.
Maar vast genoeg eigenaren van Haflinger kruisingen die een foto willen delen.