Bruin x Perlino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:30

Cayenne schreef:
Dat snap ik ook nog steeds niet. Als serieuze fokker wil je toch zekerheid en duidelijkheid bieden?


Waarschijnlijk dat ze zelf ook wel weten dat het nd1/nd2 is en das niet zo leuk als het labeltje 'dun' wat er nu aan hangt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:33

Xyris schreef:
Cayenne schreef:
Dat snap ik ook nog steeds niet. Als serieuze fokker wil je toch zekerheid en duidelijkheid bieden?


Waarschijnlijk dat ze zelf ook wel weten dat het nd1/nd2 is en das niet zo leuk als het labeltje 'dun' wat er nu aan hangt...


Maar blijkt dat dan ook uit zijn veulens?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:55

Cassanova geeft voor zover ik weet ook smokeys, dus hij is AaEeCrCr. Hij kan sowieso geen dun zijn, zijn ouders zijn dat geen van beide.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 16:33

In dit geval is het heel simpel.

Ik heb ofwel kans op
75% buckskin
25% smokey black

En als mijn merrie AA is ( wat een grote kans is, bruine vader en moeder)
100% buckskin


Toch?!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:27

Klopt inderdaad wat je zegt, in het 1e geval heb je dan een hengst met A/n en je merrie ook.

En Cayenne, ik heb me niet verdiept in de hengst zelf, maar maak op uit de informatie hier in het topic dat er inderdaad sprake is van nd1/nd2, maar er zijn zo veel genetica-leken dat er snel geroepen wordt dat het om een dun gaat. Waarom iets wat rendabel is ontkrachten terwijl het voor de kleurenkenners al wel duidelijk is? (Als ze inderdaad nergens melden dat het om nd1/2 gaat).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:41

Omdat niet iedereen die ermee fokt specifiek een kleurkenner is.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:19

Omdat Marjolein niet als kleurfokker te boek wil staan hecht ze zelf geen belang aan de kleur. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Op kleurfokken wordt neergekeken, zij heeft liever dat haar hengsten op basis van rijkwaliteiten en karakter gekozen worden.

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:23

Ibbel schreef:
Omdat Marjolein niet als kleurfokker te boek wil staan hecht ze zelf geen belang aan de kleur. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Op kleurfokken wordt neergekeken, zij heeft liever dat haar hengsten op basis van rijkwaliteiten en karakter gekozen worden.



mooi verwoord Ibbel, precies zoals ik het bedoel. Dankje ! _/-\o_

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:20

Zoals hier boven al staat gaat mij om de kwaliteit en uitstraling van de pony in totaal :D
Daarnaast vind ik zijn kleur gewoon heel erg mooi en ook de kleuren die hij doorfokt. Dus daar ben ik heel tevreden over !

Maargoed even een uitleg. ..


Dit is Cassanova,.. dit zie ik en vergelijk ik met alle andere wildkleuren die wij op stal hebben (of ze zouden allemaal countershading moeten zijn haha ;) )

Afbeelding


Afbeelding


Champion de luxe ken ik zelf natuurlijk goed. ben zo vaak bij die hengst geweest en hij bezit zelf ook de wildstrepen (natuurlijk kan dit een non-dun zijn, maar dan fokt hij zijn non dun kenmerken dus blijkbaar ook door, wat dan natuurlijk ook best leuk is :D ).
Want er lopen er echt tig rond in duitsland die wildkleur-kenmerken hebben. Maar in duitsland hebben ze hier helemaal geeen benaming voor. Daar is een valk met of zonder strepen gewoon een valk.
De volle broer van Cassanova is ook een wildkleur valk.


Afbeelding

Dus het zou natuurlijk best een Non-Dun kunnen zijn maar dan toch met alle kenmerken, is misschien nog wel bijzonderer :D


Hetzelfde hebben ook gehad met nakomelingen van de voshengst Dornik, voshengst FS Don't Worry voshengst Dimension AT en de palomino hengst Danny Gold.
Die staan gewoon zonder Dun als kleur ingeschreven in het stamboek.
Maar wij hebben daar ontzettend veel wildkleur nakomelingen uit gekregen.
In duitsland benoemen ze die kleuren gewoon niet. In Nederland is het al een heel gedoe als je bijvoorbeeld een dunalino hebt. Dan willen ze er eigenlijk gewoon palomino van maken in het paspoort. Nu hebben wij het eindelijk voor elkaar dat ze er dan wildkleur palomino van maken, maar dunalino, dunskin etc.

Ik heb nog nooit een pony de kleur getest en ik denk ook niet dat ik het ga doen. Ik test ze echter wel op erfelijke aandoeningen zoals SCID, CA, LSF etc. waar heel veel hengsten niet op getest worden, want dat vind ik namelijk WEL belangrijk omdat dit te maken heeft met de gezondheid van een dier. En de gezondheid is voor mij het belangrijkst.

En als blijkt dat hij een countershading ver-erver is... dan ben ik alsnog blij :D want ik hou van aalstreepjes en zebra-streepjes :D dus geniet ik er van als ik steeds weer nakomelingen krijg waarbij ik het zie :D


Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:38

nd1 en nd2 zijn ook gewoon genen, die net als het 'echte' dun-gen Mendeliaans vererven. Alleen zijn het andere genen dan het dun-gen (anders hadden ze ook geen andere naam natuurlijk). Dus het is helemaal niet gek dat FS Don't Worry en Cassanova (en de rest) bij 50% van hun nakomelingen strepen geven.
Een beetje vergelijkbaar met het pearl-gen, dat een variant is van het crème-gen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:22

In dat geval excuses voor mijn woorden Y;(. Maar zijn er niet toch mensen die er specifiek om vragen?