Stiekem toch een aftekening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Stiekem toch een aftekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 21:28

Mijn jaarling werd op een kleine kol na zonder aftekeningen geboren. Eerst twijfelde ik nog of ze donkerbruin zou blijven, maar na een paar weken verscheen er een eerste witte haartje en daar bleef het niet bij. Toch een schimmel dus, net als haar moeder. In de zomer werd ze wat lichter, op sommige plekken haast gelig zoals je bij donkerbruine paarden wel vaker ziet. Wat ik wel bijzonder vond is dat één van haar voorbenen onder de knie ook veel lichter werd, terwijl de rest heel donker bleef. Ik dacht dat dit wel weer zou bijtrekken, maar op dit moment lijkt het haast alsof ze aan dat been een witte sok heeft. Spierwit is het niet, maar gelig is het ook niet meer, eerder lichtgrijs. Ik zou het moeten wassen om te zien hoe wit het precies is. :o Het is in elk geval niet scherp afgebakend. De knie is zwart en de kogel min of meer wit en daartussen is het letterlijk en figuurlijk een beetje een grijs gebied. :+ Haar andere benen zijn helemaal zwart en op haar lijf is ze op het moment ook weer heel donker, op wat verdwaalde witte haren na. Ik ben benieuwd wat dit kan zijn. Stiekem toch een aftekening lijkt me onwaarschijnlijk, maar wat is het dan? Kan het zijn dat dit ene been sneller 'verschimmeld' dan de rest?


mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Stiekem toch een aftekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:34

Het snelste antwoord is even het been nat maken zodat je de huid kan zien. De huid onder witte haren van aftekeningen is altijd roze, de huid van witte haren door schimmel is zwart/grijs. Pigmentverlies even buiten beschouwing gelaten natuurlijk.


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 21:40

Zal ik binnenkort even doen, maar ik vermoed dat de huid zwart is. Anders hadden er eerst toch ook geen zwarte haren op kunnen zitten denk ik haast? Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als ik met dit dier op een keuring zou verschijnen. Op het eerste gezicht zou je echt denken dat er een fout is gemaakt bij het schetsen. :=

Set_Elkol
Berichten: 14832
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Stiekem toch een aftekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:45

Gaat het om het veulen in je advertentie? Het rechter voorbeen? Lijkt haast iets van stekelharigheid.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 21:52

Klopt, het gaat om dat veulen. Plaatselijke stekelharigheid? Of zou dat de andere witte haren ook verklaren? Toch geen schimmel, dat zou wat zijn. :))

Set_Elkol
Berichten: 14832
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Stiekem toch een aftekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:17

Haha ze lijkt me wel schimmel. Maar heb wel eens eerder een stekelharige sok gezien. Geen idee of dat het is natuurlijk.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 19:43

Zo van een afstandje lijkt het een wit voetje:

Afbeelding

Maar ik denk toch dat het niets anders is dan een been dat iets meer haast heeft om wit te worden dan de rest van het lijf:

Afbeelding

Afbeelding


Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:09

Mijn merrie heeft het ook, maar zij is geen schimmel. Haar veulen heeft het ook. Hoe het komt, geen idee :+

Huid er onder is donker, hoef beetje gestreept.
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker