Homozygoot schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Homozygoot schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 19:36

Hallo bokkers :)

De laatste tijd zat ik na te denken over schimmelpaarden. Ik vind kleurengenetica erg interessant vandaar dat ik op deze vraag kwam.

Hoe zit het met de basiskleur van paarden die homozygoot zijn voor het schimmelgen? Komt deze tot uiting als het dier homozygoot is voor het schimmelgen? Ik weet namelijk dat het schimmelgen dominant is, want als een (heterozygoot schimmel) veulen geboren wordt, heeft hij of zij natuurlijk wel de basiskleur zwart of vos en wordt het dier pas op latere leeftijd helemaal wit.

Ik vroeg me daarom ook af of homozygoot schimmel het ''schimmel-proces'' versnelt. Wij hadden ooit een hengstveulen van een heterozygote schimmelmerrie (basiskleur zwart) en van zirocco blue (ook schimmel). Dit veulen was niet normaal zwart geboren, maar leek eerder grullo-achtig (Had toen echt een grijze vacht en een aalstreep) Dat vond ik toen heel vreemd, omdat zowel de hengst als de merrie geen wildkleur bij zich dragen. Het veulen was op 2 jarige leeftijd spierwit. Hij is nooit getest op homozygoot schimmel, maar ik vermoed dat hij dat dus was.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :)

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!


Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:00

Het is ooit wel eens gesuggereerd dat homozygote schimmels sneller zouden schimmelen dan heterozygote, maar er zijn meer dan genoeg voorbeelden van langzaam schimmelende homozygoten en snel schimmelende heterozygoten, dus er lijkt totaal geen verband te zijn. Ook lijkt er geen verband te zijn met de basiskleur en de snelheid van schimmelen.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Homozygoot schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:54

Zwarte paarden worden vaker grijs geboren met "aalstreep" (is gewoon countershading).
Mijn opa zei altijd "hoe grijzer het veulen, hoe zwarter hij wordt" (weet niet of dat wél klopt hoor).

Mijn merrie is heterozygoot en was al vroeg wit.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Re: Homozygoot schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 21:15

Bedankt voor het reageren :D

Inderdaad dat van de countershading kan kloppen, daar had ik nog niet aan gedacht. Dan zal de basiskleur van dit veulen wel gewoon zwart zijn geweest. Jammer dat ik helaas niet meer kan testen of het veulen daadwerkelijk homozygoot was. Anders had ik dat zeker gedaan! :)

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:17

Brainless schreef:
Zwarte paarden worden vaker grijs geboren met "aalstreep" (is gewoon countershading).
Mijn opa zei altijd "hoe grijzer het veulen, hoe zwarter hij wordt" (weet niet of dat wél klopt hoor).

Ja, echt zwarte paarden wel. Blauwschimmels worden juist vaak echt zwart geboren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers