Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 18:31

Volgend jaar wil ik mijn merrie laten dekken. Ze is homozygoot zwart. Zijn er hengsten in de e-pony of paarden maat die gegarandeerd een speciaal kleurtje geven? Gebruiksdoel is recreatief van alles wat voor eigen gebruik. Ik vind het belangrijk dat hij aansluit bij mijn merrie maar ben benieuwd of het überhaupt mogelijk is.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:38

Ligt een beetje aan je definitie van speciaal kleurtje.

Een homozygoot bonte zal altijd een bont veulentje geven (echter kan dat ook een paar witte haren zijn). Daar heb je ook nog een beetje keuze.

Een hengst met dubbel creme levert altijd een enkel creme veulen op met jouw merrie. Een palomino is uitgesloten door de genetica van je merrie, maar valk en smoky black zou wel kunnen. Smoky black ziet er echter op zijn best uit als een vale zwarte en meestal zie je helemaal geen verschil. Heb je een hengst die homozygoot is voor creme EN agouti heb je er altijd een valk uit, dus wel garantie op een zichtbaar speciaal kleurtje.

Wildkleur of champagne zijn natuurlijk ook leuk, maar binnen de paarden erg zeldzaam. Dus de kans dat je een passende hengst gaat vinden die ook nog homozygoot is (alleen dan heb je garantie op het vererven van de kleur) is denk ik nihil. Als je een gokje wilt doen zou er nog wel een champagne E pony die heterozygoot is te vinden moeten zijn verwacht ik, maar ook dat zijn al spelden in een hooiberg.

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 18:49

Ik was er al bang voor :) ik denk echt de kant van champagne, valk etc. Geen bont of appaloosa.
Als het niet kan houdt het op, maar ben zo benieuwd wat er mogelijk is. Ik ben ook niet zo thuis in de kleuren hengsten. Vind wel de hengsten van du bois erg gaaf, maar ja als er zeker een zwarte of smokey black uit komt dan zou ik misschien wel voor een andere hengst kiezen zonder op kleur te letten.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:58


mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:08

Caily schreef:
http://www.hs-meijer.nl/site/dekhengsten/krem/

100% zeker een valk kleurig veulen met vosgen :) De blauwe ogen komt door de kleur die hij heeft, de kans dat hij dat bij een valk vererft is klein.

Die kans op blauwe ogen is er zelfs helemaal niet. :+

Blauwe ogen heb je alleen bij Cremello/Perlino/Smokey Cream. Dat hoort idd bij de kleur (double cream). Veulen kan nooit double cream worden aangezien moeder geen cream draagt en een evt Double Cream vader slechts 1 copy van het Cream gen doorgeeft.

De enige manier dat t veulen blauwe ogen zou hebben, zou zijn als moeder of vader Splash bont zouden dragen of een KIT mutatie. En dat lijkt niet het geval...

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:12

Weet niet of er bekende homozygote dun (wildkleur) hengsten bekend zijn, maar grullo is gaaf!

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:26

Homozygoot dun bestaat zeker! Vrijwel alle fjorden, koniks en bij de quarters zitten er ook best een aantal.

Maitead, splash kan generaties lang niet of nauwelijks tot uiting komen dus dat hij het niet draagt vind ik een hele gewaagde uitspraak. Zijn dubbel creme komt immers ook niet uit de lucht vallen, en creme en splash komen vaak samen voor :)

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 08:37

Thanks Caily! Dit soort hengsten zoek ik idd. Zijn er nog meer met dubbel crème?

Grullo is idd gaaf! Fjorden zijn dat, gewoon nieuwsgierig zit er nog verschil in de 5 kleuren qua vererven?

Zijn er ook pre's met dubbel crème of dun?

Wat doet Champagne? Zijn daar nog gegarandeerde hengsten Van?

Hoop vragen :-)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Speciale kleurtjes uit homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:57

Voor grullo zou je een gra fjord nodig hebben.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:48

Bij de Quarters vind je in Europa wel enkele homozygote hengsten..(dun, creme, champagne).. maar veel daarvan dekken dan weer niet buiten het stamboek en de meeste enkel via KI.

IJ Rocky steeldust (EEaaCRcrDD) Duitsland
Paint Em All Dun (EEaaDDTOTO) Duitsland
Magic On Ice (EeAaCRCRTOTO) Duitsland
Wimpys Blue Spook (perlino) Duitsland
Cowpoke PF Sugar Bar (perlino) Belgie
Leos Mito Lena (perlino) Frankrijk
Steel DD Shade (EEaaDD) Frankrijk
Vanzi Bubble Dun MGR (EeAaDdCHCH) Belgie
Hollywood Snowboy (perlino dun) Duitsland
Cash Champagne (EeAACHCH) Frankrijk
Giant Heart ROF (EEAaDDTOTO) Frankrijk
Carameo Hancock (EEaaDDCHch) Duitsland
Jaz VVR Quicksilver (EEaaDD) Frankrijk
Hickorys Royal Kizz (EeAaCRcrCHCH) Duitsland
Lucky Cards (eeAADDCRcrTOto) Frankrijk
CR Silver Mine (EeaaDD) Frankrijk
CG Shadow Blue (EEaaDD) Duitsland